Potentialer for udvikling af skolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Langvarigt sygefravær
Hvad er korruption? En kort introduktion
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Borgernes barrierer for brug af IT
Folkeskole-reformen August 2014.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Styring og motivation i den offentlige sektor
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Sprog/billeder på Internettet
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Date :31 1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Kommunernes beskæftigelsesindsats for arbejdsmarkedsparate ledige
Lotte Bøgh Andersen 13. marts, 2013
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Tillid Temadag for AMIR
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Danmarks offentlige organisationers omdømme blandt danske borgere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Sygefravær RMU temadrøftelse den 17. juni 2010.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Motivation som begreb ”Motivation er den potentielle energi, som en person er villig til at lægge bag opnåelsen af et givent mål” Hvor kommer drivkraften.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning.
AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB Motivation og ledelse i en tid med sparekrav og omstruktureringer Lotte Bøgh Andersen
Målorienteret ledelse: Styring, motivation og resultater
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Hvordan kan ledelse skabe mere motiverede medarbejdere og bedre resultater? KORA Temamøde Program Velkomst og introduktion v/ ordstyrer Hanne Søndergård.
KORA temamøde Motivation og ledelse.
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Præsentationens transcript:

Potentialer for udvikling af skolen Lotte Bøgh Andersen Professor, Aarhus Universitet & KORA Lærerkreds Nord, torsdag d. 30. januar 2014

Disposition Professionalisme som potentiale Motivation som potentiale Styringsmodeller med forskellige potentialer Inddragelse som potentiale Konklusion og mere diskussion

Professionalisme som potentiale

Professionssociologien Neoweberiansk retning: Magt, penge og status Funktionalistisk retning: Samfundsgavnlig gavnlig, normer Mit argument ml. ekstremerne Opgaver, der kræver specialiseret, teoretisk viden Informationsasymmetri + konsekvenser v. svigt Professionalismekontrakt: Professionel status/gode ydelser (tillid) Professionelle normer, som faggruppe sanktionerer A A R H U S U N I V E R S I T E T Institut for Statskundskab

Definitioner Professionalisme: Omfanget af teoretisk, specialiseret viden samt eksistensen af faste professionelle normer Professionel status: Graden af offentlighedens anerkendelse af faggruppens teoretiske, specialiserede viden samt af dens faste professionelle normer A A R H U S U N I V E R S I T E T Institut for Statskundskab

Høj professionel status Lav professionel status Høj grad af professionalisme Lav grad af professionalisme

Kilde: Ugebrevet A4 http://www.ugebreveta4.dk/a4-fakta.htm?/~/media/UBA4/2012_03/man-16-jan-12-top-99-stor-version.ashx

Kilde: Ugebrevet A4 http://www.ugebreveta4.dk/a4-fakta.htm?/~/media/UBA4/2012_03/man-16-jan-12-top-99-stor-version.ashx

Potentialerne i hhv. prof. status og professionalisme Professionel status: Mulighederne for indflydelse på tre niveauer. Nationalt, i kommunerne og på skolerne Professionalisme: Hvad er det for nogle professionelle normer, der bidrager til gode skoleydelser? Hvordan skal lærerprofessionen i fremtiden sikre, at de professionelle normer bliver overholdt? Hvad er det for en specialiseret viden, der er vigtigt? Specialiseret viden om hvert fag eller specialiseret viden om det at undervise børn (i forskellige aldre)?

SFI’s undersøgelse af lærereffekter ”Umiddelbart viser analyserne et noget dystert billede af betydningen af formel læreruddannelse. For det første viser det sig, at undervisning i linjefag (her henholdsvis dansk eller matematik i 9. klasse) ikke har nogen sammenhæng med elevernes faglige præstationer. Mod forventning klarer elever med linjefagslærere sig således ikke bedre end øvrige elever (side 40)” ”Endvidere viser det sig, at elever med læreruddannede lærere ligefrem klarer sig dårligere end de elever, der har lærere med meritlæreruddannelse. Den uventede sammenhæng mellem lærerens uddannelse og elevernes faglige præstationer kan muligvis skyldes, at skolelederen vælger at placere de læreruddannede lærere og lærere med linjefag på de klasser, som klarer sig dårligst fagligt” + Kun undersøgt i 9. klasse (vi undersøger i 7, 8 og 9. klasse) Kilde. SFI rapporten Lærere, undervisning og elevpræstationer i folkeskolen (april 2013) Dette problem håndtere vores undersøgelse, da vi ser på forskelle ml. fag for samme elev (og dermed samme klasse)

