Et fagligt løft af folkeskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Et fagligt løft af folkeskolen 2014 Et fagligt løft af folkeskolen

Nationale resultatmål Overordnede mål Nationale resultatmål Mindst 80% gode til at læse og regne i de nationale test Flere dygtige i dansk og matematik og færre med dårlige resultater Elevernes trivsel skal øges Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes På sigt skal eleverne i 8. klasse kunne det samme, som 9. klasse kan i dag!

Indsatsområder Tre overordnede Længere og varieret skoledag Kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenkling

En længere og mere varieret skoledag Undervisning = flere fagopdelte timer + understøttende undervisning Mål: styrke elevernes læring og faglige niveau, især i dansk og matematik Elementer: varierede og differentierede læringsformer praktiske og anvendelsesorienterede undervisningsformer Omsætte viden til produkter af værdi for andre Understøttende aktiviteter, der udvikler elevernes undervisningsparathed Fysisk aktivitet hver dag Tilbud om lektiehjælp

ANTAL LEKTIONER à 45 MIN. 1. kl. 2. kl. 3. kl. 4. kl. 5. kl. 6. kl. Ekstra lektioner á 45 min Efter + 3 + 2 + 4 +4 + 1 Dansk Før 11 10 9 6 7 Matematik 5 4 Engelsk 2 3 1 2. fremmedsprog Natur/teknik Geografi Idræt Musik Håndarbejde, sløjd, hjemkundsk. Valgfag Fagopdelte lektioner 22 23 26 27 28 32 30 25 31 Understøttende undervisning 7,7 6,75 6,0 5,0 6,2 7,2 Heraf fx bevægelse/motion Skoleugens længde i timer á 60 min. inkl. pauser 21,1 21,8 24,5 25,4 25,7 26,6 30,2 28,4 33 35

De fagopdelte timer – ændringer dansk i 4.-9. klasse + én lektion om ugen. matematik i 4.-9. klasse + én lektion om ugen. engelsk i 1. og 2. klasse én lektion om ugen. idræt i 1. klasse + én lektion om ugen. musik i 1. og 5. klasse + én lektion om ugen. håndværk og design i 4. klasse + én lektion om ugen. 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen. natur/teknik i 2. og 4. klasse + én lektion om ugen. valgfag fra 7. klasse + to lektioner om ugen. (En ugentlig lektion fra 8. klasse i geografi flyttes til 7. klasse, således at der sker en udjævning af timerne mellem de to klassetrin)

Understøttende undervisning Der skal skabes nye og bedre muligheder for at inddrage pædagoger og øvrigt personale til at støtte og supplere lærerne med andre relevante kvalifikationer i skolen Derudover: Større inddragelse af det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolen Samarbejde med kommunale musik- og billedskoler Opfylde undervisningspligt ved valgfag i fx musikskole eller elitesport i forening

UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING Hvad skal vi tilbyde på Dåstrup Skole? Kan varetages af pædagoger eller andre med relevante kompetencer Understøtte den fagopdelte undervisning Kan konverteres til fagopdelt undervisning (kommune el. skole) Mulighed for dispensation til at ”veksle” til to voksne i klassen (kommune) Motion og bevægelse Lektiehjælp og faglig fordybelse = tilbud

Understøttende læringsaktiviteter Bevægelse: dans, rytmik, boldspil, gåtur, rulleskøjteløb, ……. Andet: fortælle historier, science værksted, relationsarbejde, rollespil, skak, naturfaglige forsøg, sang, drama, …….

Kompetenceløft Lærerne skal have linjefagskompetencer svarende til liniefag i de fag, de underviser i (2020) Lederne skal have gennemført en skolelederuddannelse Der skal oprettes et nationalt korps af læringskonsulenter Der skal etableres et nationalt ressourcecenter

Få klare mål og regelforenklinger Resultatmål for eleverne Fælles Mål – først dansk og matematik (2013) – nu: juni 2014 Mulighed for fælles ledelse af skoler, af skoler/dagtilbud samt af skoler/ungdomsskoler Elevplan og kvalitetsrapport forenkles og anvendes i højere grad til systematisk løbende evaluering og opfølgning (2013) Fleksible rammer for klasselærerfunktion – timetalskrav udgår Ingen holddannelsesregler for understøttende undervisning

Aftalen – ændringer i elevernes timetal Elevernes skoledag før og efter reformen klokketimer inklusive pauser Klassetrin 0. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Antal timer om ugen nu 18 21 22 25 26 27 30 28 Antal timer om ugen i forliget 33 35 Elevernes obligatoriske timetal Den ekstra tid skal bruges til: klokketimer, eksklusive pauser Undervisning 0,0 1,5 0,9 -0,6 2,4 2,3 4,5 -0,8 Understøttende undervisning 9,6 5,8 5,1 3,8 4,7 5,4 Skoleugen bliver – inklusive pauser – forlænget med i gnst. 7 timer og 40 minutter Eleverne får i gnst. 5 kvarters ekstra undervisning hver uge. Derudover får de hver uge i gnst. 5 timer og 18 minutters understøttende undervisning.

