Folkeskolereform pr. 1. aug. 2014
Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage en ungdomsuddannelse •Øget trivsel og glæde ved at gå i skole
Overordnede mål •Alle børn skal udfordres og blive så dygtige, de kan •De unge skal fagligt kunne det samme i 8. kl. som de før kunne i 9.kl. •Betydningen af social baggrund skal mindskes
Midler til at nå målet Minimumstimetal for skoledagens længde: 30 timer i bh.kl. – 3. kl. 33 timer i kl. 35 timer i kl. Hele skoledagen er undervisning !
Midler til at nå målet •Flere fagopdelte timer – obligatorisk årligt timetal for alle kommuner •Understøttende undervisning 5 – 8 timer pr. uge •Bevægelse og motion 45 min. dagligt
Styrkelse af fagene •Flere timer i dansk og matematik fra kl. •Engelsk fra 1. kl. og tysk/fransk fra 5. kl. •Flere timer i natur/teknik i 2. og 4. kl. •Flere timer i musik i 1. og 5. kl. •Flere timer i håndværk og design i 4. kl. •Obligatorisk valgfag kl.
Fokusområder •Elevernes uddannelsesparathed skal styrkes •Afgangsprøverne skal have betydning for optagelse på ungdomsuddannelserne •Alle skal have min. 2 i dansk og matematik
Fagopdelt undervisning •Lærerne har undervisningskompetencen •Pædagoger kan supplere lærerne •Lærerne skal sikre sammenhæng mellem fagopdelt og understøttende undervisning •De faglige mål skal indfris
Understøttende undervisning •Både lærere og pædagoger kan varetage understøttende timer •Syddjurs’ budget forudsætter 80% pæd. og 20% lærere i understøttende undervisning •De faglige mål skal indfris !
Nye roller •Lærere er koordinatorer mellem fagopdelt og understøttende undervisning •Lærerne sikrer sammenhæng mellem fagopdelt og understøttende undervisning •Pædagoger i alle klasser og alle klassetrin
Skolebestyrelsens opgaver Fastlægge principper, om f.eks. skoledagens organisering valgfagsudbud samarbejdet mellem skole og hjem lejrskoler, fællesarr. m.m. inddragelse af andre aktører i skoledagen
En uge i indskolingen(2.klasse) •10 dansklektionerDerudover: •1 engelsklektion •1 kristendomslektion- pauser, ca. 5 timer •5 matematiklektioner- lektiehjælp, 2 timer •2 natur/tekniklektioner- understøttende uv., godt 4 timer •2 idrætslektioner (170 timer om året, herunder •2 musiklektioner måske bevægelse) •2 billedkunstlektioner
En uge på mellemtrinnet (5.kl) •7 dansklektionerDerudover: •3 engelsklektioner •1 tysklektion- pauser, ca. 5 timer •2 historielektioner- lektiehjælp, 3 timer •1 kristendomslektion- understøttende uv., knap 2 timer •5 matematiklektioner (70 timer om året, herunder •2 natur/tekniklektioner måske bevægelse) •3 idrætslektioner •2 musiklektioner •1 billedkunstlektion •4 håndværk/designlektioner
En uge i overbygningen (8.kl.) •7 dansklektioner2 idrætslektioner •3 engelsklektioner2 valgfagslektioner •3 tysklektioner •2 historielektionerDerudover: •1 kristendomslektion •2 samfundsfagslektioner- pauser, ca. 5 timer •5 matematiklektioner- lektiehjælp, 2 timer •1 geografilektion- understøttende uv. 4 timer •2 biologilektioner (herunder måske bevægelse) •2 fysiklektioner