På den ene side og på den anden side… PIRLS 2011: Eleverne med lærere, i hvis uddannelse der var vægt på læsepædagogik og undervisning i læsning, klarer sig signifikant bedre TIMSS 2011: Elever undervist af lærere med linjefag præsterer klart bedre MEN kontrol for elevernes socioøkonomiske baggrund gør, at betydningen af linjefag falder væk Dvs. sammenhængen er falsk Skyldes, at elever med bedre socioøkonomisk baggrund tenderer til at gå på større skoler, hvor en større andel af lærerne samtidig underviser i deres linjefag. PIRLS 2011: I Danmark gælder det for 49 % af eleverne, at der i deres læreres uddannelse er blevet lagt vægt på læsepædagogik og undervisning i læsning. Disse elever klarer sig signifikant bedre end elever, hvis lærere ikke har denne baggrund i deres uddannelse. TIMSS 2011: De elever, der bliver undervist af lærere med linjefag, præsterer klart bedre (cirka 10 scorepoint) end elever, der undervises af lærere uden linjefag i det underviste fag; det gælder både i matematik og natur/teknik. Når man kontrollerer for elevernes socioøkonomiske baggrund udviskes forskellen dog, og betydningen af linjefag falder væk Dvs. sammenhængen er falsk og skyldes, at elever med bedre socioøkonomisk baggrund tenderer til at gå på større skoler, hvor en større andel af lærerne samtidig underviser i deres linjefag.

Evas undersøgelse Kendskab til nyeste metoder for læseundervisning gør, at relativt nye lærere får bedre resultater i forhold til læsefremgang på mellemtrinnet ”Vi kan ikke påvise, at der er en forskel i klassernes læsefremgang, afhængigt af om læreren er merituddannet eller har en fireårig læreruddannelse” s. 63 ”Det kan omvendt ikke påvises, at lærere, der har taget linjefag i dansk, har en sammenhæng med læsefremgang for alle elever uanset læseniveau. Til gengæld lader det til at have betydning for de 33 % af eleverne, der i 4. klasse læser på middelniveau” s. 63 ”Det har betydning, at læreren tager efteruddannelse i læsning” ELLER: Der er i hvert fald forskel mellem lærere, der tager efteruddannelse og lærere, der ikke gør (EVA rapport s. 19: Det er yderst vanskeligt at drage kausale slutninger på baggrund af denne type undersøgelser EVA 2013: Læseudvikling på mellemtrinnet - Faktorer forbundet med læsefremgang fra 4.-6. klasse Læseudvikling på mellemtrinnet Faktorer forbundet med læsefremgang fra 4.-6. klasse

Vores undersøgelse: Hvordan? Registeroplysninger om elevernes karakterer i afgangsprøverne samt standpunktskarakterer (2009-2011) Kvalitative interviews som udgangspunkt for at formulere relevante spørgsmål Spørgeskemaundersøgelse til 3,230 lærere fordelt på 85 skoler i foråret 2011 Spørgeskemaundersøgelse med skoleledere (32 skoleledere kunne kobles til lærerne og havde været ansat før elevplansimplementeringen) Oplysninger fra skolerne, så vi ved præcist, hvilke lærere, der har undervist hvilke elever i 7.-9. klasse i alle eksamensfagene

Betydningen af læreruddannelse og linjefag i vores undersøgelse Uddannede lærere i forhold til undervisere uden læreruddannelse: Markant forskel i de uddannede læreres favør (ingen forskel merit og alm lærerudd) Absolut ingen forskel på elever undervist af linjefagsuddannede lærere og ikke-linjefagsuddannelse lærere, kontrolleret for elevbaggrund Betyder det, at vi bare skal kaste lærerne op i luften og se, hvilke fag de falder ned på? Eller holde op med at have linjefag? NEJ. Lærere, der underviser på overbygningen uden linjefag, brænder formodentligt for faget. MEN: Måske er “mere af det samme” (=alle lærere skal have linjefag i den forstand, vi kender det) ikke den rigtige løsning her.

