Arbejdsmiljø og DNV Et godt arbejdsmiljø er en bærende faktor

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Set i forældreperspektiv
Den Danske Kvalitetsmodel
Værdigrundlaget i Greve
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Produktion og Logistik
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Tillid Temadag for AMIR
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Forventninger til Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center - mission og vision ved Driftschef, Else Ammitzbøll Den 6. marts
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Status for regionsdannelsen - hvor er vi i Region Syddanmark Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, den 6. april 2006 I ndlæg v/sundhedsdirektør Jens.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
ledelses- og styringsgrundlag
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Det Sociale Kapitel
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
ledelses- og styringsgrundlag
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
STRATEGIKORT FOR HOSPITALSENHEDEN VEST
Ledelse, medinddragelse og motivation Regionsrådets temamøde den 28. marts 2007 Oplæg ved afdelingschef Ditte Hughes, HR Region.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Regionsrådsmøde 2. Maj
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Kvalitet i plejen.
For Driftsafdelingen, Hospitalsenheden Vest
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
Centralforeningen for Stampersonel
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Hospitalsenheden VEST
Region Midtjyllands opgave
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljø og DNV Et godt arbejdsmiljø er en bærende faktor i forhold til fastholdelse, rekruttering, trivsel og succes I forbindelse med DNV er det nødvendigt, at reformulere vores mission og vision Arbejdsmiljøet er en vigtig del af vores mission og vision

Arbejdsmiljø i Teknisk Afdeling 4 arbejdsmiljø emner • Fysisk arbejdsmiljø (Stole, borde, lys ect.) • Psykisk arbejdsmiljø (Stress, mobning, omgangstone, respekt ect.) • Kemisk arbejdsmiljø (aerosoler, svejse og loddegas, udsugning, opmærkning, aflåsning ect.) • Biologisk arbejdsmiljø (urent materiel, vask/rens udluftning ect.) Store uddannelsesdag (Hvad karakteriserer efter Jeres opfattelse et godt arbejdsmiljø? og hvad giver Jer de(n) største glæde(r) ved dit arbejde i Teknisk Afdeling?) • En ordentlig omgangstone/Respekt for hinanden/Tillid til hinanden/Anerkendelse • Den positive respons fra kollegaer, samarbejdspartnere og kunderne • Godt kollegialt samarbejde • Godt humør og plads til humor og sjov • Sociale netværk • Gode fysiske og psykiske forhold • En ryddelig arbejdsplads og hvor værktøjet er i orden/Tidssvarende værktøj • Indflydelse på egne opgaver/arbejdsplanlægning/Afvekslende arbejde og faglige udfordringer • En overkommelig arbejdsmængde • Gode arbejdstider/Fleksibilitet • Selvstyrende grupper (Ansvar, frihed, egen tilrettelæggelse af arbejdet og sparringspartner til ledelsen) • En god chef Input til refleksion • Hvad forventer vi af hinanden og af kommende kollegaer? • Hvad med sprogbarrierer, kommunikation og mangfoldighed?

Arbejde med missionsformulering ”Missionen beskriver Institutionens/afdelingens eksistensberettigelse” Regionens mission • Bidrage til velfærd ved at fremme borgernes mulighed for sundhed, trivsel og velstand HEV´s mission • At fremme sundheden for borgerne i den vestlige del af Region Midtjylland samt for en række udvalgte sundhedsfaglige segmenter. Vi opfylder missionen ved hele tiden at forbedre vores resultater i forhold til Region Midtjyllands mål om - Sundhedsfaglig kvalitet - Organisatorisk kvalitet - Patientoplevet kvalitet - Budgetoverholdelse - Produktivitet - Uddannelse og forskning

Arbejde med missionsformulering ”Missionen beskriver afdelingens eksistensberettigelse” Teknisk Afdelings mission • Drift og vedligehold af hospitalsbygningerne, indretning og apparatur. Vi når missionen gennem: • Optimal drift i klinikken gennem forebyggende vedligeholdelse • Høj faglig kvalitet fremmer patient sikkerhed og patient forløb • Dokumentation • Den gode attraktive arbejdsplads, som opnås ved at være: - Faglig sparringspartner - Ledelsesudviklingsorienteret - Aktiv indenfor at sikre medarbejder trivsel - Forandringsparat. Store uddannelsesdags input (Det mest frustrerende ved arbejdet i Teknisk Afdeling/på hospitalet • Forholdene og arbejdsopgaverne - Det at nogen beholder sin viden for sig selv - Opdeling af opgaverne, også i relief til når der er skåret ned med en medarbejder. - Måden hvorpå fyringer håndteres, og det at skulle sige farvel til en god kollega - Besparelser/sparerunder og dertilhørende serviceforringelse og stigende arbejdspres - Den dårlige samvittighed (Man føler sig utilstrækkelig)/For få ressourcer til at udføre opgaverne - Ledelsen prioriterer dem der ”råber” højest/ Ledelsen mangler lydhørhed/Til tider manglende opbakning fra ledelsen - Møder der ikke løser problemet/Kommunikationsproblemer med klinikken rent teknisk set/afbrydelse af en telefon under kommunikationen med hinanden

