Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Unge med ADHD Skive Kommune April 2009

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Unge med ADHD Skive Kommune April 2009"— Præsentationens transcript:

1 Unge med ADHD Skive Kommune April 2009
ADHD - en forsømt og underbehandlet sygdom Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam vejledning Mnn/Lrn 2007

2 Velkomst ADHD Ambulatorium siden 2005
Børne – og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter Viborg ADHD Ambulatorium siden 2005 situationen lige nu og her, antal patienter, kompliceret -/ukompliceret ADHD Distriktsfunktion i klinisk arbejde: udredning, ADHD status, forældregrupper i 2009 ca. 150 forældre, skolevejledning Viborg – og Skive Kommune ADHD i psykiatrien ” kært barn har mange navne”, adfærdsforstyrret indlagt blandt autisme, MBD, fumlere/tumlere, umodne børn, DAMP Ung år skole/ efterskole/uddannelse Voksen ”som at bakke med en fyldt trailer”, ”alting har en ny plads” Forældre til et ADHD barn/ung ”mor kæmper”, ressource familie kan kompensere, ressource svag familie kan forstyrre, familier med ADHD i flere generationer Spørgsmål fra jer Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

3 ADHD ADHD er en hyppig psykisk forstyrrelse , som optræder hos 3-5% af skolebørn og 2-4 % af voksne. For mere end 50% er der tale om en livslang ”behandlingskrævende” forstyrrelse. I børne – og ungdomspsykiatrien i Danmark udgør ADHD ca. 12% af alle diagnosticerede, mens der pt. kun diagnosticeres ganske få voksne med ADHD i psykiatrien. Kilde : referenceprogram for udredning af børn og unge med ADHD Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

4 ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed (F90
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed (F90.0) Hyperkinetisk adfærdsforstyrrelse (F90.1) A attention (opmærksomhed, koncentration, afledelighed, impulsivitet) D deficit (mangelfuld) H hyperactivity (hyperaktivitet) D disorders (forstyrrelse) Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

5 ADD (F98.8) Andre adfærdsmæssige og emotionelle forstyrrelse i barndom og adolesens
Opmærksomhedsforstyrrelse uden hyperaktivitet med eller uden impulsivitet. (den langsomme form) Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

6 ADHD Debut < 7 års alderen
Symptomer i flere forskellige situationer. Symptomer resulterer i betydelig funktionsnedsættelse. Skyldes ikke affektive, emotionelle eller kontaktmæssige forstyrrelser. Symptomer i min. 6 mdr. Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

7 ADHD barnets særlige sårbarhed
Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

8 ADHD barnets særlige sårbarhed
Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

9 Udredning Anamneseoptagelse med forældrene: barnets udviklingshistorie, socialt, somatisk, dispositioner, debut af kernesymptomer Lægeundersøgelse klinisk observation Psykologisk testning klinisk observation Skoleobservation klinisk observation Standardiserede spørgeskemaer (ADHD-RS skema, BRIEF skema til skole og hjem) Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

10 ADHD ADHD - med overvejende opmærksomhedsforstyrrelse eks.
ADHD - med overvejende hyperaktivitet og impulsivitet eks. ADHD - kombineret type med såvel opmærksomhedsforstyrrelse som hyperaktivitet og impulsivitet. eks. ADD - ADHD uden hyperaktivitet eks. Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

11 ADHD PIGER med ADHD 2-3 drenge for hver pige. ( I klinikken er forskellen ofte 9:1) Uopmærksomme og impulsive men ofte uden hyperaktivitet. Diagnosticeres i senere alder Comorbiditet i form af: Depressioner, Angst, Misbrug (- Tidlig graviditet) . Ofte større vanskeligheder i hjem end i skole Ustabile sociale relationer og ofte store sociale handicaps (Piger relaterer til ”Hvem” mens drenge relaterer til ”Hvad”) Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

12 Småbørn < 6 års alderen med ADHD
Førskole børn med ADHD Få studier på førskolebørn. Anbefalinger må derfor tages med forbehold for denne gruppe. Kilde : referenceprogram for børn og unge med ADHD Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

13 Comorbide tilstande ADHD, ADD & Comorbide tilstande (samsygelighed):
Angst depression OCD Tourettes syndrom Det opmærksomhedsforstyrrede barns evne til kontakt Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

14 ADHD Liste over symptomer hos børn over 7 år
Psykiske aktivitetsniveau (initiering) Vågenhed/arousal: udtrætning, urolig ved koncentration, svingende opmærksomhed Psykisk indsats: komme i gang, arbejder bedst med interesse områder Psykisk aktivering: fremstår passiv, dagdrømmer, usædvanlig fantasifuld Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

