Arbejde i grupper med KIE-modellen …især det kreative rum!
energizer formålet er at træne deltagerne i at sige ”ja”: ud på gulvet! Gå sammen med 3-4 med samme farve sko. Den med det mørkeste hår skal nu komme med skøre ideer til emnet ”Dit land skal have den bedste læreruddannelse i verden!” de andre skal efter hver ide komme med positive tilkendegivelser (både kropsligt og højlydt) energizer
Emnet: ”Tværfaglig læseundervisning i folkeskolens udskoling med inddragelse af multimodale tekster og med formålet om at fremme elevernes komunikationskritiske kompetence” 2-3 større grupper
Tombola med billeder Én skal være sekretær får post-its og skriver hele tiden På skift trækkes der kort og man har 45 sekunder til at associere frit sekretæren skriver de andre lytter, kommenterer ikke, men kommer med positive tilkendegivelser ideerne samles Tombola med billeder
Alle i gruppen kommenterer og udbygger de individuelt valgte ideer Styrker samarbejdet og teamidentitet giver deltagerne en form for medejerskab til alle ideer idestafet
Stikord i det innovative rum: ”ideudvælgelse” ”Value” ”Fra ide til faglig dybde” Flerfaglighed og tværfaglighed” Det innovative rum
Værdikompasset Alle ideerne lægges fysisk på planche (værdikompas) Gruppen diskuterer de forskellige ideer og kommer frem til et bud på ”Tværfaglig læseundervisning i folkeskolens udskoling med inddragelse af multimodale tekster og med formålet om at fremme elevernes komunikationskritiske kompetence” Den udvalgte ide skrives ned – skal formuleres præcist De udvalgte ideer præsenteres for de andre Værdikompasset
Opsamling på processen Lærerens forberedelse – i fællesskab Samarbejde med kolleger KIE-modellen i folkeskolen Hvorfor kreativitet og innovation? Hvordan undervise i søgning/ læsning på nettet (multimodale tekster) På LIAA: dialektikken mellem undervisning og læring /formen i dag har fokus på læring!? De studerendes egne synteser – hvad betyder disse? Opsamling på processen