feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Dialogmøde med Nordjyske Patientforeninger Tirsdag den 22. maj 2012
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Dialog og læring i klagesager
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Kommunikation på Bornholms Hospital
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Psykoedukation til unge i OPUS
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Hygiejne som strategisk indsats
Hvordan sikres omsorgen i accelereret operationsforløb ?
Den Danske Kvalitetsmodel
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Identifikation af spild
Organisatorisk brugerinddragelse
Ikke et ord om…!! Skanderborg Kommune Ikke et ord om…!!
Hjertestop hos akut sygt barn i ambulatorium Forsinket behandling.
Dansk Intensiv Database (DID) Årsrapport 2008
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Status på reform af patientklagesystemet Erfaringsudvekslingsmøde for DH-udpegede medlemmer af Patientklagenævnet og Patientskadeankenævnet torsdag den.
Patientforløb internt i Onkologisk Afdeling og i samarbejde med regionshospitalerne.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2006 (LUP)
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Udskrivelse fra hospice
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN
Kommunikation…..? …Ja, tak! Skal jeg fortælle dig, hvordan du skal kommunikere…..? …NEJ, tak!!!
Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge
Oplæg til Praktiserende Fysioterapeuter
Registreringssystem på Thorax-kirurgisk intensivafdeling (TIA)
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Tyktarms- og endetarmskræft
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Ny teknologi og samarbejde med praksissektoren
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Nationale initiativer på stråleområdet Lars Dahl Pedersen Kræfttemamøde 23. januar 2007.
Monitorering af behandling og pleje i et accelereret patientforløb
Ortopædkirurgisk Afdeling, Kolding, Sygehus Lillebælt
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Ortopædkirurgisk afdeling Slagelse Sygehus Overlæge Anders Kunov.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
””Guds vilje” Teknisk fejl Menneskelig fejl Sikkerheds- kultur Komplekse systemer PRAY REPAI R BLAME PRAY PAY Historisk udvikling.
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Aftale format – Use cases
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Aftale format – Use cases
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Problematik omkring udskrivelse af sammedagspatienter, som er aleneboende Proceduren i afd. er at sammedagspatienter, der bor alene, og som ikke kan overnatte.
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Præsentationens transcript:

feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering Jane Refer, ledende oversygeplejerske Ortopædkirurgisk afdeling

Hvordan reagerede personalet? Baggrund I 2010 gennemgik afdelingen omfattende strukturændringer mhp. rationaliseringer Hvordan reagerede personalet? Hvordan kunne vi bevare en god kvalitet i behandlingen? Hvordan kunne vi sikre patienternes oplevelse af en fortsat god kvalitet?

Feedback-møde Der blev etableret patientmøder mhp at få belyst, hvordan patienterne oplevede forløbene Vi startede i 2010 med at indkalde alle indlagte patienter 2 uger efter operationen. Pr. januar 2011 indkalder vi tilsvarende alle sammedags-kirurgiske patienter.

Udgangspunktet er vores LUP Feedback-møde Udgangspunktet er vores LUP Vi har udvalgt nogle stikord, men i øvrigt er ordet frit Der deltager 3 – 4 personalemedlemmer i møderne Patienterne kender hinanden fra indlæggelsen – god synergi Patienterne skal være i overtal (15-20)

Feedback-møde Patienternes – og deres pårørendes - kommentarer indtastes i database med henblik på en systematisk analyse. Efter aftale med patienten anvendes enkeltstående cases til undervisningsbrug/dialog i afdelingen

Patienterne ser, at vi tager deres oplevelse af forløbet alvorligt Feedback-møde Patienterne ser, at vi tager deres oplevelse af forløbet alvorligt De oplever, at vi er lydhøre overfor forslag til ændringer De ser, at der gives en uforbeholden undskyldning, når noget er gået galt De ser en vilje til at rette fejl, så gentagelser undgås

Patientklager – ca. 5.000 operationer årligt 2009 2010 2011 2012 Patientforsikringen 41 46 33 (17) Patientklagenævnet/ Patientombuddet 8 6 5 (0)

LUP 2009 - Indlagte LUP 2010 - Indlagte LUP 2011 - Indlagte Ortopædkirurgisk afd. O, FH LUP 2009 - Indlagte LUP 2010 - Indlagte LUP 2011 - Indlagte LUP 2012 - Indlagte

Hvad vinder vi? - Tilfredse patienter - Viden om faglighed og arbejdsmiljø - Input til ændrede arbejdsgange -som giver mening - Kultur hvor patientinvolvering er en selvfølge Dynamisk ikke stationært