Motivation som potentiale

Motivation som begreb Motivation som den potentielle energi, en person er villig til at lægge bag opnåelsen af et givent mål. Hvad er målet: At gavne sig selv (incitamenter) eller undgå straf (regulering): Ekstrinsisk motivation At nyde opgaven i selv: Intrinsic task motivation/indre opgavemotivation At leve op til professionens standarder: Professionel motivaiton At gøre godt for andre eller samfundet: Public service motivation

Bag om motivationen Self-determination theory Behov for at føle sig autonom Behov for at føle sig kompetent Behov for at føle tilknytning til andre Kilde: Jacobsen, Hvitved & Andersen

Public service motivation Individers orientation mod at levere service til folk med det formål at gøre det godt for andre og for samfundet (Perry/Hondeghem) Et opgør med, at producenter af offentlig service alene er motiveret af egennytte Altruistisk motivationsform knyttet til levering af public service Et kald? A A R H U S U N I V E R S ITY Department of Political Science

Hypoteser fremsat i 1990: Jo større PSM, jo mere vil individet tiltrækkes til den offentlige sektor (selektion) Jo større PSM, jo bedre performance (i offentlige organisationer) Offentlige organisationer, der tiltrækker ansatte med højt niveau af PSM er mindre afhængige af ekstrinsiske incitamenter i forhold til at styre individuel performance effektivt.

Hvad påvirker offentligt ansattes motivation? Kontrol og incitamenter Køn Public service motivation Alder Voldsomme begi- venheder (fx krig) Intrinsic opgave- motivation Professionalisme Sektor (off/privat) Uddannelse 20

Hvad har motivation betydning for? Jobtilfredshed Valg ml. offentlig og privat sektor Public service motivation Arbejdstid Sygefravær Intrinsic opgave- motivation Bedømmelsesadfærd Elevers læring Org.-person fit vedr. PSM 21

MOTIVATION I FOLKESKOLEN – ELEVPLANER, PUBLIC SERVICE MOTIVATION OG EKSAMENSKARAKTERER Samarbejde med seniorforsker Eskil Heinesen og forskningsleder Lene Holm Pedersen 22

Trin 1: Hvad betyder motivation? Public service motivation Kontrol for lærernes erfaring og socio-demografi Afgangskarakterer Kontrol for elevernes socio-demografi Kontrol for skole- og kommunekarakteristika Kontrol for faget og samspil ml. fag og elevkarakteristika

Hovedresultater: Samlet PSM og alle prøver Public service motivation + + Afgangsprøvekarakterer Kvindelig lærer + Eleven er en pige + Læreruddannet Erfaring (mere end fire år) N=24.360 Linjefag

Hovedresultater: Samlet PSM og skr. prøver Public service motivation + Afgangsprøvekarakterer Kvindelig lærer Eleven er en pige + Forskelle Halvering af PSM effekt Ingen kvinde-pige effekt Større effekt af uddannelse + Læreruddannet eller ej Erfaring (mere end fire år) Linjefag N=13.660

Andre tests: Standpunktskarakterer: Meget større effekt af PSM Kun dansk og matematik (lidt svagere resultater pga. færre observationer) Kun obligatoriske udtræksfag med to eksterne censorer (større effekt, men mere usikkert pga. færre observationer

Trin 2: Hvorfor varierer lærernes motivation?

Indre arbejdsmotivation PSM (alle fire dimensioner) Opfattelse af elevplaner Hovedresultat: Hvis elevplanerne opfattes som mere kontrollerende, har lærerne mindre motivation på alle de målte motivationsdimensioner. Kvindelige lærere højere intrinsisk motivaiton og compassion (og opfatter elevplaner som mindre kontrollerende), mens mænd har mere attraction to policy making og self-sacrifice Ældre lærere har højere commitment to the public interest og mindre attraction to policy making Command and motivation (udgivet i tidsskriftet Public Administration, online before print) 28

Trin 3: Hvorfor opfatter nogle lærere elevplanerne (og anden styring) som kontrollerende, mens andre opfatter det som understøttende? ÷ Kontrollerende opfattelse af elevplaner ? Motivation

