Ledelse af innovative medarbejdere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

LEAN Akademy.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
På vej mod en innovativ offentlig sektor
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kreativitet og innovation i ALT
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Samarbejde med private – tabu eller virkelighed? Ved Byggedirektør Rolf Andersson, KAB.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Smart Grid - IT møder Energi v/Göran Wilke, Exergi Innovation og rådgivning
Undersøgelsen i hovetræk
Konsulentroller Etablerer og Katalysator vedligeholder netværk
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Step 6: Evaluering og læring
Kapitel 3.
Tillid Temadag for AMIR
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d.
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Alle talenter skal i spil… Anette Steen Pedersen Færøerne - maj 2011.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
John Andersen Empowermentbegrebet
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Den professionelle projektorganisation. Projektorganisationenen Udfordringer i 1999  Manglende overblik over opgaverne  Ineffektiv udnyttelse af ressourcerne.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
Inklusion og inkluderende processer
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Implementering af strategi
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Flemming Riishøj Adjunkt Institut for Ledelse & Forvaltning
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Rasmus Antoft, Oktober 2008 Opgaveglidning - mellem kontrol med arbejdsområder og forhandling om arbejdspraksis.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Lederen som oversætter.
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Præsentationens transcript:

Ledelse af innovative medarbejdere Mette Mønsted professor Ph.d Institut for Ledelse, Politik & Filosofi

Hvorfor er innovative medarbejdere specielle? Kreativitet Eksperter Vilkår for arbejde Vilkår for ledelse

INNOVATION Ny ideer – radikalt nyt, som produceres og møder markedet. Kreativitet på grænsen af viden Usikkerhed som mulighed og risiko – men en del af processen Åben og fuzzy proces – selv målet er ofte uklart CREATE NEW THINGS, NEW PROCESSES, ORGANISATIONS ( SCHUMPETER) CREATE DISTURBANCE - LEAWITT PATHFINDING AND PATHFOLLOWING, WHEN CAN WE IDENTIFY THE PATH? INNOVATION AND OPPORTUNITIES IN UNCERTAINTY. INTERPRETATION OF UNCERTAINTY. NECESSITY TO REDUCE UNCERTAINTY TO IMPLEMENT PROCESS AND LEAD TO THE RESULT WITHIN THE BUDGET. TARGET UNCERTAIN CREATE MEANING - IS THIS CONSISTENCY? CONCRETE, NOT NECESSARILY ABSTRACTION WHY IS INNOVATION SUCH A GOOD CASE?

Vilkår for beslutninger

Usikkerhed i innovative processer Når usikkerhed er en del af den innovative proces – hvordan skaber man så målepunkter og succeskriterier. Tid, timing og måling ??

Forskning og Udvikling Udforske nyt Håndtere usikkerhed og det uventede Styrke faglige Samarbejde med: Kollegaer, med-arbejdere og eksterne samarbejdspartnere Læring

Innovative medarbejdere Autonomi og ansvar Ekspertise Lege, udforske og eksperimentere Motivation og engagement Afhængighed af andre Professionelle referencepunkter Skabe mening på grænsen af viden

Innovative medarbejdere i forhold til ledere Har mere viden end lederen Ansvar for egen del, og fornemmelse for helhed? Milepæle og afhængighed af andre? Innovation på fuldtid? Legitimitet i usikkerheden, som en del af innovationer

Afkodning af udviklere    

Afkodning Forklare koder Forstå konsekvenser for arbejdsdeling Sparring om ideer Undgå at blive holdt udenfor Asymmetrisk information

Lede og fordele arbejdet Overblik over hvad der skal deles Kommunikation, forståelse og forklaring Specificering af enkeltopgaver Videndeling i team Ansvarsfordeling Koordinering som forhandling af flydende opgaver

Ekspertise og ledelseskompetence Avanceret faglig viden med referencer uden for organisation Projektledelse som lokal organisering af ressourcer og deadlines Personaleledelse KONSEKVENSER FOR ORGANISERING?

