Workshop om AT med dansk i samarbejde med andre fag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Videnskabsteori og faglige metoder
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Videnskabsteori og faglige metoder
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humaniora.
Almen studieforberedelse
Sidsel Sinding Andersen (AT-eksamen 2009)
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Samfundsvidenskab og AT
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
Almen sTudieforberedelse AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen.
Konference om Almen Studieforberedelse
AT med danskfaglige briller
Religion og videnskabsformer
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Videnskabsteori & metode
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Almen studieforberedelse
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori & metode
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Udkast til justering af KS
Den naturvidenskabelige metode
Engelskfagets metoder
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Workshop om AT med dansk i samarbejde med andre fag 13.30-15.30 Workshop om AT med dansk i samarbejde med andre fag Læreplanens faglige mål som styringsredskab for: AT-forløb Synopsisskrivning Den mundtlige prøve Konference om Almen Studieforberedelse 16.09, 22.09. 23.09 og 29.09 2009

Konference om Almen Studieforberedelse Disposition Workshoppens formål Faglige mål for AT – nu og i fremtiden Dansk i AT Eksempel 1: AT-forløb med dansk og samfundsfag Eksempel 2: AT-eksamen 2009 Diskussion Konference om Almen Studieforberedelse

Faglige mål for AT – nu og i fremtiden Til og med eksamen 2012 Fra og med eksamen 2013 (udkast!) Eleverne skal kunne selvstændigt tilegne sig viden om en sag, hvis belysning kræver flere fag, og som samtidig er med til at kaste lys på videnskabelige og idémæssige spørgsmål selvstændigt foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag demonstrere indsigt i nogle betydningsfulde videnskabelige teorier samt kunstneriske, videnskabelige og teknologiske nybrud anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem anvende indsigt i videnskabelige ræsonnementer og elementær videnskabsteori vurdere, hvorledes et givet emne har et større historisk, nutidigt og/eller fremtidsorienteret perspektiv opstille og behandle en problemformulering og formidle resultatet heraf. Eleverne skal kunne opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse vurdere, hvorledes et givet emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter. Spørgsmål af relevans både nu og efter en læreplansjustering: Hvilke videnskabelige og idémæssige spørgsmål kan stilles med inddragelse af danskfaget? Hvilke danskfaglige teorier og metoder kan bringes i spil i AT? Konference om Almen Studieforberedelse

Fra videnskabsteori til (dansk)faglige metoder Almen Videnskabsteori - Hvad er viden? Videnskabsteori i et hovedområde - Hvad er humanistisk videnskabsteori? Det enkelte fags særpræg - Hvad er danskfagets overordnede metode? Teori og metoder inden for faget - Hvilke specifikke analysemetoder findes i danskfaget?

Konference om Almen Studieforberedelse Dansk i AT Danskfaget kan komme i spil på forskellige måder: Emnet er danskfagligt Litteraturhistorie Forfatterskaber Nyhedsformidling Talegenrer (…) Måden der arbejdes med emnet på er danskfaglig Argumentationsanalyse Retorisk analyse Kommunikationsanalyse (…) Konference om Almen Studieforberedelse

Teori Metode Fakta (beskrivelse af kendsgerninger) Hypotese (påstande om mulige kendsgerninger) Forståelsesramme (overvejelser over, hvordan fænomener skal forstås og fortolkes) hvordan man skal ”gå frem” i arbejdet med genstanden (analysestrategier) Nykritikkens opfattelse af værket som en autonom enhed Den nykritiske analyse af en tekst Strukturalismens struktur- og systemtænkning Aktantmodellen / S-modellen Teori og metode som snævert forbundne størrelser

Metoder i danskfaget  analysestrategier LITTERÆRE ANALYSESTRATEGIER: FORFATTER – VÆRK - LÆSER Faginterne Nykritisk Strukturalistisk Receptionsorienteret Biografisk (fx performativ biografisme) Dekonstruktivistisk Poststrukturalistisk / intertekstuel Fageksterne Kognitiv/semantisk Postkolonial (dekonstruktion af eurocentrisme) Ideologikritisk eller kønskritisk Psykoanalytisk I min værkorientering er jeg ubehjælpelig præget af nykritik, strukturalisme og diverse nationale afarter af ”formalisme”, herunder den bemærkelsesværdige tekstanalytiske tradition i dansk litteraturkritik på tværs af de fleste grupperinger (Anker Gemzøe) SPROGLIGE OG MEDIEMÆSSIGE ANALYSESTRATEGIER Argumentationsanalytisk Retorisk Diskursanalytisk Tekstlingvistisk Transaktionsanalytisk Reklame-, film,- eller billedanalytisk

