At være kirke i en efter-kristen kultur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gudstjeneste 11. juni 2006 Velkommen!. Gudstjeneste 11. juni 2006 Tre ting vi skal passe på >< Tre ting vi skal gøre.
Advertisements

Husk at lukke døren efter dig!
Svend Gønge-skolens værdier...
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Livets Ord April 2012.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Tv til hverdag. •Størstedelen af det der sendes, har et markant andet menneskesyn og værdigrundlag end biblen, og når vi ser det, påvirker det os! •Tv.
Nøgler til menighedens vækst
Hvad siger bibelen som socialt evangelisk arbejde? John Lorenzen Præst i Saralystkirken.
Tid til lægetjek! Kaldet fra Kristus til den trofaste kirke! Filadelfia.
Håbets folk. Møde Jesus igen for første gang Er vi tro mod dét, han var tro imod? Prædiker vi det evangelium, han prædikede? Lever vi evangeliet, som.
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Å.
”Kaldet til kærlighed”
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Paulus’ brev til de kristne i Efesus
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
En menighed, der søger enhed
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Ef 4,1-16: Hvordan fastholder vi Åndens enhed i vor menighed?
Livets Ord Livets Ord Februar 2012 Februar 2012 «Omvend jer og tro på evangeliet» (Mark 1,15).
Introduktion til Kongen og hans Rige
Kapitel 1 dias 1.1 Kapitel 1: Indledning VELKOMMEN til kurset ! Bibelen og Jesus.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kate-QUIZ-mus.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Bjergprædikenen (13) Loven om rene motiver (a) Matt 6,1-18.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Procesværktøjer.
Nye højder Mod Drømmen om fremtidens frikirke i Danmark Alene – eller en del af det større fællesskab?
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
Unge og Kirke Hvordan virker vi sammen. Smittende tro… ”2010 har været et helt fantastisk år for mig. Jeg vil huske det igennem hele mit liv for at være.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Velkommen til Nationalråd Velkomst v/ Kenneth Skov, Lyngby Lovsang v/ Michael Jeppesen, Vejle Et fællesskab af tjenester v/Niels-Peter Hedegaard,
Uddrag af politiske principprogrammer
Regionalsamlinger LEDELSE OG TJENESTE – I KRYDSPRES Regionalsamlinger 2013.
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Et mærkeligt skib.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Vædderen Af Cecil bødker.
Diakoni i lys af skabelse og forløsning hvad er diakoni?
Lede til Jesus – leve i Ham
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Forventningens glæde.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. APRIL 2016 SOGNEDAG ØSTER HORNUM PROFESSOR (MSO) ANDERS-CHRISTIAN JACOBSEN AARHUS UNIVERSITET ARTS.
‘Hold fred med hinanden’ (Markus 9, 50) Livets Ord Juni 2016.
To-regimentelæren og opgøret med den katolske kirke.
Livets Ord Oktober 2017.
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Livets Ord August 2018 “Med evig kærlighed har jeg elsket dig, derfor bevarer jeg min troskab mod dig” (Jer 31, 3)
Guds arvinger og Kristi medarvinger
”Baptistkirken vil:”.
Præsentationens transcript:

At være kirke i en efter-kristen kultur Sydjylland baptistmenighed 27. april 2014 Bent Hylleberg

Forbered jer på, at vi …i aftenens løb skal samtale om Hvordan ønsker I at leve og virke som menighed i en efter-kristen kultur? – m.a.o. om jeres lokale perspektiv Hvordan ønsker I som menighed at spille med i fællesskabet i Baptistkirken – i et nationalt og internationalt perspektiv

Kristentroens grundsætninger Vores indsats som kirke er altid bestemt af … Guds mission (sendelse) til den verden han elsker Gud er grundled, og Hans perspektiv er verden Vi (kirken) er redskabet – dem, Gud bruger – ikke målet Centrum i Guds mission er Jesu liv og forkyndelse Hos Jesus handler alt om ‘Guds rige’ , der er kommende! Disciple (kirken) er til for at tjene ‘Guds herredømme’ Som kirke er vi ved evangeliet (tro, dåb) allerede nu blevet forvandlet til det, som verden engang skal blive …

Cirkusklovnen og de 3 bolde – om evangelium, kirke og kultur Evangelium Kultur Kirke Udfordringen: Isolation, afsondring Kirke som mod-billede til kulturen Den før-konstantinske kirke Evangelium Kultur Kirke Udfordringen: Assimilation, tilpasning Kirke som spejl-billede af kulturen Den konstantinske kirke