Gruppe 1 En stor afdeling med kontrollere/koordinatorer, samt folk til daglig service og vedligehold Den foretrukne samarbejdspartner på baggrund af Dygtighed, Dristighed og Dialog Ansvar for opgaverne 24-7 Spydspidsområder: Akut understøttelse med hurtig responstid, Elevatorteam, Køling, Energiledelse Mission Gruppe 2 Vores ydelser er på et højt niveau med stor pålidelighed (service og vedligehold) Vi sikrer en kort responstid og en høj oppetid Vores informationer er rettidig og måden vi kommunikerer på er respektfuld såvel internt som eksternt Vi dokumenterer med det formål at skabe læring og viden, og vi vidensdeler Vi er forandringsparate Ledelsen er nærværende Vi arbejder med det der har størst værdi/betydning for hospitalet Vi arbejder i ordentlige rammer (fysiske) Spydspidsområder: Laboratorierne, hjemme dialyse, Ultralyd og Røntgenarbejde, Patientsikkerhed

Arbejde med missionsformulering Ledelsens første bud Teknisk Afdelings nye mission At fremme patientsikkerheden og patientflowet ved optimal drift og vedligehold af: • Bygninger og terræn • Tekniske anlæg • Apparatur At fremme det gode arbejdsmiljø i Teknisk Afdeling Vi når missionen gennem: • At udvise ekstra stort ansvar for opgaver, der vedrører Teknisk Afdeling´s fagspænd i forhold til det akutte behov (24-7) • Optimal drift og høj oppetid i klinikken gennem dokumenteret forebyggende vedligeholdelse og reparation • Det tekniske personales hurtige responstid og faglig kvalitet • Dokumentationen der bruges aktivt i en læringsproces for at fremme patientsikkerhed og patientforløbet • Den attraktive arbejdsplads og det gode arbejdsmiljø som opnås ved at være: - Faglig sparringspartner kollegaer imellem og i forhold til det kliniske personale - Ledelses- og medarbejderudviklingsorienteret - Aktiv i forhold til at sikre trivsel på arbejdspladsen med fokus på en anerkendende tilgang og en høj grad af selvstyring - Forandringsparat i forhold til aktuelle og fremtidige relevante behov - At være ”controller” i forhold til eksterne leverandører - Dialogbaseret og informativ i forhold til de interessenter, der har et behov for den konkrete viden - At have det nødvendige værktøj og en ryddelig arbejdsplads, som signalerer og giver kvalitet og orden. Gode fysiske og psykiske forhold • En ryddelig arbejdsplads og hvor værktøjet er i orden/Tidssvarende værktøj • Gode arbejdstider/Fleksibilitet

Visionsarbejde ”Visionen giver retning Visionsarbejde ”Visionen giver retning. Visionen er således den idealtilstand, der stræbes efter når det gælder om at opfylde brugernes særlige behov. Visionen er afhængig af de ændringer, der sker i omgivelserne og skal justeres i forbindelse hermed” Regionens vision • At skabe et sundhedsvæsen på højt internationalt niveau til gavn for alle • At levere sociale ydelser på højt internationalt niveau til gavn for alle • At forøge viden og udvikling i erhvervslivet, i den offentlige sektor og i offentligheden samt skabe vilkår for vækst i borgernes indkomst HEV´s vision • Visionen for Hospitalsenheden Vest er at være blandt de fremmeste i Danmark, når det kommer til sundhedsfaglig, organisatorisk og patientoplevet kvalitet. Vi når visionen ved at: - Fungere som en samlet enhed - At tiltrække de bedste fagpersoner - At indrette tilbuddene efter patienternes behov - At have en stærk faglig og servicemæssig profil, som sikrer vækst i udvalgte segmenter - At indgå partnerskaber med praksislæger, kommuner og andre hospitaler

