CSI i forsvaret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Porteføljestyring
Advertisements

LEAN Akademy.
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Fra undersøgelse til forandring Formidlingskonferencen 7.–8. marts 2006.
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Værdistrømsanalyser.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Cuneco – en del af bips.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Analyse- og udviklingsmodel
Jytte Hansen UCSyddanmark. Sammenhængskraft som dynamo i klasseværelset: Fokus: At udvikle værktøjer, der gør læreren i stand til at holde sammen på klassen.
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
It-ledelse for ikke-it-chefer
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Hvad skal en vision kunne? Kommunalbestyrelsesmøde Hørsholm Kommune 8. oktober 2012.
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Forbedringstavlen – er et must
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Undervisningsministeriet
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
SAMlær Hvad gjorde vi og hvad lærte vi?. Konstruktionen - samlet.
at få sund fornuft til sund adfærd….
Business cases.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
SUF - gevinstrealisering
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Interne survey som ledelsesværktøj
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Præsentationens transcript:

CSI i forsvaret

Hvorfor overhovedet gå i gang? Procesledelsen giver fokus på effektiviteten, produktionsstyringen – hvor Produktionsplanen er omdrejningspunktet – muliggør styring og prioritering af de opgaver, der kommer til FKIT, og linieledelsen omfatter ledelse og udvikling af organisationen og medarbejderne. Ønskede resultater var derfor: Effektivitet i produktionen af service Mere fokus på kundeværdien Målbarhed af produktionsprocesserne Fælles kriterier for prioritering Synligt ejerskab af processerne Procesforbedring som ledelsesværktøj

Modningsfasen Krav: Alle skulle forstå visionen Forbedringsinitiativerne skulle prioriteres i samarbejde og udfra et kundeperspektiv Deltagerne skulle gøres ”sultne” efter at være med Tre trin i modningen Forankring i Chefgruppen. Forankring i Samarbejdsudvalget. Forankring i den udvidede ledelsesgruppe Resultat: Fælles forståelse af formål Buy-in fra ledelse og medarbejdere Identifikation af potentiale og pilotprojekt

Formål Indføre procesledelse i FKIT Etablere en procesledelsesorganisation i FKIT til at sikre: løbende effektivisering af FKIT processer ledelsesmæssig opfølgning på processer fastholdelse af opnåede gevinster Projektetablering Projektdeadline, juni 2012 Nedsættelse af projektgruppe, november 2011 2 fuldtidsnormer, 2 deltidsnormer Projektgrundlag godkendt, 21. december 2011

Projektplan MAR 2012 JAN 2012 JUN 2012 Spor 1: Pilotprojekt Spor 2: Procesledelsesorganisation Pilotprojekt Effektivisering af valgt proces Læring Evaluering Effektevaluering Erfaringsopsamling Konsolidering af metoder og værktøjer Erfarings- og videnindsamling Pilotprojekterfaringer Anden viden Procesledelses-organisation Organisationsstruktur Proces for procesforbedringer Rapporteringsregime Projektportefølje

Opfølgning og effektevaluering Pilotprojektet Kort fortalt Proces: ”Implementering af en server service” Fokus: ”De lavthængende frugter” 2 afdelinger involveret LEAN-forløb Hjælp fra konsulentfirma 3 måneder til planlægning, gennemførelse og evaluering Det gik ikke som planlagt Deadline overskredet Stadig ikke i mål med effektevaluering Behov for opfølgningsfase Vi lærte en masse! DEC 2012 JUN 2012 JAN 2012 Pilotprojekt Opfølgning og effektevaluering Evaluering

Lessons Learned Vi kom for hurtigt i gang Grundigt forarbejde! Viden om proces og domæne Tidlig inddragelse af interessenter Sikre medarbejderressourcer Kommunikere facilitator-rollen Sikre ledelsesopbakning Status Trods”begynderfejl” lever forbedringerne Nye forbedringer initieres fortsat Ekstra opfølgningsfase Sikre fokus Samle op på hængepartier Få flere erfaringer

FKIT Procesledelsesorganisation Mål Etablere en organisation og et metodeapparat i FKIT, der: muliggør løbende forbedringer Sikrer forankring, ejerskab og målbarhed af processer Organisation

Processen for FKIT Procesforbedringer

Processen for FKIT Procesforbedringer Forslag fra ’Bruttoliste’ Analyser og anbefalinger fra PF-Team INPUT Forslag fra FKIT medarbejdere Projektvurdering Beslutningsoplæg Valg af Projekt Projektinitiering Projektgrundlag Godkendelse Implementering Procesanalyse Opfølgning Evaluering Effektmåling Overdragelse Projektvurdering Nyt beslutningsoplæg Projektinitiering Og så videre… PROCES Projektmodning (løbende) Procesopfølgning i FKIT Procesejerforum OUTPUT (pr. projekt) Forbedret proces Forankret proces Målbar proces (KPI) Procesejer Dokumenteret proces

Ambitionsniveau Her og nu På sigt Forholdsvis lille organisationsændring Små skridt af gangen ”Mange projekter små….” På sigt Succes’er skal sælge procesledelse -> Omtale Synliggørelse af resultater FKIT bliver mere moden Nye ambitioner?

Status på FKIT procesledelse Udgangspunkt for projektet Komme i gang med små midler ”Tænke småt” og komme i hurtigt i drift Få erfaringer og ideer Konsekvens Vi er i drift Procesledelsesorganisation er etableret Forbedringsprojekt nr. 2 er i gang Proces og værktøjer tilpasses løbende: Proces for procesforbedringer Register for projektporteføljen Snarlig opstart af CSI-analyser

Status med ledelseshatten på Er konceptet forankret (og forstået) i ledelsen? Er forbedringsteamet kendt i organisationen? Opfattes procesledelse som noget der kan give værdi? Er det en succes?