Vores tjeneste som kirke … og det lange perspektiv Indtil år 300 Kristne er en minoritet, der forfølges (martyrer) Kirken tæller ca. 10% af Romerrigets befolkning år 300 År 320-380 Kirken bliver kejserens kirke, embeds- og stor-kirke Kirken får privilegier, søger mod magtens centrum År 400 til 1849 Kirken forfølger alle ikke-kristne, kulturkristendom Kirke og statsmagt arbejder sammen, magtkirke

Tanker om fremtidens kirkeliv – set i et historisk perspektiv Fra 320/380 Kirkens magt-periode, kultur-kristendom 1525, første brud med kultur-kristen-dommen, ana-baptisterne Vores efter-kristne kultur, hvor kirken adskilles fra staten 2000ff

Tanker om fremtidens kirkeliv – set i et historisk perspektiv Hvor hører baptister til i dette perspektiv? 1525ff: Ana-baptisterne i Europa, reformationstiden 1610ff: Engelske og 1639ff: Amerikanske baptister 1834ff: Baptister igen på det europæiske fastland – Hamburg (Oncken), Berlin (Lehmann) … 1839ff: Danske baptister – 10 år før Grundloven – P. C. Mønster, O. N. Føltved med flere … 1980ff: ‘Small ‘b’ baptists’ –> ‘baptister’ med lille ‘b’

Tanker om fremtidens kirkeliv – her i landet Efter 1960 Landets lovgivning løsnes fra kristne værdier Ikke-konfessionel undervisning i skolen, 1975ff Et nyt århund-rede Fra ‘kirke i centrum’ til ‘kirke fra periferien’ Fra pastoral betjening til ‘kirke i mission’ Kirke på nye vilkår At være kirke i en efter-kristen multi-kultur Kirkerne i samarbejde, lokalt, på nye vilkår …

Tanker om fremtidens kirkeliv – her i landet I Danmark blev der over tid dannet en særegen syntese af dansk folkelighed og kristen tro. Kristendommen slog virkelig rod i det danske folk, så dét for altid blev præget og omformet af den. I dag viser det sig i, at den religiøse kultur eller civilreligion, der præger Danmark, har taget farve af kristendommen. – Det kunne få én til at tro, at landet og befolkningen stadig er kristent. Det er dog ikke tilfældet, for denne civilreligion befinder sig ofte i en spænding til kernen i kristendommen, som er evangeliet. Viggo Mortensen, Berlingske Tidende, 29. maj 2005

Tanker om fremtidens kirkeliv – her i landet I de første hundrede år af folkekirkens eksistens (indtil 1950) byggede man på denne kultursyntese – religion, stat og samfund i ét. I de næste halvtreds år (indtil 2000) søgte man af al magt og imod alle odds at fast-holde den. – Men her ved indgangen til et nyt årtusind ser det ud til, at den er i opløsning. På grund af 1) det kristne traditionstab og 2) den religiøse pluralismes vækst står den enestående danske syntese for fald. Viggo Mortensen, Berlingske Tidende, 29. maj 2005

Tanker om fremtidens kirkeliv – her i landet ‘Kultur-kristendommens periode’ er ved at være forbi – også hos os: Det klareste tegn herpå kom i 2006, da Folkekirken før første gang i en officiel betænkning fik beskrevet sin opgave som en missions-opgave: ’Folkekirkens mission som kristen kirke er at forkynde Kristus som hele verdens frelser’ (Den blå betænkning) Biskop Kjeld Holm og pastor Massoud diskussionen!

Tanker om fremtidens kirkeliv – her i landet Kirkens ændrede placering Kirken flytter fra cen-trum i kulturen – ud imod periferien. Det betyder, at kirken mister ‘magt’: Den må spille på lige vil-kår med andre religioner Relationen mellem stat og kirke løsnes, fjernes Evangeliet vinder indflydelse via Guds folks tjeneste og engagement Kirken i kulturens centrum Kirke fra perife-rien

Arven fra ana-baptisterne i dag (1) At øve indflydelse som kirke fra periferien Danmark, der kommer (i 2000-tallet), ligner ikke det Danmark, der var (i kultur-kristendommens periode) Ana-baptisterne var de første kristne, der byggede menighed fra periferien (i 1500-tallet) -> martyrkirke Hvad kan vi lære af ana-baptisterne i dag – i en anden tid end deres – når vi bliver kirke i og fra periferien? ‘Anabaptism Today’ –> ‘baptister’ med lille ‘b’

