DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Danmark 3.0.
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Bilag 2: Organisationsudvikling
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
PR Kampagne for folkeskolen
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Hvad kan København som hovedstad?
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Valg til Skovlunde Lokalråd 2006Side 1 Skovlunde Lokalråd - hvad laver vi ? Valg til Skovlunde Lokalråd 1. marts 2006.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Pårørendetilbud i Københavns Kommune
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Europa ind i klasseværelset 5 gode grunde til at lade være Det er det nemmeste Det tager en  ! Tid Der opstår problemer Man ved ikke hvad man får ud.
Målepunkter for den inkluderende skole?
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Møde Internationalt Udvalg d. 4. maj 2006 Dansk/Tysk Interreg samarbejde & Østersøen.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Hvad siger medarbejderne?
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Internationale aktiviteter Hvorfor? Og hvordan? Helle Bukh tlf.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Johnny Jensen CI · Centereftermiddag 16. april 2002 Den internationale dimension Hvorfor og hvordan? Ny Carlsberg Vejens Skole Skolen i Charlottegården.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Energi Øresund | 28. marts | 2011 | Kenneth Løvholt | Gate 21 Formål med aktiviteten om lagring af energi: At løse udfordringerne med at integrere den.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
Forslag til uddannelsesstrategi og handleplan
Politisk forankring Koordinere med andre planer, politikker og udvikling Administrativ forankring i de enkelte centre, (successiv udbygning) implementering.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning, Birk Centerpark.
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
Nye retningslinjer for Handicappuljen
Efterskoleforeningens initiativer
Præsentationens transcript:

DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN KØBENHAVNS KOMMUNE BØRNE OG UNGDOMSFORVALTNINGEN DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN Karsten Strørup kastro@buf.kk.dk Copenhagen City

DE FIRE HJØRNESTENE Den lærende by International udveksling af erfaring og viden til bl.a. FFA gennem: PISA-samarbejde på europæisk niveau (OECD) Eurocities, Cercle Europe og andre netværk Bilaterale besøg Den indflydelsesrige by Eurocities Regionsudvalget og andre EU-institutioner Øresundsregionen > Østersøregionen Byen i vækst IT kompetenceudvikling Samarbejde med erhvervsliv om internationale projekter (f.eks sund skolemad) Den inkluderende by Arbejdsgruppe under Eurocities om ’social inclusion through Education’ E2C (Second Chance Schools Association) EU-projekt om ’Social inclusion through Education’ (www.socinc.net) Karsten Strørup kastro@buf.kk.dk

OVERORDNET MÅLSÆTNING Bidrage til at Københavns børn og unge kan udvikle og beherske interkulturelle kompetencer Udveksle og anvende international viden og erfaring om god praksis for ny læringsforståelse, læringsmetoder, evaluering, skoleledelse og integration m.m. Bidrage til at demokratiske, sociale og kulturelle kompetencer udvikles internationalt med særligt henblik på at fremme unges deltagelse i demokratiske beslutningsprocesser (bl.a. samarbejde med Østeuropa) Udvikle internationale kompetencer i BUF generelt Karsten Strørup kastro@buf.kk.dk

DET INTERNATIONALE SAMARBEJDE I PRAKSIS bilaterale og multilaterale udvekslingsprojekter med skoler og institutioner i Europa (EU- og Nordplusprogrammer) projekter med involvering af forskning, Forvaltning og skole(r) (EU-programmer) virtuelt samarbejde via Internettet m.v. deltagelse i internationale kurser og konferencer (skoler, institutioner, forvaltning) deltagelse i internationale netværk med henblik på udveksling af god praksis (f.eks. Eurocities, Second Chance Schools, ICSEI m.fl.) Modtagelse af besøg i forvaltning og skoler/institutioner Karsten Strørup kastro@buf.kk.dk

DIS’ OPGAVER 1 Udvikling af initiativer i Forvaltningen i forhold til den internationale dimension, især i forhold til projektet Faglighed for Alle (FFA). Sparring af medarbejdere i arbejdet med den internationale dimension og indhentning af best practice: identificere relevante byer, personer etc. Udbyde og afholde kurser om udarbejdelse af internationale ansøgninger om projektstøtte og projektstyring m.v. Udbyde målrettede engelskkurser m.fl. Sikre at målsætningen i den internationale strategi integreres i formel som uformel undervisning. (dagtilbud, fritids- og ungdomsklubber) Karsten Strørup kastro@buf.kk.dk

DIS’ OPGAVER 2 Koordinere udfærdigelse af engelsksproget materiale om BUF’s samlede internationale virksomhed i samarbejde med de kommunikationsansvarlige (Internet, besøg, rejser m.m.) Koordinere det internationale arbejde i FFA’s arbejdsgrupper (behov, ideer etc.) Løbende kontakt med skoler og institutioner mht. projekter m.m. (projektmuligheder, studiebesøg, foredrag fra udlandet) Karsten Strørup kastro@buf.kk.dk

DIS’ OPGAVER 3 Evaluering og rapportering Redigering og opdatering af Håndbog til internationale projektansøgninger Etablering og vedligeholdelse af database for skolers og institutioners internationale aktiviteter med henblik på videns- og erfaringsudveksling m.v. Udgive Newsletter om DIS’ aktiviteter Betjening af Borgmester og Udvalg Studieture Engelske præsentationer ved besøg og rejser. Karsten Strørup kastro@buf.kk.dk

DIS’ OPGAVER EKSTERNT Deltagelse i Eurocities Arbejdsgruppe om uddannelse (tidl. formand) Benchmarking Udveksling af best practice Overblik over europæiske byers udd. udvikling Partnersøgning Andre Eurocities arbejdsgrupper med relevans for børn og unge f.eks sundhed og velvære (overvægt) Karsten Strørup kastro@buf.kk.dk