15 Aktivitetskontrol Impulskontrol, aktivering og hæmning:
Rejser sig i tide og utide bevæger sig planløst rundt piller ved alt på bordet Vrider sig på stolen, hænder og fødder i konstant uro Flakker fra aktivitet til aktivitet Svært ved at vente på tur Snakker i et væk Gør og siger upassende ting uden selv at være klar over det Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

16 Styring af bearbejdningen
Selektiv opmærksomhed: husker ubetydelige oplysninger, bliver afledt af baggrundsstøj, glemsom, optaget af visuelle stimuli Arbejdshukommelse: taler højt, skal have instruktioner gentaget, overser detaljer, svært ved at lagre nyt stof i hukommelsen Fokusering: virker uopmærksom på hvad man siger, ikke i stand til at koncentrere sig længe nok, går glip af vigtige dele af forklaringer Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

17 Styring af bearbejdningen
Delt opmærksomhed: kan ikke gøre 2 ting samtidig, høre efter og tegne/notere på sammen tid, ikke god lytter Fleksibilitet og tidsfornemmelse: svært ved at flytte sin opmærksomhed fra tavle til bog, koncentrerer sig forlænge om samme ting, problemer med skift i aktivitet eks, lokale skift, lærer skift, opgave skift Automatisering: nyt stof er længe om at sidde fast og blive automatiseret, og hermed frigives opmærksomheden til andre nye ting Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

18 Planlægning og organisering
Forudseenhed: kan ikke tænke fremad, er i ”nuet” ikke ”før” og ”efter”, kaster sig uden omtanke ud i opgaver eller i egne behov, mister overblikket over midt i en opgave, har svært ved at forudse løsninger Brug af feedback: forbinder ikke andres mishag ved egne handlinger, laver hyppige sjuskefejl, synes ikke at lære af egne fejl, påvirkes ikke hensigtsmæssigt af straf, undlader ofte at anvende metoder, der tidligere har virket godt, reagerer ikke på almindelig ros og belønning Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

19 ”Kikkertsyn” Detaljeoptaget – evner ikke at skabe overblik
Vanskeligt ved at skifte fokus Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

20 Hvilke vanskeligheder er de hyppigste
Eksekutive funktioner Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

21 ADHD Medicinsk behandling ved opmærksomhedsforstyrrelse. –
Medicin svarer kun til ca. 20% af behandlingen - resten ligger i pædagogikken og rammerne! Centralstimulerende stoffer: Ritalin ( markedsført i USA siden 1957). Motiron. Dexamfetamin. Equazym. Concerta. Og mange andre … Ikke centralstimulerende stoffer: Straterra Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

22 ADHD pædagogik En genkendelig og forudsigelig hverdag letter stressniveauet for børn og unge med ADHD. Forældre og lærere kan med fordel have tænkt strukturen igennem. Struktur er både for enkelt integrerede børn og børn i specialtilbud Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

23 Struktur for hverdagen – at kunne mestre hverdagen
Hvad skal vi lave Hvorfor skal vi lave det Hvornår skal vi lave det Hvor skal vi lave det Hvem skal vi det med Hvordan skal vi det Hvor længe skal vi lave det Hvad skal vi bagefter Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

24 Positiv forstærkning Enhver handling der udløser behagelig konsekvens, har en tendens til at blive gentaget. - ros, anerkendelse, hengivenhedstilkendegivelser - behagelige aktiviteter eller særlige privilegier - materielle belønninger Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

25 ADHD og konflikt håndtering
ADHD barnets ønske om kontakt skal skabes gennem udviklende konflikter frem for udmarvende konflikter. Undgå konflikter Når omgivelserne, - forældre og lærere, oplever ADHD barnet som konflikt søgende, skabes der udvikling ved at anvende positiv forstærkning Opgaven bliver at finde ud af hvad der virker på det enkelte barn med ADHD Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

26 Medicinsk behandling af ADHD
Familiens indstilling til medicinsk behandling? (positiv?) Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

27 Medicinsk behandling af ADHD
Methylphenidat (ritalin) har været brugt i mere end 40 år. Medicinen har samme virkning i årevis. Medicinen giver IKKE afhængighed. Ritalin virker efter ca. 15 min., og er ude af kroppen efter ca. 3-4 timer. Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

28 Medicinsk behandling af ADHD
65 – 75 % af børn og unge med ADHD har positiv effekt af medicinsk behandling. (på ADHD kernesymptomer) Behandling med centralstimulerende medicin (CS) er klart overlegen i forhold til andre ikke medikamentelle tiltag. Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

