Børn med neuropsykiatriske lidelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

ET ANSTÆNDIGT DANMARK MØDE 2 – 3 SEPTEMBER 2011 BRANDBJERG HØJSKOLE
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Afdeling for Specialfunktioner
Psykoedukation til unge i OPUS
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
Bokstav børn.
Unge med ADHD Skive Kommune April 2009
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Hvordan kan forældretræning hjælpe os med at hjælpe vores børn?
Unge med Aspergers syndrom
De nye diagnoser Bo Hejlskov Elvén Leg. psykolog.
Information til samfundet og politikere
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Bedre Psykiatri Medborgerhuset Lunden Silkeborg.
T. Rune Nielsen, neuropsykolog, Ph.D.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Tilskud til farmakologisk behandling med ADHD medicin
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Belastningsreaktioner angst og søvnforstyrrelser
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Bivirkninger ved ADHD-medicin
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Sygdomsforståelse og farmakologi
Alderdommen Den normale aldring.
Autismespektrumforstyrrelser OCD og anden komorbiditet
Søskende til børn med AD/HD
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
IKT-hjælpemidler i rehabiliteringen Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Erik Häuser og Pernille Missel Danielsen – IKT-konsulenter.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
ADHD..
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
Demens Anne Mette Jensen.
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Demens set fra Geronto- /Neuropsykiatrisk Ambulatoriums perspektiv
Demens Demens.
Psykiater i Opus og Opsøgende Psykoseteam Åbenrå
Børn med neuropsykiatriske lidelser
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Børn med neuropsykiatriske lidelser Søren Krue, speciallæge i pædiatri Odense 19/9 2013

Definition: I det daglige arbejde: Hvad er en diagnose? Definition: ”bestemmelse af en sygdoms art ud fra patientens symptomer og eventuelle undersøgelser” Sproglig definition: dia = to, gnose = skelne – altså skelne mellem to (forskellige sygdomsenheder) I det daglige arbejde: Et redskab, som gør det muligt for læger at handle rationelt i forhold til den enkelte patients symptomer

Hvorfor er diagnoser vigtige for læger? ”Organiserer” vores viden Letter kommunikation om de enkelte patienter Gør det muligt at vurdere effekten af iværksat behandling Evidens-grundlag

Hvad er en diagnose så i virkeligheden? Hyppigst en samlende beskrivelse for et sygdomsbillede, hvor et vist antal kriterier er opfyldt Sjældent en entydig ”facitliste” på et symptomkompleks

Hvad er en diagnose ikke? En facitliste En udtømmende beskrivelse af et menneskes funktion og muligheder En endelig beskrivelse af et barns ”hjerneopbygning”

Den børne- og ungdomspsykiatriske diagnose Oftest en såkaldt kriteriediagnose Forsøger at komme hele vejen rundt om patienten ved hjælp af multiaksial diagnostik, hvor følgende beskrives: Psykiatrisk diagnose (f.eks. ADHD, depression, skizofreni, personlighedsforstyrrelse mv.) Begavelsesniveau Evt. udviklingsforstyrrelse (specifik) Fysisk sygdom Sociale belastninger Dagligt funktionsniveau

Neuropsykiatriske diagnoser/lidelser Befinder sig i gråzonen mellem pædiatrien og børnepsykiatrien Varetages i dag hyppigst af børnepsykiatrien Er primært neurologisk betingede Har typisk et stærkt arveligt element

Attention Deficit Hyperkinetik Disorder A D H D Attention Deficit Hyperkinetik Disorder

A D H D Hyppighed: 2-4(6) % af befolkningen Dreng/Pige : 3/1 To undertyper: ADHD – den aktive type ADD – den stille type

Diagnostiske kriterier: (ICD10) A. Opmærksomhedsforst. > 6 mdr. med >5 ud af 9 symptomer herpå B. Hyperaktivitet > 6 mdr. med over 2 ud af 5 symptomer herpå C. Impulsivitet > 6 mdr. med mindst 1 ud af 4 symptomer herpå D. Begyndelsesalder < 7 år E. Optræder i flere forskellige settings F. Forårsager betydelige vanskeligheder (socialt, skole, arbejde) G. Skyldes ikke affektiv lidelse, angsttilstand og opfylder ikke kriterierne for gennemgribende udviklingsforstyrrelse

ADHD: Karakteriseret af nedsat evne til at koncentrere sig og fastholde opmærksomhed ledsaget af kropslig uro. Uroen aftager ofte med stigende alder. Hyppigt voldsomme reaktioner tilsyneladende uden grund. Vanskeligheder med at fastholde venskaber, forhold, arbejdsrelationer, uddannelse mv. Øget risiko for kriminalitet og misbrug. Stærkt arveligt element. Diagnosen stilles på baggrund af opfyldelse af kriterier og baseres på beskrivelse af adfærd i forskellige miljøer (hjemmet, skolen, fritidsaktiviteter) suppleret med psykologisk testning.