Visionsarbejde ”Visionen giver retning Visionsarbejde ”Visionen giver retning. Visionen er således den idealtilstand, der stræbes efter når det gælder om at opfylde brugernes særlige behov. Visionen er afhængig af de ændringer, der sker i omgivelserne og skal justeres i forbindelse hermed” Teknisk Afdelings vision • At være den foretrukne partner i valg af tekniske ydelser Vi når visionen ved at:: - Fungere som en samlet enhed, på tværs af matrikler og faggrupper - Tiltrække de bedste fagpersoner - Indrette ydelserne efter kundens behov ud fra en miljø/energimæssig tankegang - Have en stræk faglig og servicemæssig profil, som sikre vækst i udvalgte segmenter - Indgå partnerskaber med andre tekniske afdelinger. Store uddannelsesdags input (Hvad kan I selv gøre for at skabe et godt/bedre arbejdsmiljø i Teknisk Afdeling?) • Være tolerant, respektfuld, lydhør, imødekommende og samarbejdsvillig • Fleksibel/Omstillingsparat/ Være positiv og se muligheder i stedet for begrænsninger • Holde orden og have en kollektiv ansvarsfølelse

Visionsarbejde ”Visionen giver retning Visionsarbejde ”Visionen giver retning. Visionen er således den idealtilstand, der stræbes efter når det gælder om at opfylde brugernes særlige behov. Visionen er afhængig af de ændringer, der sker i omgivelserne og skal justeres i forbindelse hermed” DNV´s visionsudkast Patientorienteret Hospitalet sikrer gennem sin organisering og tilrettelæggelse af processer sammenhængende og sikre patientforløb af høj patientoplevet og faglig kvalitet. Endvidere er hospitalet overskuelig og let tilgængelig for patienter, pårørende og personale. Effektiv og konkurrencedygtig Hospitalet opnår fremragende resultater til glæde for borgere og patienter ved at være en attraktiv og effektiv virksomhed, der kan rekruttere og fastholde kvalificerede og kompetente medarbejdere. Hospitalets kultur, arbejdsformer og valg af fysiske- og teknologiske løsninger understøtter fleksibilitet, nærvær, partnerskaber og det tværsektorielle samarbejde. Kvalitetsbevidst Hospitalet er det foretrukne lærings- og forskningshospital i Danmark, hvor innovation, kvalitetsudvikling, forskning og uddannelse går hånd i hånd. Trivsel Hospitalet sikrer trivsel for patienter og medarbejdere ved at det arkitektoniske valg er funderet på evidensbaseret design, helende arkitektur og bæredygtige løsninger. (Udkast 11.april 2010)

Visionsarbejde Ledelsens første bud Teknisk Afdelings nye vision At være den foretrukne partner i valg af ydelser omhandlende: • Vedligehold • Projektering/projektstyring • Rådgivning • Forskning og udvikling At være med i regionale og nationale faglige fora, med henblik på at understøtte med og tilgå viden, samt sikre HEV´s interesser. Vi når visionen ved at: • Fungere som en samlet enhed, på tværs af matrikler og faggrupper, med særligt fokus på: - En respektfuld, tillidsfuld og positiv imødekommende adfærd - Samarbejde i forhold til helhedsløsninger • Tiltrække og fastholde de bedste fagpersoner og samtidigt sikre videreudvikling for derigennem at: - Have en stærk faglig og servicemæssig profil, som sikrer vækst i udvalgte segmenter • Indrette ydelserne efter kundens behov: - Almene patienthensyn herunder særligt fokus på patientsikkerhed - Bæredygtighed (miljø/energioptimering) - Lean - Økonomi - Arbejdspladsmiljø • Indgå partnerskaber med andre interessenter regionalt og/eller nationalt: - Øvrige tekniske afd. i Region Midtjylland - Uddannelse af elever - Samarbejdskontrakter / First line - Andre fagfællesskaber

Tanker om Teknisk Afdelings fremtidige struktur Tag afsæt i den nye mission og vision som værktøj til at komme med et eller flere bud på en organisatorisk model frem mod og i det nye hospital (Forsøg gerne at indtænke egne vurderinger af fremtidige arbejdsområder og faggrupper) 3 potentielle modeller • Model 1: Vi flytter ud i det nye hospital i skala 1:1 med samme kerneydelser • Model 2: Vi differentierer i nuværende kerneopgaver og varetager en controller rolle på de frasorterede opgaver i stedet for. • Model 3: Vi er reduceret til et controller hold og styrer servicekontrakterne og projekterne som vores primære kerneydelser.