Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008
Selvorganiseret fritid Organiseret fritid
Ungdoms- uddannelse Alt er nyt Grundskole Alt er det samme
Unges læring i det organiserede fritidsliv DUF Dansk Ungdomsfællesråd DGI Danske Gymnastik- og idrætsforeninger Ungdomsringen Sammenslutningen af fritids- og ungdomsklubber i Danmark
Meningsfuld fritid Politisk Myndiggørelse
Hvorfor interesserer fritidsorganisationerne sig for, hvad unge lærer ? •Deres aktiviteter er vigtige for et godt UNGDOMSLIV •Deres aktiviteter er vigtige for DEMOKRATIET •Deres aktiviteter er vigtige for SAMFUNDET Generel fokus på realkompetencer: ” Realkompetence er alt det, du kan, uanset hvor og hvordan du har lært det. Noget af det har du papir på, andet er noget, du bare kan.”
Realkompetencevurderingsskema •Udviklet af Knowledge Lab, SDU •Lanceret januar Folkeoplysning - Foreningsarbejde - Frivilligt og socialt arbejde Lov om anerkendelse af realkompetencer ”Lovforslaget skal sikre den enkelte borger adgang til kompetencevurdering og anerkendelse af sine samlede kvalifikationer, viden, færdigheder og kompetencer i forhold til en uddannelse eller et fagligt niveau i en uddannelse, uanset hvor og hvordan disse forudsætninger m.v. er erhvervet.” Vedtaget juni 2007