Den gode lærer i den gode skole –evidensinformeret praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Skolereform august 2014………………
Center for Grundskoleforskning
Klasseledelses- og relationskompetence
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Fra integration til inklusion
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
Elevernes digitale dannelse
Skolereform august 2014………………
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Professor og leder af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
Evidens om vejledning Gitte Wichmann-Hansen, adjunkt, ph.d.
EU Hvad er EU EU er en union som blev startet for at sikre at der ikke kom flere krige i Europa. EU har ændret sig meget siden det blev startet i 1952.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
GNU - projektet projektmetode og design
Region Midtjyllands tilbud 2013
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Hva er god klasseledelse ?
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
Inklusion og inkluderende processer
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU LÆRERROLLER.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
VEJEN TIL #EP19dk.
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Den gode lærer i den gode skole –evidensinformeret praksis 23/2 2012 Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning Michael Søgaard Larsen

Struktur: Struktur: Introduktion: Evidens, evidensinformeret praksis og Clearinghouse Fokus på den gode lærer Fokus på den gode skole Afrunding

Evidens på uddannelsesområdet Bred betydning: At en konklusion, en praksis eller en politik i uddannelse er baseret på eller informeret af evidens, vil sige, at den understøttes af den bedste - mest pålidelige, relevante og tilgængelige viden Snæver betydning: Anden ordens viden der tilbydes i form af forskningskortlægninger eller systematiske reviews med syntese af, hvad der vides om et spørgsmål om uddannelse

Andet grundlag for praksis? Tradition og dannelse Frihed, selvbestemmelse, og metodefrihed Værdier, politik og normer Love og regler Ledelse Økonomiske bevillinger Erfaring

Evidensinformeret praksis Rummer forestillingen om at viden også håndteres og skabes i praksis, på et velinformeret grundlag Sikker og god viden er således ikke nok! Den må forbindes med den opmærksomhed og usikkerhed, der gør at ny nødvendig viden bliver indsamlet eller opdaget i praksis Fokus er det konkrete, som børn og elever når eller ikke når, i deres læreproces, Implementering er ikke automatisk og robotagtig

Implementering

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning Har gennemført 10 forskningskortlægninger og systematiske reviews. Bl.a. om den gode lærer og den gode skole. I 2011 har vi bl.a. udgivet: Systematisk review om effekt af vejledning Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2009 i institutioner for de 0-6 årige. Forskningskortlægning af forskningen om virkning af interventioner for udsatte børn i førskolen med forældreinvolvering. Vi har netop igangsat arbejde med et systematisk review om inklusion i grundskolen samt review om frafald fra universiteter.

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning et center, der Indsamler Sorterer Analyserer Vurderer Syntetiserer, og Distribuerer Empirisk forskning

Clearinghouses i pædagogik og uddannelse EPPI Centre (UK) 1996 http://eppi.ioe.ac.uk/cms/ Campbell Collaboration 1999 http://www.campbellcollaboration.org/ What Works Clearinghouse (USA) 2002 http://ies.ed.gov/ncee/wwc/ Canadian Council of Learning 2004 http://www.ccl-cca.ca/ Best Evidence Encyclopedia 2004 http://www.bestevidence.org/ Education Counts (NZ) 2005 http://www.educationcounts.govt.nz/index.html Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning 2006 http://www.dpu.dk/omdpu/danskclearinghouseforuddannelsesforskning/ Kunnskapssenter for utdanning (Norge) 2011 http://www.forskningsradet.no/no/Nyheter/Kunnskapssenter_for_utdanning_ lagt_til_Forskningsradet/1253964849162

Arbejdsprocessen i DCU I samarbejde med en reviewgruppe beslutter og gennemfører Clearinghouse medarbejdere med anvendelse af dokumenterende software iterative og transparente processer på dette: Review-spørgsmål Søgestrategier Inklusions/eksklusionskriterier Genbeskrivelse og dataekstraktion af studier Studiers evidensvægt Besvare reviewspørgsmål i syntese Formidle resultater

Evidens: Hvorfor det? (Sum)

Fokus på lærerkompetencerne Formål og opgave: ”Hvilken kompetanse hos personalet i barnehagen og skolen – førskolelærere, lærere og andre voksne slik som assistenter – bidrar til læring hos barn og unge?” Kilde: Konkurransegrunnlag EU -udbud, s. 3, pkt. 3

Reviewets formulering Formål Hvilke aspekter af det pædagogiske personales manifeste kompetencer i børnehaven og skolen kan gennem effektstudier påvises at bidrage til læring hos børn og unge? Opgave Systematisk forskningskortlægning: Hvilken empirisk forskning (primærforskning) er gennemført til belysning af sammenhænge mellem manifeste kompetencer hos det pædagogiske personale i børnehave og skole og læringen hos børn og unge? Systematiske synteser: Hvilken evidens er der for, at bestemte manifeste lærerkompetencer forbedrer elevers læring? 13

