Pædagogisk Udviklings Center Køge Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
”Vi tager børns fritid alvorligt"
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ørestad Skoles værdier
Læring i bevægelse - hvorfor?
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Sprogvurderinger af 3-årige
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Introduktion til Sprogpakken
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Skolereformen – optimering af barndommen?
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
Måltidet – lyst og fællesskab
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Hvad render vi rundt og laver?
Mad, Måltider og Pædagogik
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skolereformen og ”FUF”
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Børn og pædagoger i en digital verden
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Pædagogens univers.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Relations kompetencer
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Aalborg Kommune Barnet i Centrum (BiC) Aktionsforskning og aktionslæring Onsdag den 10. juni 2015 Stig Broström Institut for Uddannelse og Pædagogik.
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Målformuleringer i et børneperspektiv
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Leg, kreativitet dannelse
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Pædagogisk Udviklings Center Køge Kommune Konference den 13. december 2007 SFO i fortid, nutid og fremtid Betydningen af arbejdet med læreplaner i SFO for pædagogens arbejde Stig Broström Danmarks Pædagogiske Universitet www.dpu.dk/om/stbr

Fritidshjemmets historie 1800-1900 arbejdsstuer; 1801 fritidshjem i Odense 1900-1950: Forebygge og kompensere – men også fritid (Tyra Nielsen, 1942); Fritidshjem med afstand til skolen (Johannesen, 1977) 1940-1960: Forebygge, men først og fremmest pasning via ”beskæftigelse”: ”peddigrør” eller ”kreativitet” (skabende arbejde, reformpædagogik) ⇒

Den kulturradikale indflydelse REFORMPÆDAGOGIK, fra 1920’erne - Selvvirksomhed og indhold Jazzinspireret sang, musik og bevægelse, - rytmik (Astrid Gøssel, Grete Agatz, Bernhard Cristensen) Male og tegne, (Cobrabevægelsen, Asger Jorn, Tora Raknes) Begrebet det skabende, ”det kreative” (fx Jens Sigsgaard) Begrebet selvvirksomhed

Fritidshjemmets historie 1960-1980: Udviklingsrum – fri leg, ”værksteder”, natur (dyr, jord, ild og vand), temaer og emner, koloni 1970’erne Kritisk pædagogik, ex Hudegrunden, Køge 1980-2005: SFO. Fritid er børnenes frie tid; frirum fra skoletid; samarbejdet med skolen reducerer fri-tiden. Frihed (Hviid, 2001, s. 143) 2000-2005: Fritid og undervisning udgør en enhed – helhedsskole. M. Vestager i 2000: Arbejde og fritid er yt – frihed i arbejdet er in.

Fritidshjemmets karakteristika - både dengang og nu Ikke styre – vægt på frie valg Vægt på aktiviteter (Elof Saaek 1964), sysselsætning (Gammelgaard, Bal, Frost, 1993) Social praksis Hygge og hjemlighed Det individuelle og fælles Samarbejdet med skolen Hviid, 2001

Fritidspædagogikkens karakteristika - nutid Læring og erfaringsdannelse i uformelle læringsmiljøer Oplevelse og læring via æstetisk virksomhed (sanselige, kropslige og skabende udtryk) Børns kammerater og venskaber Frie og selviværksatte aktiviteter Leg, spil og idræt Selvbestemmelse, medbestemmelse, solidaritet og demokrati (Dagtilbudsloven; Klafki, 2001)

Pædagogens karakteristika -nutid PÆDAGOGEN SKAL VÆRE: omsorgsgiver igangsætter, legebarn og rammeskaber håndværker og generalist relationsskaber konfliktløser en solidarisk voksen rollemodel kulturformidler og samarbejde med skolens lærere Fritidshjemmene Fredensborg-Humlebæk Kommune

Kvalificere og synliggøre fritidspædagogikken - nutid PROBLEM: En ”usynlig” fritidspædagogik der ikke udpeger fagets faglige kerne er et dårligt afsæt til beskyttelse og videreudvikling fritids-pædagogikken Den ”gamle” fritidspædagogik er måske ikke tidssvarende En synlig fritidspædagogik giver bedre muligheder for at optræde som kvalificeret samspilspartner med skolen En synlig og ”god” fritidspædagogik skaber arbejdsglæde hos pædagogerne Børn har krav på kvalitet ALTSÅ BEHOV FOR MÅL- OG INDHOLDSBESKRIVELSER - LÆREPLANER

Læring - kompetence En kognitiv dimension: At vide noget og at have bevidsthed om egen læring, læremotiv En færdighedsmæssig dimension: At kunne noget. En viljes- og motivationel dimension: At ville, at have lyst til at indgå i processen, lærevillig, nysgerrighed En handlingsdimension: At gøre noget, at have handlekompetence En identitetsdimension: At være noget, at opleve mening og sammenhæng i sin tilværelse, at have selvværd Kompetencer er noget man har, når man ved noget, kan noget, vil noget og gør noget, der lever op til udfordringerne i en given social situation og i en bredere kulturel kontekst

