Skoleledelse – hvad virker? Uddannelsesforum, Odense 3. november 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Salamancaerklæringen 1994
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Baggrunden for indførelsen af PALS
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Når kommunale fritidstilbud hjælper børn og unge i udsatte positioner til at klare sig bedre i uddannelsessystemet Jill Mehlbye, AKF Spot på.
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereform august 2014………………
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Inklusion i skolen og lærerassistenter
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Inkluderende pædagogik – intentioner og virkelighedens verden
Folkeskolereformen - generel information
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Den inkluderende skole
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Inklusion – Hvad skal der til for at det lykkes?
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.
Lærerprofessionen.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Hva er god klasseledelse ?
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Temadag om socialt udsatte børn i projekt Livsglæde og Læring Formål: At forbedre udsatte børns vilkår og muligheder i Køge Kommune At pege på metoder.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Ungestrategiens ledergruppe
KLF - konference om chancelighed
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Skoleledelse – hvad virker? Uddannelsesforum, Odense 3. november 2009

De gode eksempler •På de højt-præsterende skoler er der mere effektive ledere, som tager fat på problemer på skolen, går ud i klasserne, har formuleret retningslinjer for udarbejdelse af virksomhedsplaner og årsplaner med en høj grad af medarbejderinddragelse •De højtpræsterende skoler er kendetegnet ved et klart værdigrundlag. (Mehlbye m.fl. 2004)

Norsk forskning i PISA Pluss •Lærerne har en tendens til at være usikre på deres egen rolle som ledere og ansvarshavende for elevernes læring og læringsaktiviteter •Lærerne har en tendens til at sammenblande begreber som aktivitet og læring •Brugen af elevcentrerede metoder synes at kombineres med uklare forventninger i fagene. (Norwegian reports from TIMSS and PISA2003, 2006)

Evaluering af Reform 97 i Norge •”Anpassad undervisning” – er mere retorik end praksis. Undervisningen domineres af det kollektive (Haug, 2004) •Der er et højt aktivitetsniveau i skolen, men en stor del har ikke tydeligt formål, savner systematik, og der er lave faglige krav (Klette, 2003) •Elever oplever undervisningen som afslappet men usystematisk. AFL har givet anledning til eftergivenhed (Dale og Wærness, 2003; Lyngsnes, 2003).

Evalueringer af norsk specialundervisning •Fastholdelse af skolens traditionelle undervisningsformer skaber et kunstigt behov for specialundervisning, og kun halvdelen af variationen i skolens behov for støtteindsatser kan forklares ud fra elevernes funktionsniveau (Skaalvik, 1999) •De specialpædagogiske interessenter har fortsat lov til at definere området (Nes og Strømstad, 2005).

Hvad skaber et inkluderende undervisningsmiljø i Danmark •Fleksibilitet i organisering af skolen •Viden om undervisningsdifferentiering •Skærpet løbende evaluering af progression •Tidlig indsats over for læse- og matematikvanskeligheder •Teamsamarbejde •Viden om specialpædagogiske principper og metoder •Tolerance over for forskellighed •Mulighed for støtte til ”det normale system” •Supervision fra ressourcecenteret og PPR •Ledelse og delegering af ansvar. (Egelund, 2003)

Indikatorer for et inkluderende undervisningsmiljø II •Brug af begrebet inklusion frem for rummelighed •Teamsamarbejde •Viden om undervisningsmaterialer og undervisningsmetoder •Velkvalificerede specialundervisningslærere •Tilgængelighed af AKT- og læseekspertise •Forebyggende indsats •Kort og koncentreret specialpædagogisk indsats •Supervision og støtte fra PPR •Godt forældresamarbejde •Brug af handle- og elevplaner. (Dyssegaard m.fl. 2007)

Indikatorer for et undervisningsmiljø der skaber personlig, social og faglig læring for alle elever i LP-modellen •Gode relationer mellem lærere og elever – og mellem elever •Tilstedeværelse af regler og håndhævelse af regler •Lærerne har evne til at lede klassen og læringsprocesserne •Undervisningen har et klart indhold, klare arbejdsmåder samt tydelig undervisningsdifferentiering •Der er et godt forældresamarbejde •Klar virkelighedsopfattelse og klare værdier hos lærere •Der ses udfordringer og krav til elever, der motiveres og mestrer kravene •Der er brug af forskellige former for opmuntring af prosocial adfærd. (Nordahl, 2005)

