Børns hverdagsliv i spændingsfeltet mellem det almene og det særlige En antropologisk analyse af barndomsliv på døgninstitution Helle Schjellerup Nielsen, antropolog, ph.d.-stipendiat, DPU, Aarhus Universitet
Afhandlingen udforsker Børns perspektiver på deres hverdagsliv mens de bor på døgninstitution Og fokuserer på: Hvordan børnene handler og skaber betydning i et hverdagsliv præget af henholdsvis gab og samspil mellem det almene og det særlige samt private, personlige og offentlige rum?
Empiri Feltarbejde: to døgninstitutioner for børn i skolealderen (ca. 30 børn, 8-19 år): fire geografisk adskilte afdelinger 2 børnehjem med langtidsanbringelser (ofte barndommen ud) 2 observationsafd. med korttidsanbringelser (ca. 1 år), hvoraf den ene afd. har intern skole
Metoder 1 Deltagerobservation, 2 x 3 måneder med 1 års mellemrum 12 Børn i 7 lokale folkeskoler, 1 specialskole 5 fritidsinstitutioner, 1 specialfritidshjem Fritidsaktiviteter: svømning, ridning, spejder Intern skole, intern ”SFO”
Metoder 2 Børneinterview (13 børn, 2 tidligere anbragte) børnenes hverdag, institutionslivet, pædagogerne, de andre børn, skolegang, venner og fritidsliv samt deres familie + ugeskema, relationsdiagram Deltagelsesorienterede fotometode (17 børn, 320 foto) Elektronisk spørgeskema sociale relationer på og udenfor døgninstitutionen, i forhold til forældre, skole, fritid, kammerater, lokalmiljø (hvem, hvor og hvor ofte)
Teoretiske perspektiver på institutionaliseret hverdagsliv Institutionalisering – institutionslogikker, magt, social identitet (Richard Jenkins/Berger & Luckmann, Erving Goffman, Michel Foucault, Dorothy Smith) Tid og rum perspektiv – rytmer, rutiner, sociale rum (Henri Lefebvre, Pierre Bourdieu) Hverdagslivsperspektiv – på tværs af flere sociale arenaer og hverdagslivets muligheder (Marianne Gullestad, Birte Bech-Jørgensen, Henri Lefebvre)
Empiriske analysetilgange Mobilitet Rum Relationer
Empirisk analysetilgang 1 Mobilitet – det almene og det særlige Arenaperspektiv – skole, fritid og døgninstitutionen som en særlig arena Almindeliggørelse af det særlige ↔ særliggørelse af det ualmindelige Det særlige som en del af normaliteten Nedtoning af det særlige Det særlige i fokus
Empirisk analysetilgang 2 Rum – døgninstitutionen som fysisk og socialt rum Overlap mellem privatliv og offentligt rum Rumbrug og tidsorganisering Fællesrum og private rum At skabe egne rum og egen tid Mulighedernes spillerum Personliggørelse
Empirisk analysetilgang 3 Relationer – institutionel socialitet Forbundethed, gruppeliv, nye samværsformer Medanbragte søskende ↔ ”institutionsskabte” relationer Nærværende (familiær) atmosfære – tidsmæssigt nærvær og rumligt nærvær Institutionel atmosfære – rituel praksis, traditioner, hverdagens organisering Engagement og involvering ↔ midlertidighed og distance
Opsamling Børnenes hverdagsliv er komplekst og modsætningsfyldt Analyse af dilemmaer og spændinger mellem institutionaliseringsprocesser og børnenes færden i og håndtering af et institutionaliseret hverdagsliv Børn som institutionelle aktører