Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde
Analyse •Mål •Målgruppe •Anvendelsessituationer
Målfastsættelse •Nedbrydning af stofområdet •Bestemmelse af taksonomi •Vurdere sværhedsgrad •Vurdere relevans •Samlet vurdering af focusområder
Målgruppen •Forforståelse •Homogenitet •Individualisering •Læringsstil •Kvalifikationer (herunder edb) •M.m.
Anvendelsessituation •Læringsrum •Teknik •Mediavalg •Sammenhæng til andre læringsformer •Organisation (af læringssituationen)
Design •Pædagogisk strategi •Pædagogisk/faglig struktur •Pædagogiske virkemidler •Formidlingsmetoder
Pædagogisk strategi •Kollaborativ læring •Action learning/træning •Case baseret læring •Problemfokuseret diskussioner •Forelæsning/undervisning
Pædagogisk/faglig struktur •Nedbrydning i læringsobjekter •Lektioner •Emner •Trin •Progression •Struktur
Pædagogiske virkemidler •Instruktionstyper •Præsentationer •Eksemplificeringer •Øvelsestyper •Test •Interaktivitet
Øvelsestyper •Multiple-Choice •Udpegningsøvelser •Sorteringsøvelser •Flyt på plads øvelser •Strategi-øvelser (prioritering) •Indskriv-øvelser (åben og lukket) •Afbryd-sekvens øvelser •Cases •Spil (konkurrence-elementer)
Formidlingsmetoder •Audiovisuelle virkemidler •Tekst •Grafik •Fotos •Animation •Video •Lyd (speak, reallyd, musik) •Sproglige virkemidler •Mediesammensætning •M.m.
Andre designelementer •Funktionelt design •Navigation •Interaktion •Hjælpeværktøjer •Pointsystemer •Dataopsamling •M.m. •Grafisk design •Teknisk design
Mål - Taxonomi - Sværhedsgrad - Relevanskriterier Målgruppe - Forforståelse - Grad af homogenitet Anvendelsessituation - Pædagogik - Teknik - Organisation - Sammenhæng til anden undervisning - Medievalg (cd-rom, internet, DVD) Pædagogisk strategi - Kollaborativ læring - Action learning - Situeret læring - ………… Pædagogisk/faglig struktur - Nedbrydning i læringsobjekter Pædagogiske virkemidler - Øvelsestyper - Instruktionstyper - Interaktivitet Formidlingsmetoder - Audiovisuelle virkemidler - Tekst - Lyd - Video - Animation - Grafik - Foto - Sproglige virkemidler - Mediesammensætning (Papir, e-learning, etc.) MålfastsættelseDidaktikMediepædagogik Pædagogisk proces
Det praktiske arbejde •Lav et koncept/metode •Lær af andre undervisere •Lær af kursisterne •Tænk i helhed (husk implementering) •Brug e-learning til det, det er godt til •Stil krav til dem i arbejder sammen med •Test og evaluèr
Courseware A/S Kompetenceudvikling og e-learning