Præmisser for organisering af skoledagen på Dåstrup Skole Lektionslængde = 45 minutter Ens pausetider for hele skolen Skoledagens længde En ugedag hvor undervisningen stopper kl. 14.00 ( lærermøder) En formiddag uden SFO personale ( SFO møder) ”Bånd” med understøttende læringsaktiviteter i indskolingen

Indskoling: skole 30 timer / uge + SFO tider Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 06.30 – 08.00 08.00 – 08.45 08.45 – 09.30 09.30 – 09.50 09.50 – 10.35 10.35 – 11.20 11.20 – 11.35 spise 11.35 – 12.00 12.00 – 12.30 12.30 – 13.15 13.15 – 14.00 14.00 – 16.30 16.30 – 17.00

Fordeling af tiden i skolen Undervisning Fagopdelt: 25 lektioner på 1. og 2. årgang, 26 lektioner på 3. årgang. Understøttende: 5 ”bånd” á 30 minutter plus 5 lektioner på 1. og 2. årgang 4 lektioner på 3. årgang Lektielæsning 80 timer / år inkl. pauser Bevægelse 45 minutter / dag i gennemsnit (heraf 2 lektioner i dræt) Pausetid 60 minutter pr. dag pause = 5 timer / uge

Ny SFO struktur Fritteren: 1.maj børn Fritteren: morgenåbning Annekset: alle møder her efter skole og fordeler sig på værksteder både i Anneks og på Fritter. Fritteren: Cafe Anneks: alle børn siger farvel herfra.

Mellemtrin: skole 33 timer / uge + Klub 08.00 – 08.45 08.45 – 09.30 09.30 – 09.50 09.50 – 10.35 10.35 – 11.20 11.20 – 11.35 spise 11.35 – 12.00 12.00 – 12.45 12.45 – 13.30 13.30 – 13.45 13.45 – 14.30 14.30 – 15.15 15.15 – 16.00

Fordeling af tiden Undervisning Fagopdelt: 30 lektioner på 4. årgang 31 lektioner på 5. og 6. årgang Understøttende: 6 lektioner på 4. årgang 5 lektioner på 5. + 6. årgang Lektielæsning 120 timer / år inkl. pauser (3 lektioner / uge) Bevægelse 45 minutter / dag i gennemsnit (heraf 3 lektioner idræt) Pausetid 1 dage med 60 minutters pause + 4 dage med 75 minutters pause = 6 timer pr. uge

Udskoling 35 timer / uge (+ 2 lektioners konfirmationsforberedelse for 8. årgang) 08.00 – 08.45 08.45 – 09.30 09.30 – 09.50 09.50 – 10.35 10.35 – 11.20 11.20 – 11.35 spise 11.35 – 12.00 12.00 – 12.45 12.45 – 13.30 13.30 – 13.45 13.45 – 14.30 14.30 – 15.15 15.15 – 16.00

Fordeling af tiden Undervisningstid Fagopdelt: 32 lektioner på 7. og 8. årgang 31 lektioner på 9. årgang. Understøttende: 6 lektioner 7. og 8. årgang 7 lektioner på 9. årgang Lektielæsning 80 timer / år inkl. pauser (2 lektioner / uge) Bevægelse 45 minutter / dag i gennemsnit (heraf 2 lektioner idræt)   Pausetid 1 dage med 60 minutters pause + 4 dage med 75 minutters pause = 6 timer pr. uge

LEKTIER – Må eleverne gives lektier for hjemme, når der er lektiehjælp? I det omfang der som led i undervisningen gives eleverne hjemmearbejde eller lektier – dvs. opgaver der skal gennemføres eller færdiggøres efter skoledagen – medfører dette en pligt til at give eleverne mulighed for at få hjælp hertil, herunder fx ved en mulighed fro at udføre hjemmearbejdet på skolen med støtte fra en kvalificeret voksen. (39) Eleverne må gerne gives lektier for hjemme. Skolen har dog pligt til at give eleverne mulighed for at udføre dette hjemmearbejde på skolen med støtte fra fx en lærer eller pædagog. Der siges hermed, at skolen har pligt til at tilbyde lektiehjælp. Da det er frivilligt for eleven at benytte tilbuddet, påtager eleven sig så at udføre arbejdet hjemme, såfremt tilbuddet ikke modtages.