virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

7. undervisningsgang den
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Christian Have KEA Business Forum 7. december 2013
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Corporate Identity og Branding
2 Eksterne forhold Oversigt
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Organisering for fremtiden
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Få overblik over dine kunder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Branding.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Valg af parametre.
25/2 2003Rikke Holm Petersen Agenda Definition af et brand 3 typer strategier: monolitisk, kombineret, varemærkebaseret Definition af corporate branding.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Materialet er fortroligt og må ikke anvendes uden for klientens organisation uden forudgående skriftligt samtykke fra Radius Kommunikation A/S Ekstern.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET IBM TIrsdag den 17. marts 2009
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Dorthe Feveile, Projektleder Dansk Design Center og DesignAndelen , DANSK LIVE, Esbjerg Brugerinddragelse - ”Kom tæt på dine kunder”
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Hvad skete der egentlig med corporate branding?
1 Spin: 2 lange; 3 skarpe; og ét bud på, hvorfor politisk journalistik er så ubegavet og kedsommelig v. Roy Langer DKF Gå-hjem-møde, JKL,
Udfordringer omkring frivillige i aftenskolen Projektpartnere LOF og FORA.
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
1. INTRODUKTION Intro Uddannelsesinstitutionernes situation i den nye kapital Problemformulering Hvorledes udarbejdes en værdibaseret visuel identitet.
Lederkonferencen 9. juni 2010
BRANDING som udfordring for FUR
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
GRUPPE 6.
Et bud på fremtidens marketing Tage Koed Madsen Afsætningsøkonomisk Konference 2005.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Branding. Brands Fmcg Corporate brand Person brand Kommerciel virksomhed Nonprofit organisation Begivenhed By/sted Hvad er et brand.
Strategisk kommunikation Bo Fibiger Dept. of Information and Media Science Aarhus University.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Nye medlemmer og frivillige i aftenskolen
Påklædning kommende bestyrelsesmedlemmer Generel del
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Branding afsætning.
Firmamøde Firmanavn.
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
Firmamødets titel Oplægsholder.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Præsentationens transcript:

virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige kresten schultz jørgensen præsentation middelfart middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige virksomheder

indhold strategisk kommunikation : en status kresten schultz jørgensen præsentation middelfart indhold strategisk kommunikation : en status udfordringen : 4 megatrends værktøjerne – muligheder og værktøjer skridt 1: identitet og vision skridt 2 : organisation og ejerskab skridt 3 : markedspositionering skridt 4: stakeholders skridt 5: storyline, budskaber og medier

Kommunikationssucces? 1/ Presseprofil? 2/ Vision og en identitet: Harry? Bedste lufthavn i Europa? Kunst i verdensklasse? 3/ Klare opdragsgivere, ansvar og mål?

Succes eller fiasko? Æstetik, funktionalitet, logistik, politik eller kunst? Vores strategi: Hele Danmarks nationalscene

kresten schultz jørgensen præsentation middelfart varm luft? Branding, corporate religion, corporate identity, Dream Society, Stakeholder Relations, Corporate Social Responsibility, brand proposition, Spin, Framing & Priming, Stakeholder relations, ABC-cost management, Forandringskommunikation, Viral Marketing, Fountain Communication, The Tipping Points, Issues Management, Storytelling, Integreret Kommunikation, Diskursteori, Blue Ocean Strategy, Buzzing, Fireballing strategisk kommunikation : en status

den strategiske kommunikations 2 paradigmer kresten schultz jørgensen præsentation middelfart den strategiske kommunikations 2 paradigmer de 4 P’er : Product, price, place & promotion – kommunikation er eksterne relationer med en afsender og en modtager (“marketing = produkt + relation) corporate communication : kultur, identitet, markedsforståelse og vision (“integreret kommunikation = kultur + markedsforståelse) strategisk kommunikation : en status

kultur, identitet og kommunikation kresten schultz jørgensen præsentation middelfart kultur, identitet og kommunikation ADFÆRD Virksomhedens personlighed Organisationsidentitet er et udtryk for, hvad medlemmerne ”opfatter, føler og tænker om deres organisation.” Majken Schultz, CBS IMAGE - i målgruppens bevidsthed SYMBOL KOMMUNIKATION KULTUR/IDENTITET Kilde : Birkigt & Stadler, 1986

sociologiske forandringer: individualiseringen kresten schultz jørgensen præsentation middelfart 4 megatrends sociologiske forandringer: individualiseringen politiske krav: nye rammer for den offentlige sektor kommunikationens uomgængelighed kommunikationens magtskifte udfordringen : 4 megatrends

trend 1/individualiseringen & netværkssamfundet kresten schultz jørgensen præsentation middelfart trend 1/individualiseringen & netværkssamfundet den lange historie: Det polycentriske samfund den korte historie: De teknologiske fødselshjælpere de mange markeder det refleksive samfund kritiske medier, kritiske medarbejdere, kritiske samarbejdspartnere, kritiske kunder fra hierarkiske organisationer til åbne kommunikationssystemer udfordringen : 4 megatrends

