7 dogmer for offentlig styring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Advertisements

De 10 bud Helle Hedegaard Hein
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Ledelsesudfordringer i de danske kommuner
Styring og autenticitet
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Ledelsesrum af Ove K. Pedersen
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Ledelse af innovative medarbejdere
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Styring med mening? Oplæg v. Henrik Hjortdal Oktober 2007.
Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Nye fagprofessionelle lederroller
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Afbureaukratisering - Hvad, hvorfor, hvordan ? Henrik Hjortdal, FORUM for Fremtidens Offentlige Ledelse og Styring 7. Oktober 2009 COK - Århus.
Fremtidens offentlige ledelse og styring Henrik Hjortdal 8. november 2010 Enhed for Perioperativ Sygepleje Rigshospitalet.
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Bestyrelsen som arbejdsgiver Bestyrelseskonference Lørdag d. 16. juni 2012.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
DB SYD Kvalitetsreformen – hvad kommer den os ved? v. Afdelingschef, Lars Holte, KL.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Ny styring og ledelse af den offentlige sektor v. MF Steen Gade (SF) Oplæg ved De Offentlige tandlægers temadag.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Rudersdal Kommune KL’s Ledertræf 2010 Den Kompetente Leder v/ Bjarne Pedersen, Kommunaldirektør Suzanne Henningsen, Skoleleder.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Mere MOST - mindre fravær
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
Præsentationens transcript:

7 dogmer for offentlig styring Henrik Hjortdal 12. september 2008 DES Årsmøde - Kolding

Hvorfor syv dogmer om styring ? NPM er gået for vidt – men ikke alt skal smides ud med badevandet Holdbare løsninger kræver bred debat om udfordring, vision og mulige løsninger

Bedre styring – med mening Politisk behov Manglende opfyldelse af politiske løfter, oplevelse af svigt i systemet, følelse af afmagt Ledelsesvilkår i offentlig sektor Institutioner i krydspres, risiko for det psykiske arbejdsmiljø, risiko for personalemangel

Institution (ledelse) Hovedudfordring: Offentlig ledelse i voldsomt krydspres politikere Øget styring og dokumentation Øget pres for mening Institution (ledelse) medarbejdere marked Øget pres fra brugere og konkurrenter

Styring og dokumentation Procesregulering Interne kontrakter Virksomhedsplaner Måling/dokumentation af aktivitet, output, resultat, effekt Evalueringer af projekter og/eller drift Tilsyn/inspektioner Akkreditering

Marked og brugere Valgfrihed, konkurrence, taxametersystem Brugerrettigheder Gennemsigtighed/manglende gennemsigtighed Brugernes uddannelsesniveau Brugernes øgede afhængighed og dalende autoritetstro Politiske og medieskabte forventninger Brugerunderøgelser Rekrutterings- og fastholdelsesudfordring

Mening Professionens standarder, faglige metoder og etik Personlig mening, ambition og arbejdsglæde Anerkendelsesbehov Personlige relationer til brugere som grundvilkår for store dele af det offentlige skærper udfordringen

Behov for nyt lederskab og HRM - og styring der giver rum herfor Styrket ledelse Balancering af modsat rettede krav og håndtering af selvregulering og arbejdsmiljø Bedre brug af medarbejderne Mening med, mulighed for og kompetence til at håndtere brugerne professionelt Forudsætter bedre styring Fokus på effekt, ledelsesrum, faglighed

Kvalitetsreformen Styrket ledelsesfokus - ja Ret til lederuddannelse, nye fleksible lederuddannelser, dialogforum Styrket HRM - ja Bedre personaleledelse, styrket efter- og videreuddannelse, nye fysiske rammer, øget arbejdsmiljøfokus, medindflydelse Bedre styring - hmm Skizofrent budskab: Kvalitetskontrakter, BUM-modeller, akkreditering, servicebeviser, benchmarking sammen med rum til at lede, forenkling og afbureaukratisering

Styringsreform bør på dagsordenen Formål: Bedre balance mellem ”feasibility” og ”accountability” – skabe rum og ansvar for ledelse af kerneproces – styrke medarbejdernes mening, medvirken og medansvar – øget effektivitet og arbejdsglæde Principper: 1. Forskydning fra hierarkisk model til dialogmodel 2. Forskydning fra kontrol til selvevaluering

Syv dogmer for offentlig ledelse og styring Dogme95 som inspiration for det umulige: Respekt for kerneforretningen Fokusér på resultater og effekter Kompetent og ligeværdig dialog Vær situationsbestemt Den rette snitflade og opgavefordeling Stimulér og beløn resultater og innovation Sikre ansvar og konsekvens

Respekt for kerneforretningen Styring skal understøtte strategisk ledelse ift. kerneforretningen

Fokuser på resultater og effekter Styring skal give ledelsesrum via mindre procesregulering, detaljering, ritualisering, symbolik og alibimåling

Kompetent og ligeværdig dialog Styring med effekt kræver topledelsesengagement, kendskab til, respekt for og inddragelse af institutionen – ikke mindst dens ledelse

Vær situationsbestemt Styringens form, sprog og teknik skal tillempes områdets kultur og kapacitet så ledelse understøttes

Den rette snitflade og opgavefordeling Styring der lykkes forudsætter at hensynet til driftsledelsen tillægges større betydning i lovgivning og politisk organisation

Stimuler og beløn resultater og innovation Styringens omfang, indhold og form skal give rum for dynamik og selvstændig tænkning

Sikre ansvar og konsekvens Troværdig styring kræver at manglende resultater får konsekvenser

Dogmer = Nye spilleregler for de styrende Erkendelse af institutionen som kernen i velfærdsstaten Erkendelse af moderne ledelsesvilkår og medarbejderskab Erkendelse af de styrendes dobbeltrolle som politisk funktion og som støttefunktion for kerneforretningen Adfærd og ansvar i overensstemmelse hermed – ny kultur Vil de fagprofessionelle medvirke? Vil de styrende (politikere/DCer/KB/KDer) medvirke ? Vil vælgere og medier medvirke ?

Anvendelse af Dogmerne Afbureaukratisering og kvantitative lettelser Selvevalueringsmodeller (helhedsorienterede Q-modeller) Intelligente kontrakter, sammenligninger og målinger Ny kultur i centraladministration/forvaltninger: Ydmyghed Ny institutionskultur: Personligt lederskab, selvledelse – åbenhed og stop for hykleri Fælles udfordring: Ny politikerrolle, ny mediestrategi Brug af eksperimenter, forsøg og alternative metoder

Karin Toftild: Hjemkomst