Date 03-04-2017 20:31 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Kursus for akkrediteringskonsulenter
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Den Danske Kvalitetsmodel
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Den Danske Kvalitetsmodel
Intern survey uge 45.
DSKL – Odense – Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.
Tillid Temadag for AMIR
Forventninger til Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center - mission og vision ved Driftschef, Else Ammitzbøll Den 6. marts
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Specialeplanlægning – status og udfordringer Forårsmøde i Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering 6. maj 2009 Adm. direktør Jesper Fisker, Sundhedsstyrelsen.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
LiF Temadag 2014 Kvalitetssikring og – udvikling - et ledelsesværktøj?
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
sammen om sundhed Sundhedsforum
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Temamøde for Regionsrådet Kvalitetsstrategien på sundhedsområdet i Region Midtjylland.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Tidsplan for implementering af DDKM
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Region Midtjylland Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Den største viden – den bedste behandling.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Hvilken betydning har akkreditering for det konkrete kvalitetsarbejde? Evidens og udfordringer! Knut Borch-Johnsen Vicedirektør, dr.med. Holbæk Sygehus.
Det nationale kvalitetsprogram - Nationale mål for kvaliteten i sundhedsvæsenet Region Midtjylland, den 4. februar 2016 Jakob Krogh, kontorchef, Center.
Akkreditering i speciallægepraksis
Det nationale kvalitetsprogram
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Kvalitet i plejen.
Rapportskrivning og fund
det nationale kvalitetsprogram på sundhedsområdet
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Den Danske Kvalitetsmodel
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

date 03-04-2017 20:31 1

date 03-04-2017 20:31 2 Den Danske Kvalitetsmodel Region Midt Holstebro, 16.januar 2009 Carsten Engel Souschef, IKAS

Disposition Baggrunden for Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) date 03-04-2017 20:31 3 Disposition Baggrunden for Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) Hvad er akkreditering, helt overordnet Indholdet af modellen Proces Offentliggørelse

Baggrunden for DDKM Mission date 03-04-2017 20:31 4 Baggrunden for DDKM Mission Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS) skal ved at udvikle Den Danske Kvalitetsmodel fremme og understøtte kvalitetsudvikling af offentlige og privat finansierede sundhedsydelser i Danmark samt formidle de gode eksempler på kvalitetsarbejdet i de forskellige sektorer. Arbejdet med Den Danske Kvalitetsmodel er baseret på, at de omfattede institutioner akkrediteres på et internationalt højt niveau.

Baggrunden for DDKM Vision date 03-04-2017 20:31 5 Baggrunden for DDKM Vision Den Danske Kvalitetsmodel skal gøre en nyttig forskel i forhold til de ydelser, borgerne modtager, samt være et aktiv for de sundhedsprofessionelle. IKAS skal være nationalt og internationalt anerkendt for at fremme og sikre kvalitet samt for at styrke sammenhæng og læring på sundhedsområdet. Dette skal ske via relevante og nyttige akkrediteringsstandarder på internationalt niveau i Den Danske Kvalitetsmodel.

date 03-04-2017 20:31 6 Baggrunden for DDKM Den Danske Kvalitetsmodel, DDKM, er et nationalt og tværgående kvalitetsudviklingssystem, der udvikles i et samarbejde mellem stat, regioner, kommuner og erhvervsliv. Visionen er, at DDKM skal omfatte alle sundhedsydelser. Foreløbig er der udviklet første version af DDKM til offentlige og private sygehuse, apoteker og til det kommunale sundhedsvæsen. 

Baggrunden for DDKM DDKM skal: date 03-04-2017 20:31 7 Baggrunden for DDKM DDKM skal: forebygge fejl, som koster liv, livskvalitet og ressourcer fremme samarbejde mellem sektorerne skabe bedre og mere sammenhængende patientforløb skabe løbende kvalitetsudvikling

Baggrunden for DDKM DDKM skal: date 03-04-2017 20:31 8 Baggrunden for DDKM DDKM skal: inddrage og bruge den viden, der er opnået via forskning og erfaring i den daglige praksis dokumentere og synliggøre kvaliteten i sundhedsvæsenet sikre ensartet høj kvalitet på tværs af geografi og sektorer forebygge, at den dybe kvalitetstallerken skal opfindes forfra hver gang gøre sundhedsvæsenet bedre – hele tiden

date 03-04-2017 20:31 9 Kvalitetscirklen Formålet med hele akkrediteringsprocessen er at sætte en uendelig cirkel af kvalitetsforbedring i gang.

Hvad er akkreditering Akkreditering kan defineres som date 03-04-2017 20:31 10 Hvad er akkreditering Akkreditering kan defineres som ”kvalitetsvurdering, hvor et anerkendt organ vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller institution lever op til et sæt af fælles standarder” (Det Nationale Begrebsråd for Sundhedsvæsenet, 2006)

Ingredienserne i akkreditering date 03-04-2017 20:31 11 Ingredienserne i akkreditering Akkrediteringsstandarder Evalueringsmetode Anerkendt evalueringsorgan

Fælles kvalitetsmål – uden at indskrænke det lokale råderum unødigt date 03-04-2017 20:31 12 Fælles kvalitetsmål – uden at indskrænke det lokale råderum unødigt Peer review – evalueringen er samtidigt lærende Deklaration af kvaliteten – til brugere, ledelser og kolleger

Hvad leverer IKAS den 17.august date 03-04-2017 20:31 13 Hvad leverer IKAS den 17.august Et sæt akkrediteringsstandarder Et IT-system til at understøtte arbejdet med standarderne (TAK) En akkrediteringsrådgiver til hvert sygehus

date 03-04-2017 20:31 14

date 03-04-2017 20:31 15

date 03-04-2017 20:31 16

date 03-04-2017 20:31 17

date 03-04-2017 20:31 18

date 03-04-2017 20:31 19

Vurdering af standardopfyldelsen date 03-04-2017 20:31 20 Vurdering af standardopfyldelsen Selvevaluering Journalaudit Afrapporterede kvantitative indikatorer Ekstern survey

Hvornår kommer IKAS igen? date 03-04-2017 20:31 21 Hvornår kommer IKAS igen? Ekstern survey i perioden 2.halvår 2010 – 1.halvår 2012

Elementer i survey Dokumentgennemgang date 03-04-2017 20:31 22 Elementer i survey Dokumentgennemgang Interviews med ledere, medarbejdere og patienter Observation / demonstration

Tilrettelæggelse af survey date 03-04-2017 20:31 23 Tilrettelæggelse af survey Institutionen gennemgås afdeling for afdeling, og man evaluerer de standarder, som er relevante for afdelingen OG / ELLER Institutionen gennemgås med et ”net” af ”tracere” (system- eller patienttracere)

date 03-04-2017 20:31 24 Surveyfund Opfyldelsesgrad for hver indikator med begrundelse, hvor delvist eller ikke opfyldt På grundlag af dette opgøres opfyldelsesgraden for hver standard Som endelig fører til en samlet akkrediteringsstatus (”karakter”)

Fra surveyfund til ”karakter” date 03-04-2017 20:31 25 Fra surveyfund til ”karakter” Surveyrapport med indstilling Kvalitetssikring i IKAS Afgørelse i akkrediteringsnævn

date 03-04-2017 20:31 26 Offentliggørelse Akkrediteringsrapporten og akkrediteringsnævnets afgørelse om den tildelte status offentliggøres