Engelsborgskolens Kompetencecenter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
November 2010 Skolefusion i Fredensborg. November 2010 Fusionsplan Fusionsplanen er blevet til på baggrund af konstruktive drøftelser i: -Skolebestyrelserne.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Alle børn skal være del af fællesskabet
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Asminderød Skole – en rummelig og fleksibel skole
LÆSEHJØRNET I BLOK A.
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
FOLKESKOLEREFORMEN VELKOMMEN TIL INFORMATIONAFTEN
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Skolereform - Egholmskolen
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Faglig fordybelse i indskolingen
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Folkeskolereformen på vores skole
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Sunds skole Evaluering
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Birgit Lise Andersen Mandag d 13/ Konference KL Styrket almenundervisning – fokus på inklusion.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
AKT på Dybbøl Skolen.
Tinderhøj Skole Status på FUEL 13. november 2012 Gurli Hartmann.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
1 Indskoling kl Mellemtrin 4. – 6.kl Overbygning kl. Kontor.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Sprog og kultur PROJEKT hg2
Læse- og matematikkonferencer
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Engelsborgskolens Kompetencecenter Skoleåret 2010-11

Kompetencecenteret Mål: At tilbyde Kurser, supervision/vejledning til årgangsteamet/faglærerne vedr. problemstillinger i klassen af både social og faglig karakter. At eleverne får et kvalificeret og udviklingsorienteret undervisningstilbud, hvor der i handleplanen er medtænkt forskellige pædagogiske tilgange. At undervisningen fortrinsvis foregår på Kurser, små hold eller i klassen. At der tilbydes supervision af psykolog Handleplan: 1.A Når Kompetencecenterlærerne deltager i årgangsteam- og afdelingsmøder, er de tovholdere i forhold til kompetencecenteret 1.B På KUP-møderne arbejder Kompetencecenterlærerne med udviklingstiltag og giver hinanden sparring i arbejdet 2.A I arbejdet med eleverne anvender kompetencecenterlærerne mål- og handleplaner, der sikrer samarbejdet med forældre og faglærere, klasseteam og evt. psykolog 2.B kompetencecenterlærerne medtænker forskellige pædagogiske tilgange til undervisningen (ex. Læringsstile, klasseledelse, undervisningsdifferentiering..) Eleverne modtager så vidt muligt undervisningen i hjemområdet og på hold Psykologen tilbyder supervision til team, faglærere og kompetencecenterlærere.

Organisering Udskoling Kompetencecenter Mellemtrin Indskoling

HVEM ER VI? Læsevejlederteamet: MWJ, DNI, KØS og LLA Matematikvejlederteamet: HKI, CST og HFA AKT-teamet: ADA, BTU, BDP, ARM, CST, SPO,CA, SPU-vejledergruppen : JTH, LFO, PSV, HFA, HKI, CST, LLA, MWJ, DNI, MMA, TRO, Lektiecaféteamet: KMA, PKE, RSC. ESØ. 2-sprogsteamet: TRO, MMA Frirumsteamet : NRY og BTU Motorikteamet : Der tilbydes screenning af elever i bh.-klassen. Supergymnastik for udvalgte elever i bh.-klassen PSV, VRI og KPE

Organisering Udskoling Kompetencecenter Mellemtrin Indskoling 9. kl RU KMA PKE HFA LLA HFA DHL LLA JTH ADA LFO DNI CST KØS HKI KØS/MWJ AKT BTU NRY To-sprog MMA TRO/CST BDP CN Udskoling Kompetencecenter Mellemtrin Indskoling

Organisering Undervisningen gives På årgangen, i klassen, afdelingen eller i lektiecaféen Fortrinsvis på hold, kurser, men efter behov Forebyggende: såvel fagligt som socialt Som kortvarig indsats, kursusforløb Altid med teamet/læreren som en involveret del af processen.

Indhold Fagligt: dansk, matematik og engelsk AKT: Adfærd, Kontakt og Trivsel: gives som kurser i klassen. Klasseledelse, Klassemøder, en håndsrækning med fokus på LS, socialtræning i klassen, se beskrivelse af indhold. Motorisk træning ”supergymnastik” i bh. kl. To - sprogsundervisning To - sprogscafé Test, vejledning og supervision Lektiecafé: indskoling, mellemtrin og udskoling Café for de store elever

Procedure ved AKT bekymringssager Trin1: Problemstillingen tages op på årgangsteammødet der arbejdes med SAL. Trin 2: Gode ideer/redskaber afprøves i klassen at klasseteamet, opfølgningen sker på de efterfølgende teammøder. Husk altid orientering til forældrene, hvis enkelte elever er involveret . Trin 3: Der kan ønskes supervision til teamet. (evt. deltagelse af Camilla/Hanne/AKT-lærer). Plan aftales. Trin 4: Der indkaldes til et dialogmøde, hvor alle parter indkaldes (forældre, SFO, psykolog, leder, evt. sagsbehandler, lærerteam) Trin 5: Der aftales en handleplan for den efterfølgende periode. Der aftales et opfølgningsmøde med forældre og skole mfl. Der laves aftaler om supervision, hvis det skønnes nødvendigt. Trin 6: Lærerteamet +har ansvaret for at udarbejde en handleplan. Den afleveres til koordinator/leder/-så der kan ske en opfølgning af mål.

