Michel Foucault og Governmentalitybegrebet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Oplysningstiden.
Oplæg om Habermas og demokrati
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvad er internationalisering
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Onsdag: Leg, læring og læreplaner v. Elisabeth Folker
Fra formel til funktionel undervisning
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Tine Studstrup FALS-kursus
Introduktion til Sprogpakken
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Hermeneutik og strukturalisme
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Faglig læsning 2.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Fokus på personlige kompetencer
Undervisning i VM i uge 46:
IS-Strategi.
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Diskursanalysen og den økonomiske politik
Strategi som forandrings- skabende dialog
Økonomiske kompetencer
Samfundsvidenskabelig metode
Deltagerstyret undervisning
En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere.
Dansen omkring handicapbegrebet
Forskellige former for magt
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Kommunikativ sprogfærdighed
VISL – begrænsninger og styrker
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Program: : JEBO introducerer dagens program : JEBO forelæser over af opgavens formål (se bachelorfolderen for analyse af bekendtgørelsen),
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Strategi og samfundsdiagnostik
1. lektion: Danmark i verden
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Pædagogens univers.
SKABELON.
Sundheds- og sygdomssociologi
Socialisering Kapitel 5.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 4: Fra emnesætning til afsnit – øvelser.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Sted og rum Kapitel 3 Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due, Mie Femø Nielsen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Konflikter og kommunikation
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
“Herre, din højre hånd er mægtig i styrke” (2. Mosebog 15, 6)
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Michel Foucault og Governmentalitybegrebet

Govermentalitybegrebet Betegnelse for styringsmentalitet – præger magtudøvelse i moderne samfund Den måde man tænker ledelse og styring på i det vestlige samfund, bygger på en omskrivning af hvad vi traditionelt forstår ved magt Traditionelt set: tydeligt hvem der har magten Moderne set: magten ses ikke ud fra en synlig person  ?

Govermentalitybegrebet Magten er afløst af en række teknologier som kombinerer styring med vores egen styring af os selv. Samspil mellem styring og selvets praktikker (Panoptikon) Kontrolsamfund Organisationer

Historisk forskydning: styring og ledelsesrationalitet beskyttelse af territoriet (dø)  beskyttelse af befolkningen (overlevelse)  Kan beskrive hvordan moderne styringsformer: Både er totaliserende og individualiserende på samme tid

Foucault fokusere i sine analyser på: Magten er er lagt ind i subjekterne som et system, der naturalisere den verden vi lever i Magt, viden og subjekt forudsætter hinanden - forklarer Foucault om de teknologier der sikrer at vi (aner)kender normaliteten. Governmentality: ”Hovedet er hugget af kongen” Magten er ikke længere synlig Magten er ikke knyttet til bestemte personer Magten er stadig lige så magtfuld Magt er således ikke noget man besidder, men er et fænomen der udøves i de sociale relationer

Governmentalityanalyser Forekommer ofte i sammenhæng med de diskursanalytiske/teoretiske traditioner De har stærke rødder i lingvistikken Diskurs: den måde vi danner symboler og håndtere disse symboler (sprogligt) . Sprogligt formuleret ræsonnement som udformes systematisk (via implicitte og eksplicitte regler) Er kulturelt og historisk forankret Diskursanalyse: samlebetegnelsen for en række forskellige måder at studere diskurser og deres organisering

Diskursanalyse Forestillingen er at vi bringer virkeligheden på taleform Ved at iagttage vores måde at italesætte virkeligheden på, kan man få adgang til vores forhold til verden Man studerer således brugen af sproglige ytringer i deres sociale og kulturelle kontekst Fremhæve implicitte og eksplicitte regler og mekanismer, der styrer denne brug Man studerer virkeligheden ud fra hvordan den italesættes.

Foucault sammenfatter Governmentalitens kendetegn som værende: Parktikker og teknikker til virkelighedsfremstilling og intervention Da Foucault ser en tæt relation mellem : Ord og symboler, altså mellem diskurser og de muligheder der er, for at handle i den sociale virkelighed

Et eksempel Indenfor det pædagogiske forskningsfelt: Diskursanalyse er blandt andet brugt til at beskrive og afdække de normer og den viden, der ligger til grund for uddannelsespolitik, læreplaner, undervisningsformer mm. Hvordan kan vilkårlig viden via forskellige former for magtrelationer præsenteres som enestående sand Hvorfor er det som det er?

Litteratur til videre læsning Mitchell Dean Michel Foucault