Ledelse af innovation og kreativitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Den 16.august 2010 Regionsgården
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Struktur: ”Quiz og byt”
Divergent og Konvergent
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Kjeld Fredens er læge og hjerneforsker
Tid, hastighed og forandring ...
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Det udvidede klasserum
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Kunsten at kunne tænke op
Didaktisk relationstænkning – begreberne. Kjeld Fredens
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Hvad der er vigtigt for børns læring
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Kulturel intelligens? Kjeld Fredens er læge og hjerneforsker. Han har været lektor (hjerneforsker) ved Århus Universitet, seminarierektor ved Skive Seminarium,
Ledelse af innovative medarbejdere
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
27. Sep 2012 Line Fredens Violinist, kandidat og solistklasse
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvad gør livet så værdifuldt
Succesrige virksomeder
Seniorbofællesskabet Kløvermarken. Hovedoverskrifter Mangeartede bofællesskaber Visioner Kløvermarkens visioner Justering af visioner Succes-kriterier.
Gruppeudviklingssamtaler
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Lærerprofessionen.
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Information Viden Læring Praksis - ‘The Social Life of Information’ af Brown & Duguid (2000) ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Den lærende organisation
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Hvis du ønsker at opnå fremragende
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
”Neuroleadership” Innovation og ledelse. Hjernen som medspiller
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
Hvad gør livet så værdifuldt
Funktionsevne og Funktionsnedsættelse
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
BAM Træningsplaner.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Ledelse af innovation og kreativitet Kjeld Fredens er læge og hjerneforsker. Han har været lektor (hjerneforsker) ved Århus Universitet, seminarierektor ved Skive Seminarium, udviklings- og forskningschef ved Vejlefjord Neurocenter, vismand i Kompetencerådet. Forfatter til ”Innovation og Ledelse - Hjernen som medspiller,” Academica, 2009, og sammen med Anette Prehn: ”Selvcoaching- brug hjernen til en forandring”. Gyldendal Business, 2010. Kjeld Fredens

Foredrag ved Kjeld Fredens Kan ledelse læres? Personlig udvikling Strategier Foredrag ved Kjeld Fredens

Foredrag ved Kjeld Fredens 40 pct. løsning Bio Set point: Genetiske determinanter Psyko Hensigtsmæssig adfærd Social betingelser Livsomstændigheder Uddannelse Økonomi Boligforhold Sundhed Foredrag ved Kjeld Fredens

Hvad gør glade mennesker? Hensigtsmæssig adfærd De bruger megen tid på familie og venner De er gode til at udtrykke taknemmelighed De er ofte de første til at give en hjælpende hånd De bevæger sig, dyrker regelmæssig motion De er dybt engageret i livslang målsætning Foredrag ved Kjeld Fredens

Vi er løbende forberedt på jobs som ikke eksisterer, skal anvende teknologier som endnu ikke er opfundet og løse problemer, som vi ikke aner er problemer endnu 1900 95 % af alle jobs var ufaglærte 2000 90 % af alle jobs faglærte Specialiseret viden, evne til at indsamle, analysere og syntetisere viden; udvikle nye færdigheder og nye produkter, anvende viden i nye situationer og samarbejde med andre. Mange har haft ti jobs inden de er blevet 40 (U.S Department of Labor,2006). Kjeld Fredens

Kollaborativ læring Læring i det 21. århundrede Yoon et al (2010) Kollaborativ læring Læring i det 21. århundrede Yoon et al (2010). Structural determinants of team performance:the mutual influence of learning culture, creativity, and knowledge. Human Ressource Development International; 13 (3):249-264. Opgavedeling mellem leder og medarbejdere Medarbejdernes indbyrdes relationer Læringsmål Kjeld Fredens

Arbejdsdeling Kreativitet og innovation er begrebsmæssigt det samme, men de kan som fænomener niveau-deles Innovation: Gradvis (assimilativ/framing) Radikal (accomodativ/reframing) Kreativitet: Kreativitet som accepterer det eksisterende paradigme Kreativitet som afviser det eksisterende paradigme   Udvikling af 1) nye og 2) værdifulde idéer eller resultater, samt deres relation til 3) praksis. Kjeld Fredens

Læse hinanden Kvaliteter i kommunikationen Johnson & Johnson (1999) Læse hinanden Kvaliteter i kommunikationen Johnson & Johnson (1999). Making cooperative learning work. Theory into Practice; 38(2):67-73. Færdighed skaber strategier. Automatiseret Strategier øge færdighederne. Bevidst Positivt samspil Individuel ansvarlighed Sociale færdigheder Gruppeprocesser Kjeld Fredens

Ledelse At forstå og kontrollere virksomhedens aktiviteter. Mekanisk tænkning Lineær proces Cognitivist paradigme Kognition som algoritmer/symbolprocesser Styring, sikkerhed og kontrol Behandling af sygdom At beskæftige sig med de aktiviteter, der ikke kan uddelegeres, fordi de er usikre og /eller komplekse. Vitaladfærd Non-lineær proces Embodiment Kognition som en helhed af hjerne, krop og omgivelser (fysiske/sociale) Innovation Sundhed Kjeld Fredens

Målspil og frispil CARSE, JAMES P. Målspil & frispil Målspil og frispil CARSE, JAMES P. Målspil & frispil. Livet betragtet som et mulighedernes spil. Forlaget ASK, Åbyhøj 1987. Målspil Spilles med det formål at vinde Spillereglerne ændres ikke under spillet Kan kontrollere fremtiden. Er garderet mod overraskelser Er er kun én vinder Frispil Spilles med det formål at holde spillet i gang Spillereglerne ændres, når der er fare for at spillet går i stå Er indstillet på en overraskelse Der er lutter vindere Kjeld Fredens

Læringshierarki Aktiv læring Selvinitieret, skabende læring. Selvstændig læring indenfor given rammer. Instruktionslæring. Adfærdsformning og programmeret læring. Klassisk betingning og habituering. Indre motivation Metakognition Ydre motivation Kjeld Fredens

Læringshierarki Aktiv læring Selvinitieret, skabende læring. Selvstændig læring indenfor given rammer. Instruktionslæring. Adfærdsformning og programmeret læring. Klassisk betingning og habituering. Coache Instruere Guide Kjeld Fredens

Man får størst succes, når man lærer med den stil, der er tættest på ens personlighed Kjeld Fredens

Interaktionisme Hvad skal et fællesskab smitte med, hvis evner skal blive til præferencer? Kollektiv Individuel Præferencer udvikles særligt på individplan Evner kan gøres til præferencer via kollaborativ læring Kjeld Fredens

Tæl til tre Eller om at flytte på opmærksomheden Læring i fællesskab Sociale relationer der smitter Organisationens voksende/fastlåste mindset Organisationens læringsstil er præget af organisationens ledelsesstil Individuel læring Eksplicit Metakognition Indre motivation Kjeld Fredens

Et netværk med 1020 venner. Gul er de mest glade, blå de mindst glade Kvinder (cirkel). Mænd (firkant) Christakis NA & Fowler JH (2009). Connected. Little, Brown. New York Kjeld Fredens