Målrettet læring Introkursus i almen medicin

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Til Teoretisk kursus på Specialeuddannelsen i Region Nord
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Individuel uddannelsesplan
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Kompetencevurdering metoder
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Praktiske informationer A-(Å?) Tips 13 rigtige
Date :31 1.
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Lægens Uddannelsesbog
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Inquiry based science education
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Opbygning af den almen medicinske uddannelse i Region Sjælland
Introkursus for intro- og hoveduddannelseslæger
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Godmorgen! Ledelse i praksis og udendørs Opsamling fra i går
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Introduktion til opgaveskrivning
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Velkominn á íslensku Velkommen Välkommna Workshop om returdage i praksis Randi Ellingsgaard Uddannelseslæge i almen medicin Lægehuset i Hvalsø 1dag/måned.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Feedback Lægedage 2014.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Hospitalsenheden VEST
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Skriftlig opgave. Evalueringsmetoden ” skriftlig opgave”: I hvilke sammenhænge er det relevant? Er der specialer hvor det indgår som en del af det daglige.
”Struktureret klinisk observation”
SO Prøve.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
”Blog som læringsplatform”
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Uddannelse Frit efter Flora. Fra cand. med. til speciallæge Målbskr. Udd. progr. Udd. plan.
Uddannelseansvarlige
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Ansvar i Videreuddannelsen
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Almen praksis og speciallægepraksis
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Almen medicinsk uddannelse
Feedback Lægedage 2015.
Oplæg fra Evalueringsudvalget
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net
Temadag 2018.
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Elevledede skole-hjem-samtaler
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Målrettet læring Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 14. sept. 2012 DYNAMU Christina Svanholm PUK Helle Demant

Mål for uddannelsen Målbeskrivelse Uddannelsesprogram National, Sundhedsstyrelsen Mål, læringsstrategier, evalueringsstrategier Uddannelsesprogram Regional/afdelinger/praksis Konkrete aktiviteter mhp læring og evaluering Individuel uddannelsesplan Udarbejdes af uddannelsessøgende og vejleder/tutorlæge i fællesskab Individuelt udgangspunkt, målrettet uddannelse

Målrettet uddannelse Målbeskrivelsen – de 7 lægeroller (logbogen) Læring Hvem er du? Hvad kan du allerede? Hvad vil/skal du kunne? Hvordan skal det foregå, hvor, hvornår… Evaluering Feedback for at blive bedre Hvordan skal det foregå, fra hvem, hvornår… Godkendelse af obligatoriske mål Hvordan skal det foregå, hvem, hvornår…

Hvem er du? Læringsstil – hvordan lærer du nemmest? Aktivisten, lærer ved: Nye erfaringer At være ”på” At generere idéer At tage chancer Teoretikeren, lærer ved: Modeller/systemer At have tid til udforskning af sammenhænge Logiske, rationelle situationer Den reflekterende, lærer ved: At se på først At have rigelig tid At analysere situationen Afslappede situationer Pragmatikeren, lærer ved: Sammenhæng mellem teori og praksis Praktiske teknikker Mulighed for at omsætte til praksis Virkelige problemstillinger

Hvordan foregår læring Konkret erfaring Afprøvning i nye eller andre situationer LÆRING Observation og kritisk refleksion Dybere forståelse, kobling af teori til praksis og generaliseringer Kolbs læringscyklus

Læring og læringsstil LÆRING Aktivist Reflekterende Pragmatiker Konkret erfaring Afprøvning i nye eller andre situationer LÆRING Observation og kritisk refleksion Dybere forståelse, kobling af teori til praksis og generaliseringer Pragmatiker Teoretiker

Hvordan kan læring planlægges? BOGERD Background Opportunity Goal Evaluation Rescue Deal

Hvordan få feedback? PQRS Praise Question Reflect Summarize

Evalueringssamtaler Introduktionssamtale Midtvejssamtale Uddannelsesplan (individuel) Midtvejssamtale Justering af uddannelsesplanen Slutevalueringssamtale https://www.evaluer.dk/Login.asp (kvittering) Attest for tidsmæssig gennemført uddannelseselement Sst.dk

Logbogen Den elektroniske logbog/porteføjle www.telemed.dk/logbog

Hvordan evalueres? Få inspiration fra logbogen Direkte observation Struktureret klinisk observation ud fra tjekliste ”Flue på væggen” 360° evaluering Journal audit Vurdering af opgaver f.eks. henvisninger, attester, kvalitetssikringsopgaver etc. Litteraturgennemgang/undervisning i praksis Diskussion/vejledersamtale Gennemgang af patientforløb – mundtligt, video Gennemgang af optegnelser i portefølje/læringsdagbog Samlet vurdering

Evaluering Formativ (styrke og stimulere den uddannelsessøgendes faglige udvikling i modsætning) Fremadrettet Kvalitativ Mål er læring/refleksion Summativ (afgøre, om en minimums kompentence er opnået svarende til bestået/ikke-bestået) Afsluttende Kvantitativ Mål er vurdering/godkendelse

Godkendelse af mål De enkelte læringsmål sættes til godkendelse i logbogen Tutor og uddannelseslæge gennemgår disse i fællesskab Tutor godkender læringsmål