Hvordan verdens bedste skolesystemer blev verdens bedste – en kvalitativ analyse •Få de rigtige personer til at blive lærere •Gør dem til effektive undervisere •Sørg for, at skolerne er i stand til at levere den bedst mulige undervisning til alle elever - Eller på en anden måde: •Et uddannelsessystems kvaliteter kan aldrig overstige kvaliteten af dets lærere •Den eneste vej til at få bedre resultater er at forbedre undervisningen •Gode resultater kræver, at alle elever bliver bedre. (McKinsey & Company, 2007)

Overordnet i den internationale PISA 2006 undersøgelse – det som giver gode resultater: •Enhedsskole frem til 15-års alderen med lav social segregering •Megen tid, hvor der foregår læring, såvel i som uden for skoletiden •Ekstern monitorering af standarder med offentligt tilgængelige resultater •Høj grad af autonomi til at formulere budget og ressourceallokering på skoler. (OECD, 2007)

Hvad er det, der karakteriserer den gode lærer? •Relationskompetence •Evne til klasseledelse •Faglig kompetence Lærerkompetencer og elevers læring i førskole og skole Et systematisk review udført for Kunnskapsdepartementet, Oslo Dansk Clearinghouse for Pædagogisk Forskning, 2008

Effektundersøgelsen af specialundervisningen •Specialpædagogisk bistand i Danmark er stærkt individuelt tilrettelagt •De mest effektive former er understøttet af lærere med specialviden og specialfunktioner •Inkluderende undervisning kræver en fast struktur •Elever med særlige behov trives ikke i en undervisning med meget individuelt arbejde •Segregering-/integrationsgrad er ikke afgørende for specialundervisningens effekt •Ledelsens intentioner når tit ikke ud til de enkelte lærere •Elever der afslutter skolegangen i specialklasser og specialskoler har det svært i det videre uddannelsessystem. (Egelund & Tetler m.fl., 2009; Mehlbye, 2008)

Koncentration af etniske elever •Ressourcestærke forældre begynder at tage deres børn ud af skoler, når den etniske koncentration overstiger 30% (Rangvid, 2008) •Etniske elever opnår bedst resultater ved koncentration under 10%, og danske elevers resultater forringes ved koncentration over 50% •Forventningsniveauet sænkes ved koncentration over 50%. (Egelund & Tranæs, 2007)

Klasseeffekten - A4 •Op til 30% ressourcesvage har ingen effekter •For de ressourcestærke er der ingen negativ indflydelse med mindre klassegennemsnittet er meget lavt •For de ressourcesvage er det bedst at gå i en klasse med få ressourcesvage Glavind, 2005

Klasseeffekten – Københavns kommune •Elevernes socioøkonomiske baggrund i PISA KK forklarer 24% - mod 15% i PISA DK •Ved mere end 40% tosprogede ”går det galt” – < 12% 505 –12-37% 487 – > 37%437 •Klassestørrelsen har ingen indflydelse Allerup m.fl. 2008

Anbefalinger fra USA 2009 •Der må højest være 40% minoritetselever i en klasse •Der må højest være 25% elever på eller mere end 1 år under niveau i en klasse.

Hvad er det, de frie etniske skoler kan i København? •Skolelederen er en central figur med stor synlighed •Høje krav til faglighed og disciplin •Tydelig individuel opfølgning på elevernes faglige udvikling – karakterer fra 1. kl. •Tydelig lektiekultur •Stor stabilitet i lærerkorpset og lavt sygefravær •Stor gensidig respekt •Modersmålsundervisning •Eleverne føler sig almindelige. (Københavns Kommune, 2009)

Meta-metaanalyse •Sammenfatter ca. 800 metaanalyser •Omfatter ca enkeltundersøgelser •Omfatter ca. 200 mio. elever •- Og hvad viser sig så at have effekt? Hattie, 2009

Hattie’s resultater •Reducer forstyrrende adfærd 0,86 •Feedback til elever 0,72 •Acceleration af de dygtigste 0,60 •Reading recovery 0,50 •Lektier 0,30 •Individuel undervisning 0,20 •Delt skole 0,10 •Åbne vs. traditionelle klasser 0,00 •Oversidning-0,16 •Skoleskift-0,34

Der er meget at tage fat på - og det meste koster ikke andet end lidt tankevirksomhed, mod og beslutsomhed Tak for opmærksomheden!