Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Kollegavejledning i teori og praksis
Kollegavejledning i teori
Sociale medier og læring
Medarbejderudviklingssamtalen
Lidt om vejleder rollen
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Udvikling af mediepædagogisk praksis – med fokus på film og levende billeder 6. Marts 2012.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Digitalisering og medialisering
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
PROGRAM Udgangspunkt Digitalisering og medialisering
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012.
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling 7. Maj 2012.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
”Blog som læringsplatform”
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Bachelorprojektvejledning?
Præsentationens transcript:

Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde

Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende vejledningsforløb – med og modvind? • Forankring af kursets mål: Udvikling af vejlederkultur i Roskilde Værksted: Kritik – Drømme – Realiteter • Opsamling på fremtidsværkstedet Evaluering af kurset

Krav til læringsvejledere • viden om fag, medier og mediepædagogik • kan navigere i forandringer • kan kommunikere og handle • er reflekterende og handlende praktikere

Felter for vejledningen • skolefag og fælles mål • organisatorisk læring og praksis • pædagogisk udviklingsarbejde og innovation • lokal professionsudvikling

Læringsvejlederens profil Læring og læringsressourcer Fagmodul Pædagogisk udviklingsarbejde Fagmodul

Faktorer af betydning for at fremme læring i praksis • Arbejdspladsens læringspotentiale • Læringsmiljøet på arbejdspladsen • Muligheden for at kombinere formel og uformel læring • Muligheden for vejledning og support • Muligheden for at kunne gøre erfaringer • Muligheden for at kunne reflektere over erfaringer

Vejledningskultur • Hvilke mål sætter I jer for udvikling af en egentlig vejledningskultur på skolen? I kommunen? • Hvad kan hjælpe jer til at nå målene? • Hvad skal være de første/næste skridt? • Fælles fodslag i processen?

Tid, rum og struktur • Om at prioritere læring (kollegavejledning) i en organisation der har fokus på opgaveløsningen (undervisning) • Italesættes dette parameter fx af ledelsen • Relationer, kontekst og retorik

The connector

Praksiserfaringer • Konkrete eksempler fra kollegavejledningen: Udfordring eller ønskejob? • Hvilke ”nye” former for kollegavejledning praktiserer I? • Kan wikien bruges fremadrettet til udvikling af vejledningskulturen på skolerne? LVR2011LVR2011

Ny læringscenterpjece Der udvikles hele tiden nye typer læremidler, og hele feltet er under udvikling. Det kræver anderledes formidling og udvikling af f.eks. Didaktisk design af kundskabspraksis. Skolebibliotekarerne står i midtpunktet for denne udvikling på den enkelte skole, hvis de vil.

Selvevaluering Danmarks Skolebibliotekarer har udviklet et værktøj til læringsvejlederne som støtte til at reflektere over og udvikle læringscentret og egen rolle som lærings- vejleder (skolebibliotekar, vejleder, it-vejleder).