Procedure vedr. specialundervisning klasseteamet/faglæreren henvender sig til den ressourcelærer, som er er tilknyttet teamet/årgangen eller til koordinator for kompetencecenteret. (se oversigten) Det kan ske naturligt i forbindelse med en testning af klassens elever. Der tilbydes rådgivning/redskaber/supervision til faglærer/årgangsteam. Der udarbejdes i fællesskab en handleplan for den pågældende elev. Opfølgning af mål i handleplan. Handleplanen arkiveres i kompetencecenteret hos MWJ/LLA.

TO-SPROGSUNDERVISNINGEN Eleverne lærer almindelige omgangsformer dvs. måden at kommunikere og samarbejde på. Der arbejdes på hold. Når det er muligt dannes kurser i for-forståelse af emner og fag. Ellers tager undervisningen udgangspunkt i begreber og det fag-faglige i undervisningen. To-sprogscafé mandage - ellers koblet til de øvrige lektiecaféer. To-sprogselever med generelle faglige problemstillinger tilbydes faste kurser Der vil i løbet af året være supervision af lærerteamet.

LEKTIECAFÉ INDSKOLINGEN Tilbud til alle elever i indskolingen, som ønsker lektiehjælp og mulighed for hjælp til særlige problemstillinger af faglig karakter. Husk at det skal aftales med klasselærer. Der tilbydes lektiecafé for indskolingen på følgende dage: Det finder sted i kompetencecenteret. mandag: 6. lektion (DNI+ CST) tirsdag: 6.+ 7. lektion (DNI+CST) onsdag: 6. lektion (DNi + CST) torsdag: 6. lektion (CST)

STUDIEVÆRKSTED fredage: 5. - 6.lektion (ESØ,RSC) Der tilbydes studiecafé for alle elever på mellemtrin og udskolingen. Tilbud til alle elever som ønsker hjælp til lektier og opgaveskrivning. Der er ligeledes mulighed for at støtte elever med særlige behov i samarbejde med lærere og specialundervisningen. Sudiecaféen finder sted i læringscenteret på følgende dage: tirsdage: 1. lektion (PKE), 5. lektion (RSC), 6. - 9. lektion (PKE, KMA) onsdage: 6. - 9.-lektion (ESØ, KMA) torsdage:1. - 2lektion (RSC), 6. - 9. lektion (ESØ, KMA) fredage: 5. - 6.lektion (ESØ,RSC)

Medarbejdernes kompetencer To-sprogsundervisning Faglig kompetence. Fælles viden i centeret. Personlig integritet. Samarbejdsevne. Ressourceundervisning Stor fælles kompetence. Trivsel AKT-undervisning Lektiecafé Test/vejledning

MÅL FOR JER Brug hinandens kompetencer i teamet - I har mange ressourcer. Støt hinanden hvis i er bekymrede - støt hinanden i hvad der går godt. Hvis i har brug få hjælp: Gå til os for at få processer sat i gang. Det er et fælles ansvar at handle på hvad man ser.

KURSER I ÅRSHJULET Se oversigt/evt. nye aftaler. Lav aftaler med ressourcelærerne om deltagelse i et teammøde. Husk evalueringen, så vi kan blive endnu bedre til det vi gør.

OVERSIGT OVER TEST OG KURSER SPU Kompetencecenteret tilbyder forskellige typer af specialundervisning. Der vil være små hold sammensat inden for klassetrinnet, tilbud til enkelte elever, og kurser og test som kan ses beskrevet nedenfor. 0.-klasse: sproglig opmærksomhed/ KTI + ”IL-basis”+Læseevaluering billed test(alinea). 1.-klasse: IL-basis + OS 64 (læs)+ læsekursus i uge 8 2.-klasse: Læsemåleren ( dec /jan ) + OS 120 (læs)+ matematik-testen tages og rettes af vejleder. læsekursus i uge 4+nationale tes t+ ST 2 3.-klasse: SL 60 (læs)+ ordblindetest (nonord) + ST 3 (stav)+matematik kommunalt 4.-klasse: SL 40 (læs)+ nationale test + ST 4 5-.klasse: Læs 5+ST 5(stav) 6.-klasse:TL 1 (læs)+ matematik kommunalt+ nationale test+ST 6 7.-klasseTL 2 (læs)+matematik i august, rettes af vejleder + ST 7 + nt. 8.-klasse: TL 3 (læs) + nationale test + ST 8 Der vil blive afholdt kurser i CD-ord.