Målrettet læring Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 14. sept. 2012 DYNAMU Christina Svanholm PUK Helle Demant
Mål for uddannelsen Målbeskrivelse Uddannelsesprogram National, Sundhedsstyrelsen Mål, læringsstrategier, evalueringsstrategier Uddannelsesprogram Regional/afdelinger/praksis Konkrete aktiviteter mhp læring og evaluering Individuel uddannelsesplan Udarbejdes af uddannelsessøgende og vejleder/tutorlæge i fællesskab Individuelt udgangspunkt, målrettet uddannelse
Målrettet uddannelse Målbeskrivelsen – de 7 lægeroller (logbogen) Læring Hvem er du? Hvad kan du allerede? Hvad vil/skal du kunne? Hvordan skal det foregå, hvor, hvornår… Evaluering Feedback for at blive bedre Hvordan skal det foregå, fra hvem, hvornår… Godkendelse af obligatoriske mål Hvordan skal det foregå, hvem, hvornår…
Hvem er du? Læringsstil – hvordan lærer du nemmest? Aktivisten, lærer ved: Nye erfaringer At være ”på” At generere idéer At tage chancer Teoretikeren, lærer ved: Modeller/systemer At have tid til udforskning af sammenhænge Logiske, rationelle situationer Den reflekterende, lærer ved: At se på først At have rigelig tid At analysere situationen Afslappede situationer Pragmatikeren, lærer ved: Sammenhæng mellem teori og praksis Praktiske teknikker Mulighed for at omsætte til praksis Virkelige problemstillinger
Hvordan foregår læring Konkret erfaring Afprøvning i nye eller andre situationer LÆRING Observation og kritisk refleksion Dybere forståelse, kobling af teori til praksis og generaliseringer Kolbs læringscyklus
Læring og læringsstil LÆRING Aktivist Reflekterende Pragmatiker Konkret erfaring Afprøvning i nye eller andre situationer LÆRING Observation og kritisk refleksion Dybere forståelse, kobling af teori til praksis og generaliseringer Pragmatiker Teoretiker
Hvordan kan læring planlægges? BOGERD Background Opportunity Goal Evaluation Rescue Deal
Hvordan få feedback? PQRS Praise Question Reflect Summarize
Evalueringssamtaler Introduktionssamtale Midtvejssamtale Uddannelsesplan (individuel) Midtvejssamtale Justering af uddannelsesplanen Slutevalueringssamtale https://www.evaluer.dk/Login.asp (kvittering) Attest for tidsmæssig gennemført uddannelseselement Sst.dk
Logbogen Den elektroniske logbog/porteføjle www.telemed.dk/logbog
Hvordan evalueres? Få inspiration fra logbogen Direkte observation Struktureret klinisk observation ud fra tjekliste ”Flue på væggen” 360° evaluering Journal audit Vurdering af opgaver f.eks. henvisninger, attester, kvalitetssikringsopgaver etc. Litteraturgennemgang/undervisning i praksis Diskussion/vejledersamtale Gennemgang af patientforløb – mundtligt, video Gennemgang af optegnelser i portefølje/læringsdagbog Samlet vurdering
Evaluering Formativ (styrke og stimulere den uddannelsessøgendes faglige udvikling i modsætning) Fremadrettet Kvalitativ Mål er læring/refleksion Summativ (afgøre, om en minimums kompentence er opnået svarende til bestået/ikke-bestået) Afsluttende Kvantitativ Mål er vurdering/godkendelse
Godkendelse af mål De enkelte læringsmål sættes til godkendelse i logbogen Tutor og uddannelseslæge gennemgår disse i fællesskab Tutor godkender læringsmål