Arven fra ana-baptisterne i dag (2) Ana-baptisternes 7 kirkekendetegn – tegn på, at et fællesskab består af Jesu efterfølgere … Kirke dannes af troende Jesu-disciple, efterfølgere Jesus lukker Skriften op Kirke er mission Altid på ‘de mindstes’ side Forsonet fællesskab Økonomisk forvaltning Fredstiftere – overalt

Arven fra ana-baptisterne i dag (3) Om troens plads i det offentlige rum: Samfundet (kulturen) skal præges af de livssyn, som dets borgere – ikke staten – brænder for at sætte i spil til fælles bedste … -> samtale Kirken/kirkerne (‘Guds folk’) må træde i karakter i kulturen – og leve på frie og lige vilkår med alle andre livstydninger … -> Ordet og Ånden Adskil stat og kirke – og deltag frimodigt i dialo-gen mellem livssyn (tro) og ideologier (politik) ...

Vores tjeneste som kirke … i et nutidigt perspektiv For kristne består opgaven i dag i at gøre Guds nye virkelighed gældende i vores nuværende verden … Et LOKALT perspektiv – Sydjylland, Tølløse osv. Hvem er de kristne hos jer? – Hvad er opgaven her i byen? Et NATIONALT perspektiv – Baptistkirken i Danmark Hvad er udfordringen for kristne i Danmark i dag? Et GLOBALT perspektiv – vi lever i dag i én stor verden Hvordan engagerer vi os i Guds mission til verden i dag? AT agte disse perspektiver –> at være ‘kirke i tiden’ ...

Hvordan spiller I lokalt med de 3 bolde? – evangelium, kirke og kultur Evangelium Kultur Kirke Udfordringen: Isolation, afsondring Kirke som mod-billede til kulturen Hvordan ser det ud hos jer? Evangelium Kultur Kirke Udfordringen: Assimilation, tilpasning Kirke som spejl-billede af kulturen Hvordan ser det ud hos jer?

Hvad betyder dette for jer som lokal baptistmenighed i Sydjylland? Brug jeres egne ressourcer: Har I overskud til at være kirke i mission, hvis I alene skal nå jeres by og opland med evangeliet? – Når I ud over jeres egne grænser? Vil og kan I samarbejde med andre kristne om at løse jeres fælles opgave som Guds folk i lokalsamfundet? Hvordan vil I samarbejde med andre kristne i mission om at præge jeres lokalsamfund med evangeliet?

Hvordan spiller I lokalt med de 3 bolde? – evangelium, kirke og kultur Summemøde – samtal om de to forrige dias

At blive lokal kristen menighed i en efter-kristen kultur Vil vi være kirke på vej ind i en ny tid – ‘i en efter-kristendoms-kultur’ … - er det helt afgørende, at evangelium og kirke spiller sammen – mere end kultur og kirke - er det ikke afgørende, om menigheden bliver et mod-billede til kulturen eller et spejl-billede af kulturen, men at kirken bliver et for-billede i kulturen ... – ‘se, hvor de elsker hinanden’ 

Baptistkirkens værdier og vision ‘Baptistkirkens Fælleserklæring’ (2009) fremhæver tre grundlæggende værdier for os alle: 1) Samtale, 2) udrustning og 3) efterfølgelse. Ved at sætte disse værdier i omløb vil vi frem mod år 2017 ifølge ‘Baptistkirkens vision’ (2012) virke for, at Baptistkirken bliver et a) synligt fællesskab af b) levende menigheder, der har en c) autentisk, Kristus-centreret ledelse, som udruster og opmuntrer til d) missional tjeneste

Hvad betyder det for os som Baptistkirke? – nationalt (1) Vi behøver ‘samtale’ om og nye ‘modeller’ for - at blive kirke i en ny efter-kristen kultur … - at få mennesker i tale om, hvad evangeliet betyder for vores konkrete liv (som disciple) her og nu i en efter-kristen kultur … - at samarbejde med andre kristne om opgaven Hvilke ‘modeller’ kan vi forestille os at anvende?

