Åben skole i Århus Muligheder og myter ved skolesamarbejde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trivsel - et fokusområde
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Caseoplæg om Facebook.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Ørestad Skoles værdier
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Gjellerupskolen.
Folkeskole-reformen August 2014.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
DDS Skanderborg gruppe Udviklingsplan Formål: 5% flere indmeldinger 5% færre udmeldinger.
Forældremøder på Kalbyris
Vision 2010 W W W. S T J E R N E S P E J D E R. D K.
Erfaringer og status Aktiviteter for piger og drenge 4-6 år med forældre naturoplevelser 1november 2011Familie Spejd.
Skolereform august 2014………………
Den åbne skole.
HØJELSE SKOLE.
Det gode klasserådsarbejde
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Forældremøder på Kalbyris
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
- Hvad kan I forvente som forældre?
Faglig fordybelse i indskolingen
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Mølholm Skole Baggrund & optakt til skolebestyrelsens arbejde med skolen i bevægelse.  Processen vedr. fremtidens skole blev præsenteret, og igangsat.
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Gode råd til fundraising
{ Bestyrelseskursus Marts 2015 Bestyrelsens opgaver og ansvar.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Skolespor – SPOR.DK Kom ud i virkelighedens landskaber.
Frederikshavn Kommune 23. nov. 2016
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
i Gåsehudsparken D 31. oktober 16-21
Det handler om eleverne
Princip for kontaktforældre
Trafikpolitik for Durup Skole.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Åben skole i Århus Muligheder og myter ved skolesamarbejde

Disposition • Myter om folkeskolereformen • Gevinster ved samarbejde • Samarbejde i forskellig grad • Konkrete eksempler • Processen fremadrettet

Længere skoleuge • Vil børnene have tid til at gå til spejder eller FDF?

• Husk skolerne skal indgå samarbejde med forening – ikke omvendt. • Hvorfor så indgå samarbejde?

Gevinster ved samarbejde • Økonomiske gevinster – Penge – Materiel • PR gevinster – Nye medlemmer – Omtale i lokalområdet • Kvalitetsmæssige gevinster – Bedre spejderarbejde – Fokus på værdier og formål • Samfundsmæssige gevinster – Kommunal goodwill – Bredere anderkendelse

Samarbejde i forskellige grad • Udlån af areal – Bålhytte – Spejderhytte – Naturområder • Indirekte involvering – Aktivitetskasser – Materialekasser – Dialog med lærere om fx udeskoling • Direkte involvering – Valgfag, fx i adventure spejd – Event spejd – Temauger/projektuger – Kurser for lærere og skoleledere

Indskoling sætter fokus på at kunne klare sig selv og samtidig være en god ven med afsæt i spejderaktiviteter Eleverne i indskolingen har temauge, hvor de fx laver bestik af grene, bygger solure, vurderer afstande, vægt og risiko og laver deres egen førstehjælpskasse. Der laves grupper på tværs af klassetrin, som i fællesskab løser opgaver. Indledningsvist og undervejs taler eleverne om at være en god ven. Hvad forskellighed kan betyde, når man leger, og hvordan man kan lide at blive talt til og med. Eleverne oplever gennem aktiviteterne, at de styrker deres egne kompetencer i at klare sig selv ved at have venner på skolen, der kan hjælpe til. De ældste elever får enkelte opgaver, hvor de skal forsøge at vejlede de yngste elever. Temaugen starter for lærerne ugen før, hvor lærerne undervises af spejderledere. Lærerne prøver selv de aktiviteter, som de er tovholdere på i ugen efter. Lærerne får herigennem en introduktion til spejdermetoden – learning by doing. Samtidig har de mulighed for at erfaringsudveksle med spejderlederne. Temaugen kan afsluttes med et event, hvor der bygges med rafter, kasser eller af skrald sammen med de lokale spejdere.

3. klasse årgang har udeskoleforløb i natur og teknik i den lokale spejderhytte og arbejder med vand og natur. Spejdergruppen stiller hytten til rådighed for elever og lærere. Tirsdag og torsdag i oktober og november arbejder eleverne med vand og natur i spejderhytten. Der bygges vandbaner og mini-rensningsanlæg, vandbomber, der beregnes længder, kraft og hastigheder, der tales om bæredygtighed og klimaets påvirkning af naturen. Inden opstart af forløbet mødes lærere og spejderledere og udveksler erfaring med aktiviteter inden for emnet. Lærerne får en introduktion til spejdermetoden; learning by doing. En lørdag formiddag i forløbet inviteres eleverne sammen med deres forældre til arrangement i spejderhytten, hvor spejderledere sammen med de ældste spejdere i gruppen står for vand-tema-aktiviteter.

9. klasse arbejder med projektledelse og adventurespejd Eleverne introduceres til konkrete og praktiske værktøjer til planlægning og gennemførelse af aktiviteter. Fokus for aktiviteten er samarbejde i små grupper. Hver gruppe skal planlægge et løb i skov, park eller på strand med poster, der løses i samarbejde. Grupperne gennemfører hinandens løb. En adventurespejder fra adventurespejd-ligaen i Det Danske Spejderkorps giver eleverne oplæg omkring ideerne bag adventurespejd. Elevgrupperne får retningslinjer og kriterier, de skal planlægge løbet ud fra. Løbet vil have en fortællerramme, der fx omhandler demokrati, 1. verdenskrig, istiden eller molekyler. Et emne, som eleverne skal arbejde med ifølge læreplaner og trinmål. Hver elevgruppe coaches ud fra principperne i spejdernes arbejde med patruljeliv. Spejder og lærer aftaler rollefordeling.

Processen fremadrettet • Debat ude i grupper og kredse: Hvad kan vi få ud af et samarbejde med den lokale skole? • Tage kontakt til skolebestyrelse inden sommerferien • DDS søger forsøgsgrupper • Se • Se • Se ”Folkeskolereformen –samarbejde mellem skole og forening”