Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Advertisements

Online kollaborativ undervisning
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Det tekniske: PC:  Tryk Start, programmer, tilbehør, underholdning, lydoptager  Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil  Når du er færdig.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Arbejdspladsudvikling
Almen studieforberedelse
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
De store underviser de små ved hjælp af it.
Supervision og faglig feedback
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2012
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Skriftlighed og læring
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Workstations.
Observation af din/andres undervisning –
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Elevaktiverende undervisning
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Mundtlig fremlæggelse
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Touchteknologi i klasserummet
Omgangstone og kollegialitet
EDB og terminsprøve – prøve
Digital skriftlig- og mundtlighed
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Hvad er interaktive animationer Indsætte
EKSAMEN OG PRØVER.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Ø VE PROJEKT I skal arbejde selv. I skal skrive et projekt på max 5 sider. I skal tage udgangspunkt i en case. I skal fremlægge for enten Claus eller Anne.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
HCI - Lyd som output Lyd som logo Produktlyd - ”lyden af kvalitet” Som støtte til blinde/svagtseende Lyd som ekstra modalitet/dimension i interaktive miljøer.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Multimedieafleveringer Michael Bessert – Teknisk Gymnasium Randers Niels Gustav Petersen - Teknisk Gymnasium Grenå Line Tillemann Jensen – Teknisk Gymnasium.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Brian Svendsen og Hanne Larsen
Instruktion til mødeledere
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Den gode tone Lse.
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym: Lisa Fuglheim Anne Østersen Petersen Bente Berthelsen Conny Behrendt

Fokus: Mundtlig sprogfærdighed Hvordan kan programmer som fx Audacity (lyd) og Photo Story (billede + lyd) samt lommefilm eller lydoptagelser på mobiltelefon m.m. anvendes i undervisningen, så det fremmer elevers mundtlige sprogfærdighed?

Vore krav til arbejdsformen Der skal være få fokuspunkter ad gangen (både for eleverne + for læreren) Der skal være en progression: fra det simple til det komplicerede, fra det reproducerende til det eksamensrettede

Fokus: eksempler oplæsning - udtale referat - ud fra stikord - fri tale dialog - ud fra lærerens spørgsmål - fri tale grammatik: kongruens, ordstilling, køn ved hyppigt forekommende gloser, idiomatiske udtryk, henførende stedord… præsentationskompetence argumentation i en diskussion

Photostory: eksempel på brug på en ekskursion Research hjemmefra (1 modul), hvor en seværdighed undersøges Optagelse af billeder på stedet (her: Lübeck) Sammensætning af billeder + tekstmateriale; indtalingsmulighed (lydspor) (2 moduler) Fremlæggelse, (selv)korrektion

Audacity Opgave: skriv en dialog ud fra en tekst, hvor der er indirekte tale mm Fordel replikskiftet på dreng + pige Indtal den på audacity Lyt til den og find egne fejl ; gør et nyt forsøg

Eksempel på lille øvelse med mobil Formål: Produktion af mundtlig sprogfærdighed i kombination med at opnå viden om et emne Fokus: Indhold, udtale, kongruens, ordstilling 15 minutter – pararbejde (dreng+pige) – find alle oplysninger i teksten om…, 5 (7) minutter – gå ud og indtal jeres præsentation på en mobiltelefon, tjek lydkvalitet (pararbejde), Efterhånden som parrene vender tilbage, sættes de sammen med et andet par, og skal lytte til hinandens præsentationer og give feedback på : Udtale, Kongruens, Ordstilling, Indhold Dog: Parret, der afspiller deres præsentation, må selv kommentere først! Opsamling: Ingen, men jeg snakker med de par, der kommer tilbage først. Hører evt deres præsentation

Udfordringer Feedback (ved 30 lydfiler!!!) Tekniske problemer – Mac/Windows, serverproblemer Har alle en bærbar/mobil med god nok lydkvalitet? Lyd <-> ro Tid (programkendskab, lydproduktion)

Mulige løsninger: Feedback Elever kommenterer i grupper Læreren besøger (enkelte) grupper Læreren kommenterer kun udvalgte i plenum Valgfrihed ved aflevering (lydfil eller ’tradtionel’ besvarelse) reducerer mængden af lydfiler

Mulige løsninger: Teknikken ???

Mulige løsninger: Lyd og ro Ingen løsninger p.t.: der er baggrundsstøj i klassen, i studiecentre, i kantinen og udenfor. Baggrundslarm kan sjældent undgås Headset (Privat investering eller skole?)

Mulige løsninger: Tid Lærer- og elevholdning: det er sjovt, derfor er vi ligeglade med den tid, det tager at beherske programmerne Produktionstid: varierer meget fra elev til elev; langsomme elever evalueres ikke 

Positive erfaringer Elever kan meget mere end forventet, da de arbejder i eget tempo (dog ses også eksempler på det modsatte) Eleverne spørger om hjælp til udtale: større bevidsthed, mere kvalitet Får fat i en anden elevtype, motivation Tydeligere billede af elevernes mundtlige sprogfærdighed

Effekten: dygtigere tyskelever??? (1) Eleverne: Ja – motivationen er stor Ja – underholdnings-værdien er stor (lysten driver værket) Nej - Nogle elever vil have gammeldags undervisning Skriv din mening og tænk især over, om du synes du faktisk lærte mere (fagligt), eller fik mere lyst til at lære tysk (motivation), eller om det måske er bedre at gøre som vi plejer.

Effekten: dygtigere tyskelever??? (2) Lærerne: Ja, motivation fremmer læring Tvivlsomt - elevernes opfattelse svarer ikke altid til lærerens (Sjovt=Læring) Tvivlsomt - de hårde eksamensrelaterede krav (tekstforståelse, analyseevner, perspektiveringsevner) prioriteres lavere. => Men det er fint som variationsmulighed og elevinvolverende arbejdsform!

Andre muligheder Lernstationen CL