Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Opfyldelse af lovmæssige bestemmelser Med udgangspunkt i bestemmelserne i Dagtilbudsloven vurderes øvrig lovgivnings forpligtigelse i forhold til opgaven.
Advertisements

Læring i bevægelse - hvorfor?
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Fokuspunkter ved udarbejdelse af en god folkeoplysningspolitik
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Lærerprofessionen.
Formandens mundtlige beretning. ET FORRYGENDE ÅR - MED BIBLIOTEKERNE PÅ DAGSORDNEN.
Jens Christian Nielsen 
Realkompetencevurdering i Danmark
Det forpligtende fællesskab. Vester Skerninge •Landsby med indbyggere beliggende midt imellem Svendborg og Faaborg på Sydfyn •11 idrætsforeninger.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
1 Idræts og Fritidspolitik - Kick–off konference 26. januar 2011.
Ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Velkommen • ”Verden ligger åben” – Hvor skal vi hen? – Hvad skal vores fælles hovedvej være? – Hvad skal vi række.
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Foreningerne og kommunen Thomas Bach FUF300110
Demokratiforum …Opstart… 14. Juni 2007 © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D.
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
Hvad er realkompetencevurdering?
Nyt fra TUR Fusion mellem HTS-A og DI TUR TEST – nu ”MULTITEST” Ny softwareleverandør fra august 2007 Grundlæggende kvalifikationsbevis – i drift Svendeprøverne.
Udsatte unge på vej i uddannelsessystemet v. Mette Pless, kandidatstipendiat Center for Ungdomsforsknings medlemskonference 31. Marts 2008.
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
Fokus på Realkompetence
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
- sikkert og enkelt netværk for ældre
Lærerprofessionen.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
5 års planer Forebyggende arbejde er bedre end ”hovsa”-løsninger!
Papir på det Kronik af undervisningsminister Ulla Tørnæs, kulturminister Brian Mikkelsen og videnskabsminister Helge Sander i Politiken den 3. december.
Aktivt medborgerskab som ressource i sundhedsfremmende arbejde.
Af OVE K. PEDERSEN Copenhagen Business School DANNELSENS HISTORIE.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Er folkeoplysning og folkebiblioteker hinandens modsætninger? Tidl. Formand for Folkeoplysningsudvalget Jens Stenbæk.
Skole- og Kulturforvaltningen Aalborg modellen Historik Pilotprojekt Baggrund.
1. Forbandet ungdom? – Groupcare Indhold Kort om mig Hvad laver DUF Er ungdommen forbandet? Venstres Ungdom – En udvikling der blev vendt.
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Kapitel 2: Demokrati Demokrati (folkestyre) er blevet set både som en måde at tage beslutninger på og som en livsform. I Danmark tages disse beslutninger.
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Repræsentantskabsmøde Idrættens Samråd Program for aftenens repræsentantskabsmøde Velkomst IS beretning for året der er gået Debat om beretningen.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Samarbejde på tværs Baris Atak Integrationskoordinator
{ Bestyrelseskursus Marts 2015 Bestyrelsens opgaver og ansvar.
Den stille Revolution Søren Riiskjær. Idrætsdeltagelsen Navn Navnesen.
Web > ProjektFrivillig.dk Facebook > Projekt Frivillig Find og fasthold unge frivillige.
Vision mission værdier handleplaner
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Hvad er Frederiksberg Idræts-Union ? 1 Interesseorganisation siden foreninger & idrætsudøvere Favner hele idrætslivet - Motionsløb – Elitehåndbold.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Idræt og bevægelse i Danmarks bedste idrætskommune.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Afgangselever Status i oktober måned
Mine spilområder Faglig og kompetencemæssig koordination og synergi
DGI Institutionsidræt
At gøre karriere.
Fællesskaber i hverdagen og et aktivt fritidsliv
Introduktion til Folkeoplysningsområdet
v/Fritidskonsulent Hanne Bjerg
Præsentationens transcript:

Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008

Selvorganiseret fritid Organiseret fritid

Ungdoms- uddannelse Alt er nyt Grundskole Alt er det samme

Unges læring i det organiserede fritidsliv DUF Dansk Ungdomsfællesråd DGI Danske Gymnastik- og idrætsforeninger Ungdomsringen Sammenslutningen af fritids- og ungdomsklubber i Danmark

Meningsfuld fritid Politisk Myndiggørelse

Hvorfor interesserer fritidsorganisationerne sig for, hvad unge lærer ? •Deres aktiviteter er vigtige for et godt UNGDOMSLIV •Deres aktiviteter er vigtige for DEMOKRATIET •Deres aktiviteter er vigtige for SAMFUNDET Generel fokus på realkompetencer: ” Realkompetence er alt det, du kan, uanset hvor og hvordan du har lært det. Noget af det har du papir på, andet er noget, du bare kan.”

Realkompetencevurderingsskema •Udviklet af Knowledge Lab, SDU •Lanceret januar Folkeoplysning - Foreningsarbejde - Frivilligt og socialt arbejde Lov om anerkendelse af realkompetencer ”Lovforslaget skal sikre den enkelte borger adgang til kompetencevurdering og anerkendelse af sine samlede kvalifikationer, viden, færdigheder og kompetencer i forhold til en uddannelse eller et fagligt niveau i en uddannelse, uanset hvor og hvordan disse forudsætninger m.v. er erhvervet.” Vedtaget juni 2007