Om feedback og tilbagemeldinger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Medarbejderudviklingssamtalen
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
I dag er temaet Visualisering
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
- gennem Marte Meo metoden
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Sprog/billeder på Internettet
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Darum skole 4. november 2013.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kommunikation.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Karl Henrik Flyums model
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Hvis du ønsker at opnå fremragende
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Skrivekursus 1.e ..
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Din kreative online praksis! – del 2
Verbal kommunikation Ord og samtale
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Redskaber og overvejelser
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Om feedback og tilbagemeldinger Projektarbejde og kommunikation, 3. gang, 17/9-07 Om feedback og tilbagemeldinger

emner Vores verdensopfattelse Former for feedback Hvilken type feedback giver chefen/kollegaen/den medstuderende/underviseren? Disposition for tilbagemeldinger Måder at udvise interesse

Om feedback Tag dig ikke af, hvad kritikerne siger; der er aldrig blevet rejst en statue til ære for en kritiker - Jean Sibelius (1865-1957). Finsk komponist

Vores verdensopfattelse Verden er ikke som vi forestiller os. Det gælder også, når vi kommunikerer med hinanden.

hukommelse

Giraf- og ulvesprog Ulvesprog Girafsprog

Giraf- og ulvesprog "Ulvesprog" "Girafsprog" Giver den anden ansvaret for sine følelser Tager selv ansvaret for sine følelser Bruger du-sprog Bruger jeg-sprog Fokus på fejl og mangler samt rigtigt og forkert Fokus på følelser og behov Får andre til at handle ved at give dem skyld, skam eller angst Får andre til at handle ved at fremsætte anmodninger Vrede opfattes som retfærdig og giver ret til at straffe Vrede omformuleres til umødte behov og den tilhørende følelse Sammenblander person og sag Adskiller person og sag

Giraf- og ulvesprog "Ulvesprog" "Girafsprog" ’Det er ikke godt’ ’På mig virker det ikke godt’ ’Du skal ændre det og det’ ’Jeg tror bedre, du kan opnå dit formål, hvis du ændrer det og det’ ’Du har en fejl her – og en her – og her’ ’Jeg hjælper dig gerne med at få ryddet ud i de småfejl, du har’ ’Hvis det her skal ud til en kunde, så skal det strammes op’ ’Det er et godt udkast, som kan blive rigtig godt’ ’En anden gang vil jeg ikke se så ufærdigt et produkt’ ’Du behøver ikke få min godkendelse så tidligt i forløbet. Jeg vil hellere se et mere endeligt produkt’

Læserbaseret feedback Kriteriebaseret feedback To former for feedback Læserbaseret feedback Kriteriebaseret feedback

To former for feedback Kriterie-baseret Læser-baseret Mål Form - hvordan lever produktet/ideen op til kriterierne: kvalitet organisering sprogets effektivitet grammatik, stavefejl faglige konventioner Indhold - hvad gør produktet/ideen ved modtageren: hvad føler modtageren, når han modtager det? hvad handler ideen om? hvilke reaktioner eller billeder fremkaldes i modtageren? Modtager-forudsætninger reaktioner omtales ikke fagekspert, lærer, coach kan udføres af én selv kan udføres af en enkelt person svaghed: kræver mere af den, der giver feedback – skal være mere bevidst reaktioner omtales amatør, tilhører kan ikke udføres af én selv skal helst udføres af flere personer styrke: lettere for modtageren at give tilbagemelding Grundlag baserer sig på bestemte modeller giver anledning til at blive defensiv, modargumentation baserer sig på, hvordan modtageren umiddelbart opfatter det

To former for feedback Kriterie-baseret Læser-baseret Styrke indhold kendt af modtager feedback på udvalgte dele hurtigere form for feedback verificerbart direkte anvendeligt, hvis modtageren skal give feedback på meget materiale godt udgangspunkt til at forbedre sit produkt/ide kommer ”under modtagerens hud” giver på lang sigt den bedste forbedring afsender har kontrol over processen Svaghed afsender har ingen kontrol over svært at få hurtigt feedback Anvendelse faglitteratur, fortolkende tekster, produktvejledninger, fagtekniske beskrivelser poesi, fiktion, kreative tekster, fokusgrupper, formidlingsprodukter, pressemateriale

Inden feedback Når du vælger feedback, tænk på: tidspunkt form formål

Rollen i feedback underviser, faglig ekspert fokusgruppe, kollegaer, leder(?)

Regler for effektiv feedback Det er afsenderen, der bestemmer, hvordan der skal gives feedback. Hvilke elementer vil man have feedback på, hvor klart er produktet osv. Afsenderen skal ikke sige noget, mens der gives feedback. Modtageren giver udtryk for sin opfattelse – så man skal ikke forsvare sit produkt. Afsenderen bestemmer selv, hvor meget man vil tage til sig.

Husk at udvise … Sund fornuft (phronesis) Velvilje (eunoia) Fremstå sympatisk (arete)

Giver dig troværdighed og får modtageren til at lytte Sund fornuft Velvilje Fremstå sympatisk Giver dig troværdighed og får modtageren til at lytte

Feedback-burgeren

samtale-teknik Synkronicitet i samtale og gestik Matching af kropspositur Standard maximum silence på 1,27 sekund Self grooms Response tokens

Jeres præsentationer Om deBonos seks tænkehatte Maks. fem minutter Alle andre forbereder feedback til gruppen undervejs Efterfølgende giver vi maks. 5 minutters feedback

Situation 1

Situation 2

Situation 3

Næste undervisningsgang Læs Søndergaard om retoriske grundbegreber En gruppe holder oplæg om teorien En anden gruppe giver kort feedback på oplægget Øvelse i at tale spontant