Filtrering af referencer fra søgning over kortlægning til Søgehits Referencer identificeret 6153 referencer identificeret Fuldtekstscreening Screening på baggrund af dokumentets tekst 51 dokumenter ekskluderet Referencedubletter 163 referencer identificeret 2. fase Inkluderede dokumenter 5990 unikke referencer identificeret 71 dokumenter inkluderet, der omhandler 70 undersøgelser Referencescreening Screening af titel og abstract 5866 referencer ekskluderet 15 studier med lav forskningsrapporteringskvalitet 1. fase Inkluderede dokumenter Systematisk kortlægning Tendenskarakteristik af 70 undersøgelser 124 dokumenter inkluderet Narrativ syntese Baseret på 55 undersøgelser Genbeskrivelse af 70 undersøgelser Ikke fremskaffelige dokumenter 2 dokumenter Implikationer for praksis, policy og forskning Fremskaffede dokumenter 122 dokumenter Filtrering af referencer fra søgning over kortlægning til narrativ syntese 14

Lærerkompetence model 1: En programteori Det pædagogiske personales kompetencer Elevens læring Kontekst 15

Lærerkompetence model 2: manifest lærerkompetence Student achievement Teacher behaviors beliefs subject personality 16

Lærerkompetence model 3 “A competence is defined as the ability to meet demands or carry out a task successfully, and consists of both cognitive and noncognitive dimensions” Source: DeSeCo, 2002, 8 17

Lærerkompetence model 4: Student achievement Teacher behaviors beliefs subject personality Didaktik Relation Regelledelse 18

Lærerkompetencer med virkning Relationskompetence Læreren skal i relation til den enkelte elev besidde kompetencen, at indgå i en social relation Regelledelseskompetence Læreren skal i relation til hele klassen (alle elever) besidde kompetencen, at lede klassens undervisningsarbejde, idet læreren som synlig leder gennem undervisningsforløbet gradvist overdrager til elever og klassen at udvikle regler og fremmer, at eleverne selv opstiller og opretholder reglerne. Begge disse kompetencer er af betydning for udvikling af overordnede mål som elevernes motivering og autonomi og spiller en rolle ved fremme af den faglige læring Didaktikkompetence Læreren skal i relation til undervisningens indhold besidde kompetence på både det didaktisk/metodiske område i almindelighed samt i undervisningens specifikke emner og undervisningsfag 19

Relationskompetence og elevforskelle (SUM)

Lærerkompetence: relativ betydning Lærerens handlinger i undervisningen er den skolefaktor, der i størst udstrækning forklarer elevernes tilvækst i læring. 21

Den gode skole Viden om input, proces og udbytte i grundskolen. Reviewspørgsmål Hvilken empirisk forskning er der gennemført til belysning af sammenhængen mellem forhold i grundskolen (input og proces) og læringen hos grundskoleelever (output og outcomes)? Hvad er resultaterne og konklusionerne af denne forskning?

Om reviewet Udført på opdrag af Den Nordiske Indikatorgruppe (DNI) i perioden 2008-2010 Metode: Forskningskortlægning og narrativ syntese Reviewgruppen: Professor Eyvind Elstad (Universitetet i Oslo), Professor Trond Eiliv Hauge (Universitetet i Oslo) Professor Anders Holm (Århus Universitet) Professor Per Fibæk Laursen (Århus Universitet) Professor Michael Uljens (Åbo Universitet) Professor Jaap Scheerens (University of Twente)

School effectiveness Forskningen i skole-effektivitet bygger på en teori om, at skolens resultater er baseret på: Elevernes individuelle forudsætninger, Elevernes kulturelle, socioøkonomiske og familiemæssige baggrund samt Dét, eleverne møder i skolen. Det er det sidstnævnte af de tre forhold, der ledes efter viden om i skoleeffektivitetsforskningen. Betydningen af de to førstnævnte forhold må forskningen derfor søge at kontrollere for. (ICSEI – International Congress for School Effectiveness and Improvement, www.icsei.net)

Model for analyse af skolefaktorer Bearbejdet udgave af: Rumberger & Palardy, Am. Educ. Research J. 2005, fig. 1, pg.11

Præmisser Ønske om at undersøge skolefaktorerne i deres kompleksitet – dvs. flere ad gangen, relationelt og (ofte) komparativt: fysisk indretning, undervisning, lærerkompetencer, aktiviteter, ledelse Relationer mellem input (forhold, som skolen kan afgøre), processer (iværksat af skolen) og output (elevernes resultater) - dvs. ikke enkeltstående faktorer! Afgrænsning: fra 1990 og frem

Fra 3680 referencer til kortlægning af 107 undersøgelser Lande Antal studier USA 69 Storbritannien 12 Holland 11 Australien 10 Belgien 7 Frankrig, Tyskland, Irland, Canada, Norge, Hong Kong, 4 (fra hvert land) Cypern, Swejts, Spanien, Korea, Grækenland, Singapore 3 (fra hvert land) Danmark, Ungarn, New Zealand, Sverige Portugal, Japan, Island, Thailand, Slovenien 2 (fra hvert land) Østrig, Tjekkiet, Finland, Italien, Taiwan, Slovakiet, Rusland, Rumænien, Litauen, Letland 1 (fra hvert land) Fundne referencer 3680 Inkluderet 107 High 16 Medium 53 Low 38 Tre af de inkluderede studier blev ikke medtaget i syntesen grundet manglende egnethed.