Metoder i de tre stofområder - reflekteret anvendelse af en bestemt optik Litteratur * Nykritik * Receptionsanalyse * Diskursanalyse (osv.) * (Komparativ analyse) Sprog Analyser med grammatisk, syntaktisk, semantisk, tekstlingvistisk og/eller pragmatisk fokus * Diskursanalyse, herunder fx sproghandlingsanalyse * Transaktionsanalyse * Argumentationsanalyse * Retorisk analyse Medier * Mediesociologi * Mediematricer (producent & bruger i relation til tid, Henrik Poulsen) * Kommunikationsformler (fra hvem, til hvem, om hvad) * Idé – indhold – form -udtryk (Henrik Poulsen) * Fiktion/fakta-koder Analysestrategi Genstand: Tekster

Medier og meningsdannelse Eksempel 1: Dansk og samfundsfag (+ evt sprogfag, mediefag) Medier og meningsdannelse Udarbejdet i samarbejde med fagkonsulenten i samfundsfag AT med samfundsfag og dansk

AT med samfundsfag og dansk Hvad? Hvordan? Case: Medier og meningsdannelse AT med samfundsfag og dansk

Medier og meningsdannelse - eksempel på to forskellige indfaldsvinkler Hvordan påvirker medierne meningsdannelsen? Hvordan iscenesætter politiske aktører sig selv i medierne? AT med samfundsfag og dansk

1 Hvordan påvirker medierne meningsdannelsen? Samfundsfag Dansk Fælles udgangspunkt Dagens avisforsider: Jyllandsposten, Politiken, BT og Ekstrabladet TV-Avis (DR) og Nyhederne (TV2) Valgkamp fx partilederrunderne på DR og TV2 Bertelsens uaktuelle nyheder: Morten Messerschmidt Metoder / Analysestrategier Undersøgelse/sammenligning af mediernes brug af nyhedskriterierne. Teorier om meningsdannelse: - Kanyleteori - Totrinshypotese - Mediernes dagsordensættende effekt Receptionsteori/den aktive modtager. Ud fra teorierne om meningsdannelse opstilles hypoteser om historiernes/ udsendelsernes effekt på modtagere. Statistik om TV-reklamer, mediernes/ vælgernes dagsorden og vælgernes beslutningstidspunkt til et valg. Teorier om mediernes strategier for etablering af gode historier, vinkling og iscenesættelse Undersøgelser med afsæt i forskellige analysestrategier: Transaktionsanalyse Argumentationsanalyse Narrative analyser Turtagningsanalyse AT med samfundsfag og dansk

2 Hvordan iscenesætter politiske aktører sig selv i medierne? Samfundsfag Dansk Fælles udgangspunkt Udvalgte partiers nytårstaler 2008 (S, SF, DF, V) Samme partiers annonce- og kampagnemateriale Teorier, metoder / Analysestrategier Teorier om meningsdannelse som afsæt for analyser: Undersøge politiske aktørers forsøg på at påvirke modtagerne Undersøge modtagernes brug af medier. Survey. Operationaliserbare hypoteser (hypotetisk-deduktiv metode) Teorier om aktørers brug af virkemidler i medierne Undersøgelser med afsæt i forskellige analysestrategier: Diskursanalyse Argumentationsanalyse Narrative analyser AT med samfundsfag og dansk

AT med samfundsfag og dansk Samfundsfag (Hvad?) - Politiske aktørers forsøg på påvirkning af modtagerne Hvad gør de? Analyse af kvalitative data Valgkamp o.a. kampagner Videoer/taler på nettet fx DF’s valgvideo Indlæg i TV-debatter Annoncer fx DF’s annoncer på nettet Iscenesættelse af nyheder fx Foghs løbetur Partiernes strategi Hermeneutisk metode: Forståelse af aktørernes hensigter AT med samfundsfag og dansk

Modtagernes opfattelse af aktørerne Egen brug af kvalitativ/hermeneutisk metode Forforståelse – dialog – tolkning - ny forståelse Forståelse af vælgeres partivalg Eget interview med vælgere: Hvad har påvirket til at stemme på partiet? Vise annonce eller valgvideo: Syn herpå? Bekræftes partivalget? AT med samfundsfag og dansk

Modtagernes brug af medier Egen brug af kvantitativ metode: Spørgeskemaundersøgelse Verificere/falsificere teorier og hypoteser om brug af medier og partivalg fx ”Jo yngre, jo mere påvirket af medierne” Er det muligt at teste teorien/hypotesen? Operationaliserbare hypoteser Reflektere over anvendelsen af den hypotetisk deduktiv metode AT med samfundsfag og dansk

