Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk jkk@advokatfirmaet.dk Advokatfirmaet Henrik Christensen & Partnere Algade 31 9000 Aalborg Tlf. 98 13 33 00 November 2010
Salg - markedsføring Markedsføringsloven Notifikationer/tip-en-ven Grupper/modeller Notifikationer/tip-en-ven Google adwords
Salg - markedsføring Markedsføringsloven Udvise god markedsføringsskik Standard i stadig forandring Specialforbud vs. generalklausul Forbrugerombudsmanden Omfangsrigt område Principsager Presse
Salg - markedsføring MFL Bekendtgørelse 1084 14/9/2007 FOB vejledninger/retningslinjer FOB sager
Salg - markedsføring Forbud mod Vildledning, urigtige eller manglende oplysninger Pris Kvalitet Oprindelsesangivelse Misrekommandering ”Ophør”, ”ombygning”, ”åbning” ”Gratis/gave”
Salg - markedsføring Reklameidentifikation Redaktionel eller annonce ”Advertorial” film, spil, virale modeller
Salg - markedsføring Markedsføring rettet mod børn/unge Særligt modtagelige/godtroende Manglende erfaring, f.eks Særlige egenskaber Frygt, overtro
Salg - markedsføring Pyramidesystemer Multi-level marketing Tjener ved udbygning mindre ved salg
Salg - markedsføring Rabatkuponer Konkurrencer Forud forbudt Samtidig/Efterfølgende OK Konkurrencer Forbud mod (1) købsbetingede (2) tilfældighedskonkurrencer
Salg - markedsføring Forbud mod uanmodet henvendelse Forbrugere og erhvervsdrivende E-mail, sms, fax (ej snail mail) U1: tidligere salg og lignende varer U2: udtrykkeligt samtykke
Salg - markedsføring Forbud mod uanmodet henvendelse Tip-en-ven/notifikationer Gerne stille funktionen til rådighed Ej præmiere eller opfordre til at sende Ej selvstændigt arkedsføringsmateriale Bødeniveau = DKK 100,00/sendt enhed!
Salg - markedsføring Google adwords Varemærker Ord, sætninger (figurer) Må andres varemærker bruges? konkurrerende virksomheders?
Salg - markedsføring Konklusion Indehaveren af et varemærke kan forbyde en annoncør at reklamere for varer eller tjenesteydelser, der er af samme art som dem, for hvilke det pågældende varemærke er registreret, ved hjælp af et søgeord, der er identisk med det pågældende varemærke, og som annoncørerne uden samtykke fra den pågældende indehaver har valgt i forbindelse med en søge- og annonceringsydelse på internettet, såfremt den pågældende reklame ikke eller kun med vanskelighed giver den gennemsnitlige internetbruger mulighed for at gøre sig bekendt med, om de i annoncen omhandlede varer eller tjenesteydelser hidrører fra varemærkeindehaveren eller fra en virksomhed, der er økonomisk forbundet med denne, eller tværtimod hidrører fra en tredjemand