Elever lærer både individuelt og i læringsfællesskaber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Læringsstile og lektier
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Elevernes digitale dannelse
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Lærermiddelkultur(er)?
Læremiddelkultur I Folkeskolen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Årsplan – en kort en lang
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Sprogbaseret læring i naturfag
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
It i folkeskolens matematikundervisning
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Velkommen til fagligt samspil
Projekt: Koncept til formidling
Præsentationens transcript:

Elever lærer både individuelt og i læringsfællesskaber Hvordan kan undervisningen organiseres så eleverne lærer i en kombination af selvstændigt arbejde deltager og bidrager i samspil med andre elever UNDERSTØTTET AF IT? Karin Levinsen Institut for Læring og Filosofi Aalborg Universitet - København

Computer til rådighed Computer til alle Maglegaard Tjørnegård Gentofte skole Hellerup skole Lindehøjskolen Tinderhøj Nyager

Det har vi set på – når IT indgår Elevernes faglige læring: - Dansk , sprog, matematik/natur-teknik Lærernes måder at undervise på Kobling mellem skole og fritidsordning Ændringer i læringsmiljøet – brugen af rum, samværsformer Ændringer i hverdagen – aktiviteter og måder at gøre ting på Elevernes indbyrdes samarbejde Elevers individuelle arbejde Elever og lærere samarbejde

Agenda Generelle fund Typer af it i skolen Eksempler på it-fagdidaktik Didaktiseret it Digitaliserede læremidler

Læring er noget vi MÅLER Generelle fund – Læring og it Læring som Proces og Resultat individuelt og socialt erfarer, konstruerer og forhandler i en kontekst Læring er noget vi MÅLER Læring er noget vi GØR

Generelle fund – it som drivkraft IT TILBYDER DET BØRN OG UNGE ERFARER og kan lide Handle Gøre noget selv og styre Søge udfordringer Problemorientering - problemløsning Gøre synlig Skabe, producere, eksperimentere, publicere Præstere Anerkendelse, respekt Udleve socialitet Kommunikation, samarbejde, fællesskab Leg med identitet Selvtolkning, køn og identitet Nydelse Flow Sansemæssigt, kropsligt

It anvendt i skolen Didaktiseret it digitaliseret læremiddel Tema (faghæfte 48) Didaktiseret it Informations- søgning Dataindsamling Søgemaskiner, databaser Informations- og nyhedssider Faglige emnesider, Interesseorganisationers hjemmesider Produktion Formidling Digitale produktionsredskaber til konstruktion og editering af tekst, lyd, billeder, video mv. Digitale formidlingsomgivelser E-portfolier Analyse Internettet som multimodalt tegnunivers Kommunikation, vidensdeling og samarbejde Web 2.0 Sociale netværksressourcer, Kommunikationskanaler, Virtuelle samarbejdsrum, Skyen digitaliseret læremiddel Matematikbogen.dk e-mat Månematematik Superbog.dk Dansk landskabet

It anvendt i skolen tilbyder Digitaliseret læremiddel Didaktiserede it-ressourcer Programmet har kontrol Brugeren har kontrol Fast form og struktur Åben form og struktur Træning af færdigheder Træning af digital kompetence Træning af udenadslære Faglig udforskningskompetence Målbar Selvtest Faglig kombinatorik og kompleksitet Mange læringsstrategier mulige Konstruktion og meningsforhandling Målbar formative test Evaluering af remediering Summative test Evaluering af formidling Bør, men ikke altid gør det … FORMER DER KOMPLEMENTERER HINANDEN

Generelle fund – Lærer/elev/It IT som drivkraft IT som læremiddel /didaktiseret it Formel Læring (MÅL) uformel Læring(MIDDEL) Teoretisk niveau Organisation og planlægning Praktisk niveau (Dale 1989, 2000) Nye teknologiers læringspotentiale nye måder at tænke fag og didaktik på Organisation og planlægning Praktisk niveau Læreren som didaktisk designer medtænker Eleven som didaktisk designer formelle og uformelle læringstilgange Læring er MÅLET for aktiviteten RESULTAT Læring er MIDDEL når MÅLET er at deltage PROCES IT’s potentiale ind i faglig læring