Hvad undersøger studierne? Skolefaktor/fænomen Antal studier Klassestørrelse 11 Pensum/tidsforbrug 41 Elevernes etniske sammensætning 30 Leadership 53 Management 35 Fysiske rammer 8 Skolekultur 65 Skolestørrelse 20 Elevernes socio-økonomiske sammesætning 67 Udvikling af de ansatte 16 Støtteforanstaltninger 15 Læreren 63 Lærerteams 22 Andet 43

Kriterier for ’Den gode skole’ Høj grad af akademisk læring (matematik og læsning) og Høj grad af ikke-akademisk tilegnelse (achievement) (fx frafald, velfærd og motivation) 55 af 56 kvantitative studier definerer ‘den gode skole’ som en skole med høj grad af akademisk læring, mens alene et studie definerede ‘den gode skole’ som en skole med høj grad af ikke-akademisk tilegnelse. Elleve studier definerede ’den gode skole’ som begge dele. Alle 15 kvalitative studier definerer ’den gode skole’ som en skole med høj grad af akademisk læring, mens fire studier også definerer den som havende en høj grad af ikke-akademisk tilegnelse.

Kriterier for ’Den gode skole’? (SUM)

Konklusioner i relation til skolefaktorer (1): Skolens størrelse: Varierer betydeligt mellem de lande, hvor undersøgelserne er udført. Der kan ikke konkluderes noget i relation til skolens størrelse.

Konklusioner i relation til skolefaktorer (2): Klasse-størrelse: Varierer betydeligt mellem de lande, hvor undersøgelserne er udført. Der kan ikke konkluderes noget i relation til klassens størrelse.

Konklusioner i relation til skolefaktorer (3): Ledelse (HR, management and leadership): Det kan konkluderes, at det er vigtigt med en stærk, involverende og støttende ledelse, der også interesserer sig for valg af undervisningens indhold, lærebøger m.m. (akademiske kompetencer).

Konklusioner i relation til skolefaktorer (4): Pensum/tidsforbrug (mulighed for at lære): Antallet af timer inkl. elevens hjemmearbejde, lærerens kompetencer til at strukturere undervisningen og overholde tidsplaner har betydning (akademiske kompetencer).

Konklusioner i relation til skolefaktorer (5): Skolekultur/-klima: Det er væsentligt at der hersker et professionelt og engageret klima på skolen: Interesserede og dedikerede lærere; fravær af negativt gruppepres; eleverne føler sig trygge; lærerne indgår i positive kollegiale relationer; engagement værdsættes

Konklusioner i relation til skolefaktorer (6): Læreren: Lærerens handlinger og måder at fungere på i organisationen spiller en væsentlig rolle for at skabe en ‘god skole’: Erfaring, engagement, formel kompetence, job-tilfredshed, samarbejdet i lærergruppen, lærergruppens kønsmæssige sammensætning, antallet af lærere med træning i praksis.

Konklusioner i relation til skolefaktorer (7): Støtteforanstaltninger: Der kan ikke vises en sammenhæng mellem denne faktor og ‘den gode skole’.

Konklusioner i relation til skolefaktorer (8): De fysiske rammer: Der kan ikke vises en sammenhæng mellem disse og ‘den gode skole’.

Konklusioner i relation til skolefaktorer (9): Elevsammensætningen: Det fremgår med signifikans, at elevsammensætningen spiller en rolle, herunder elevernes socioøkonomiske, flersproglige og etniske baggrund (kan være problematisk/hæmmende).

Konklusioner i relation til skolefaktorer (10): Forældresamarbejdet: Har betydning for ‘den gode skole’ (akademiske kompetencer). Kan imidlertid variere meget fra lav til høj grad af involvering.

Sammenfatning: De 11 skolefaktorer HR/skoleledelse Uddannelsesmæssig ledelse Mulighed for at lære (curriculum/tidsplanlægning) Disciplinært klima (skolekultur) Præstations- og progressionsorientering (kultur) Relationelt klima (kultur) Sociale normer og værdier (kultur) Læreradfærd (læreren) Læreren som medarbejder (lærere) Elevsammensætning Forældresamarbejdet Rækkefølgen er ikke prioriteret

Identificerede skolefaktorer

Evidens er aldrig endelig Afrunding Evidensinformeret praksis er kun i udgangspunktet vejledt af forskningen