Folkeskolereform pr. 1. aug. 2014. Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Oplæg om skolereform på Kalbyrisskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Skolereform. Ambitionerne i folkeskoleaftalen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereform pr. 1. aug. 2014

Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage en ungdomsuddannelse •Øget trivsel og glæde ved at gå i skole

Overordnede mål •Alle børn skal udfordres og blive så dygtige, de kan •De unge skal fagligt kunne det samme i 8. kl. som de før kunne i 9.kl. •Betydningen af social baggrund skal mindskes

Midler til at nå målet Minimumstimetal for skoledagens længde:  30 timer i bh.kl. – 3. kl.  33 timer i kl.  35 timer i kl. Hele skoledagen er undervisning !

Midler til at nå målet •Flere fagopdelte timer – obligatorisk årligt timetal for alle kommuner •Understøttende undervisning 5 – 8 timer pr. uge •Bevægelse og motion 45 min. dagligt

Styrkelse af fagene •Flere timer i dansk og matematik fra kl. •Engelsk fra 1. kl. og tysk/fransk fra 5. kl. •Flere timer i natur/teknik i 2. og 4. kl. •Flere timer i musik i 1. og 5. kl. •Flere timer i håndværk og design i 4. kl. •Obligatorisk valgfag kl.

Fokusområder •Elevernes uddannelsesparathed skal styrkes •Afgangsprøverne skal have betydning for optagelse på ungdomsuddannelserne •Alle skal have min. 2 i dansk og matematik

Fagopdelt undervisning •Lærerne har undervisningskompetencen •Pædagoger kan supplere lærerne •Lærerne skal sikre sammenhæng mellem fagopdelt og understøttende undervisning •De faglige mål skal indfris

Understøttende undervisning •Både lærere og pædagoger kan varetage understøttende timer •Syddjurs’ budget forudsætter 80% pæd. og 20% lærere i understøttende undervisning •De faglige mål skal indfris !

Nye roller •Lærere er koordinatorer mellem fagopdelt og understøttende undervisning •Lærerne sikrer sammenhæng mellem fagopdelt og understøttende undervisning •Pædagoger i alle klasser og alle klassetrin

Skolebestyrelsens opgaver Fastlægge principper, om f.eks.  skoledagens organisering  valgfagsudbud  samarbejdet mellem skole og hjem  lejrskoler, fællesarr. m.m.  inddragelse af andre aktører i skoledagen

En uge i indskolingen(2.klasse) •10 dansklektionerDerudover: •1 engelsklektion •1 kristendomslektion- pauser, ca. 5 timer •5 matematiklektioner- lektiehjælp, 2 timer •2 natur/tekniklektioner- understøttende uv., godt 4 timer •2 idrætslektioner (170 timer om året, herunder •2 musiklektioner måske bevægelse) •2 billedkunstlektioner

En uge på mellemtrinnet (5.kl) •7 dansklektionerDerudover: •3 engelsklektioner •1 tysklektion- pauser, ca. 5 timer •2 historielektioner- lektiehjælp, 3 timer •1 kristendomslektion- understøttende uv., knap 2 timer •5 matematiklektioner (70 timer om året, herunder •2 natur/tekniklektioner måske bevægelse) •3 idrætslektioner •2 musiklektioner •1 billedkunstlektion •4 håndværk/designlektioner

En uge i overbygningen (8.kl.) •7 dansklektioner2 idrætslektioner •3 engelsklektioner2 valgfagslektioner •3 tysklektioner •2 historielektionerDerudover: •1 kristendomslektion •2 samfundsfagslektioner- pauser, ca. 5 timer •5 matematiklektioner- lektiehjælp, 2 timer •1 geografilektion- understøttende uv. 4 timer •2 biologilektioner (herunder måske bevægelse) •2 fysiklektioner