Professionalisering af evaluering: er en evalueringsuddannelse vejen frem? DES 14. September 2007 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Koordinator på Master.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Empowerment i socialt arbejde
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
3D modellering på den nye bane København-Ringsted
1 Europæisk Sammenslutning for Sprogtestning og Evaluering
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Styring og autenticitet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012
Evaluering Hvordan kan man evaluere velfærdssamfundet?
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Magtteori I 7. September 2005.
At udforske sin egen praksis
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Teori, metodologi og metode
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Nye fagprofessionelle lederroller
Et fælles lederudviklingsprogram i Psykiatrien. Generisk modulindhold Tragten…. Hvad er topic af dette emne? ”The state of art..!” Psykiatri tilgangen.
Kvalitetens Beskaffenhed
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Kodeks for offentlig topledelse
Hvad er en god evaluering?
Udfordringer på evalueringsfronten i Danmark Olaf Rieper forskningschef AKF Anvendt Kommunal Forskning.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Evaluering - metoder og værktøjer -
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Evidenshierarki eller - typologi
Digitale biblioteker og web 2.0
Betragtninger om evaluering Konferencen ”Kvalitet og evaluering af vejledningen” København 30. september 2008 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Erfaringer fra implementering af GCP Karin Friis Bach Cand.pharm., daglig leder.
Hvem er vi? Charlotte Damkjær Jacobsen
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Hvad kan evalueringsteori bruges til i planlægning af et evalueringssystem vedr CME? (30 min) Kolding 29 april 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD.
Tidsplan for ”evaluering der rykker Tid ½ ledelsesdag Møde mellem analysekonsulent og konsulent/lærere Boardmøde 1 Før måling af 1-2 virksomheder Udd.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Virksomhedssamarbejde
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Evidenshierarki eller - typologi
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Professionalisering af evaluering: er en evalueringsuddannelse vejen frem? DES 14. September 2007 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Koordinator på Master i Evaluering Syddansk Universitet

 Professionalisering som tema  Evaluering: afgrænsning og specificitet  Master i Evaluering på Syddansk Univ.  Erfaringer og diskussionspunkter

Problemer uden prof  Lav kvalitet, humbug, fusk, kvaksalveri og plattenslageri  Uforudsigeligt, hvad der bestilles  Dårligt omdømme

Dimensioner i professionalisering  Normer, stil, god tone  Eksplicitte retningslinjer/kompetencer  Vidensbase  Dannelse/uddannelse  Udprøvning  Mekanismer: sanktion/udelukkelse  Anerkendelse, status  Løn og indflydelse

Altschuld termEksempel Bevidst om…Debat; bog Bekende sig…Retningslinjer Kernekompetencer GennemføreCredentialingKursus Ved/kan 1Certificationuddannelse Ved/kan 2AccreditationEval af uddannelse UdelukkeLicensingAutorisation via off

Problemer med prof?  Selvkritik  Neutral over for tilgang og metode?  Kontroverser  Autoritet?: hvem kan man stole på?  Kontekst: involvere opdragsgivere og org.  Afgrænsning af feltet ”evaluering”

Definition på evaluering  the process of determining the merit, worth or value of something, or the product of that process…(…) involves some identification of relevant standards of merit, worth, or value; some investigation of the performance of the evaluands on these standards; and some integration or synthesis … (Scriven 1991: 139)  en ”noggrann efterhandsbedömning av utfall, slutprestationer eller förvaltning i offentlig verksamhet, vilken avses spela en roll i praktiska beslutssituationer” (Vedung 1998:20).  a social and politicized practice that nonetheless aspires to some position of impartiality or fairness, so that evaluation can contribute meaningfully to the wellbeing of people in that specific context and beyond (Shaw, Greene and Mark 2006, p. 6).

Forskelligheder i feltet (Huse & McDavid 2006 pkt 1-4)  Kvalitativ - kvantitativ  Fortaler – upartisk  Anvendelsesorienteret – bedømmende  Læring – kontrol  Ekstern – intern  Foretager evaluering – bygger eval-system

Tilknytning/overlap  Anvendt samfundsvidenskab  Forskningsmetode  Styring og udvikling af offentlige organisationer  Projektarbejde  Fagligt baseret dokumentation  Forandringsproces  Kommunikation  Konsulentvirksomhed  Praksis

Fællestræk: kompetencer ang. (Ghere, King, Stevahn, Minnema 2006)  Professionel praksis  Systematisk undersøgelse  Situationel analyse  Projektstyring  Reflekteret praksis  Interpersonel kompetence

Master i Evaluering, SDU: koncept  Forskningsforankret  Universitetsbaseret  Dobbeltblik  Pluralisme  På tværs af sektorer

kompetencer  Analysere en evalueringssituation  Vælge egnet evalueringsmodel  Gennemføre evaluering kompetent  Fremme anvendelsen af evaluering  Forholde sig til god evalueringspraksis  Vurdere andre evalueringer  Anlægge samfundsmæssige betragtninger

Masterstudiets opbygning TeoriMetodeSystemTvær 1 Eval-teori kvantitativpolitologiintro 2kvalitativorganisation 3workshop økon. eval policy- analyse forandrings- processer 4master- projekt valgfag

Evaluering af evalueringsteori E 2006F 2007 Lærer pædagogisk4,95,0 Lærer fagligt5,85,7 Stud indsats4,04,3 Fagets relevans5,85,7

Fortsatte udfordringer  Kontinuitet/progression vs fleksibilitet  Diversitet hos de studerende  Masteruddannelser: ny strategisk situation

Master i evaluering  næste deadline 1. maj 2008 