Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Om at facilitere Facilitering, fra fransk facile = nemt, let
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
På vej mod en innovativ offentlig sektor
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Har du nogen sinde tænkt over hvad dine kæledyr laver, når du er på arbejde?
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Darum skole 4. november 2013.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Procesværktøjer.
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Gruppeudviklingssamtaler
Refleksioner og opsamling ift. i går
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Teamledelse og personlighedsmodeller
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Hvordan spørger man anerkendende?
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
LEDERFORUM 18. januar december Fokuseringerne i 2009 har vi samlet i 5 punkter :  Service- og kvalitetspolitik anvendes  Effektivisering.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
v/ Henrik Skovdal – Partner i Promentum
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Vidensbaseret praksis i botilbud
EUC Syds værtskabsmanifest
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011

Det håber jeg, du får med… •Redskaber til ledelse af frivillige •Erfaringsudveksling og nye idéer •Refleksion over dit fokus og dine handlemuligheder i den kommende tid

Situationer er forskellige… •Brug, hvad der giver mening i din sammenhæng •Hvis du er slidt, så fokuser på det, der opmuntrer, ikke det der udfordrer

•Præsentationsrunde •Hvad består ledelse af frivillige i? – et overblik •Forskellige typer frivillige •Ledelse af frivillige i et konkret projekt -Løbende gruppesamtaler -Spørg og kommenter gerne!

Træk i kulturen, der spiller ind på frivilligheden •Mange muligheder – og mange valg at tage  Fokus på det, der giver mening, ikke det, man plejer ! Din sammenhæng kan være det sted, hvor man bliver accepteret, som man er!

Træk i kulturen, der spiller ind på frivilligheden •Mistillid til autoriteter, fokus på erfaring  Lederen vurderes på sine handlinger  Hvis miljøet og fællesskabet ikke understøtter formålet, fremstår det sidste som falsk ! Idealet er ikke at være perfekt, men at være ærlig, nærværende og at gå vejen selv!

Træk i kulturen, der spiller ind på frivilligheden •De frivillige er vant til medskaben og inddragelse  Opgaven skal for mange opleves som meningsfuld  Mange (ikke alle) vil gerne have/tilbydes indflydelse på beslutninger og udvikling af et koncept ! Måske er det i skabelsesprocessen, kirkens/ organisationens formål lykkes allerbedst!

•Kan I genkende nogle af disse tendenser hos jer?

Organisatoriske opgaver Sociale opgaver Kommunikative opgaver

Ledelse som organisatorisk opgave •Udvikl strukturen, så den passer til formålet og gavner de frivillige •Uddelegér og saml op på opgaver •Hold organisatorisk overblik •Frem udvikling af nye initiativer •Hverv nye frivillige

Ledelse som social opgave •Hav føling med, hvad der sker •Vær opmærksom på de frivilliges trivsel •Anerkend de frivillige og deres indsats •Skab mulighed for fællesskab •Inddrag i beslutningsprocesser •Luk diskussioner •Tag hånd om konflikter

Ledelse som kommunikativ opgave •Giv de frivillige tilstrækkeligt overblik •Formidl viden om, hvad der sker løbende •Formidl formålsværdier og vision positivt

Øvelse •Hvilke 2-3 opgaver/aspekter af ledelse er I særligt gode til i din sammenhæng? •Hvilke opgaver/aspekter kunne du godt tænke dig at arbejde mere med?

Ledelse af frivillige i projekter

Hvad er det, vi vil med de frivillige? •Udvikling af eksisterende arbejdsområde •Inddragelse i forhold til udpeget koncept, projekt, tema •Facilitering af udvikling af nye tiltag

Tre ledelsesstile •Instruerende •Servicerende •Faciliterende

Den faciliterende leder er optaget af at få formål og frivillige til at spille godt sammen. Et par ord om forskellige frivillige…

Frivillige er forskellige! •De frivillige, der vil have en konkret opgave •De frivillige, der vil have indflydelse på rammen for arbejdet •De frivillige, der har lederpotentiale

Teamroller •Entreprenøren •Administratoren •Producenten •Integratoren / den sociale Kan du genkende dig selv og dit team? Hvem har i brug for flere af? Hvad skal der til for at de vil trives hos jer?

Den gode facilitator – inden I går igang •Sammensæt et team af frivillige, der kan noget forskelligt… •Vær tydelig omkring formålet/temaet – det store og evt. det lille •Hold forventningsafstemning: Tid, sted, proces, arbejdsindsats, succeskriterier etc. •Sørg for, at der er en klar •overordnet opgavefordeling

Den gode facilitator – i processen Hjælp de frivillige til at •’spille hinanden gode’ •Forventningsafstemme og tackle konflikter, når der er behov for det •sætte deadlines og fordele ansvar •se sammenhængen ift. kirken/organisationen som helhed •lade alle komme til orde •evaluere og fejre

Proces •Opdagelsesfasen •Drømmefasen •Konkretiseringsfasen •Realiseringsfasen

Overvej: Hvor vil I gerne have frivillige? •I det eksisterende arbejde •I kommende projekter og indsatsområder? •I projekter, som de frivillige selv er med til at ’opfinde’ og udvikle?

Samtalegrupper •Hvilke typer af frivillige har I brug for? •Hvilke formål, rammer og forventninger har I, som det er vigtigt at gøre de frivillige opmærksom på? •Hvordan kan I fremme en faciliterende ledelsesstil?

Opsamling