trend 2/nye rammer for den offentlige sektor kresten schultz jørgensen præsentation middelfart trend 2/nye rammer for den offentlige sektor strukturreform, NPM, privatiseringer mv. det konstante krav om eksistensberettigelse : offentlige organisationer på Opmærksomhedens Markeder skiftende, politiske dagsordener markedsføring uden budgetter offentlige kernedyder vs. markedslogik forenkling vs. mangfoldighed udfordringen : 4 megatrends Kravet om markedsføring Dilemmaerne

trend 3/kommunikationens uomgængelighed kresten schultz jørgensen præsentation middelfart trend 3/kommunikationens uomgængelighed organisatorisk refleksivitet : de konstante forandringer konkurrence på flere markeder: kundemarkedet, arbejdsmarkedet, det politiske markedet/IT, legitimitets- og mediemarkedet; kommunikation som strategisk ledelse udfordringen : 4 megatrends Kravet om markedsføring Dilemmaerne

trend 4/kommunikationens magtskifte kresten schultz jørgensen præsentation middelfart trend 4/kommunikationens magtskifte afsender – modtager information som data faste kategorier hierarkisk autoritet massemedier identiteten er stabil kriser kan undgås USP modtagermagt kommunikation som psykologi konstant genforhandling åbne systemer medier uden masser identiteten er foranderlig kriser opstår – altid mening som relevans, eksistens og legitimitet udfordringen : 4 megatrends

mål, identitet og vision organisation og ejerskab markedspositionering kresten schultz jørgensen præsentation middelfart værktøjerne mål, identitet og vision organisation og ejerskab markedspositionering stakeholders storyline, budskaber og medier omdømme værktøjerne Kravet om markedsføring Dilemmaerne

skridt 1/mål, identitet, vision & brand kresten schultz jørgensen præsentation middelfart skridt 1/mål, identitet, vision & brand relevante og konkrete mål : elevantal? fagligt niveau? faglig profil? tiltrække og fastholde lærerkræfter? partnerskaber med erhvervs- og kulturliv? medfinansiering? sand identitet : historie, ressourcer, adfærd, symboler og mål; unik, værdifuld, meningsfuld vision : den forudgående inkludering og den efterfølgende ledelse; logisk brandstruktur : sektor, retning eller skole? hvad er systemet? hvem er afsender? værktøjerne : identitet og vision Kravet om markedsføring Dilemmaerne

skridt 2/organisation og ejerskab kresten schultz jørgensen præsentation middelfart skridt 2/organisation og ejerskab Intern positionering Symboler Kultur Værdier Ekstern positionering værktøjerne : identitet og vision Design Events PR/presse Netværk/dialog Reklame Frontline Ledelse Intern komm. Symboler Adfærd Autokommunikation: DKT om ”Det venlige teater”

skridt 3/markedspositionering kresten schultz jørgensen præsentation middelfart skridt 3/markedspositionering kundemarkedet: elever eller forældre? arbejdsmarkedet: rekruttering og fastholdelse aftagermarkedet: partnerskaber, co-branding det lokalpolitiske marked: samarbejde med lokalområderne legitimitets- og mediemarkedet: den uddannelsespolitiske dagsorden værktøjerne : markedspositionering Kravet om markedsføring Dilemmaerne

skridt 4/stakeholders Kravet om markedsføring Dilemmaerne kresten schultz jørgensen præsentation middelfart skridt 4/stakeholders Kravet om markedsføring Dilemmaerne Kilde : Bernsteins Wheel, 1960erne

skridt 5/storyline, budskaber og medier kresten schultz jørgensen præsentation middelfart skridt 5/storyline, budskaber og medier Storyline Who’s the boss – you are! værktøjerne : storyline, budskaber og medier Pejlemærker 3-4 fokusområder: Uddannelsens indhold og muligheder Specifikke historier Resultater, personer, forskning, karriere mv.

kresten schultz jørgensen præsentation middelfart 10 gode råd Identiteten og visionen bygger på både indre og ydre præmisser Respektér den konstante genforhanding Kommunikation er strategisk ledelse Kend dine markeder Kend dine stakeholders Vælg dine medier Forstå mediernes logik – der er forskel på den Lav klare storylines Mennesker virker - find ud af, hvem der er driftsikre i din organisation, og hvem der er helt håbløse Mål dine resultater – hvad er ROI i forhold til mål og markeder? Der er forskel på medier : Mellem logik, retorik og æstetik – mediernes koder (TV som følelser, aviser som debat om mål og middel) Mediestormenes og enkeltsagernes logik Nyhedskriterier og væsentlighedskriterier Væsentlighedskriterier: Sensationskriteriet – ”mand bider hund” Konflikt – en kamp eller uoverensstemmelser Identifikation – nærhedskriteriet, dvs. historier men en menneskelig vinkel Personalisering – de kendte, heltene og skurkene Aktualitet – dét der sker, lige nu Selvsvings-potentiale – hvis alle andre bringer historien, bør vi også