Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hinsides Horisonten - fire kunstnere med motivrelationer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hinsides Horisonten - fire kunstnere med motivrelationer"— Præsentationens transcript:

1 Hinsides Horisonten - fire kunstnere med motivrelationer

2 Caspar David Friedrich
Inden for den europæiske romantik kategoriseres Caspar David Friedrich som en af de største kunstnere. Med et billedsprog, der havde stærke træk af at have både religiøse og spirituelle toner, var han den kunstner, der tydeligst definerede retningen ’romantik’ inden for billedkunsten. Der Wanderer über dem Nebelmeer (1818)

3 Caspar David Friedrich
I hans landskabsmalerier ser man en tydelig symbolik om nogle af de store temaer, som fx død, uendelighed, afmagt, menneskets ubetydelighed og ensomhed. Kreidefelsen auf Rügen (1818)

4 Jens Søndergaard Født i 1895 i Thy
1931: fik han Eckersberg-medaljen. Medaljen uddeles af Kunstakademiet til kunstnere, som har ydet en indsats af høj kunstnerisk kvalitet. 1957: Jens Søndergaard døde efter et års sygdom

5 Jens Søndergaard Hos Jens Søndergaard er der ofte bevægelse i billedernes linjer, former og flader, og mange stærke og overraskende farver. Horisonten ligger ofte langt ude – det udtrykker en uendelighedsfølelse. Se billeder af værker af Jens Søndergaard på danske museer – klik her

6 Oluf Høst 1884: født i Svaneke, Bornholm
Mellem 1906 og 1915 blev Oluf Høst uddannet på flere forskellige kunstskoler i København. 1933 modtog han Eckersberg-medaljen

7 Oluf Høst Oluf Høst brugte ofte Bornholm som motiv i sine malerier. Farverne fortæller med deres helt eget sprog om stemningen i naturen. De er placeret på lærredet med præcise strøg efter præcise iagttagelser, og er ofte med til at skabe rum i billedet. Oluf Høst havde et nært tilhørsforhold til sine malerier. Han kunne finde på at medbringe pensler og farver til sine udstillinger for at ændre lidt på billederne. Det var nemlig ikke altid, han syntes, de var helt færdige. Se billeder af værker af Oluf Høst på danske museer – klik her

8 Allan Otte Allan Otte (f. 1978) maler danske landskaber. Han arbejder ofte med store, åbne landskaber med højt til himlen.

9 Allan Otte I processen forud for det færdige maleri søger Allan Otte billeder af fx ulykker på internettet. Billederne klipper han til og sætter sammen på nye måder, så han får lige præcis det udtryk frem i billedet, som han vil have. På den måde kan han arbejde sig helt tæt ind på billedets komposition og det motiv, han vil have på billedet. Presset (2009)

10 Allan Otte Lundby Remake (2011) Allan Ottes billeder kan virke ”over”-realistiske i den forstand, at de er meget virkelighedsnære. Men når man kigger godt efter, vil man se hans særlige malestil og de mange penselstrøg, der nærmest kan sammenlignes med pixels på en skærm.

11 Noter til læreren Romantikken (Caspar David Friedrich)
Hav for øje i snakken, at menneskerne kigger ud i horisonten. Landskabet stopper brat – som ved Poul Anker Bechs malerier. ”Epoke i europæisk kulturhistorie med højdepunkt i årene omkring 1800 og nogle årtier frem afhængig af den pågældende nationallitteratur. Epoken har forvarsler fra ca. 1740 og efterslæt til langt op i 1800-t. afhængigt af forskellige kunstvidenskabers tradition. Romantik er afledt af adjektivet romantisk, der oprindelig i 1700-t., anvendtes om noget mærkeligt og fremmedartet, noget, der var "som i romanerne" og altså ikke som i virkeligheden; hos Jean-Jacques Rousseau og andre brugtes det om steder og landskaber, der kalder på fantasien. Herfra har ordene romantisk og romantik bevaret deres karakter af at pege hen på noget andet end det umiddelbart forhåndenværende, og de bruges derfor også om en særlig følelsesfylde, ofte forbundet med kærlighed og længsel, udtrykt i drøm og anelse hinsides det konkrete.” (

12 Noter til læreren Romantikken - fortsat ”At de stadig anvendes således, skyldes så igen, at kunst fra den romantiske epoke har sat sig varige spor; romantikken har vist sig at være mere end blot en historisk epoke, snarere er den romantiske begrebsverden det grundlag, som både de moderne bevægelser omkring 1900 og store dele af 1900-t.s kunst- og værkforståelse fortsat opererer ud fra. Romantikken udtrykker både splittelse og længsel efter harmoni. En ny individualisme baner sig vej, men frigørelsen opleves samtidig som isolation.” (

13 Noter til læreren Jens Søndergaard
Jens Søndergaard blev udlært maler og fik herigennem et solidt kendskab til farver, motiver og teknikker – som han også brød med! Kom til at præge landskabskunsten - i 1920’erne malede han sine skildringer af Nordjyllands bølgende landskaber og vide udsigter. En af de moderne kunstnere, der tydeligst har bevist, at enhver teknik er brugbar, når den blot udtrykker den kunstneriske følelse. Sprænger en kubistisk tidsstils rammer og skaber en friere naturalistisk form - abstrakte elementer gør sig gældende på en ny måde.

14 Noter til læreren Allan Otte Umiddelbart virker billederne hyperrealistiske. Men tæt på ses de enkelte penselstrøg næsten som pixels på en computerskærm, samtidig med at de vidner om det sanselige nærvær, som arbejdet med farver og pensel også har. Omtales også som en trussel for printeren, pga. hans nøjagtighed i gengivelsen af sine motiver.

15 Litteratur Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens Veje, Systime 2004
Zibrandtsen, Jan: Moderne dansk Maleri, Gyldendals Bogklub 1967 Undervisningsmaterialet er udarbejdet af: Anne Marie Larsen, Gitte Gram Kusk, Anne-Mette Kjærup, Kristina Juhl, Line Gemmer - alle studerende på Læreruddannelsen i Aalborg. Ansvarshavende er lektor Bodil Christensen, Læreruddannelsen i Aalborg.


Download ppt "Hinsides Horisonten - fire kunstnere med motivrelationer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google