Gode kravspecifikationer ved indkøb af hjælpemidler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

bips konference 2011, 27. september
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Afsluttende bemærkninger ”need to have”
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010 Center for Grøn Transport
Arbejdsmiljøcertificering
Love og regler fra A..Z Geoforum workshop om adresser 25. marts 2010.
Beregn de totale omkostninger
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Udbud og udfordringerne for branchen – Oplæg 13. juni 2013 Dansk Rehab Gruppe.
UDBUD.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Optikermøde den 8. maj 2012 • Støtte til special- og svagsynsoptik.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Nyt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
CE-mærkning CE-mærket er ikke et kvalitetsmærke og har aldrig været tænkt som sådan. CE-mærket er et mærke, der giver tilladelse til at markedsføre et.
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
FRIT VALG af boligindretning
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Agenda Brug af NemHandelsregistret eOrdrer Compliance på rammeaftaler Datakvalitet i faktura Vejledning til UTS PEPPOL gateway Nordisk Forsendelsesadvis.
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Billede Udskift billede ved at klikke på ikonet på midten af siden. For bedste resultat indsæt billede med en str. På H: 19,05 X B: 25,4 Temadag om Bæredygtige.
Den Kompetente Myndigheds Rolle Med Fokus På Overvågning
Implementering af krav i Hygiejneforordningen i DLG
Stedet som indgang til digital forvaltning
Arbejdstilsynets Markedsovervågning Information om Industrirobotter Lars Arly Rasmussen Maskinmester Markedsovervågningen.
KLINIKPAKNING Annette Bested Toft, KLIFO© 2011.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Forholdet til kunderne
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Indkøb & Medicoteknik Informationsmøde vedr. Hæmodialysemaskiner udbud 2012/S april 2012.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Elektroniske ”hjælpemidler” DTHS Netværksdage 2012
© - Copyright Bureau Veritas Netværksgruppemøde KEMI Tema: Arbejdspladsbrugsanvisninger – erfaringsudveksling Würth Danmark A/S, Montagevej 6, 6000 Kolding.
Informationsmøde 27. maj EU-Udbud af Håndværkerrammeaftaler Prækvalifikation.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Centralorganisationen af Industriansatte i Danmark Keld Høgh Arbejdsmiljø i jern- og metalindustrien 2016.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommunes Frugt og grønt genudbud 1. Køb og levering af økologisk hel frugt, grønt og krydderurter.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
PRIMES Mærker i det nye EU udbudsdirektiv Præsenteret af.
ICP event – Simaris Design Low Voltage – Simaris Design Workshop Projekt kalkulation og dokumentation Restricted © Siemens siemens.com/TIP-CS.
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Dagsorden for mødet Velkomst og kort præsentation
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
21. september Temadag 27. august 2015.
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
Under udbudsgrænserne
Indkøb PÅ AU.
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
Grunddataprogrammets delaftale 1: Ejendomsdataprogrammet
Krav ved udførelse af stålkonstruktioner til byggeriet
Digital aflevering.
Velfærdsteknologisk netværksmøde
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Gode kravspecifikationer ved indkøb af hjælpemidler Greta Randrup Olsson Ergoterapeut, MPH Koordinator for Standardisering og Indkøb Temadag om indkøb 3. juni 2009

HMI’ s rolle Landsdækkende videncenter Skal bla. medvirke til, at der findes sikre og hensigtsmæssige hjælpemidler på det danske marked Medvirke til at samfundets ressourcer udnyttes bedst muligt Temadag om indkøb 3. juni 2009

Indhold Lovgivningsmæssige rammer - CE-mærkning, standarder og prøvning - Udbudsdirektivet - Lov om Social Service Værktøjer til udarbejdelse af kravspecifikationer Udfordringer Temadag om indkøb 3. juni 2009

Hvad er kvalitet? De samlede egenskaber ved et produkt, der betinger evnen til at opfylde specificerede behov og forventninger – eller kort sagt: når et produkt opfylder de krav køberen opstiller Temadag om indkøb 3. juni 2009

Krav til medicinsk udstyr/ hjælpemidler CE-mærkning efter det europæiske direktiv om medicinsk udstyr, krav siden 1998 Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 1268 af 12. december 2005 Ny bek. træder i kraft 21. marts 2010 Temadag om indkøb 3. juni 2009

Bek. om medicinsk udstyr Fabrikanten ”godkender” selv hjælpemidlet, når det tilhører klasse 1 Fabrikanten skal kunne dokumentere at produktet lever op til de væsentlige krav Fabrikanten skal lave en risikoanalyse Ulykker eller næsten-ulykker skal indberettes til Lægemiddelstyrelsen, som er myndigheden på området Temadag om indkøb 3. juni 2009

Bek. om medicinsk udstyr De væsentlige krav fremgår af bilag 1 i bekendtgørelsen og omhandler sikkerhed, ydeevne og egnethed og fordele skal opvejes mod ulemper Der er bla. specifikke krav om materialerne, mekanisk sikkerhed, elektrisk sikkerhed, brandbarhed og til mærkning og brugsanvisning Temadag om indkøb 3. juni 2009

Bek. om medicinsk udstyr De væsentlige krav anses for opfyldt, hvis produktet lever op til en standard, der dækker de relevante krav Temadag om indkøb 3. juni 2009

