Information om folkeskolereformen mandag den 28

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen2014.
FOLKESKOLEREFORMEN VELKOMMEN TIL INFORMATIONAFTEN
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Information om folkeskolereformen mandag den 28 Information om folkeskolereformen mandag den 28. april 2014 indskolingen

Folkeskolereformens mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Reformens indhold

MusikTalent Tørring Mulighed i Folkeskolereformen Politisk beslutning – en del af Hedensted Kommunes branding strategi 15 ansøgere – 14 optaget Kick-Off den 1. juni Deltager i ”Sommerfestival” 3. juni kl. 16.00-18.30 Tiden til ekstra musik foregår i den understøttende undervisning, lektiehjælp/faglig fordybelse og en del af valgfagsundervisningen 2 musiktimer i børnehaveklassen Instrumentpræsentation i 3. klasse

Understøttende undervisning 36. Efter § 16 indsættes: »§ 16 a. Undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, suppleres af understøttende undervisning. Den understøttende undervisning skal anvendes til forløb, læringsaktiviteter m.v., der enten har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke eleverne læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel. Stk. 2. Skolens leder skal sikre sammenhæng mellem undervisningen i fagene, de obligatoriske emner og den understøttende undervisning.

Lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer om ugen i indskolingen Lektiehjælp og faglig fordybelse – en del af den understøttende undervisning Skal placeres i ydertimer og frivillig at deltage i – forældrene beslutter Frivillig ordning frem til næste folketingsvalg Vi tilbyder – beslutter i skolebestyrelsen: 1. Hjælp til lektier jf. skolens lektiepolitik 2. Faglig fordybelse f.eks. spotkurser indenfor fagene, arbejde med fagene på en anden måde, socialt fokus mm. Månedsprogram lægges på intra. Forældre tilmelder sit barn pkt. 1 og/eller pkt. 2 en måned af gangen. Hvis ikke ens barn er tilmeldt lektiehjælp pkt. 1 er det et forældreansvar at sørge for lektierne hjemme jf. skolens lektiepolitik.

Hvor langt er vi på vores skole? Skoledagens organisering Hvordan arbejder vi med inddragelse af forældre, elever og personale? Forældremøder næste år - SB Skole/hjem samtaler næste år - SB Lejrskoler næste år – SB Timefordelingsplan - SB Samarbejdet med det omliggende samfund – møde i maj

EKSEMPEL på skoledagens organisering i børnehaveklassen

Ændringer i indholdet i børnehaveklassen NU FREMTIDEN Helhedsskoletænkning – blanding af faglige aktiviteter og leg 1 musiktime 2 musiktimer Indlagte fysiske aktiviteter Flere indlagte fysiske aktiviteter Fagligt indhold for børnehaveklassen omsættes i dag til mål for den enkelte elev Samme faglige indhold omsættes fremover til læringsmål Helhedsskoletimer Understøttende lektioner 4-6 og 30 min. hver dag om morgenen – særligt matematik og dansk tilgodeses Evt. lektier klares hjemme Frivillig tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse i 2 klokketimer i ugen

EKSEMPEL på skoledagens organisering i 1. klasse

Ændringer i timetallet mm. i 1. klasse NU FREMTIDEN Dansk 11 lektioner Matematik 6 lektioner Matematik 5 lektioner Kristendom 1 lektioner Kristendom 1 lektion Natur/teknik 4 lektioner Natur/teknik 2 lektioner Engelsk 0 lektioner Engelsk 1 lektion Idræt 2 lektioner Musik 2 lektioner Klassens tid 1 lektion Understøttende tid 1 lektion Billedkunst 2 lektioner Billedkunst 1 lektion Løb og læs – i dag tages det fra alle timer Understøttende tid 30 min. hver dag – særligt matematik og dansk samt timeløse fag Lektier klares hjemme – jf. skolens lektiepolitik Frivillig tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer

EKSEMPEL på skoledagens organisering i 2. klasse

Ændringer i timetallet mm. i 2. klasse NU FREMTIDEN Dansk 11 lektioner Dansk 10 lektioner Matematik 6 lektioner Matematik 5 lektioner Kristendom 1 lektioner Kristendom 1 lektion Natur/teknik 4 lektioner Natur/teknik 2 lektioner Engelsk 0 lektioner Engelsk 1 lektion Idræt 2 lektioner Musik 2 lektioner Klassens tid 1 lektion Understøttende tid 1 lektion Billedkunst 2 lektioner Billedkunst 2 lektion Løb og læs – i dag tages det fra alle timer Understøttende tid 30 min. hver dag – særligt matematik og dansk samt timeløse fag Lektier klares hjemme – jf. skolens lektiepolitik Frivillig tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer

EKSEMPEL på skoledagens organisering i 3. klasse

Ændringer i timetallet mm. i 3. klasse NU FRETIDEN Dansk 10 lektioner Dansk 9 lektioner Matematik 5 lektioner Kristendom, historie 1 lektion hver Natur/teknik 2 lektioner Engelsk 2 lektioner Engelsk 2 lektion Idræt, musik, billedkunst 2 lektioner hver Svømning 1 lektion Klassens tid 1 lektion Understøttende tid - morgen Løb og læs – i dag tages det fra alle timer Understøttende tid 30 min. hver dag – særligt matematik og dansk samt timeløse fag Lektier klares hjemme – jf. skolens lektiepolitik Frivillig tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse 2 klokketimer

SFO Åbningstider: mandag-torsdag 6.00-8.30 og 14.40-17.00 fredag 13.45-16.00 Læring skal være mere synligt – også i SFO Aktiviteter udover normal åbningstid nogle gange om året Pædagoger vil stadigvæk koble skoledagen og SFO-dagen sammen – fortsat rød tråd

Videre forløb i foråret 2014 Information fra Hedensted Kommune den 5. maj Uddybende information på forældreintra om Tørring Skoles udmøntning af reformen i maj og juni Skolebestyrelsen arbejder videre med timefordelingsplan, skole-hjem samarbejde (samtaler og møder), lejrskole mm. Information til alle elever i uge 20 samt inddragelse af elevrådet på udvalgte områder Personale og ledelse arbejder videre med læringsmål mm. Skoleåret 2014-15 – læringsmål, elevplaner revideres – og så skal vi samle masser af erfaring Dialog mellem forældre og ledelse i løbet af det kommende år – model kommer SPØRGSMÅL 