Skolereformen – og vejen dertil…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Skolereformen – og vejen dertil… toftevangskolen Skolereformen – og vejen dertil…

Lovtekst for folkeskolereform – Nye arbejdstidsregler for lærerne Lov nr. 1640 om et Fagligt løft af folkeskolen blev vedtaget 20. december 2013 og træder i kraft i august 2014 og efter næste folketingsvalg (obligatorisk træningstid/lektier). Lov nr. 409 af 26. april 2013

Toftevangskolen august 2014 Ny folkeskolelov Toftevangskolens traditioner Toftevangskolens målsætning Toftevangskolens værdier Toftevangskolens fysiske rammer

Hvilket indhold skal realiseres? En længere og mere varieret skoledag Lektiehjælp Flere timer i dansk og matematik Den åbne skole Få klare mål Den understøttende undervisning Mere idræt, motion og bevægelse Fra undervisning til elevernes læring Styrket fremmedsprog Nyt fag – håndværk og design En bedre udskoling Personalets kompetenceudvikling

Punkter til i aften: Reformen i praksis: - hvordan påvirker det elevens skoledag? Elevens dag - skemaet Arbejdsforhold for personalet - Vores proces med inddragelse og fælles udvikling

Ro og engagement…

Toftevangskolens personale

Nye arbejdstidsregler/-forhold: Lærerne: Aftale omkring arbejdstidsreglerne Opdeling i fix- og flekstid – med fuld tilstedeværelsestid på skolen fra 1.8.14 Pædagogerne: SFO/SFK Skole Arbejdspladser Bedre muligheder for at mødes – fagteam og årgangsteam

Teamsamarbejde 0. klasse Lærere og pædagoger 1.-2. klasse samarbejder!

Hvorfor team: Udvikling af praksis Sparring Lærende samarbejde Videndeling Drøftelse af læringsmål Fælles planlægning – holddeling … Der kan være enkelte lærerskift, der tager sit afsæt i vores ønske om denne teamorganisering.

Folkeskolereformen En længere og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Formål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan! Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater! Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis!

Folkeskolereformens fokusområder Målfastsættelse for den enkelte i det lærende fællesskab Fokus på de nære mål: Målfastsættelse, feedback og nye mål Fleksibel organisering af skolen, herunder mere holddeling Forskellige måder at lære på

Nyt og gammelt: Alle elever er knyttet til en klasse Hver klasse har en (eller to) klasselærer(e) En længere dag i ”skoledelen” En god eftermiddag i Myretuen eller på Den Gule Drage Træningstid, morgenbånd og bevægelse

En fast ramme med mulighed for fleksibilitet… Børnene vil have et skema med faste placeringer af de forskellige fag De større fag parallellægges så de 4 klasser kan arbejde sammen og have holddeling på tværs af klasserne

Skemaet: Længere moduler, ingen fast formiddagspause. Man Tirs Ons   Man Tirs Ons Tors Fre Morgentid 8-8.30 Faglig fordybelse 8.30-11/11.30 Rekreation Bevægelse 11.30-12.30 Faglig fordybelse/ Træning/ Valgfag Skemaet: Længere moduler, ingen fast formiddagspause.

Timetal: 0.-3. klasse: 30 timer om ugen 4.-6. klasse: 33 timer om ugen Fagenes vejledende timetal samt den understøttende undervisning.

Indskoling Morgentid 8-8.30 Fag/US 0,50 Fag/US 0,5 Faglig fordybelse 8.30-11.30 2,5 time fag   US 0,5  US 0,5 Spisning Rekreation 11.30-12.30 US 1 US1 Faglig fordybelse/ Træning 12.30-14 1,5 time fag Bevægelse/DGI (US)

Mellemtrin Morgentid 8-8.30 Fag/US 0,50 Fag/US 0,5 Faglig fordybelse 8.30-11.30 2,5 time fag   US 0,5  US 0,5 Spisning Rekreation 11.30-12.30 US 1 US1 Faglig fordybelse/ Træning 12.30-14 1,5 time fag Fag/Træning Faglig fordybelse/ Træning 14-15  Træning

