Klasseledelse Lene Heckmann
Rammesætning 03-04-2017 Klasseledelse 05.09.2013 12.30-17.30 Fælles kursus Fundamentet for klasseledelse 05.09.2013 12.30-17.30 Vejledning i afdelinger Relationskort-lægningen 23.09.2013 14-16: Mel 24.09.2013 14-16: SPC.kl. 30.09.2013 kl. 13-15: ind kl. 15-17: uds Fælles kursus Adfærds-ledelse 31.10.2013 kl. 14-17 Vejledning i afdelinger Adfærds- Ledelse 25.11.2013 13-15: inds 15-17: uds 26.11.2013 14-16: SPC. Kl. 02.12.2013 kl. 14-16: mel Fælles kursus Undervisnings-ledelse Den gode time 16.12.2013 kl. 14-17 Observation og sparring i årgangsteams Den gode time Januar 2014 Februar 2014 Fælles kursus Lærings-ledelse -Opsamling og afslutning 13.03.2014 kl. 14-17 LeneHeckmann.dk Arbejde i praksis med relationskortlægningen i afdelinger Arbejde i praksis med adfærdsledelse i afdelinger Arbejde i praksis med den gode time LeneHeckmann.dk og Mayland Consult
Indhold 1. Velkomst og intro 2. Siden sidst 3. Læringsledelse Den 13. marts 2013 kl. 14-17 1. Velkomst og intro 2. Siden sidst 3. Læringsledelse 6 nøglestrategier Videoforelæsning af James Nottingham 4. Opsamling, afslutning og perspektivering Refleksion over egen praksis + fremtidsbrev Afslutning på forløb 5. Tak for denne gang LeneHeckmann.dk
Summeopgave Siden sidst Hvordan oplevede i observations- og sparringsdelen? Hvad fungerede godt? -Mindre godt? LeneHeckmann.dk
Læringsledelse Undervisning Læring 03-04-2017 Klasseledelse LeneHeckmann.dk LeneHeckmann.dk og Mayland Consult
6 Nøglestrategier Tydelige mål og kriterier Dialog og gode spørgsmål Evaluering/Vurdering som en del af undervisningen Involvere eleverne i sin egen læring Aktivere eleverne som læringsresurse for hinanden God feedback Grete Sevje
desto bedre vil eleven gøre det! Tydelig mål Jo tydeligere et mål er, desto bedre vil eleven gøre det! LeneHeckmann.dk
Tydelige mål LeneHeckmann.dk
Tydelige mål LeneHeckmann.dk
LeneHeckmann.dk
LeneHeckmann.dk
LeneHeckmann.dk
6 Nøglestrategier Tydelige mål og kriterier Dialog og gode spørgsmål Evaluering/Vurdering som en del af undervisningen Involvere eleverne i sin egen læring Aktivere eleverne som læringsresurse for hinanden God feedback Grete Sevje
Undervisningsproces
Undervisningsproces
6 Nøglestrategier Tydelige mål og kriterier Dialog og gode spørgsmål Vurdering som en del af undervisningen Involvere eleverne i sin egen læring Aktivere eleverne som læringsresurse for hinanden God feedback Grete Sevje
Vurdering og feedback Hvor er jeg på vej hen? Hvor er jeg nu? Hvad er næste skridt? Og hvordan lykkedes jeg med det?
Vurdering og feedback
Summeopgave Hvilke nøglestrategier er du god til? Hvilke nøglestrategier kunne du blive endnu bedre til? LeneHeckmann.dk
Videoforelæsning – James Nottingham Her kan du se en videoforelæsning af James Nottingham som hedder Labels limit learning http://www.youtube.com/watch?v=viHaslVc9cc
Summeopgave Hvilke refleksioner giver filmen anledning til? Hvorfor? LeneHeckmann.dk
Mål for dette kursusforløb Klasseledelse 03-04-2017 Mål for dette kursusforløb At tilegne sig en evidensbaseret viden om hvad der virker At få konkrete værktøjer At få bekræftet/bevidstgjort egen god praksis At udvikle egen praksis LeneHeckmann.dk LeneHeckmann.dk og Mayland Consult
Selvrefleksion over egen praksis 5 min Overvej udsagnene og sæt kryds
Fremtidsbrev Skriv et brev til fremtiden LeneHeckmann.dk
Summeopgave Hvad har været det bedste ved dette kursusforløb? Er der noget du gerne ville have haft havde været anderledes? Hvad er det vigtigste I tager med fra forløbet? Hvad kunne være næste skridt? TAK FOR DENNE GANG