Pædagogisk læreplan - rammeplan Et pædagogisk dokument der formidler de essentielle principper og træk ved et pædagogisk udkast i en sådan form, at der er åbnet for en kritisk gransken og har sådanne kvaliteter, at det kan omsættes til praksis Stenhouse, 1975 En læreplan er et politisk redskab, et kulturelt værktøj, der angiver en vision om fremtiden, samt et sæt procedurer for realisering af målene Hamilton, 1990

Mål- og indholdsbestemmelser - nutid Skolestartudvalgets anbefaling, lovgivning efterår 2006: Der bør indføres mål- og indholdsbeskrivelser for fritidsordningerne – med respekt for balance og samspil mellem voksenorganiserede og børneinitierede aktiviteter Udspil, tre sigtepunkter: - Personlighedsudvikling og sociale kompetencer - Æstetiske, sproglige og kropslige udtryksformer - Mødet mellem natur og kultur

Vedr. mål- og indholdsbestemmelser - nutid SKOLESTARTUDVALGET – udvalgte forslag Målene skal formuleres tilpas bredt (alsidig udvikling). Børnene skal sikres en høj grad af medindflydelse – barneperspektiv ⇒ Beskrivelserne skal præcisere børnenes ret til udfordringer, fysisk udfoldelse og leg på egne præmisser. De voksnes opgave er at skabe muligheder for udvikling og læring. Der er krav om dokumentation og evaluering af den pædagogiske indsats (altså ikke af de enkelte børn!).

Barneperspektiv At forstå hvordan børn tænker, se og opleve med børns øjne At forstå børn og og arbejde for børns interesser At inddrage børn som aktive deltager Give udtryk for egne interesser og blive hørt Organisere sine aktiviteter sammen med andre Udvikling af handlekompetence: at vide, ville, kunne og handle Kræver bevidsthed om egen virksomhed, læremotiv, metakognition FN’s børnekonvention 1992: Bl.a. skabe muligheder og betingelser, sørge for beskyttelse samt inddrage børn (Provision, protection, participation)

Formål for fritidshjem - 2006 § 45. Børn i fritidshjem skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring. Det pædagogiske arbejde i fritidshjem skal respektere og understøtte børns selvvalgte aktiviteter og samtidig indeholde pædagogisk tilrettelagte aktiviteter. Stk. 2. Fritidshjem skal være særlig opmærksom på at involvere og aktivere børn, der har brug for en særlig indsats. Stk. 3. Fritidshjem skal fremme børns sproglige, æstetiske og kropslige udtryksformer, sundhed og kendskab til naturen. Stk. 4. Fritidshjem skal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati. Fritidshjem skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evne til at indgå i forpligtende fællesskaber samt samhørighed med og integration i det danske samfund. Stk. 5. Fritidshjem skal fremme kendskab til og samspil med andre typer af fritidstilbud, herunder idrætsforeninger og kulturtilbud. Stk. 6. Fritidshjem skal i samarbejde med skolen og forældre medvirke til at skabe en sammenhængende overgang mellem skolens undervisningsdel og fritidshjemmet. Fritidshjem skal give børn mulighed for lektielæsning.

Didaktikkens problemfelter Spørgsmålet om målet (hvorhen) Spørgsmålet om indhold (hvad) Spørgsmålet om principper, organiseringsformer, metoder (hvordan) Spørgsmålet om medier, fx legepladsen, bøger, elektroniske medier Spørgsmålet om at vurdere pædagogikken og børnenes læring (evaluering)

En dynamisk og situationsorienteret didaktisk model Formål Formulering af mål – og tegn SITUATIONS-ANALYSE Valg af indhold Rekonstruktion af pædagogikken Dokumentation og evaluering Udformning af metoder og principper Gennemførelse Læringsforløb Broström, 2006

DEN DIDAKTISKE TREKANT BARN INDHOLD VOKSEN DEN DIDAKTISKE TREKANT

Æstetiske læreprocesser Kreativitet formidler fantasien og omdanner denne til æstetisk virksomhed og produktion (subjektets sansende, ekspressivt fortolkende, skabende, reflekterende og kommunikative virksomhed – som ikke sker af sig selv,jf Lowenfeld & Brittan Kreativitet og vækst Søren Langager Fantasi Kreativitet Æstetisk produktion Indre verden (og æstetisk ydre verden Proces virksomhed) produkt Usynlig synlig Individuel social Børns udtryk er ofte en efterligning, gengivelse, genspejling af noget oplevet –men vægt på den kreative, subjektive og forandrende

En narrativ indskolingspædagogik Fælles mønstre i fortælling, leg og tegning Mennesket organiserer deres erfaringer i narrative mønstre (Bruner) Historiefortælling, leg tegning er former for sprog (Vygotsky) Alle er virksomheds- og udtryksformer præget af fantasi og kreativitet (Vygotsky) Fantasi, leg, tegning er måder at tænke på Alle er kommunikationsformer