Udskoling Morgentid 8-8.45 Fag/US 0,75 Faglig fordybelse 8.45-11.45 3 timer fag   Spisning Rekreation 11.45-12.30 US 0,75 US0,75 Faglig fordybelse/ Træning 12.30-14.00 1,5 time fag Valgfag -15.30/16.00  Træning  Valgfag

Understøttende undervisning: Skal udvikle elevernes undervisningsparathed! Varierede og differentierede undervisningsformer Morgenbånd, træningstid og bevægelse…

Morgenbånd At dagen starter på den samme måde hver dag At gøre eleven klar til dagen Ansvaret ligger hos teamet Det kunne f.eks. være: Læsning Bevægelse Læse dagens avis Elevsamtaler Morgensang …

Træningstid Træningstid er vores ord for lektiecafé - for det skal være mere end det! Målet er at træne faglige elementer eller udfordringer tilpasset elevernes individuelle niveau Alle fag byder ind!

Bevægelse Alle elever skal bevæge sig i gennemsnit 45 minutter pr dag: Idrætsundervisningen DGI-tid for indskolingen Fysiske aktiviteter i undervisningen

Understøttende undervisning er også: Spisning: - for indskolingen og mellemtrinnet kl. 11.30-12 - for udskolingen kl. 11.45-12 Rekreation er kl. 12-12.30 Varetages af pædagogerne – DGI-erfaringer føres videre. I udskolingen er en lærer tilstede.

Læringsmål og evaluering Tydelige læringsmål for den enkelte Hyppige elevsamtaler Fokus på progressionen ”Det har jeg aldrig prøvet før, …. Så det klarer jeg helt sikkert!!” Pippi Langstrømpe

Læreprocesser og progression Hvad prøver jeg at lære? Hvilke fremskridt har jeg gjort indtil nu? Hvad er mit næste mål?

Feedback kultur Dialog: Når du målet? Hvad skal du tage med til næste gang? Identificer hvad du skal forbedre med din lærers hjælp Hvad bliver du vurderet på? de formelle vurderingskriterier 

Sprogundervisningen: Som noget nyt starter engelskundervisningen allerede i 1. klasse. Vi har her på skolen haft forsøg med dette allerede i år.

Valg af enten tysk eller fransk fra 5. klasse Omverdenen stiller stigende krav om øgede sprogkundskaber. Derfor indføres det med folkeskolereformen på Toftevangskolen at: Går du i 4. klasse skal du tage stilling til, om du ønsker tysk eller fransk som 2. fremmedsprog fra 5. klasse. Valget af 2. fremmedsprog er bindende til og med 9. klasse, og forløbet er adgangskrævende til gymnasiet. t på? de formelle vurderingskriterier 

Overgangsordninger Tysk og/ eller fransk   Går du i 6. klasse, skal du i år tage stilling til, om du ønsker tysk eller fransk som 2. fremmedsprog fra 7. klasse. Går du i 7. klasse, skal du tage stilling til, om du ønsker fransk som prøveforberedende valgfag i 8. og 9. klasse eller om du ønsker et andet valgfag, som skolen tilbyder. Hvis du går i 8. og 9. klasse og har fravalgt tysk og fransk, skal du i stedet have et valgfag.

Valgfagsordning for 7.-9. klasse I 7.- 9.klasse skal eleverne vælge valgfag: I år udbyder vi, fx:   1. Musik 2. Madkundskab 3. Mindfulness 4. Tysk 5. Fransk 6. Journalistik 7. LEGO Education Center 8. Billedkunst Valgfaget indgår i projektopgaven i 9.klasse.  Valgfag er ikke prøvefag

Håndværk og design: Et nyt fag med nye mål Vi fastholder værkstedsordningen for 3.-6. klasse hvori følgende fag indgår: Sløjd Håndarbejde Madkundskab Billedkunst Og håndværk og design

Og nu derudaf…