Eksempler på brug af digitaliseret IT Fælles individuelt

Læringspotentiale – interaktive tavler Naturfag Fælles arbejde med konstruktionen Verbal og visuel begrebsliggørelse Forstå og bruge abstrakte konstruktionsbegreber Bæreevne Spændvidde Matematiske beregninger Måle enheder Diskussion om design udfordrer pensum og faglighed Nye søgninger på nettet Eksperimenterer Reflekterer Stærk integration af praksis og teori Hvad nu hvis (hypotese) Þ Bygger digital model Þ Tester i simulationsprogram At bygge broer 4 klasse - pigegruppe

Læringspotentiale – interaktive tavler Billedanalyse – 4 klasse Plads, rum, overblik, detalje Undren Forskellige udtryksmåder Forskellige læringstilgange Rolleskift Deltagelse interaktiv – multisensorisk, tegne på elevernes tavle vend ryggen til tavlen

Læringspotentiale – CD-Ord 2 klasse - Gys og Gru: Uge 1 FILIP er formel ASMUS er fantasifuld Opdager en FORMEL fejl: Fortællingen mangler en der er ond Forstår opbygning af fortælling – den onde Asmus foreslår “Det hævngerrige fugleskræmsel” Formel definition af fugleskræmsel: ”Et fugleskræmsel skræmmer fugle væk fra jordbærrene” Demonstrerer storytelling: ”Da bonden var en dreng kom han til at skubbe en ud over klippen. Han døde. Det er hans ånd – hans sjæl – inde i fugleskræmslet. Det ønsker hævn … dræbe bonden”. ... publikum må ikke vide det endnu Suspense gør en historie spændende Modelfoto Asmus og Filip Har svært ved at skrive: Sammenhængende handling Spændende forløb Filip er flittig men svag på fantasi Asmus undgår helst at skrive men har mange ideer Forløb over 3 uger læringsperspektivet rummer alle varianter af aktiviteter der foregår med it som værktøj, undervisningsmiddel, indholds ressource, kommunikationsmiddel - i og udenfor skolerummet it perspektivet rummer teknologien – hardware software netværk og alt hvad it kan bruges til/indgå i Vi har dokumenteret at it supporterer og intensiverer faglig læring Vi har dokumenteret at it kan inddrages i endnu flere faglige aktiviteter med fordel Vi har dokumenteret at der er uudnyttede it ressourcer Men vi har også dokumenteret at der findes faglige felter hvor it ikke vil være den mest oplagte måde at udvikle det pædagogisk-, didaktiske design ... Og at der ikke inden for alle faglige felter findes it der kan indgå i pædagogisk-, didaktisk design

Læringspotentiale – CD-Ord Anden klasse - Gys og Gru: uge 3 FILIP viser fantasi ASMUS viser struktur Foreslår slutningen: ”... og så jublede de og nu skal de drikke øl” Etisk argument “Måske er sodavand og kager bedre for sønnerne” Nyt forslag ”... og så jublede de og nu skal de kager og sodavand” Skriver formel slutning SLUT skrevet af FILIP og ASMUS læringsperspektivet rummer alle varianter af aktiviteter der foregår med it som værktøj, undervisningsmiddel, indholds ressource, kommunikationsmiddel - i og udenfor skolerummet it perspektivet rummer teknologien – hardware software netværk og alt hvad it kan bruges til/indgå i Vi har dokumenteret at it supporterer og intensiverer faglig læring Vi har dokumenteret at it kan inddrages i endnu flere faglige aktiviteter med fordel Vi har dokumenteret at der er uudnyttede it ressourcer Men vi har også dokumenteret at der findes faglige felter hvor it ikke vil være den mest oplagte måde at udvikle det pædagogisk-, didaktiske design ... Og at der ikke inden for alle faglige felter findes it der kan indgå i pædagogisk-, didaktisk design

