Unge med Aspergers syndrom

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Trivselspolitik på Løsning Skole
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Stress og ledelse på sygehuset
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
De nye diagnoser Bo Hejlskov Elvén Leg. psykolog.
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Socialkognitive vanskeligheder hos børn med høretab
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kultur i organisationer
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Program - ICDP International Childhood Development Program
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Fremme af unges mentale sundhed
Relationskompetence – hvad er det?
Håndtering af Sygefravær
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Søskende til børn med AD/HD
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Sygeplejerske Jonna Christoffersen Klinik for autisme og psykose
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
”Grundlæggende autisme - hvad, hvorfor og hvordan”
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Børn og unge med autisme Psykinfo - Kolding d. 18. november 2010 De forskellige diagnoser indenfor autismespektret Hvordan kan man se det? Hvordan kan.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Demens Anne Mette Jensen.
Ansvarlig.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
At være ung med en synsnedsættelse
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Neuropædagogiske samtaler
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Unge med Aspergers syndrom Fokus på individuelle tiltag og samspil med omgivelserne Psykolog Lise-Lotte Hyllegaard Center for Autisme www.centerforautisme.dk

Autisme spektrum forstyrrelser (ASF) Gennemgribende udviklingsforstyrrelser Grundlæggende samme handicap Infantil autisme Gennemgribende udviklingsforstyrrelser andre/uspecificeret Atypisk autisme Aspergers Syndrom

Facts om autisme: Autisme er et handicap ikke en sygdom Man kan ikke blive kureret for autisme Autisme skyldes en forstyrrelse i hjernen Autisme smitter ikke

Forekomst I dag vurderer forskere at 0,6 – 0,9% af befolkningen har en ASF. (ca. 30.000) Før 1994 udgjorde gruppen med autisme ca. 0,2% Undersøgelser peger på, at der ikke er tale om en ”autisme-epidemi”, men andre faktorer der påvirker stigningen Aspergers syndrom: ca. 30 ud af 10.000 personer. Kønsfordeling ca. 5 drenge for hver pige.

Gennemgribende udviklingsforstyrrelser De 3 kardinalsymptomer A. Afvigende sprog og kommunikation B. Afvigende socialt samspil C. Indsnævrede, repetitive og stereotype adfærds- , aktivitets- og interessemønstre Center for Autisme

A. Sprog og kommunikation Mange har problemer med: at forstå hvad andre mener, med det de siger. at få fortalt andre, hvad meningen er, med det DE siger. Svært at give udtryk for ting, kommer måske til at gøre det på, hvad der opfattes som en lidt upassende måde (eks. Mark - pigekontakt, utrolig så lidt du spiser, af sådan en stor pige at være) Svært ved at vælge, hvordan tingene skal siges.

Sprog og kommunikation Problemer ved sprog og kommunikation: Taler meget højt eller meget lavt Bruger sjældent fagter og mimik Har svært ved at lytte og spørge til andre Forstår alting meget bogstaveligt Underforståede eller indpakkede budskaber Højt/lavt: Svært ved at regulere tonelejet Har svært ved at lytte og spørge ind - taler måske med TIL andre end MED andre

Eksempler på sprog og kommunikation: At tage alting bogstaveligt: Hun er en lækkersild! Det koster en ”hund”! Sikke et dejligt vejr det er i dag (ironisk) Du må hellere sende en e-mail! En pige jeg har samtaler med. Hendes mor sagde at hun var en lækker sild og hun sagde helt oprigtigt, nej jeg er ikke en fisk. Hund - slang Vejr - når vi siger det modsatte af, hvad vi mener.

B. Afvigende socialt samspil med hensyn til Blikkontakt, social smilen, mimik, upassende ansigtsudtryk og gestikulation Udvikling af fælles interesser, aktiviteter og emotioner med jævnaldrende (udvise og henlede opmærksomhed, tilbyde og søge trøst, interesse for andre mennesker) Følelsesmæssig respons, situations-fornemmelse

C. Indsnævrede, repetitive og stereotype adfærds-, interesse- og aktivitetsmønstre Indskrænkede interesser og usædvanlige beskæftigelser Repetitiv brug af genstande eller dele af dem. Tvangspræget fastholden ved specifikke formålsløse rutiner eller ritualer Stereotype, repetitive motoriske manérer. Ofte motorisk klodsethed omfattende hånd-eller fingerbasken eller-vriden, eller komplekse kropsbevægelser

Andre problemområder Sanseforstyrrelser Søvnforstyrrelser Specielle spisemønstre 11

Kardinalsymptomer og kognitive forstyrrelser Kardinalsymptomerne beskriver dét, vi kan observere: Socialt samspil Kommunikation Interesser/stereotyp adfærd Hvad ligger der bag dette? Biologisk: hjerneudviklingen Psykologisk: kognitive forstyrrelser Forhold mellem triade og forstyrrelser (arveligt, hjerneudvikling)

Indre ting – hjernen Hjernen arbejder anderledes hos mennesker med autisme. Det er den forreste del af hjernen, det man kalder frontallapperne, Der fungerer anderledes. Det man kalder styrringsfunktioner.

