Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym: Lisa Fuglheim Anne Østersen Petersen Bente Berthelsen Conny Behrendt
Fokus: Mundtlig sprogfærdighed Hvordan kan programmer som fx Audacity (lyd) og Photo Story (billede + lyd) samt lommefilm eller lydoptagelser på mobiltelefon m.m. anvendes i undervisningen, så det fremmer elevers mundtlige sprogfærdighed?
Vore krav til arbejdsformen Der skal være få fokuspunkter ad gangen (både for eleverne + for læreren) Der skal være en progression: fra det simple til det komplicerede, fra det reproducerende til det eksamensrettede
Fokus: eksempler oplæsning - udtale referat - ud fra stikord - fri tale dialog - ud fra lærerens spørgsmål - fri tale grammatik: kongruens, ordstilling, køn ved hyppigt forekommende gloser, idiomatiske udtryk, henførende stedord… præsentationskompetence argumentation i en diskussion
Photostory: eksempel på brug på en ekskursion Research hjemmefra (1 modul), hvor en seværdighed undersøges Optagelse af billeder på stedet (her: Lübeck) Sammensætning af billeder + tekstmateriale; indtalingsmulighed (lydspor) (2 moduler) Fremlæggelse, (selv)korrektion
Audacity Opgave: skriv en dialog ud fra en tekst, hvor der er indirekte tale mm Fordel replikskiftet på dreng + pige Indtal den på audacity Lyt til den og find egne fejl ; gør et nyt forsøg
Eksempel på lille øvelse med mobil Formål: Produktion af mundtlig sprogfærdighed i kombination med at opnå viden om et emne Fokus: Indhold, udtale, kongruens, ordstilling 15 minutter – pararbejde (dreng+pige) – find alle oplysninger i teksten om…, 5 (7) minutter – gå ud og indtal jeres præsentation på en mobiltelefon, tjek lydkvalitet (pararbejde), Efterhånden som parrene vender tilbage, sættes de sammen med et andet par, og skal lytte til hinandens præsentationer og give feedback på : Udtale, Kongruens, Ordstilling, Indhold Dog: Parret, der afspiller deres præsentation, må selv kommentere først! Opsamling: Ingen, men jeg snakker med de par, der kommer tilbage først. Hører evt deres præsentation
Udfordringer Feedback (ved 30 lydfiler!!!) Tekniske problemer – Mac/Windows, serverproblemer Har alle en bærbar/mobil med god nok lydkvalitet? Lyd <-> ro Tid (programkendskab, lydproduktion)
Mulige løsninger: Feedback Elever kommenterer i grupper Læreren besøger (enkelte) grupper Læreren kommenterer kun udvalgte i plenum Valgfrihed ved aflevering (lydfil eller ’tradtionel’ besvarelse) reducerer mængden af lydfiler
Mulige løsninger: Teknikken ???
Mulige løsninger: Lyd og ro Ingen løsninger p.t.: der er baggrundsstøj i klassen, i studiecentre, i kantinen og udenfor. Baggrundslarm kan sjældent undgås Headset (Privat investering eller skole?)
Mulige løsninger: Tid Lærer- og elevholdning: det er sjovt, derfor er vi ligeglade med den tid, det tager at beherske programmerne Produktionstid: varierer meget fra elev til elev; langsomme elever evalueres ikke
Positive erfaringer Elever kan meget mere end forventet, da de arbejder i eget tempo (dog ses også eksempler på det modsatte) Eleverne spørger om hjælp til udtale: større bevidsthed, mere kvalitet Får fat i en anden elevtype, motivation Tydeligere billede af elevernes mundtlige sprogfærdighed
Effekten: dygtigere tyskelever??? (1) Eleverne: Ja – motivationen er stor Ja – underholdnings-værdien er stor (lysten driver værket) Nej - Nogle elever vil have gammeldags undervisning Skriv din mening og tænk især over, om du synes du faktisk lærte mere (fagligt), eller fik mere lyst til at lære tysk (motivation), eller om det måske er bedre at gøre som vi plejer.
Effekten: dygtigere tyskelever??? (2) Lærerne: Ja, motivation fremmer læring Tvivlsomt - elevernes opfattelse svarer ikke altid til lærerens (Sjovt=Læring) Tvivlsomt - de hårde eksamensrelaterede krav (tekstforståelse, analyseevner, perspektiveringsevner) prioriteres lavere. => Men det er fint som variationsmulighed og elevinvolverende arbejdsform!
Andre muligheder Lernstationen CL