Standarder for hjælpemidler DS/EN 12182 : 2002 Tekniske hjælpemidler til handicappede – Generelle krav og prøvningsmetoder Specifikke standarder for fx senge, personløftere og sejl, manuelle og elektriske kørestole, alle typer ganghjælpemidler, remote controls Se nærmere på hmi.dk eller ds.dk Temadag om indkøb 3. juni 2009

Nordiske kravspecifikationer Indstillelige senge til børn med funktionsnedsættelser Antidecubitusmadrasser (svensk) Arbejdsstole til personer med funktionsnedsættelse (svensk) Se nærmere på hmi.dk og hi.se Temadag om indkøb 3. juni 2009

Indkøb af hjælpemidler EU’ s udbudsdirektiv om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter m.m. Bekendtgørelse nr. 937 af 16. september 2004 Indkøb over tærskelværdi på ca. 1,57 mio. kr. (excl. moms) skal i udbud Temadag om indkøb 3. juni 2009

Indkøb af hjælpemidler I kapitel IV i bekendtgørelsen er der særlige regler vedr. udbudsbetingelserne og udbudsmaterialet, herunder at der skal henvises til standarder, hvis muligt, når man beskriver de tekniske specifikationer, produktet skal leve op til Temadag om indkøb 3. juni 2009

Indkøb af hjælpemidler Man bør stille krav om, at der er dokumentation for at produktet lever op til standarden, fx i form af en prøvningsrapport fra et akkrediteret prøvningslaboratorium Temadag om indkøb 3. juni 2009

Vægtningkriterier ved udbud Skal være tydelige og specificerede Pris vægtes 100 %? Eller ex. Pris (totalomkostninger) 35 % Funktionelle egenskaber 30 % Brugervenlighed 35 % Temadag om indkøb 3. juni 2009

Hjælpemiddelbekendtgørelsen nr. 987 af 6. august 2007 Hjælp ydes til anskaffelse af det bedst egnede og billigste hjælpemiddel, § 3 Der skal inddrages repræsentanter for brugerne ved udarbejdelse af kravspecifikationer ved indgåelse af leverandøraftaler, § 5 Temadag om indkøb 3. juni 2009

Hjælpemiddelbekendtgørelsen Fokus for brugerrepræsentanterne kunne være på kvalitet, sortiment, forsyningssikkerhed, leveringstid, garanti, reklamation, reparation mv. Brugerrepræsentanterne bør sikres den nødvendige tid til at gøre deres indflydelse gældende Temadag om indkøb 3. juni 2009

Værktøjer til udarbejdelse af kravspecifikationer Temadag om indkøb 3. juni 2009

Generelle vejledninger Plejesenge Hospitalssenge Ganghjælpemidler Personløftere Manuelle kørestole Tryghedsalarmer og sikringsudstyr Temadag om indkøb 3. juni 2009

Tjeklister ved indkøb af hjælpemidler For plejesenge For hospitalssenge For rollatorer For manuelle kørestole For mobile personløftere og for stationære personløftere Kan downloades fra www.hmi.dk Temadag om indkøb 3. juni 2009

Tjeklister ved indkøb af hjælpemidler Kan bruges som inspiration ved fastlæggelse af kravspecifikationer Oplyser om min. krav i standarderne på visse områder, hvor man evt. selv vil fastlægge egne krav Temadag om indkøb 3. juni 2009

Tjeklister ved indkøb af hjælpemidler, eksempler Fastlæggelse af relevant(e) standard(er) Beskrivelse af hjælpemidlet, typebestemmelse Hvor, hvordan og af hvem skal det anvendes Mål og vægt Betjeningsvenlighed Rengøringsmetoder/vandtæthed Tilbehør Vedligeholdelse / eftersyn Leveringsbetingelser Brugsanvisning, instruktion, undervisning Temadag om indkøb 3. juni 2009

Hmi-basen.dk Dansk/nordisk 4. niveau på mange områder Søgning på tekniske data Prøvningsoplysninger Litteraturmodul Temadag om indkøb 3. juni 2009

Temadag om indkøb 3. juni 2009

Temadag om indkøb 3. juni 2009

Problemer med kravspecifikationer Krav er ikke klare og entydige Krav er så specifikke, at de kun peger på et bestemt produkt Krav er så specifikke, at ingen produkter opfylder dem For omfattende krav, fx til mærkelast Ingen eller utydelige referencer til standarder, fx ”gældende standarder” Temadag om indkøb 3. juni 2009

Udfordringer At medtage de relevante standarder At finde det rette niveau for krav At inddrage repræsentanter for brugerne At gøre sig klart, hvor stor en del af indkøbene, der skal være omfattet af aftalen, fx 80 % At fastsætte relevante vægtningskriterier Temadag om indkøb 3. juni 2009

Konsulentbistand HMI er i gang med at udvikle skabeloner for kravspecifikationer på udvalgte hjælpemiddelområder – ”depothjælpemidler” 10 områder forventes færdige i 2009 HMI tilbyder fortsat konsulentbistand i forbindelse med udarbejdelse af kravspecifikationer ved indkøb Temadag om indkøb 3. juni 2009