Kognitive forstyrrelser Teori om det mentale (Theory of Mind) Central Sammenhængs forståelse (Central Coherence) Eksekutive funktioner (Executive Functions)

1. Teori om det mentale – Theory of Mind Hvad er Theory of Mind? At kunne aflæse og forstå mentale tilstande Følelser Tanker Motiver Dvs. evnen til at kunne sætte sig i en anden persons sted. Mentale tilstande: følelser, tanker, motiver hos sig selv og andre – om andre Udvikles: Fra fælles opmærksomhed over forståelse af andres perspektiver til tanker om andres tanker om tredjes tanker Hvordan passer det med jeres erfaringer, hvordan har I forstået det?

Sally og Anne 16

2. Central sammenhæng – Central Coherence Hvad er central sammenhæng? At skabe meningsfuld sammenhæng ud fra de detaljer, vi opfatter Fokus på helheden frem for detaljer Evne til at uddrage det vigtige af en sammenhæng

Sammenhæng Bliver fanget af detaljer Kan ikke altid se, hvordan tingene hænger sammen – derfor misforstår man situationer. Hos mennesker med autisme, fungere hjernen anderledes på den måde at det er svært at se sammenhænge. At kunne sætte detaljer sammen, så de giver mening. At kunne se, hvad der er vigtigt og hvad der ikke er vigtigt.

Hvad er eksekutive funktioner? Styring af kognitive processer Planlægning Påbegynde noget Fleksibelt skifte strategier Lære af konsekvenser Hæmning af reaktion Udelukke eller kontrollere uvedkommende stimuli

Forstyrrelse i eksekutive funktioner Dårligt reguleret opmærksomhed Svært at lave strategier Perseverering Manglende initiativ Impulsivitet

Aspergers syndrom og arbejdsmarkedet Kan man komme i arbejde med ASF?

Aspergers syndrom i et samfundsperspektiv Inklusion – betyder at den unge og omgivelserne er indstillet på at tilpasse sig hinandens forudsætninger. Integration – betyder at omgivelserne har en forventning om, at de unge kan tilpasse sig på lige vilkår. Medborgerperspektiv – her er udgangspunktet for den offentlige indsats medborgerrollen. Det betyder, at vi forventer af omgivelserne, at de betragter de unge som ligestillede med andre borgere. Dette set i forhold til rettigheder og pligter. Forskellen er blot, at ’vores unge’ har brug for støtte og rådgivning for at kunne deltage i samfundslivet.

Styrker som følge af kognitive forskelle God detaljeperception Sandhedssøgende (retter sig efter reglerne) Evne til fordybelse, vedholdenhed Ærlighed Grundighed God mulighed for selvstændighed Original tankegang God hukommelse Forståelse for tekniske, mekaniske systemer

Hjælpeforanstaltninger For at personen med Aspergers syndrom skal kunne inkluderes på arbejdsmarkedet, er det nødvendigt med støtte 1. I hjemmet 2. På arbejdspladsen

Støtteforanstaltninger i ’hjemmet’ Hjælp til selvforståelse Hjælp til private ting: Strukturering af dagen/ugen/måneden Herunder daglige rutiner, indkøb, madlavning, rengøring, vask Økonomi Plan B (uforudsigelighed) Hjælp til viden om uskrevne regler på arbejdspladsen

Krav til hjælpere Kendskab til Aspergers syndrom Skal være til rådighed uden for normal arbejdstid

Støtteforanstaltninger på arbejdspladsen Rummelighed og viden om den enkeltes funktionsnedsættelse Struktur Klare definerede arbejdsopgaver og pauser At kravene tilpasses til den enkelte Mulighed for at kunne trække sig og være alene Mentorordning Fleksjob/Job med løntilskud Struktur

Opbyggende faktorer At opleve at være god til noget At føle man slår til/at være en del af fællesskabet i det omfang den enkelte ønsker

Litteratur På kanten af det normale. Beretninger af personer med Aspergers syndrom (Center for Autisme) Den skjulte arbejdsstyrke – om mennesker med Aspergers syndrom på arbejdsmarkedet (www.autisme.dk) I job med autismespektrumsforstyrrelser (Høje Taastrup Kommune, Rådhuset, Bygaden 2, 2630 Taastrup)