Social kompetence (arbejdstitel) Projekter til fremme af inklusive miljøer i folkeskoleklasser med børn, der har nedsat synsfunktion
Baggrund og arbejdsgruppe Vidner til meget der ikke virker – kan vi gøre noget der virker? Projektgruppe: Synskonsulenterne (småbørn, skolebørn) Synscenter Refsnæs Instituttet for Blinde og Svagsynede Videncenter for Synshandicap
Projektgrupper Udvikle personlige kompetencer (Refsnæs kurser) Fokus på gruppearbejde og projektarbejde (IBS) Best practice- dokumentation af et godt skoleforløb Filosoferende / refleksiv undervisning Udvikling af konsulentrollen (underdrejet) Nordisk projekt????
Rummelighed i folkeskolen - når det lykkes Præsentation af en retrospektiv dokumentation af et 10-årigt skoleforløb for en blind elev i almindelig folkeskole
Metode Single-case study med: Interview af to lærere og elever Gennemgang af rapportmateriale fra PPR og skole Videooptagelse af en struktureret samtaleform – Piben Rundt Analyser af materialet er foretaget af arbejdsgruppen omkring projektet: CVU-Syd, DPU, Synscentralen.
Teorigrundlag Fokus på relationerne Selvdannelse sker gennem relationer
Fokuspunkter En række forhold af betydning for det gode skoleforløb trådte tydeligt frem gennem analysen af materialet: Den pædagogiske metode Lærerens rolle Støttelærerens rolle Kommunikationsformen Miljøberedskabet
Den pædagogiske metode Projektorienteret undervisning Gruppedannelser Blindepædagogiske principper Grundig og forudseende planlægning
Lærernes roller Lærerholdningers betydning for inklusiv undervisning: Autenticitet Rollemodel Lærernes udgangspunkt - Undervisningen i klassen er baseret på, at der er en blind, punktlæsende elev i klassen
Støttelærernes roller Elevens indflydelse på beslutninger og afgørelser som forudsætning for aktiv deltagelse Vertikal og horisontal relation og støttelærerens rolle set i den sammenhæng Gate-keepers Anvendelse af støtte i projektklassen
Kommunikationsformen Anerkendende relationer Projektorienteret undervisning Piben Rundt – refleksiv samtaleform Frikvarterer – forberedelse af aktiviteter
Beredskabet fra miljøet Specifik uddannelse af lærerne Teknologi og hjælpemidler Anvende visse hjælpemidler til hele klassen (abacus, cctv, pc) Punktskrift for alle Fælles oplevelser – besøg på Refsnæs
Konklusion Fremmende for rummeligheden i klassemiljøet: Undervisningsformer, der har fokus på alle elevers aktive deltagelse, som f.eks.: Projektorienteret undervisning, indlejret i grundig og forudseende planlægning Herunder anvendelse af støttelærerressourcer til arbejde med hele klassen og klassemiljøet Lærerengagement og lærerautencitet Strukturerede samtaleformer, der opøver sociale kompetencer og anerkendende relationer Integrerede blindepædagogiske principper Miljøberedskabet
Diskussion Perspektivet: relationskompetence Elevens forudsætninger Skolens målrettede arbejde Familien Andre søskende
Mere information…. Udførlig projektrapport kan fås ved henvendelse til: Synscentralen, Storstrøms Amt Tlf.: 5535 8888, att.: Hans Nørgaard hn@sc.stam.dk
Beskrivelse af delprojekt Filosofi og refleksiv undervisning til fremme af det inklusive miljø
Arbejdstitel Filosofi og refleksiv undervisning - 5 klasser med en elev med synshandicap
Formål med projektet Udvikle forudsætninger for at: - Sætte fokus på det relationelle aspekt - Skabe et rummeligt miljø - Beskrive metoder og indhold
Metode / Indhold Proceskonsulenten underviser lærere og synskonsulenter Afprøvning af refleksiv undervisning i klasserne Supervision i klasserne Observation i klasserne evt. i videooptagelser Evaluering
Udkomme Erfaringsudveksling Opkvalificering Dokumentation lærere og konsulenter Dokumentation Rapport Pjece Foredrag på skoler i forældrekredse
Projektets økonomi Budget Synskonsulenternes deltagelse Ansøgninger til fonde / puljer Fordeling af bevilgede fondsmidler
Projektplan