Læringspotentiale – CD-Ord Gys og Gru – Tydelig udvikling Sproglig bevidsthed Sproglig analyse Formulering og stavning Eksperimenter med sprog Diskussion og forhandling Gysergenren Udtryksmidler Kompleksitet Personlig tilgang Valg af strategier Forhandlingsmåder Wedgeriffe – eksplorative samtale læringsperspektivet rummer alle varianter af aktiviteter der foregår med it som værktøj, undervisningsmiddel, indholds ressource, kommunikationsmiddel - i og udenfor skolerummet it perspektivet rummer teknologien – hardware software netværk og alt hvad it kan bruges til/indgå i Vi har dokumenteret at it supporterer og intensiverer faglig læring Vi har dokumenteret at it kan inddrages i endnu flere faglige aktiviteter med fordel Vi har dokumenteret at der er uudnyttede it ressourcer Men vi har også dokumenteret at der findes faglige felter hvor it ikke vil være den mest oplagte måde at udvikle det pædagogisk-, didaktiske design ... Og at der ikke inden for alle faglige felter findes it der kan indgå i pædagogisk-, didaktisk design Modelfoto

Læringspotentiale – PhotoStory Sprogfag IT specifik GØREN Speake Optage Lytte Rette Søgning og kildekritik Fag (måling) Markant læringskurve Ordforråd Udtale Skriftlighed Fortællestruktur Mundtlighed Produktets kvalitet Refleksion Virkemidler Multimodalitet Målgruppe Lyd – markant forbedring læringsperspektivet rummer alle varianter af aktiviteter der foregår med it som værktøj, undervisningsmiddel, indholds ressource, kommunikationsmiddel - i og udenfor skolerummet it perspektivet rummer teknologien – hardware software netværk og alt hvad it kan bruges til/indgå i Vi har dokumenteret at it supporterer og intensiverer faglig læring Vi har dokumenteret at it kan inddrages i endnu flere faglige aktiviteter med fordel Vi har dokumenteret at der er uudnyttede it ressourcer Men vi har også dokumenteret at der findes faglige felter hvor it ikke vil være den mest oplagte måde at udvikle det pædagogisk-, didaktiske design ... Og at der ikke inden for alle faglige felter findes it der kan indgå i pædagogisk-, didaktisk design

Flere elever opfinder frivilligt projekter Læringspotentiale – PhotoStory Dansk – sprogfag Elevernes egne ord Vi skriver og finder på Vi bruger fantasien Vi lærer at samarbejde Det er godt, at man bevæger sig (drenge). Så kan jeg bedre koncentrere mig Vi skal vælge billeder, hvordan de skal se ud, hvor de skal tages Det er sjovt, når det er sjovt, gider man godt lære noget Flere elever opfinder frivilligt projekter som de arbejder med Lyd – markant forbedring læringsperspektivet rummer alle varianter af aktiviteter der foregår med it som værktøj, undervisningsmiddel, indholds ressource, kommunikationsmiddel - i og udenfor skolerummet it perspektivet rummer teknologien – hardware software netværk og alt hvad it kan bruges til/indgå i Vi har dokumenteret at it supporterer og intensiverer faglig læring Vi har dokumenteret at it kan inddrages i endnu flere faglige aktiviteter med fordel Vi har dokumenteret at der er uudnyttede it ressourcer Men vi har også dokumenteret at der findes faglige felter hvor it ikke vil være den mest oplagte måde at udvikle det pædagogisk-, didaktiske design ... Og at der ikke inden for alle faglige felter findes it der kan indgå i pædagogisk-, didaktisk design

Lidt om min crosser En tur på crosseren Om sikkerhed og udstyr En quiz Elev arbejder fagligt producerende Månedens professor Min crosser Lidt om min crosser En tur på crosseren Om sikkerhed og udstyr En quiz

Her viser eleven en video af Min crosser Emnet indtroduceres Her viser eleven en video af Crosseren i aktion på den hjemmelavede bane

Lidt om min crosser Crossertype Suzuki A-TON VIPER Motortype En cylinder Motorstørrelse 50 HK (hestekræfter) Gear Automatgear Sædehøjde 68 cm Længde 115 cm Vægt 113 kilo Tank 3,6 liter benzin Topfart 80 km/t Faktaformidling

Sikkerhed og udstyr Man skal altid køre med styrthjelm Faktaformidling Man skal altid køre med styrthjelm Man ser bedre med motorbriller - det støver meget! Handskerne beskytter fingrene hvis man styrter Man kan også bruge beskytter til brystet og ryggen