29 Medicinsk behandling af ADHD
I afprøvningsperioden: Observationer i skole, uddannelsesinstitution og hjem. Registrering af effekt og evt. bivirkninger (ADHD-RS bedømmelsesskala) Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

30 Medicinsk behandling af ADHD
Øger koncentrationen af dopamin og noradrenalin i hjernen (signalstoffer) Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

31 Medicinsk behandling af ADHD
Methylphenidats virkning: Øger opmærksomheden Mindsker motorisk uro og rastløshed Mindsker impulsivitet Mindsker hyperaktivitet Bedrer adfærd Bedrer motorisk kontrol (fx skrivning) Derudover reduceret aggressivitet og færre konflikter Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

32 Medicinsk behandling af ADHD
Overgang til depotformulering, muligt efter ca. 3 mdr. Bedre compliance Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

33 Medicinsk behandling af ADHD
Varighed af medicinsk behandling: Som regel minimum 1-2 år. Ofte flerårig behandling. Medicinen kan seponeres fra dag til dag, hvis der ikke kommer positiv effekt af medicinen. Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

34 Medicinsk behandling af ADHD
Bivirkninger: Indsovningsvanskeligheder Appetitnedsættelse Mavepine Hovedpine Svimmelhed Irritabilitet Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

35 Medicinsk behandling af ADHD
Bivirkninger: Symptomerne er oftest forbigående, (forsvinder i løbet af et par uger) Nogle patienter får INGEN bivirkninger. Mildere grad hos en større del. (fx appetitløshed Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

36 Medicinsk behandling af ADHD
CS-behandling nedsætter risiko for senere misbrug for ADHD patienter! Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

37 Medicinsk behandling af ADHD
Atomoxetine: Strattera Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

38 Medicinsk behandling af ADHD
Virkning af strattera: (efter barnet er 6 år) Effekt i 24 timer Kan seponeres på en gang IKKE vanedannende Maksimal effekt efter 6-8 uger! Mindre effekt end methylphenidat. Øger mængden af noradrenalin i hjernen (øger opmærksomhed, mindsker impulsiviteten og hyperaktiviteten) Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

39 Medicinsk behandling af ADHD
Bivirkninger: (oftest forbigående) Mavesmerter Nedsat appetit Humørsvingninger Aggressioner Søvnvanskeligheder Svimmelhed Kvalme Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

40 Medicinsk behandling af ADHD
CS-behandling nedsætter risiko for senere misbrug for ADHD patienter! Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

41 Misbrug hos unge med ADHD
Velkendt at unge med ADHD er i risikogruppen for at udvikle misbrugsproblemer ( voksne med ADHD, narkomisbrug 9-30% og alkoholmisbrug % ADHD øger risikoen for misbrug, med start i års alder. Start ofte med hashmisbrug. Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

42 ADHD og misbrug Tidlig diagnose giver mulighed for viden, forståelse, psykologisk behandling, forældretræning og dermed betydelig bedring i ADHD-kernesymptomer hos barn/ung. (begrænset viden om effekten af forældretræning i behandlingen af unge med ADHD Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

43 ADHD og misbrug Tidlig medicinsk behandling ser ud til at have en beskyttende virkning og nedsætter risikoen for misbrug Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

44 Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

45 ADHD et usynligt handicap
ADHD foreningen Barn Ung voksen Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

46 Fra barn til ung Udskrivelse til egen læge eller Ungdomspsykiatrisk Ambulatorium Opfølgning i kommunal regi, skole, PPR Støttende lærer – elev samtaler, et planlagt, genkendeligt og forudsigeligt forløb. Støttetimer omlagt til vejledende/støttende samtale. Lærer skal have den nødvendige erfaring/træning i samtale med ung med ADHD. Efterskole skal findes og besøges i god tid. Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

47 ADHD kan vare hele livet symptomer omkring opmærksomhed
Ung/voksen Svært ved at bevare opmærksomheden omkring møder, læsning, film og arbejde Handlingslammet Langsom, ineffektiv Svært ved at overholde aftaler uorganiseret Børn Svært ved at bevare opmærksomheden omkring leg, lektier og opgaver Lytter ikke efter Har svært ved at gøre tingene færdige Svært ved at holde orden Glemmer eller smider ting væk Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

48 ADHD kan vare hele livet symptomer omkring hyperaktivitet/impulsivitet
Barn Urolig og rastløs Svært ved at sidde stille Svært ved at vente på tur Løber eller klatrer overdrevent meget Svært ved at leg eller arbejde stille Altid fuld fart på og i gang med noget Taler overdrevent meget Buser ud med svaret Blander sig eller afbryder andre ung/voksen Ineffektiv på arbejdet Svært ved at holde længere møder Svært ved at stå i kø Kører for hurtigt Vælger ofte meget aktive jobs Har svært ved at styre sit temperament Taler overdrevent meget Afbryder andre Kommer med upassende kommentarer Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