ADHD-udredningen Grundig diagnostisk samtale Vurdering af begavelsesniveau ADHD-RS skemaer fra flere miljøer Observation i børnehave/skole Psykologisk og pædagogisk undersøgelse i klinikken Struktureret pædagogisk observation/legeobservation Psykologiske tests: TOVA/Teach Lægeundersøgelse Samlet konklusion

A D H D Behandling af ADHD Forståelse Pædagogiske rammer Støtte Evt. medicinsk behandling Medicinsk behandling af ADHD rettes mod kernesymptomer Methylphenidat (Ritalin, Medikinet, Motiron, Concerta, Equasym) Atomoxetin (strattera) Dexamfetamin (Dexamfetamin, Elvanse)

A D H D Medicin – virkning og bivirkninger Virkning: Bedret koncentrationsevne, mindre impulsivitet, mere ro Bivirkninger: Hyppige, men ikke alvorlige Appetitnedsættelse (methylphenidat, dexamfetamin) Hovedpine, mavepine (alle præparater) Søvnvanskeligheder (methylphenidat, dexamfetamin) Påvirkning af blodtryk, puls ( ) (alle præparater) Udløsning af tics/øget ængstelighed (methylphenidat, dexamfetamin)

A D H D Børnenes udfordring i ”en tandlægestol” Uro – vanskeligt ved at sidde stille Manglende evne til at holde fokus på ”opgaven” Vanskeligt ved at bevare overblik Ængstelighed Kræver grundig forberedelse Impulsivitet – kommer til at gøre noget uhensigtsmæssigt pga pludselig indskydelse Stikker evt. af Kommer i affekt – svære at trøste

Autismespektrumforstyrrelser = gennemgribende udviklingsforstyrrelser

Diagnostiske kriterier for autisme afvigelser i socialt samspil afvigelser i kommunikation tegn på gentagelsesprægede mønstre i interesser og adfærd Infantil autisme: symptomer tydelige før 3 års alderen, tydelige sproglige/kommunikative vanskeligheder Aspergers syndrom: først startet efter 3 års alderen, normal begavelse og ikke sproglige vanskeligheder Andre former: opfylder ikke kriterier for infantil autisme/Aspergers syndrom

Gennemgribende udviklingsforstyrrelse: Karakteriseret ved nedsat evne til social kontakt, nedsat evne til aflæsning af socialt samspil samt nedsat evne til social interaktion. Ofte særinteresser og stereotype bevægemønstre/stereotyp adfærd. Kraftig reaktion på uforudsete hændelser. Arveligt element. Diagnosen stilles på baggrund af beskrivelser af adfærd, psykiatrisk observation samt evt. særligt psykologisk interview (SCQ, ADI, ADOS)

Autisme Autisme-udredning Diagnostisk interview (ADI) Vurdering af begavelsesniveau Observation i børnehave/skole og klinik Struktureret undersøgelse optaget på video (ADOS) Lægeundersøgelse Samlet konklusion

Autisme Behandling Forståelse Psykoedukation til barn, forældre og pædagogisk personale Specialpædagogiske tiltag (særlige rammer og tilgang i normalskoleregi) Specialklasse med specialpædagogik specialskole Medicin: Ingen specifik behandling

Autisme Børnenes udfordringer i en ”tandlægestol” Enorm afhængighed at rutiner og forudsigelighed Skal typisk forberedes meget, meget grundigt Ofte må man vente på at de er klar Afhængige af kendte voksne Vanskeligt ved at forstå sociale signaler Øget ængstelighed Kan ofte gå i panik Kommunikationsvanskeligheder (både sprogligt og ikke sprogligt) Kan være meget vanskelige at trøste

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=vPskENZsYN4 http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=3yTvaqw9M8g http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=iDuAugAykcc http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=PxH-Vubdzus

Tourette Syndrom Tic: (u)frivillig bevægelse/lyd Simpel tic: bevægelse bestående af sammentrækning i en enkelt muskelgruppe Komplekse tics: bevægelser/lyde hvor flere uafhængige muskelgrupper er involverede Andre tics: outbursts of foul language, koprolali, mentale tics

Tourettes Syndrom Tourettes Syndrom Tics er et meget hyppigt fænomen og oftest forbigående, mens Tourettes Syndrom er defineret af: Multiple motoriske og vokale tics Har været til stede i mere end 12 måneder Hyppigt er tics kombineret med en særlig personlighedstype, hvor patienten er meget følsom/sensitiv og præget af stor emotionel labilitet, kan være ”overempatisk” og kan være meget temperamentsfuld

http://www.youtube.com/watch?v=JOfeW9qsNV8 http://www.youtube.com/watch?v=BwN-UKDZyts http://www.youtube.com/watch?v=H5oHz_melCY

Tourettes Syndrom Behandling Psykoedukation, psykoedukation og psykoedukation Medicinsk behandling Antipsykotisk medicin (Risperidon, Abilify) Clonidin Adfærdsmodulerende teknikker Exposure and Response Prevention (ERP) = Ticsundertrykkelse Habit Reversal Training (HRT) = modtics Behandling af sekundærsymptomer Afslapningsøvelser Massage

KOMORBIDITET Alting er dog i virkeligheden ”meget værre” På grund af komorbiditet:

SÅ, husk at Ikke to børn er ens Ikke to børn med samme diagnose er ens Arbejdet med det enkelte barn/den enkelte familie skal tage udgangspunkt i barnets funktionsniveau og barnets personlige ressourcer og ikke i en evt. diagnose. Diagnosen/diagnoserne kan støtte/vejlede i forhold til planlægning af indsats/samarbejde, men kan ikke være eneste ”retningsgiver”

TAK FOR JERES OPMÆRKSOMHED