Behov for ledelse ”Hvis viden er en væsentlig ressource for at skabe konkurrencefordele, så skal ledelsen identificere, skabe, udnytte og udvikle viden.” Drucker 1993: 43

Effektivitetskrav i en organisation Decentraliseret ansvar Profitcentre og hver skal opfylde mål Bundlinie fokus på kort sigt

Profitcentres barrierer Beholder kunder og opgaver Tilkalder ikke andre Lægger ikke ideer ud til andre Barrierer for at bruge forskellighed OPHØRER MED VIDENDELING OG FÆLLES ORGANISERING

Barrierer for innovativ adfærd Styring og kontrol, og manglende fornemmelse af usikkerheden i radikal innovation korte tidsperspektiver ”Vi innoverer os ihjel på de små ændringer.”

Innovation og kompleksitet Når vi løser et problem skaber vi 5 mere. Hvordan håndteres meget komplekse problemstillinger? Hvordan skal vi udnytte super-eksperterne?

Brook’s paradoks Projekt IT-projekter tid Komplekse opgaver Enkelt delbar opgave Mand-mdr Brook: The Mythical man-month 1995

Innovations ledelse Kommunikation om muligheder, i det vi endnu ikke ved Stimulere kreativitet og innovations processer Beslutninger om hvordan og hvornår man skal lukke for åbne søge processer Implementering og målstyring Vi skal lære at kommunikere om det vi ikke ved. Det er meget lettere at formidle det vi ved, end at bruge læringsteori, og mest måske Deweys ideer om at stille spørgsmål og forsøge at stimulere en læringsproces. Den underforståede viden kan blokere for dette forløb, hvis vi ikke kan stille spørgsmål, for udfaldsrummet for muligheder begrænses. Vi ser ikke løsningsmulighederne, og dvs. der er behov for kreativitet. Og undgå de alt for lukkede modeller, der skaber closures. Ledelse af udviklingsprocesser kræver højt ambitionsniveau, og accept af vilde ideer. Engagement og opbakning fra ledelsen, men også kritiske spørgsmål om hvordan man skal komme videre, og hvorfor man tror at dette leder frem mod viden. Måske Dewey Systematik hos Herlau – flere ledere for at sikre både kreativitet og opfølgning.

Viden og kommunikation Hvis viden skabes i dialog, hvordan skal vi så skabe rammer for innovation? Anledninger til at vende muligheder og udfordringer Kultur hvor det er legitimt at åbne for udfordringer Videndeling som basis for ny ideer

Kommunikation usikkerhed Tolkning mellem grupper med forskelligt sprog Skabe mening ud af fragmenter Troværdighed af personer Hvem er ekspert på den ”kommende viden”?

Netværk som adgang til viden Analyser netværk og find ud af om det er relevante kontakter Hvor er broerne til at skabe adgang til ny viden? Brug videnmedarbejderes sociale kapital Organisering og ledelse på tværs af organisationer

Ledelse i højteknologi Mindre struktur end kommunikation og handling Lede udvikling støtte ny ideer Skabe mening og legitimitet i ny ideer Skaber kontrol og magt i dialog Ledelse af flydende processer Holde fast i deadlines WHEN UNCERTAINTY IS HIGH, THEN PERSUASION AND LEGITIMACY IS MORE IMPORTANT THAN KNOWLEDGE. METHODS OF TYPICAL OR DEVIANT CASES? TAKES TIME TO BE ACCEPTED AS KNOWLEDGE CRITERIA - IT WORKS? NOT POSITION AS MANAGER - BUT IN ACTION NETWORK MANAGEMENT SHARED LEARNING IN COMPLEX COLLABORATIVE SOCIAL PRACTICES NAHAPIET & GHOSHAL

Performance kriterier Afspejler kriterier den sidste krig, industrisamfundet og Taylors ledelsesopfattelse? Forskellige vilkår, kan vi måle alle medarbejdere efter samme standard ?

Performance kriterier for kreative medarbejdere Investere i en usikker fremtid Hvordan skabe målepunkter? Følge regler eller forklare hvorfor man er nødt til at gøre noget andet?

Krav til leder Ledelse foregår på mange niveauer i organisationen Hvis medarbejderne ved mest må man lytte Hvis man vil have dem med på ideer må man begejstre, overtale og forhandle Skabe legitimitet som leder

www.laics.net INTROSLIDE