3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Baggrund for projektet
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Flickr.com – online billeddeling
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
Ny uddannelse profil på Ortopædkirurgisk afdeling Hospitalsenheden Horsens.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Dag 1: Tilstede: AV, MH • – Introduktion, præsentation af undervisere og kursister samt projekttitler • – 09.45Hvorfor er det vigtigt.
Kejsersnit forsinkes pga kommunikationsproblemer
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Dagkirurgisk sygepleje
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Klasseledelse Lene Heckmann.
Identifikation af spild
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Jobudvikling og -glidning
Hjertestop hos akut sygt barn i ambulatorium Forsinket behandling.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Velkommen Introduktion.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Velkommen Introduktion.
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vejlederens kommunikation
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Uddannelseslæger i front
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Velkommen Introduktion.
Sikker visitation – gule borde Opsamling fra caféseminar om akutplan
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Resultat af Tønder rapporten 2009 dagklinik Tilstedeværelse af sygeplejerske til mhp overflytning. undersøgelsesklinik ( elektiv og.
Gruppen af Yngste Læger. Hvorfor ? Mere Kvalitet- og patientsikkerhed Læring og kompetenceudvikling Selvstændighed Fællesskabsfølelse Kollegialitet Arbejdsglæde.
Kortlægning af arbejdsopgaver og arbejdstilrettelæggelse for læger under videreuddannelse Danske Regioner og Yngre Læger Projektplan 31. august 2011.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 6 – Kontaktpersonsfunktionen Undervisere:
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Uddannelseansvarlige
Hvad gør os arbejdsglade?
FAM – Esbjerg - Grindsted
Nyt fra neurologisk afdeling
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Instruktion til mødeledere
VELKOMMEN Stort fællesmøde for Almen Praksis på Fyn Tirsdag den 31
Problematik omkring udskrivelse af sammedagspatienter, som er aleneboende Proceduren i afd. er at sammedagspatienter, der bor alene, og som ikke kan overnatte.
Udgående hospitalsfunktion til patienter med permanent kateter
3-timersmødet 2018.
Introduktion og instruktion
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner og har selvstændige patientforløb. •Parallel-stuegang på Neonatalafdelingen med seniore kolleger, dermed adgang til umiddelbar supervision. •Team-inddelt parallel ambulatoriefunktion med supervision af speciallæge. •30 minutters forberedelsestid inden ambulatoriet starter, med speciallæge til rådighed. •Forvagt – bagvagt kode bytte, så erfaren forvagt prøver ”rollen” som bagvagt. •Mulighed for under supervision at udføre praktiske procedurer som anlæggelse af navle-vene-kateter, lumbalpunktur og knoglemarvsaspiration. Hvad kan vi gøre endnu bedre: •”For mange dage med alene stuegang” – Usuperviseret uden mulighed for feedback – vi kan blive endnu bedre til supervision. •Vi skal blive bedre til at fortælle – ”hvad gjorde jeg godt/hvad kunne jeg have gjort anderledes?” – vi kan blive endnu bedre til feedback. •Flere, især kursister, savner en konkret vurdering af egne evner ved start på afdelingen – ”hvad jeg kan” – ”og hvad jeg har af tidligere erfaringer” – vi kan blive bedre til forventningsafstemning. •”Mange omrokeringer på arbejdsplanen pga. sygdom” – vi kan blive bedre til at tage hensyn til hinanden ved uforudsete ændringer. •”Alt for mange subakutte patienter i Børnemodtagelsen, kan ”vælte” en dagvagt.” – vi kan blive bedre til prioritere. •”For mange patientforløb uden kontakt med speciallæge” – Vi kan blive bedre til at sikre tilgængeligheden af speciallæger. •”Manglende kontinuation af patientforløb – især i ambulatoriet” - vi kan blive bedre til at sikre at yngre læger også er kontaktpersoner og har team-tilknytning. •”Dagens case glemmes ofte” – Vi kan blive bedre til at bruge dagens case til daglig læring og refleksion. Afdelingens handlingsplan Initiativ 1 (Bagvagt står kun som bagvagt på arbejdsplanen, således man kan supervisere/hjælpe til med stuegang og i børnemodtagelsen.) Kommentar: Afdelingen står med en udfordring i forhold til “volumen” af læger tilstede i dagstid. Afdelingen har overvejelser om at reducere antallet af ambulatorier i vinterhalvåret for at frigøre ressourcer. Endvidere overvejelser omkring oprettelse af et subakut ambulatorium mhp. at aflaste forvagtens arbejde i Børnemodtagelsen. Konklusion: Aktuelt ikke ressourcer til at igangsætte initiativ 1, men der arbejdes på andre muligheder for at frigøre ressourcer og lette belastningen på forvagten. Initiativ 2 (Stuegang: Specialeansvarlige overlæger går forstuegang ex. 20 min, selvom der er skemasat kontordag for at sikre supervision.) Kommentar: På Neonatal og afd. 301 forsøger man allerede at efterleve dette, når de ansvarlige speciallæger er tilstede. Man mødes kl Der foreslås for afd. 303A tidsrummet for at komme hurtigere i gang med dagen, men dette indebære at undervisning og konference skal slutte skarpt kl. 09! Endvidere skal sygeplejerskerne selvfølgelig orienteres og journalerne bør være klar. Der erindres om at man i løbet af dagen også kan opnå konference og sparring med speciallæge bl.a. ved telefonisk kontakt. Initiativ 3 (Ingen subakutte patienter i børnemodtagelsen i vinterhalvåret, skal ses akut hvis ikke det kan vente til ambulant henvisning. Således man undgår at "skubbe" bolden videre til næste vagthavende.) Kommentar: Afdelingen arbejder på muligheden for at oprette et subakut ambulatorie-spor der gerne skulle aflaste. Initiativ 4 (Dagens case: Summegrupper i forbindelse med gennemgang af dagens case. Struktur og kultur forbedring af konferencerne, således supervision, feedback og læring optimeres.) Kommentar: Summegrupper kan anvendes når tiden tillader det og efter ”undervisers” vurdering. Der er aktuelt projekt i gang på afdelingen mhp. at optimere struktur af konferencerne. Initiativ 5 (Team-tilknytning således man har mulighed for fordybelse, så man ikke kun er afdelings-tilknyttet. Kontaktlæge ordning optimeres.) Kommentar: Det er svært at koble teamfunktion på ambulatoriet, da det skal passe med den øvrige arbejdstilrettelæggelse. Afdelingen prioritere i øjeblikket at den uddannelsessøgende får et bredt indblik i de forskellige ambulatorier. Afdelingen vil arbejde med at forbedre fordelingen af kursister. Der foreslås endvidere konkrete team-møder af 1-2 timers varighed, hver måned med bl.a. journalaudit. De uddannelsessøgende skal opfordres til at være kontaktlæger for flere patientforløb. Initiativ 6 (Forstuegang bør optimeres, dvs. patienterne skal drøftes/diskuteres blandt lægerne i stedet for "opremsning".) Kommentar: Se under initiativ 2) Initiativ 7 (Mellemvagt funktion: Gennemgang af indlagte patienter sammen med bagvagt, passe neo-forvagt, hjælpe i Børnemodtagelsen. Aften-nattevagt dvs. fra ) Kommentar: Der er aktuelt ikke personaleressourcer til dette.