CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling www.cfk.rm.dk Tværgående samarbejde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Konklusion på Workshop om sindslidende
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4.
Samarbejde og koordinering af indsatsen
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Netværk af forebyggende sygehuse
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Synshandicap og beskæftigelse
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Uddannelse til Sundhedsambassadør i landsbyerne i Favrskov Kommune
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Kodeks for offentlig topledelse
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Region Midtjylland Sundhedsaftale
Dialogmøde om 2020 mål Flere borgere skal hjælpes ud af hjemløshed
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Nye ældre – nye muligheder
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Indhold, indsatser, implementering
Hvem får en bid?. Hvordan har vi organiseret opgaven.
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
Hvad er kvalitet i ældreplejen - og for hvem? Tine Rostgaard Socialforskningsinstituttet ’Kvalitet på ældreområdet’ 8 februar 2006 Ålborg.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
1 Samarbejde og koordinering af indsatsen Knud Ramian, Seniorkonsulent,Center for kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Overheads downloades fra
Samarbejde og koordinering af indsatsen Knud Ramian, Seniorkonsulent,Center for kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Overheads downloades fra
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Psykiatriens Hus – et konstrueret patientforløb. Kenneths situationProfessionel kontaktLovgivningDok-system Dag 1 Kenneth søger hjælp hos kommune pga.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
En fælles indsats til den enkeltes bedste på Nørrebro Oplæg til dialog-møde om en styrket indsats for udsatte grupper 29. Marts 2012 Centerchef Britta.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Akutteamets målgruppe
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
E-læring på patientens præmisser
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
E-læring på patientens præmisser
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Formål At sikre borgere på kommunale botilbud og botilbudslignende tilbud mere stabile forløb og forebygge trussels- og voldsepisoder gennem en styrkelse.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Tværgående samarbejde

Samarbejde er periferiydelser = alle/ingen har ansvar Brugere og pårørende forholder sig ikke til at indsatsen ydes af forskellige parter. For de fleste er ’kvalitet i indsatsen’ og ’kvalitet i samspil” det samme! (Syn på samspil, Guldbrandsen 2005) ‏

Hvad er symptomer, når samarbejdet knirker?  Fagpsykiatrien siger om socialspsykiatrien? • utroligt langsommelige • mangler tilbud • ufaglige og ideologiske • vattede - for meget ‘terapi’ og for lidt ‘omsorg’ • Ukoordinerede • Evigt skiftende sagsbehandlere, man aldrig kan træffe • Vil have hjælp til andre end målgruppen • Bruger for meget tid på møder Knud Ramian: En bedre udvej,2001

Hvad er symptomer, når samarbejdet knirker?  Socialpsykiatrien siger om fagpsykiatrien? • Glemmer samarbejdspartnere • ‘Regner ikke’ socialpsykiatrien - føler sig overhørt og kritiseret • Melder ikke tilbage • Udskriver folk for tidligt eller for pludseligt • Evindeligt skiftende læger • Firkantede, utålmodige og krævende • Kun optaget af deres egne patienter Knud Ramian: En bedre udvej,2001

Klare aftaler om samarbejdet Generel disposition  Hvad samarbejder vi om?  Hvor samarbejder vi?  Hvem indgår?  Hvor skal der laves forskrifter?  Hvordan og hvornår informerer vi hinanden?  Hvordan klarer vi tvivlsspørgsmål og uenigheder? Claes Guldbrandsen, 2006 Eksempel  PSP-samarbejdet

Ansvar hos leder og medarbejder  Ledelse  Har ansvar for at samarbejdsflader er på plads og funktionelle med alle samarbejdspartnere  Medarbejdere  Har ansvar for det løbende samarbejde med konkrete samarbejdspartnere

Forløbsbeskrivelser  Det skal fremgå hvem de konkrete samarbejdspartnere er for hver samarbejdsflade  Hvad er aftalt med hvem?  Giver en legitim adgang til kontakt for medarbejderne, der skal udføre samarbejdet  Konkrete opskrifter på hvordan man går til hvem.  Forløbsbeskrivelser har udgangspunkt i medarbejdernes erfaringer med samarbejde: hvad virker og virker ikke overfor hvem  Ledelsen har ansvaret for at der udvikles klare aftaler om forretningsgangene for alle relevante samarbejdsflader

Aftale om fælles standarder  Der er indgået en samarbejdsaftale inden.....  De aftalte møder gennemføres  De involverede møder op i 90%  De aftalte frister er overholdt?  Møderne er forberedt som aftalt  Borgeren har været involveret efter hver kontakt  Den Gode Medicinske Afdeling Standarder og indikatorer  For Det tværsektorielle patientforløb

Kørekort til samarbejde - kompetenceudvikling  Viden om egne ogaver og regelsæt  Viden om de andre og deres forventninger  Viden om samarbejdsformen  Viden om glatførekørsel - hvor er vejen usikker  Kendskab til nøglepersoner  Sidemandsoplæring