Børns hverdagsliv i spændingsfeltet mellem det almene og det særlige

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Livsvilkår for børn på asylcentre
Advertisements

Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Hierarki for styringsredskaber
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Trivsel som natarbejder i Århus Amt
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Velkommen til valgmøde
Hvad render vi rundt og laver?
Pædagoguddannelsen Vi kommer fra Ikast pædagog seminarium. I de følgende slides vil vi fortælle om pædagoguddannelsen. Pædagogens arbejde handler kort.
Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
’Gode’ specialpædagogiske indsatser …
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Tilfredshedsundersøgelse
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Det palliative tilbud set fra hospitalsafsnit og basisniveau
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Folkeskolereformens betydning og udfordringer for pædagogfaget og fritidsområdet.
Red Barnet Kalundborg FRITIDSKONTOEN
Partnerskabsprojektet: Erfaringer fra Aarhus Kommune
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Relationskompetence – hvad er det?
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Skolen og den sociale arv
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Inspirationskilder: Hverdagslivstænkning
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Den pædagogiske læreplan
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Inspirationsworkshop med fokus på
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Børns hverdagsliv i spændingsfeltet mellem det almene og det særlige En antropologisk analyse af barndomsliv på døgninstitution Helle Schjellerup Nielsen, antropolog, ph.d.-stipendiat, DPU, Aarhus Universitet

Afhandlingen udforsker Børns perspektiver på deres hverdagsliv mens de bor på døgninstitution Og fokuserer på: Hvordan børnene handler og skaber betydning i et hverdagsliv præget af henholdsvis gab og samspil mellem det almene og det særlige samt private, personlige og offentlige rum?

Empiri Feltarbejde: to døgninstitutioner for børn i skolealderen (ca. 30 børn, 8-19 år): fire geografisk adskilte afdelinger 2 børnehjem med langtidsanbringelser (ofte barndommen ud) 2 observationsafd. med korttidsanbringelser (ca. 1 år), hvoraf den ene afd. har intern skole

Metoder 1 Deltagerobservation, 2 x 3 måneder med 1 års mellemrum 12 Børn i 7 lokale folkeskoler, 1 specialskole 5 fritidsinstitutioner, 1 specialfritidshjem Fritidsaktiviteter: svømning, ridning, spejder Intern skole, intern ”SFO”

Metoder 2 Børneinterview (13 børn, 2 tidligere anbragte) børnenes hverdag, institutionslivet, pædagogerne, de andre børn, skolegang, venner og fritidsliv samt deres familie + ugeskema, relationsdiagram Deltagelsesorienterede fotometode (17 børn, 320 foto) Elektronisk spørgeskema sociale relationer på og udenfor døgninstitutionen, i forhold til forældre, skole, fritid, kammerater, lokalmiljø (hvem, hvor og hvor ofte)

Teoretiske perspektiver på institutionaliseret hverdagsliv Institutionalisering – institutionslogikker, magt, social identitet (Richard Jenkins/Berger & Luckmann, Erving Goffman, Michel Foucault, Dorothy Smith) Tid og rum perspektiv – rytmer, rutiner, sociale rum (Henri Lefebvre, Pierre Bourdieu) Hverdagslivsperspektiv – på tværs af flere sociale arenaer og hverdagslivets muligheder (Marianne Gullestad, Birte Bech-Jørgensen, Henri Lefebvre)

Empiriske analysetilgange Mobilitet Rum Relationer

Empirisk analysetilgang 1 Mobilitet – det almene og det særlige Arenaperspektiv – skole, fritid og døgninstitutionen som en særlig arena Almindeliggørelse af det særlige ↔ særliggørelse af det ualmindelige Det særlige som en del af normaliteten Nedtoning af det særlige Det særlige i fokus

Empirisk analysetilgang 2 Rum – døgninstitutionen som fysisk og socialt rum Overlap mellem privatliv og offentligt rum Rumbrug og tidsorganisering Fællesrum og private rum At skabe egne rum og egen tid Mulighedernes spillerum Personliggørelse

Empirisk analysetilgang 3 Relationer – institutionel socialitet Forbundethed, gruppeliv, nye samværsformer Medanbragte søskende ↔ ”institutionsskabte” relationer Nærværende (familiær) atmosfære – tidsmæssigt nærvær og rumligt nærvær Institutionel atmosfære – rituel praksis, traditioner, hverdagens organisering Engagement og involvering ↔ midlertidighed og distance

Opsamling Børnenes hverdagsliv er komplekst og modsætningsfyldt Analyse af dilemmaer og spændinger mellem institutionaliseringsprocesser og børnenes færden i og håndtering af et institutionaliseret hverdagsliv Børn som institutionelle aktører