Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU
5 IT-didaktiske principper
Digitalisering og medialisering
Elsker DU også at læse lektier?
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Danmark’s Lungeforening’s Facebook Side Emma Williams – Praktikant i uge 9, 2012.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Hvad er en brugergrænseflade
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
De store underviser de små ved hjælp af it.
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Skolereform august 2014………………
iBøger og didaktisk design
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Evaluering af mobil e-læring
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Observation af din/andres undervisning –
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Virksomhedsspil 1. Oplægget… ”…skabe såvel fysiske som virtuelle læringsrum, der kan øge vort repertoire …. …tilbyde flere læringsstile til de studerende….
@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
AGENDA 1)DSB Formål PDA programmerne Brugererfaringer 2)PDA kurser PDA kørekort (standard program)  Basale funktioner i windows mobile 5  Målrettet nybegyndere.
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Opgavespil om sikkerhed V. Steen Grønbæk Mercantec EPOXY OG ISOCYANATER.
Om scoping og udvikling
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide.
Milles Univers Brainstorm til website til tv serien Mille.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Selandia Medarbejdere: Martin Dilling-Hansen,
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Brian Svendsen og Hanne Larsen
It i folkeskolens matematikundervisning
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
Vejledning i forflytning
Præsentationens transcript:

Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde

Analyse •Mål •Målgruppe •Anvendelsessituationer

Målfastsættelse •Nedbrydning af stofområdet •Bestemmelse af taksonomi •Vurdere sværhedsgrad •Vurdere relevans •Samlet vurdering af focusområder

Målgruppen •Forforståelse •Homogenitet •Individualisering •Læringsstil •Kvalifikationer (herunder edb) •M.m.

Anvendelsessituation •Læringsrum •Teknik •Mediavalg •Sammenhæng til andre læringsformer •Organisation (af læringssituationen)

Design •Pædagogisk strategi •Pædagogisk/faglig struktur •Pædagogiske virkemidler •Formidlingsmetoder

Pædagogisk strategi •Kollaborativ læring •Action learning/træning •Case baseret læring •Problemfokuseret diskussioner •Forelæsning/undervisning

Pædagogisk/faglig struktur •Nedbrydning i læringsobjekter •Lektioner •Emner •Trin •Progression •Struktur

Pædagogiske virkemidler •Instruktionstyper •Præsentationer •Eksemplificeringer •Øvelsestyper •Test •Interaktivitet

Øvelsestyper •Multiple-Choice •Udpegningsøvelser •Sorteringsøvelser •Flyt på plads øvelser •Strategi-øvelser (prioritering) •Indskriv-øvelser (åben og lukket) •Afbryd-sekvens øvelser •Cases •Spil (konkurrence-elementer)

Formidlingsmetoder •Audiovisuelle virkemidler •Tekst •Grafik •Fotos •Animation •Video •Lyd (speak, reallyd, musik) •Sproglige virkemidler •Mediesammensætning •M.m.

Andre designelementer •Funktionelt design •Navigation •Interaktion •Hjælpeværktøjer •Pointsystemer •Dataopsamling •M.m. •Grafisk design •Teknisk design

Mål - Taxonomi - Sværhedsgrad - Relevanskriterier Målgruppe - Forforståelse - Grad af homogenitet Anvendelsessituation - Pædagogik - Teknik - Organisation - Sammenhæng til anden undervisning - Medievalg (cd-rom, internet, DVD) Pædagogisk strategi - Kollaborativ læring - Action learning - Situeret læring - ………… Pædagogisk/faglig struktur - Nedbrydning i læringsobjekter Pædagogiske virkemidler - Øvelsestyper - Instruktionstyper - Interaktivitet Formidlingsmetoder - Audiovisuelle virkemidler - Tekst - Lyd - Video - Animation - Grafik - Foto - Sproglige virkemidler - Mediesammensætning (Papir, e-learning, etc.) MålfastsættelseDidaktikMediepædagogik Pædagogisk proces

Det praktiske arbejde •Lav et koncept/metode •Lær af andre undervisere •Lær af kursisterne •Tænk i helhed (husk implementering) •Brug e-learning til det, det er godt til •Stil krav til dem i arbejder sammen med •Test og evaluèr

Courseware A/S Kompetenceudvikling og e-learning