Quiz 1 2 3 1 2 3 50 HK 80 km/t Suzuki 115 cm 113 kg 5 HK 50 HK 1000 HK Eleven som didaktiker Quiz 1 2 3 50 HK 80 km/t Suzuki 115 cm 113 kg 1 2 3 5 HK 50 HK 1000 HK 25 km/t 50 km/t 80 km/t Suzuki Yamaha Honda 50 cm 100 cm 115 cm 113 kg 1013 kg 103 kg Hvor mange HK har min crosser? Hvor hurtigt kan min crosser køre? Hvilket mærke er min crosser? Hvor lang er min crosser? Hvor meget vejer min crosser?

Elever arbejder fagligt producerende Matematisk Re-didaktisering Læreren inspireres af elevens arbejde Matematikhistorier og opgaver Bytte regneopgaver Kan konvertere stil et hav af Beregninger Opmålinger Geometri Eleven som faglig formidler IT’s potentiale ind i faglig læring Læreren som didaktisk designer medtænker Eleven som didaktisk designer formelle og uformelle læringstilgange Læring er MIDDEL når MÅLET er at deltage PROCES Læring er MÅLET for aktiviteten RESULTAT Eleven som formidler

Eksempler på brug af digitale læremidler Fælles individuelt

Elevere arbejder med digitale læremidler Matematikbogen.dk 1 og 2 klasse Det bedste til at lære plus, minus og gange Afprøver færdighedsniveau Hvor god er jeg (antal rigtige og hastighed). Eleverne kan selv presse sig – niveau, tid, antal. De kan måle sig og det fungerer i indskolingen

Elevere arbejder med digitale læremidler e-mat, færdighedstræning på tid – klassetrin

Elevere arbejder med digitale læremidler Børnene vælger klassetrin og lixtal Vælger selv hvad de vil læse. Superbog.dk - Indskolingen (0 – 3 klasse) Nemt hjemme/på ferie og delefamilie Opgaver med læseforståelse til de små Statistik så lærer kan følge med og vurdere Teknisk udfordring er at der skal downloades Java Dansk 3 klasse Sprog og ordklasser De skal vise hvad de har lært – Skrive sjove historier på rim fx

Elevere arbejder med digitale læremidler Dansklandskabet.dk (1 klasse) Lige startet op, snust til, kommet ind i det ABC landskab.

Lærernes syn på digitale læremidler og e-bøger Jeg har set det på en konference – virker spændende Vi vil gerne undersøge det Prøvet udskoling og fransk – ikke alle kunne lide det Historiebog på nettet - det er de glade for Kan de kan læses op er det godt Må ikke udfordre finmotorikken hos de små Der er for meget færdighedstræning Der er opgaver hvor de ”rigtige” svar ikke er logiske for eleverne Problemer med at der skal installeres Irriterende at materialet ikke kan komme ud af systemet

Lærernes syn på digitale læremidler og e-bøger Det er så pissedyrt Hvis man kunne købe et kapitel, et stykke som en app, for 200 kr. et eller andet… Det passer hverken til økonomien, vores didaktik eller noget at købe hele pakken og det er svært at differentiere E-mat er gratis så det skal vi afprøve – individuelle planer, statistik over hvad eleverne har set, gjort og afprøvet I bogform er der kommet nogle med genrer – så kan man bestille fx essey-genren, så man kan bruge det til alle klasser på tværs. Dvs man kan deles flere om det man arbejder med, og skal ikke købe hele pakker

Forandringer der relateres til brug af it Digitale læremidler Eleverne glade for færdighedstræning Lærerne usikre på om de påvirker læring Didaktiseret it Lærer hurtigt at arbejde med tekst og sprog / matematiksprog Bliver gode til regnearterne Bliver gode til informationssøgning Opøver evne til abstraktion Udfordrer pensum og trinmål Sociale forandringer - it Kan administrere egen IT Hjælper læreren Hjælper hinanden Bliver dygtige til at samarbejde Låner deres ting ud Kan dele en computer Kan justere grænserne selv – fx spil De små tør være sammen med de store

Tak for idag It, faglig læring og pædagogisk videnledelse Undervisertræf, Kolding Marts 2010 ã Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK