Ergonomi og arbejdsmiljø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Rygevaneundersøgelsen
Informationsmøder om rengøring
Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arbejdsmiljø og beredskab.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Region MidtjyllandKoncern HR, Fysisk Arbejdsmiljø. www
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Arbejdsmiljø – et indsatsområde Ved Bente Hviid Nesting
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Nyt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
ArbejdsPladsVurdering (APV)
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Kortlægning – seminar 2 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Umiddelbare årsager Hændelsen + Skadevolder Skade Risici i arbejds-
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
3F – Fagligt Fælles Forbund og Forebyggelsesfonden.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Samspil, Plan & Perspektiver
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Deltager valgte emner Seminar 7 -Leverandør-
Ny arbejdsmiljøreform Hvad kontrollerer Arbejdstilsynet?
Peter Hasle, 2006 Arbejdsmiljø - parterne og aftalesystemet Peter Hasle Arbejdsmiljøinstituttet.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse og lovgivningen
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 3 Arbejdsmiljøpolitik Seminar 3 – Politik, mål og handlingsplan.
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
16. juni 2008Arbejdsmiljø og sundhed - LO-skolenside 1 Fokus på arbejdsmiljøarbejdet i dag - Hvordan kan vi integrere sundhed i arbejdsmiljøarbejdet? Klaus.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
1 Screening, tilpasset tilsyn, rådgivning og smiley-ordning fra 1. april 2007 Indlæg ved temamøde hos Miljøforum Fyn den 8. maj 2007.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
1 Fokus på det psykiske arbejdsmiljø oplæg
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Ergonomi & Forflytningsteknikker
Overordnede bestemmelser
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Den kriminelle fødekæde i bander og
Planens 4 hovedelementer 1. Et godt arbejdsmiljø kan være med til at
God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Tag snakken – bryd vanerne
X OK15 resultatet.
Med helbredet på spil som indsats
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Ergonomi og arbejdsmiljø

Arbejdsmiljøcirklen Psykiske faktorer Fysiske faktorer

Psykisk miljø Monotoni Fremmedgørelse Fejl Styring Deadlines Stress Symptomer: Irritabilitet Psykisk træthed Hovedpine Synsforstyrrelser og øjengener Muskelsmerter I alvorlige tilfælde forhøjet blodtryk

Socialt miljø Løn Kolleger Arbejdstid Arbejdskrav Samvær udenfor arbejdet Alders-/generationsforskelle Mobning Gruppedannelse Arbejdstid Fast arbejdstid Flextid Fixtid Arbejdskrav

Livsform Familie Bolig Transport Fritid Venner Accept af arbejde Distancearbejde Løn Heltid/deltid Bolig Transport Afstand fra arbejdet Bus/tog/bil - trafik Fritid Arbejdstid/fritid Venner Sparring/misundelse

Fysisk miljø Lys Farver Støj Indeklima Kontor Grupperum Reception Maskinstøj/musik Indeklima Gulvtæpper (statisk elektricitet) Temperatur Luftfugtighed Rengøring Støv og dampe Røg, parfume o.lign.

EGA (Ensidigt gentaget arbejde) Menneskekroppen EGA (Ensidigt gentaget arbejde) Kredsløb Ryggen Skuldre, arme og fingre Arbejdsstilling

Arbejdspladsens udformning Inventar Bord Skærm Konceptholder Mus

Arbejdsstilling ved arbejdsbord Arbejdet skal udføres med sænkede, afslappede skuldre Overarmene skal hænge lodret nedlangs kroppen Vinklen i albueleddet skal være ca 90° Ryggen skal bevare sine naturlige krumninger Benene skal kunne bevæges frit under bordet Fødderne skal have fuld støtte mod gulvet

Trådløs mus og tastatur Fodskammel Aflægningsplads Hjælpemidler ved arbejde ved arbejdsbord Konceptholder Skærmbriller Skærmbelysning Trådløs mus og tastatur Fodskammel Aflægningsplads

Regler i arbejdsmiljøet Arbejdsmiljøloven Arbejdsmiljøloven indeholder de generelle bestemmelser om arbejdsmiljøet. Loven er bindende for borgerne. Det kan medføre straf, hvis reglerne overtrædes. Bekendtgørelser Loven er udmøntet i bekendtgørelser, der er bindende for borgerne. Det kan medføre straf, hvis bekendtgørelserne overtrædes. At-vejledninger At-vejledninger beskriver, hvordan reglerne i arbejdsmiljølovgivningen skal fortolkes. At-vejledninger er ikke bindende for virksomhederne, sikkerhedsorganisationerne eller andre, men vejledningerne bygger på regler (lov og bekendtgørelser), der er bindende. Arbejdstilsynet vil ikke foretage sig mere i de situationer, hvor fx en virksomhed har fulgt en At-vejledning. At-vejledninger erstatter de tidligere At-anvisninger og At-meddelelser. I en overgangsperiode vil der stadig findes "gamle" At-anvisninger og At-meddelelser, der ligesom At-vejledningerne beskriver, hvordan arbejdsmiljølovgivningen kan overholdes. Med tiden vil alle At-anvisninger og At-meddelelser udgå, efterhånden som de afløses af At-vejledninger. At-cirkulæreskrivelser At-cirkulæreskrivelser og At-interne instrukser er instrukser til Arbejdstilsynets medarbejdere.

