Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU"— Præsentationens transcript:

1 E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU
FLUID, 4. juni 2013

2 Disposition Om LearningLab DTU E-læring på DTU – hvorfor?
Toolbox – formål, eksempler og next step E-læringsværktøjer i brug på DTU

3 Om LearningLab DTU LearningLab DTU’s formål er at inspirere og støtte DTU's undervisere, studerende og ledelse i den løbende kvalitetsudvikling af uddannelser, undervisning og læring på DTU. E-læringskonsulenternes rolle: Inspirere, rådgive og støtte underviserne i at bruge e-læring til understøttelse af de studerendes læring Udvikle toolbox - webbaseret værktøjskasse: mm. Add Presentation Title in Footer via ”Insert”; ”Header & Footer”

4 Hvad er e-læring? ?

5 Hvad er e-læring? E-læring er undervisning og læring understøttet af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) E-læring er ikke en særlig slags læring Begrebet e-læring har mange medbetydninger og brugen af begrebet er ikke konsistent

6 Hvorfor e-læring på DTU?
Teknisk universitet - hvordan hænger det sammen med tavle og kridt? Der findes ikke en samlet strategi for e-læring på DTU, så dette er udtryk for tanker og erfaringer i LearningLab. Ofte en bottom-up tilgang til initiativer indenfor e-læring  vis efterspørgsel fra underviserne.

7 Hvorfor e-læring på DTU?
De digitalt indfødte studerende forventer det - MÅSKE… Der findes ikke en samlet strategi for e-læring på DTU, så dette er udtryk for tanker og erfaringer i LearningLab.

8 Hvorfor e-læring på DTU?
Gode pædagogiske værktøjer Der findes ikke en samlet strategi for e-læring på DTU, så dette er udtryk for tanker og erfaringer i LearningLab.

9 Hvorfor e-læring på DTU?
Hjælp til at løse nogle af de udfordringer, underviserne møder Der findes ikke en samlet strategi for e-læring på DTU, så dette er udtryk for tanker og erfaringer i LearningLab.

10 Udfordringer i undervisningen – et udvalg…
De studerende forbereder sig ikke (nok) Store hold hvor de studerende bliver ”passive” tilhørere Differentiering af undervisningen når de studerende har forskellige faglige forudsætninger (bl.a. pga. bredere optag) Studerende på flere lokationer giver behov for bro mellem det analoge og digitale læringsrum Det er vanskeligt at opnå transfer mellem teori og laboratorieøvelser - kogebogsproblematikken Svært at følge de studerendes faglige udvikling

11 Toolboxen Beskrive og anmelde it-værktøjer til brug i undervisning / læring Der findes værktøjer, der kan hjælpe underviserne med at imødegå disse udfordringer E-læringsværktøjer og –løsninger bliver brugt rundt omkring på DTU LearningLab har en holdning til, hvordan e-læring bruges bedst muligt

12 Toolboxen Foreslå brug og cases
Give eksempler på hvordan e-læring støtter undervisning & læring

13 Toolboxen Give underviserne mulighed for at dele viden og erfaring

14 Tour de Toolbox Åbn Toolbox

15 Toolboxen – next step Opbygges med udgangspunkt i undervisernes behov
Fokus på ”den gode pædagogiske brug” af e-læringsværktøjer Indebærer måske casebaseret indgang/søgning

16 And now for something completely different…

17 Eksempel: digitale afstemningsteknologier
Engagere de studerende i læringsaktiviteter (tænke, samarbejde, diskutere, formulere egen holdning) og dermed skabe bedre læring Live-teste de studerendes forståelse af et gennemgået emne Digital afstemning giver mulighed for: Anonymitet Statistik til udvikling af undervisning

18 Gør dig parat til at stemme; hav din telefon klar!
Gør dig parat til at stemme; hav din telefon klar! Denne præsentation er indlæst uden [ProductName] plug-in. Vil du downloade plug-in gratis? Besøghttp://shakespeak.com/en/free-download/. Internet 1 2 TEKST 1 2 Twitter 1 2 Afstemningen er anonym

19 Hvilket af disse e-læringsværktøjer er bedst til at motivere de studerende til at forberede sig til undervisingen? Korte videoer (fx en demonstration eller case) Foreslæsning på video Online multiple choice quiz Pencast Andet e-læringsværktøj # stemmer: 0 Lukket Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak plug-in. Vil du downloade plug-in gratis? Besøgwww.shakespeak.com. Internet Denne tekst boks vil beskrive de forskellige måder at sende beskeder på. TEKST De gældende forklaringer vil blive indsat, når du starter en session. Twitter Det er muligt at flytte, ændre størrelse og modificere udseendet af denne tekst boks.

20 Hvilket af disse e-læringsværktøjer er bedst til at motivere de studerende til at forberede sig til undervisingen? A. B. C. D. E. Korte videoer (fx en demonstration eller case) Foreslæsning på video Online multiple choice quiz Pencast Andet e-læringsværktøj 20,0% 40,0% 60,0% 80,0% 100,0% Vi vil nulstille disse resultat eksempler, så snart du starter din session og dit slide show. I mellemtiden er du velkommen til at ændre dine resultaters udseende (f.eks. farver). Lukket Internet Denne tekst boks vil beskrive de forskellige måder at sende beskeder på. TEKST De gældende forklaringer vil blive indsat, når du starter en session. Twitter Det er muligt at flytte, ændre størrelse og modificere udseendet af denne tekst boks. Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak plug-in. Vil du downloade plug-in gratis? Besøgwww.shakespeak.com.

21 Eksempel: korte videoer
Hjælp til dem, der ikke har det grundlæggende på plads – fælles ”baseline” Gå i dybden med et emne ud over hvad der er tid til i undervisningen Gøre cases levende og nærværende Forberede praktiske øvelser Tilbud ud over læsning Korte videoer giver mulighed for: Instruktion og procesbeskrivelse (lab-øvelse i podcastkanal) Demonstration og detaljer

22 Eksempel: pencasts og digital håndskrift
Uddybning af pensum for de der ønsker det Enkel multimedieoverlejring af pensum Digital håndskrift giver mulighed for: Gennemgang af stof, der bedst beskrives via håndskrift og audio

23 Andre værktøjer Coursera – MOOCs / online undervisning
Online quiz – fx proprofs.com Online samarbejdsværktøjer – fx fildelingsværktøjer som Dropbox eller Google Docs Speaket PowerPoint – fx lavet via Adobe Presenter Elektroniske møderum – fx Adobe Connect eller skærmdelingsværktøjer Screencasts / tutorials – fx lavet via Jing Digitale tavler / tablet pc’er el.lign. – fx Wacom pads og Open Sankoré Simulationsprogrammer Streamede forelæsninger Wikier / blogs M.fl.…

24 Kontaktinformation


Download ppt "E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google