Dansk (hvordan?) - fokus på virkemidler Analyse af form(virkemidler) med fokus på: Retorisk analyse Transaktionsanalyse Argumentationsanalyse Diskursanalyse Analyse af fiktions- og faktakoder Eksempler på teksttyper: Annoncer & kampagner Valgvideoer, taler Facebook-kommunikation Dokumentarudsendelser Nyhedsudsendelser AT med samfundsfag og dansk

Fiktions- og faktakoder - i medierne, med politik som eksempel indhold sandt sagtekster dokudrama oplevelsesjournalistik Faktion dramadok fiktion opdigtet udtryk fiktionskoder faktakoder

Forslag til fokuspunkter i alle AT-forløb Viden om sagen Hvor ved vi det fra?, Hvorfra har vi vores viden? Hvilke former for belæg (kilder, empiri) har vi? Viden om denne viden Er der tale om sikker viden? Er der tale om en hypotese? Kan der være tale om skjulte variable? Viden om materialets karakter Materialets gyldigheder/sandhedsværdi Viden om den anvendte teori Hvad gør en teori videnskabelig? Konference om Almen Studieforberedelse

AT-2009 - fra et danskfagligt perspektiv Eksempel 2: AT 2009 Årets tema og opgave-formulering De tre ressourcerum REJSER - OPDAGELSER, FORANDRINGER OG NY VIDEN Danskfaglige indfaldsvinkler Danskfaglige metoder AT-2009 - fra et danskfagligt perspektiv Danskfagets stofområder og metoder i relation til AT 2009

Eksempler på mulige danskfaglige indfaldsvinkler Sprog Litteratur Medier Fokus på, hvordan en eller flere primærtekster forholder sig til rejsen. (Hvordan = Analytisk tilgang) Danskfagets stofområder og metoder i relation til AT 2009

Det litterære stofområde En roman, novellesamling, digtsamling, der tematiserer det at rejse i fortid, nutid eller fremtid: Rejseromaner (rejsen som dannelseskatalysator) Science fiction litteratur (rejsen som utopi) Ræsonnerende prosa om rejsen Rejsebeskrivelser (rejsen som erkendelsesredskab) Ekstremsport (rejsen mod grænseoverskridelse) HVORDAN FORMIDLES SAMMENHÆNGEN MELLEM DEN FYSISKE REJSE OG HOVEDPERSONENS MENTALE UDVIKLING I VÆRKET? Danskfagets stofområder og metoder i relation til AT 2009

Det sproglige stofområde Sagprosa-tekster med synspunkter for og imod den moderne dannelsesrejse HVORDAN ARGUMENTERER TEKSTERNE, HVILKE RETORISKE VIRKEMIDLER TAGES I ANVENDELSE, OG HVORDAN ETABLERES SAMMENHÆNGSKRAFTEN I TEKSTEN? Danskfagets stofområder og metoder i relation til AT 2009

Det mediemæssige stofområde En spillefilm, et radiodrama eller et computerspil, der tematiserer det at rejse HVORDAN FORMIDLES SAMMENHÆNGEN MELLEM DEN FYSISKE REJSE OG HOVEDPERSONENS MENTALE UDVIKLING I STYKKET? Dokumentarudsendelser, der forholder sig til rejsen Fra et kulturelt og globaliseringsmæssigt perspektiv Fra et turisme- og wellness-perspektiv Fra et samfundsøkonomisk og politisk perspektiv HVILKE FIKTIONS- OG FAKTAKODER TAGER UDSENDELSEN I ANVENDELSE? Danskfagets stofområder og metoder i relation til AT 2009

Konference om Almen Studieforberedelse Drøftelser Til og med eksamen 2012 Fra og med eksamen 2013 (udkast!) Eleverne skal kunne selvstændigt tilegne sig viden om en sag, hvis belysning kræver flere fag, og som samtidig er med til at kaste lys på videnskabelige og idémæssige spørgsmål selvstændigt foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag demonstrere indsigt i nogle betydningsfulde videnskabelige teorier samt kunstneriske, videnskabelige og teknologiske nybrud anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem anvende indsigt i videnskabelige ræsonnementer og elementær videnskabsteori vurdere, hvorledes et givet emne har et større historisk, nutidigt og/eller fremtidsorienteret perspektiv opstille og behandle en problemformulering og formidle resultatet heraf. Eleverne skal kunne opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse vurdere, hvorledes et givet emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter. Udkastet til læreplansjustering Danskfaglige udfordringer i relation til: AT-forløb Synopsisudarbejdelse Mundtlig eksamen Konference om Almen Studieforberedelse