Klasseledelse Lene Heckmann.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældrearrangement om folkeskolereform
Advertisements

Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Eventudvikling i Rebild Kommune
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Et væksthus for børn og voksne
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Mandag den 31. marts • I dag afholdes der kampe i vores Pool turnering, som nærmer sig sin afslutning. • Der arbejdes endnu på ”dukkehusene”. • Bo ferie.
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Talentinternat modul 3..
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Fokus på læring og dannelse
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Velkommen til Ø90 kursus.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Inspiration til reformarbejdet
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Forskningsperspektiver på læremidler
Godmorgen! Ledelse i praksis og udendørs Opsamling fra i går
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Dagsorden: 15:15-16:30 TULE gennemgang og dialog 16:30-16:45 Pause 16:45-18:00 Evaluering af opdeling af funktioner mellem matriklerne. 18:00-18:30 Pause.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Hva er god klasseledelse ?
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Feedback Lægedage 2014.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
I-bogs arbejde Pædagogiske overvejelser Randers HF og VUC TE.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Målstyret læringsreform
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Læringsmål på Ans Skole del III
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Webinar om evaluering af elevudbytte
Præsentationens transcript:

Klasseledelse Lene Heckmann

Rammesætning 03-04-2017 Klasseledelse 05.09.2013 12.30-17.30 Fælles kursus Fundamentet for klasseledelse 05.09.2013 12.30-17.30 Vejledning i afdelinger Relationskort-lægningen 23.09.2013 14-16: Mel 24.09.2013 14-16: SPC.kl. 30.09.2013 kl. 13-15: ind kl. 15-17: uds Fælles kursus Adfærds-ledelse 31.10.2013 kl. 14-17 Vejledning i afdelinger Adfærds- Ledelse 25.11.2013 13-15: inds 15-17: uds 26.11.2013 14-16: SPC. Kl. 02.12.2013 kl. 14-16: mel Fælles kursus Undervisnings-ledelse Den gode time 16.12.2013 kl. 14-17 Observation og sparring i årgangsteams Den gode time Januar 2014 Februar 2014 Fælles kursus Lærings-ledelse -Opsamling og afslutning 13.03.2014 kl. 14-17 LeneHeckmann.dk Arbejde i praksis med relationskortlægningen i afdelinger Arbejde i praksis med adfærdsledelse i afdelinger Arbejde i praksis med den gode time LeneHeckmann.dk og Mayland Consult

Indhold 1. Velkomst og intro 2. Siden sidst 3. Læringsledelse Den 13. marts 2013 kl. 14-17 1. Velkomst og intro 2. Siden sidst 3. Læringsledelse 6 nøglestrategier Videoforelæsning af James Nottingham   4. Opsamling, afslutning og perspektivering Refleksion over egen praksis + fremtidsbrev Afslutning på forløb 5. Tak for denne gang LeneHeckmann.dk

Summeopgave Siden sidst Hvordan oplevede i observations- og sparringsdelen? Hvad fungerede godt? -Mindre godt? LeneHeckmann.dk

Læringsledelse Undervisning Læring 03-04-2017 Klasseledelse LeneHeckmann.dk LeneHeckmann.dk og Mayland Consult

6 Nøglestrategier Tydelige mål og kriterier Dialog og gode spørgsmål Evaluering/Vurdering som en del af undervisningen Involvere eleverne i sin egen læring Aktivere eleverne som læringsresurse for hinanden God feedback Grete Sevje

desto bedre vil eleven gøre det! Tydelig mål Jo tydeligere et mål er, desto bedre vil eleven gøre det! LeneHeckmann.dk

Tydelige mål LeneHeckmann.dk

Tydelige mål LeneHeckmann.dk

LeneHeckmann.dk

LeneHeckmann.dk

LeneHeckmann.dk

6 Nøglestrategier Tydelige mål og kriterier Dialog og gode spørgsmål Evaluering/Vurdering som en del af undervisningen Involvere eleverne i sin egen læring Aktivere eleverne som læringsresurse for hinanden God feedback Grete Sevje

Undervisningsproces

Undervisningsproces

6 Nøglestrategier Tydelige mål og kriterier Dialog og gode spørgsmål Vurdering som en del af undervisningen Involvere eleverne i sin egen læring Aktivere eleverne som læringsresurse for hinanden God feedback Grete Sevje

Vurdering og feedback Hvor er jeg på vej hen? Hvor er jeg nu? Hvad er næste skridt? Og hvordan lykkedes jeg med det?

Vurdering og feedback

Summeopgave Hvilke nøglestrategier er du god til? Hvilke nøglestrategier kunne du blive endnu bedre til? LeneHeckmann.dk

Videoforelæsning – James Nottingham Her kan du se en videoforelæsning af James Nottingham som hedder Labels limit learning http://www.youtube.com/watch?v=viHaslVc9cc

Summeopgave Hvilke refleksioner giver filmen anledning til? Hvorfor? LeneHeckmann.dk

Mål for dette kursusforløb Klasseledelse 03-04-2017 Mål for dette kursusforløb At tilegne sig en evidensbaseret viden om hvad der virker At få konkrete værktøjer At få bekræftet/bevidstgjort egen god praksis At udvikle egen praksis LeneHeckmann.dk LeneHeckmann.dk og Mayland Consult

Selvrefleksion over egen praksis 5 min Overvej udsagnene og sæt kryds

Fremtidsbrev Skriv et brev til fremtiden LeneHeckmann.dk

Summeopgave Hvad har været det bedste ved dette kursusforløb? Er der noget du gerne ville have haft havde været anderledes? Hvad er det vigtigste I tager med fra forløbet? Hvad kunne være næste skridt? TAK FOR DENNE GANG 