Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer
Målsætning for reformen •Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. •Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater •Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt gennem respekt for professionel viden og praksis
Tre indsatsområder •En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring •Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere •Få klare mål og regelforenklinger
FOLKESKOLELOVEN - HOVEDELEMENTER • Flere fagopdelte timer og ny tid til underst ø ttende undervisning, som supplerer den fagopdelte undervisning • timetallet i dansk, matematik, natur/teknik og musik forh ø jes • undervisningen i engelsk fra 1. klasse, andet fremmedsprog fra 5. klasse og valgfag fra 7. klasse • den nye underst ø ttende undervisning kan varetages af l æ rere, p æ dagoger, eller andre medarbejdere med relevante kompetencer • motion og bev æ gelse skal indg å i skoledagen med gennemsnit p å 45 minutter om dagen
FOLKESKOLELOVEN - HOVEDELEMENTER - fortsat • tilbud om faglig fordybelse og lektiehj æ lp • forenkling af ” F æ lles m å l ” – mere pr æ cise m å l for elevernes l æ ring • kommunerne skal sikre et samarbejde mellem folkeskolen og det lokale idr æ ts-, kultur- og foreningsliv • folkeskolen og de kommunale musik- og billedskoler forpligtes til et gensidigt samarbejde • styrket efteruddannelse af l æ rere, p æ dagoger og skoleledere • f æ rre regler i forhold til elevplaner, kvalitetsrapporter, p æ dagogisk r å d, klassel æ reropgaven, m.v.
Den nye skoledag
Nationale kvalitetskrav til skolerne •mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne målt i de nationale test •andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år •andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år •elevernes trivsel skal øges
Forudsætninger i Furesø Kommune 2013 For regeringsudspillet gælder: •Folkeskolereformen er kendt fra aftalen for en reform af folkeskolen af •Finansieringen af folkeskolereformen er klargjort mellem regeringen og Kommunernes Landsforening: -ca. 3, 5 mio. kr tilføres som ekstra DUT-midler til Furesø Kommune -Lærernes forventes af skulle undervise mere i 2014/2015 end i indeværende skoleår (80 timer pr. år) -der flyttes resurser fra fritidstilbud til skole -af de ca 3,5 mio. kr. forventes 0,7 mio. kr. anvendt på komptenceudvikling
Naturlige afklarings- / debatområder •Hvordan tænker vi en skoledag, der overordnet set skal være længere og mere varieret – og dermed mere helhedsbetonet – samtidig med lovens fortsatte fokus på fagrelaterede timer i de enkelte fag ?? • Hvordan vil det nye begreb ”UU-tid” skulle spille ind, som element i den længere og mere varierede skoledag – herunder om kravet om øget daglig fysisk aktivitet. Og vil UU-tiden have forskellig funktion i indskoling / mellemtrin / udskoling ?? •Hvordan kan vi tænke det krævede samarbejde med firtidsklubber, musikskole, naturskole, og andre eksterne organisationer ind i den længere og mere varierede skoledag