Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Temadag om undervisningsmiljø
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Metode i AT Religion.
Readymades / genbrugskunst
Analyse af kvalitative data
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Claude Lorrain: Landskab med hyrder, 1644
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Jeg støtter barnet ved:
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hinsides Horisonten - fire kunstnere med motivrelationer
Naja Marie Aidt Bavian.
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Projektvejledning på performance-design
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Vejlederens kommunikation
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
- et forsøg på en analyse
Poul Anker Bech Barndomsgården tæt ved Tårs.
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Niels Lergaard Inspirationens hjemsteder: Ryfylke, Vestlandet Norge og Gudhjem, Bornholm N.B.: Det er Norge og Ryfylke til venstre.
At tale om sexualitet.
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 1 Sammenhæng mellem de to forelæsninger Et overblik over forskellige litterære metoder Fokus på.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Kildekritik Historie.
Det moderne gennembrud
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Med tegninger af Morten Grove OTS
SKABELON.
Lærerpræsentation.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Bachelorprojektvejledning?
Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Den analyserende Artikel
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Hinsides Horisonten Billedanalysestrategi til værker af Poul Anker Bech og Niels Lergaard Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard. Kirken ved havet, Gudhjem, 1939. Til højre: Poul Anker Bech. Knud, 1987.

Hinsides horisonten Indholdsfortegnelse: Billedanalyse Billedslides: Sammenligning af billeder Forslag til opgaver

Hinsides horisonten l. Facts om kunstværket: Hvilken titel har billedet? Hvem er kunstneren? Hvornår blev billedet lavet? Hvilken teknik og hvilke materialer er brugt? (maleri, fotografi, grafik, collage, eller... ?) Hvilke dimensioner har billedet?

Beskriv følgende: sted, miljø, personer, Hinsides horisonten 2. Beskrivelse af billedets motiv (Denotativ betydning) Beskriv så objektivt som muligt og med dine egne ord, hvad du ser på billedet. Beskriv følgende: sted, miljø, personer, relationer, gestik, mimik, handlingsmønster. Beskriv også de mest betydningsfulde detaljer. På dette niveau skal man koncentrere sig om det virkeligt sete og ikke hverken “tro”, “føle”, eller vurdere. Ved abstrakte billeder er dette punkt forholdsvis kort

Hinsides horisonten 3. Formanalyse: HVORDAN er det så gjort? Her ser man på billedets formelementer. Det er: Komposition Rum Synsvinkel Bevægelse Lys Farve Malemåde/penselføring Nærmere analyse af disse elementer kan afsløre hvilke træk ved motivet, der er lagt særlig vægt på, hvordan det er belyst, hvor det ses fra etc. - og dets forhold til virkeligheden. Når alle billedelementer hver især er underkastet en grundig analyse, er det vigtigt at samle sin analyse i en samlet konklusion om billedets helhedsvirkning.

Hinsides horisonten 4. Erwin Panofskys billedanalyse Der findes forskellige betydningsanalytiske metoder til billedtolkning, der er fx. Erwin Panofskys metode. Panofsky har tre overordnede punkter: Jeg ser: præ-ikonografisk Jeg fortæller: ikonografisk Jeg fortolker i en kulturel kontekst: ikonologisk

Hinsides horisonten 4. Tolkning Gennem en syntese af de foregående punkter, kan man nærme sig en tolkning. Denne tolkning vil aldrig være helt objektiv, fordi ens egen personlighed og samtid naturligvis vil indgå i fortolkningen. Underbyg derfor også din udlægning ved at inddrage relevante data fra værkets egen tid i din analyse (fx filosofiske, religiøse, kunstneriske strømninger, tidens symbolsprog, politiske forhold, kunstnerens liv osv.)

Hinsides horisonten 4. …forsat Inddragelse af kontekstuelle data, fx filosofiske, religiøse, æstetiske eller tidstypiske symboler og 'billedkoder' kan yderligere bidrage til at sætte billedtolkningen i et kunsthistorisk og kulturelt perspektiv og således styrke konklusionen i den samlede analyse. (Kontekstuelle data: Hvordan man tænkte, levede, udtrykte sig i den tid, hvor værket blev skabt!)

Poul Anker Bech og Niels Lergaard Hinsides horisonten Poul Anker Bech og Niels Lergaard Billedeksempler til brug i undervisningen

Hinsides horisonten Høj horisont Niels Lergaard: Aften ved havet, 1939-40 Poul Anker Bech: Platform for en motoriseret nonne, 2009

Hinsides horisonten Høj horisont Niels Lergaard: Grønt landskab ved havet, 1941 Poul Anker Bech: Den sidste sommer, 2007

Hinsides horisonten Høj og lav horisont Niels Lergaard: Solopgang, 1937 Poul Anker Bech: Sidste dans, 2008

Hinsides horisonten Kaos Poul Anker Bech: Sælsom himmel, 1988 Poul Anker Bech: Vejen, 1986

Hinsides horisonten Skulptur/Bygning Poul Anker Bech: Fimbul, 1987 Poul Anker Bech: Huset på bakken, 1967

Hinsides horisonten Cumulusskyer Poul Anker Bech: Den grønne bølge II, 2008 Poul Anker Bech: Himmelbjerge over havet, 2008

Hinsides horisonten Mennesker Poul Anker Bech: Familien Hansen, 1993 Niels Lergaard: Interiør, 1932

Hinsides horisonten Forslag til opgaver 1) Kopier af de syv slides med billeder udleveres, og der findes på en titel til hvert enkelt billede. Denne titel begrundes af eleverne. De originale titler udleveres og sættes sammen med de ”rigtige” billeder. 2) Analyser de billeder du synes, du forstår og analyser nogle, du mener, du ikke forstår. Har arbejdet med fortolkningen nogen betydning for din billedlæsning? 3) I grupper laves mindmap over et udleveret billede. Eleverne kan eventuelt selv vælge, hvilket billede de gerne vil arbejde med. 4) Udvælg et billede du finder interessant og skriv et digt, der passer til billedet. Til læreren: Vælg en eller to af ovenstående opgaver. Det er ikke tanken, at man nødvendigvis skal arbejde med alle opgaverne. Undervisningsmaterialet er udarbejdet af: Anne Marie Larsen, Gitte Gram Kusk, Anne-Mette Kjærup, Kristina Juhl, Line Gemmer - alle studerende på Læreruddannelsen i Aalborg. Ansvarshavende er lektor Bodil Christensen, Læreruddannelsen i Aalborg.