Forventninger Skoleledernes implementering som afgørende Implementering via dialog: Understøttende opfattelse Implementering via “kæft, trit og retning”: Kontrollende opfattelse Undersøgelsen af lærerne kobles med spørgeskema til lederne (samarbejde med Maria Falk Mikkelsen fra SFI og adjunkt Christian Bøtcher Jacobsen)

Resultater: Hvornår opfattes elevplaner som kontrollerende: Når skolelederens implementering er (relativt mere) hård På store skoler På skoler med mange fattige elever Når læreren er en mand Mikkelsen, Jacobsen, Andersen, Understanding employees’ perceptions of command systems -A study of school principals’ enforcement of obligatory student plans, præsenteret på IRSPM konferencen i Rom 2012

Styringsmodeller med forskellige potentialer Afhængig af de ansattes motivation og brugernes handlingskapaciet 32

Figur 1. Ideologi og antagelser om motivation og handlingskapacitet Landsknægte (lav public service motivation) Riddere (høj public service motivation) Dronninger (høj handlingskapacitet) Bønder (Lav handlingskapacitet) Tredjevejs (markeds) socialisme Neoliberalisme Klassisk social- demokratisme Note: Figuren er gengivet fra Le Grand (2003) side16. Den indgår også som del af artiklen ” Motivation og handlingskapacitet i den offentlige sektor” i politica nr. 1 2012 33

Den ene akse: De ansatte Egoisme (landsknægte) vs. altruisme (hvide riddere) Hvordan måles det? Public service motivation er et bud Paternalisme Paternalistiske “riddere” mener, at de selv (og ikke brugerne eller politikerne) ved bedst Forholdet til professionalisme

Den anden akse: Brugerne Kan nogle borgere bedre udnytte det frie valg bedre end andre? Handlingskapacitet som begreb: Evner til at forstå, vælge mellem og give mening til kende om offentlige ydelser Uddannelse! Erfaring med området (jf. næste slide) Normativt og/eller faktisk spørgsmål? 35

Handlingskapacitet på hospitalsområdet 36

De fire styringsmodeller jf. Le Grand 2010 Trust: Styringen bygger på tillid til, at leverandørerne bruger budgettet profes-sionelt, så serviceleveringen bliver effektiv, responsiv, ensartet og af høj kvalitet. Mistrust: Kontrollerende topstyring med ekstern beløninning eller straf for at efterleve/ikke efterleve centralt fastsatte direktiver Voice: Brugerne kan udtrykke deres tilfredshed/utilfredshed direkte til serviceleverandørerne Choice: Brugervalg mellem forskellige leverandører af offentlig service (offentlig/privat, offentlig/offentligt, privat/privat). 37

Affinitet mellem brugerkapacitet og motivation på den ene side og styringsmodel på den anden Høj brugerkapacitet (dronninger) Voice Choice Altruistiske ansatte (riddere) Egoistiske ansatte (landsknægte) Trust Mistrust Lav brugerkapacitet (bønder)

Figur 2: Illustration af områdernes relative niveau af public service motivation og handlingskapacitet Relativ høj handlingskapacitet Relativ høj public service motivation Relativ lav public service motivation Relativ lav handlingskapacitet Note: Del af artiklen ” Motivation og handlingskapacitet i den offentlige sektor” i politica nr. 1 2012

Inddragelse som potentiale Inddragelse som potentiale? Incitamenter og regulering på andre områder end folkeskolen

Ny Løn på universitetsinstitutter Økonomiske incitamenter Individuel performance (publikationer) Opfattelse af øko. incit Intrinsisk motivation Kilde: Andersen, Jacobsen, Møller, Pallesen 2006

Opfattelsen af incitamenter Sammenhæng mellem opfattelse af økonomiske incitamenter og disses betydning Forskel på, hvordan medarbejderne oplever incitamenter: Understøttende ved at belønne indsats Kontrollerende fra ledelsens side Hvis understøttende større indsats: crowding in Hvis kontrollerende mindre indsats: crowding out Resultat fra forskningsverdenen: opfattelse af ’ny løn’ gør en forskel 42

43

Dokumentation, indre opgavemotivation og sygefravær FOA medlemmer (medlemspanel) Sygefravær (registeroplysninger) Indre opgavemotivation målt (spørgeskema) Opfattelse af, hvor kontrollerende krav om dokumentation er (spørgeskema) Opfattelse af dokumentationskrav som kontrollerende Mindre indre opgavemotivation Større sygefravær