Hvad betyder det for os som Baptistkirke? – nationalt (2) Vi behøver at ‘samtale’ om vores holdninger, fordi vi bør deltage i den offentlige debat … - samspillet mellem en verdslig stat og mange kirker samt endnu flere ikke-kristne trossamfund - adskillelse af borgerlige og kirkelige handlinger - om landets love (civilsamfundet) og/eller Guds folk skal afspejle nutidig evangelisk etik og livsstil Hvor finder en sådan kvalificeret samtale sted?

Hvad betyder det for os som Baptistkirke? – internationalt Vi behøver at ‘samtale’ om vores holdninger, når vi samarbejder i international mission - skal den udøves ud fra de lokale menigheder eller/og i fællesskabet af menigheder i BiD? - skal den udøves i samarbejde med vores nye migrant menigheder (i Bu & Rw, Burma etc.)? - er vi i BiD for små på den globale scene? Skal vi samarbejde med andre – og i så fald med hvem? Danmission, Folkekirkens Nødhjælp, European Baptist Mission – eller andre frikirker, fx Missionsforbundet?

Jeres menigheds forhold til Baptistkirken – hvordan hang vi førhen sammen? – Hvori bestod sammenhængskraften i Baptistkirken? – hvilke opgaver bandt os sammen i hele landet …? Landskonferencer/årsmøder, sommerstævne, temadage Teologisk litteratur, fx baptist.dk, FAQ om baptister Hjemmemission (i DK) – og ydre mission (IM) Ungdomsarbejde, Spejderkorps, KvindeNetværket Teologisk uddannelse af lægfolk og præster (BTS, SALT) Efterskole-virksomhed – Tølløse (højskole) & Rebild

Jeres menigheds forhold til Baptistkirken – hvordan bør vi hænge sammen herefter? – Hvori bør sammenhængskraften i Baptistkirken bestå? – hvilke opgaver bør binde os sammen i hele landet …? Hvilke opgaver behøver I hjælp til fra fællesskabet i Baptistkirken, for at I kan udøve jeres lokale mission? Hvilke opgaver vil I bidrage til, at vi løser i fællesskab som danske baptister – her i landet, dvs. nationalt? Hvilke missionsopgaver vil I bidrage til, at vi arbejder med i fællesskab – i et internationalt perspektiv?

Jeres menigheds forhold til Baptistkirken – hvordan bør vi hænge sammen herefter? – Vi står netop nu i et vadested i dansk kirkeliv Efter 1850: Mange kirkesamfund, konfessionelle familier – ‘de lodrette søjler’ Efter 1950: Fælleskirkelige strømninger (EA, øku-meni, karismatiske bev.) – ‘tværgående initiativer’ Falder de gamle kirkesamfund fra hinanden? Hvordan vil vi bygge kirke i en ny virkelighed? Hvad tjener bedst ‘Guds Rige’ i en efter-kristen dansk kultur?

Fra kristendoms-kulturens kirke til kirke i en efter-kristen kultur Den kirke, der var … Kirken, der kommer KIRKENS SELVFORSTÅELSE: Præget af lærespørgsmål, dogmatik (tænkning) Konfessions-kirker (luthersk, baptistisk, metodistisk osv.) Efter 1970: For eller imod ‘karismatiske træk ‘... Kirke uden ny ‘spiritualitet’ KIRKENS SELVFORSTÅELSE: Præget af efterfølgelse, etik (handlings-orienteret) Økumenisk ‘kristen-kirke’ -mere end ‘konfessions-kirker’ Efter 2000: ‘Karismatiske træk’ er en selvfølge … Kirke præget af ‘spiritualitet’

Summemøde og samtale – derpå afrunding Jeres menigheds forhold til Baptistkirken – hvordan bør vi hænge sammen? – Summemøde og samtale – derpå afrunding

At blive kristen menighed i en efter-kristen kultur Vil vi være kirke på vej ind i en ny ‘efter-kristen’ tid – gælder det … - At blive til som kirke – Guds folk – er altid at tjene og afspejle Guds rige i enhver kultur … - At blive til som kirke – Guds folk – er allerede nu at foregribe Guds nye virkelighed for at vise, hvad verden – kulturen – skal blive til sidst … 

Rom, Wittenberg, Geneve – eller Døberhulen. http://de. wikipedia

Personlig afrunding At blive døbt – ‘indviet til at tjene’ ”Jeg er overbevist om, at Han, som har begyndt sin gode gerning i jer, vil fuldføre den indtil Jesu Kristi dag!” Paulus til menigheden i Filippi (1:6) Mit dåbsord 6. nov. 1960