Arbejdspladsvurdering APV Lov nr. 458 af 12. juni 1996 §3,2 Find din APV-tjekliste De 60 APV-checklister er placeret under ti brancheområder. Klik på dit brancheområde og find den checkliste, der er relevant for din virksomhed. Vælg branche: Bygge og anlæg Grafisk Handel  Industri Jordbrug Kontor og administration Service og tjenesteydelser Social og sundhed Transport og engros Undervisning og forskning 

APV Checkliste til Kontor Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). APV´en skal udarbejdes i samarbejde mellem virksomhedens ledelse og ansatte, og APV´en er virksomhedens eget redskab til at kortlægge, prioritere og løse arbejdsmiljøproblemer. Arbejdstilsynet har udarbejdet brancherettede APV-tjeklister fortrinsvis til virksomheder med mindre end ti ansatte. Tjeklisterne tager udgangspunkt i de arbejdsmiljøforhold, der er typiske for branchen. Tjeklisterne indeholder en række spørgsmål, som virksomheden skal svare ja eller nej til. Alle de spørgsmål, som virksomheden svarer ja til, udgør et arbejdsmiljøproblem,der skal indgå i en handlingsplan, som virksomheden skal udarbejde i tilknytning til tjeklisten. Virksomheden skal i forhold til tjeklisterne: svare på alle spørgsmål i tjeklisten, tage stilling til de spørgsmål, som virksomheden svarer “Ja” til, i tjeklistens handlingsplan, overveje, hvad årsagen til de konstaterede arbejdsmiljøproblemer kan være, udarbejde løsninger på arbejdsmiljøproblemerne, tage stilling til, hvem der er ansvarlig for at løse arbejdsmiljøproblemerne, samt hvornår de forventes at være løst, tage skriftlig stilling til væsentlige arbejdsmiljøproblemer på virksomheden, som ikke fremgår af tjeklisten. Arbejdstilsynet har udarbejdet APV-lister, der dækker ca. 60 brancheområder. Det er således muligt at udfylde flere tjeklister, hvis virksomhedens har aktiviteter inden for forskellige brancheområder. På Arbejdstilsynets hjemmeside www.arbejdstilsynet.dk og i de 48 arbejdsmiljø-vejvisere kan man få information om, hvor Arbejdstilsynet ser de væsentligste arbejdsmiljøproblemer i de forskellige brancher. I vejviserne kan virksomhederne bl.a. finde information om de vigtigste regler og forslag til, hvordan de kan løse de typiske arbejdsmiljøproblemer i de forskellige brancher.

Samarbejdsudvalg (DA/LO) Organ for samarbejde mellem arbejdere og arbejdskøbere på den enkelte arbejdsplads. Allerede i 1920'erne havde Socialdemokratiet arbejdet med planer om oprettelsen af såkaldte bedriftsråd på arbejdspladserne, men bevægelsen havde ikke haft den tilstrækkelige styrke, til at gennemføre planerne. Efter 2. verdenskrig blev planerne hentet frem igen. Årsagen var, at der under de vanskelige forhold i England under 2. verdenskrig var opstået et frugtbart samarbejde mellem arbejdere og arbejdskøbere. Endvidere stod dansk erhvervsliv i alvorligere problemer efter krigen. I 1947 indgik arbejdsmarkedets to hovedorganisationer derfor en generel aftale om oprettelsen af samarbejdsudvalg. Siden er der indgået specielle aftaler for bygge- og anlægsområdet samt statslige og kommunale virksomheder. Efter de nugældende generelle regler skal der oprettes et samarbejdsudvalg i virksomheder indenfor industri og håndværk - der beskæftiger mere end 50 arbejdere - såfremt enten arbejdskøber eller flertallet af arbejderne ønsker det. I mindre virksomheder må parterne selv finde frem til egnede samarbejdsformer. Samarbejdsudvalg skal pr. definition ikke beskæftige sig med overenskomstmæssige spørgsmål. Det er udelukkende et oplysende og rådgivende organ, men i praksis er grænserne ret flydende. Samarbejdsudvalget består af et ligeligt antal repræsentanter fra arbejder- og arbejdskøberside. Funktionærer kan evt. indtræde på arbejdskøberside. Antallet af medlemmer i udvalget er afhængigt af antallet af ansatte på virksomheden. Tillidsmænd er fødte medlemmer af udvalget, og er der flere tillidsmænd end pladser, vælges der blandt tillidsmændene.

Bedriftssundhedstjeneste (BST) Bekendtgørelse om bedriftssundhedstjeneste Uddrag af bekendtgørelsen: § 1. Formålet med en bedriftssundhedstjeneste er at forebygge arbejdsmiljøskader, herunder arbejdsulykker, arbejdsbetingede lidelser og nedslidning ved at bekæmpe påvirkninger i arbejdet, som fysisk eller psykisk virker skadelige, samt at fremme de ansattes sikkerhed og sundhed både fysisk og psykisk. § 2. Alle virksomheder med ansatte har pligt til at tilslutte sig eller etablere en godkendt bedriftssundhedstjeneste, jf. dog stk. 2.