49 Hjælp til unge med ADHD Psykosociale interventioner til unge med ADHD (afhængig af den unges tidligere erfaringer fra behandling) Støttetimer overgår til støtte/kontaktperson/coach til fortsat træning af skolefærdigheder og personlig støtte i uddannelse Uddannelse af lærere i ungdomsuddannelser Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

50 ADHD ung Forældre til ung med ADHD har fortsat brug for vejledning både i forhold til medicinsk behandling, og i forhold til samværet med den unge med ADHD. Selvbestemmelse, styring i hverdagen og organisering. Forældresamtale skal tilbydes løbende. Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

51 Tak Tak for Jeres spørgsmål og gode opmærksomhedsfunktioner
Ingen problemer med at holde jer vågne Ingen impulsgennembrud Ingen problemer med at vente på tur God fokusering Samlet vurderes ingen symptomer på problemer med overordnede opmærksomhedsfunktioner Tak for i dag Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

52 Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

53 Eksekutive dysfunktioner i praksis
Spørgsmål der kan gøre en klogere på barnets vanskeligheder: Planlægge & udførelse Hvad skal man gøre hvis man gerne vil i kontakt med et andet barn? Hvad skal man gøre hvis man gerne vil til klassefest? Hvordan taler man i telefon? Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

54 Eksekutive dysfunktioner i praksis
Initiativ Påbegynder barnet selv en aktivitet/opgave? I hvor høj grad skal barnet støttes? Hæmning/selvregulering Kan barnet hæmme sine impulser i sociale sammenhænge? Kan barnet føre en samtale med turskifte? Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

55 Eksekutive dysfunktioner i praksis
Evaluering Barnets evne til at evaluere egen præstation? Er barnet i stand til at vurdere om resultatet er i nogenlunde overensstemmelse med det forventede? I hvilket omfang prøver barnet et rette sine egne fejl – eller opgiver det? Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

56 Eksekutive dysfunktioner i praksis
Selvanalyse Ved barnet hvad det er god/ dårlig til hvis man spørger? Har barnet en realistisk erkendelse af egen formåen? Kan barnet forhåndsbedømme hvorledes en problemløsning vil gå? Er barnet i stand til at fortælle hvad der gik godt og hvad der gik skidt - & hvorfor det gik, som det gik? Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

57 Hvordan afhjælper man vanskelighederne i praksis i hjemmet & i skolen?
Barnets indre struktur -mangelfuld. Struktur - ydre strukturering. Organisering (værelset, skabe, skole: lokale, papirer mv.) Samlemappe, ”kogebog”, meddelsesbog, én opgave ad gangen, ekstra tid til gennemgang af lektiebog mv. Forudsigelighed -”den indre film” Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

58 (fortsat) Hvordan afhjælper man vanskelighederne i praksis?
Trin for trin Dobbelt sikre at barnet har forstået opgaven (”forløbet” – indre film) Eks. ”dække bord”? Eks. ”skriv en efterlysning af en person” Køn, han, hun Alder, barn, ung, gammel Højde lav, alm., høj Hår, farve, frisure Vægt, mager, almindelig, kraftig, tyk Påklædning Særlige kendetegn gang, bevægelser … Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

59 Praksis metode Planlægning (fremadrettet problemløsning)
Hvad er mit mål? Hvilke trin er der på min vej til målet? trin 1 trin 2 trin 3 trin 4 Nåede jeg målet? Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

60 Praksis metode Tydeligt kropssprog Tydelig i kropssprog/mimik
Direkte i sprogbrug Vær konkret Undgå så vidt muligt negationer Omformuler ønsket adfærd positivt Undgå for mange fyldord Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam

61 Vurdering af opmærksomhedsfunktioner
PSYKISK AKTIVITETSNIVEAU: Funktion: vågenhed/arousal, indsats og psykisk aktivering Symptomer: har svært ved at falde i søvn eller holde sig vågen bliver urolig ved koncentration udviser svingende opmærksomhed har svært ved at komme i gang med opgave har svært ved at afslutte en opgave kan kun arbejde med det der virkelig interesserer uforudsigelig arbejdsindsats; kan af og til arbejde godt, af og til slet ikke Virker passiv i indlæringssituationer virker usædvanlig kreativ/ fantasifuld svært ved at blive optaget af en opgave forfalder til dagdrømmeri (mentalt fravær) Sonia Vestergaard & Michael Neiiendam


Download ppt "Unge med ADHD Skive Kommune April 2009"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google