FTF undersøgelse   Har du været inddraget i at vælge de former for dokumentation, der anvendes på dit arbejdsområde? Total Inddraget i alle Inddraget i de fleste Inddraget i de færreste Ikke inddraget overhovedet Ved ikke I hvilken grad oplever du, at dokumentationsarbejdet på dit arbejdsområde er med til at udvikle dit fagområde? I høj grad 35,6% 17,6% 6,7% 4,6% 3,0% 9,2% I nogen grad 42,5% 49,3% 37,0% 22,4% 34,8% 34,6% I mindre grad 20,5% 28,3% 46,0% 47,9% 36,4% 41,5% Slet ikke / Nej 1,4% 3,7% 9,5% 22,3% 4,5% 12,5% 1,2% ,8% 2,9% 21,2% 2,2% 100,0% N 73 601 870 938 66 2.548   Har du været inddraget i at vælge de former for dokumentation, der anvendes på dit arbejdsområde? Total Inddraget i alle Inddraget i de fleste Inddraget i de færreste Ikke inddraget overhovedet Ved ikke I hvilken grad oplever du, at resultatet af dit arbejde med dokumentationsopgaverne står mål med de ressourcer du anvender på dokumentationsopgaverne? I høj grad 19,2% 7,6% 4,3% 1,4% 3,1% 4,4% I nogen grad 49,3% 47,9% 29,2% 19,0% 23,1% 30,3% I mindre grad 20,5% 34,7% 52,8% 52,9% 36,9% 47,2% Slet ikke / Nej 4,1% 6,0% 11,6% 21,0% 6,2% 13,4% 6,8% 3,8% 2,2% 5,8% 30,8% 4,7% 100,0% N 73 603 870 938 65 2.549

Beskæftigelsesområdet Undersøgelsen er baseret på spørgeskemaundersøgelse af medarbejdere fra beskæftigelsesområdet og medarbejdere fra den centrale kommunale administration i fire kommuner

KONKLUSION OG MERE DISKUSSION

Betydningen af de ansattes motivation: Opsamling Bedst mulige offentlige ydelser for mindst mulige omkostninger Styringstiltag Indre motivation Opfattelse af styringstiltaget som enten understøttende eller kontrollerende Den lokale leders implementering af styringstiltaget Hvordan laver man styring, som motiverer de ansatte til at levere bedst mulige ydelser til samme eller færre penge? Eksempler på konkrete illustrationer: Elevplaner, motivation og elevkarakterer på folkeskoleområdet, dokumentationskrav, motivation og sygefravær for SOSU'er) Typen af styringstiltag

TAK FOR JERES OPMÆRKSOMHED. Kommentarer er altid velkomne på lotte@ps TAK FOR JERES OPMÆRKSOMHED! Kommentarer er altid velkomne på lotte@ps.au.dk

Self-sacrifice Det er vigtigere for mig at gøre en forskel i forhold til samfundet end at opnå personlig vinding. Jeg mener, at man skal bidrage med mere til samfundet, end man modtager. Jeg er villig til at risikere at skulle tilsidesætte mine personlige behov for samfundets skyld. Jeg er klar til at lide afsavn for samfundets skyld. Jeg sætter samfundsmæssige forpligtigelser over hensynet til mig selv. Compassion Jeg bliver følelsesmæssigt berørt, når jeg ser mennesker i nød. For mig er hensyntagen til andres velfærd meget vigtig. Jeg bliver meget berørt, når jeg ser andre mennesker blive behandlet uretfærdigt. Jeg føler sympati overfor mindre privilegerede mennesker med problemer. Attraction to policy making Jeg forbinder generelt politik med noget positivt. Jeg bryder mig ikke om politiske studehandler. Jeg har ikke særligt høje tanker om politikere (vendt) Commitment to the public interest Det er vigtigt for mig, at offentlige ydelser gavner samfundet som helhed. Jeg så helst, at offentligt ansatte gør det, der er bedst for hele samfundet, selvom det skulle gå ud over mine egne interesser. Det er vigtigt for mig at bidrage til det fælles bedste. Det er min borgerpligt at gøre noget, der tjener samfundets bedste.