Metoder og Status i Danmark brugerinddragelse Metoder og Status i Danmark Line Hjøllund Pedersen Projektleder
indhold Hvor udbredt er brugerinddragelse i Danmark? Metoder til inddragelse Patienter Pårørende Organisatorisk Hvordan kan I bruge ViBIS i jeres arbejde med inddragelse?
Niveauer af brugerinddragelse Patienten i eget forløb – individuel Pårørende i patientens forløb og i forhold til egne behov– individuel Patient- og pårørende i kvalitets- og organisationsudvikling – organisatorisk Brugerinddragelse i forskning
Hvor udbredt er brugerinddragelse i Danmark?
National kortlægning
National kortlægning Alle offentlige somatiske og psykiatriske hospitaler har svaret 730 projekter/praksis om brugerinddragelse - 297 udvalgt
National kortlægning Organisatorisk Individuel
Metoder til inddragelse
Målet afgørende for indsats Mål med indsats Eksempler på metoder Bedre beslutninger om behandling Fælles beslutningstagen Behandling på patientens præmisser Brugerstyret behandling Øget egenomsorg Patientuddannelse Læring i afdelingen Dialogmøder og fokusgruppeinterview Bedre organisering i sundhedsvæsenet Anvendelse af rapportering UTH, LUP m.v. Bedre lovgivning Patientrepræsentation Støtte til den pårørende Systematiske samtaler mhp at afdække pårørendes situation og behov Pårørende som støtte for patient Information, uddannelse Individuel Organisatorisk Pårørende
Individuel patientinddragelse
Individuel Patientinddragelse Fælles beslutningstagning Brugerstyret behandling
Fælles beslutningstagning Professionelles viden Patienters viden Diagnose Erfaringer med sygdom Sygdoms årsag Sociale omstændigheder Prognose Holdning til risici Behandlingsmuligheder Værdier Mulige outcomes Præferencer Angela Coulter et al, 2011: Making shared decision-making a reality. Kings Fund
Fælles beslutningstagning Både behandler og patient er aktivt involveret Begge deler information med hinanden Begge udtrykker behandlingspræferencer Der opnås enighed mellem parterne Jacobsen C et al. 2008, Patientinddragelse mellem ideal og virkelighed
Victor Montori, Mayo Clinic, 2013
Fælles beslutningstagning Victor Montori, Mayo Clinic
Brugerstyret behandling - ambuflex Metode Spørgeskema Formål Behovstyret model Fleksible forløb Patienten i fokus Data til kvalitetsudvikling Effekter Medbestemmelse Fleksibilitet Ressourcebesparende – færre konsultationer http://info.ambuflex.dk/dk/ambuflex/ambuflex/epilepsi
Pårørendeinddragelse - I patientens forløb - I forhold til egne behov
Pårørendeinddragelse i patientens forløb
Den involverende stuegang Metode Tværfaglig samtale med sundhedsprofessionelle, patienter og pårørende Formål Patienten bidrager som ekspert i eget liv Pårørende som samarbejdspartnere Fælles beslutningstagning Effekter Forventningsafstemning Inddragelse i beslutningsprocesser og målsætninger Større tilfredshed http://www.kora.dk/media/1261832/pp-231013-ledelse-af-brugerinddragelse.pdf
Pårørendeinddragelse i forhold til egne behov
pårørendecafé Metode Åben café for pårørende til patienter med psykiske lidelser Formål Give pårørende støtte og rådgivning Møde andre pårørende Effekter Får rådgivning i forhold til personlige udfordringer Møder ligesindede Får luft for frustrationer og bekymringer Mulighed for individuel samtale Lettelse hos patienterne Tema: pårørendeinddragelse, www.vibis.dk
Organisatorisk inddragelse
Organisatorisk inddragelse Feedback møder Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP)
Feedback møder Metode Dialogmøde med brugere og sundhedspersoner Formål Brugernes erfaringer og oplevelser afdækkes Erfaringerne bruges til at kvalitetsudvikle Læringsproces Effekter Kvalitetsudvikling (tidsfrist) Mere nuanceret indsigt i patientperspektivet Personalet tager ved lære at patientens oplevelser Pårørende får afløb for både gode og dårlige oplevelser http://www.nordsjaellandshospital.dk/NR/rdonlyres/E31069AA-F3DA-4E0A-86A2-84A444744AC2/306544/POK_Pjece_Feedbackmoder.pdf
lup Metode Spørgeskemaundersøgelse Formål Identificere patienters oplevelser inden for udvalgte temaer Give input til arbejde med kvalitetsforbedringer Kunne følge udviklingen i patienters oplevelser og vurderinger systematisk over tid Effekter Overblik over patienternes oplevelser Identificering af indsatsområder på speciale-/regions-/sygehus- og afdelingsniveau Kvalitetsudvikling Grundlag for lokal organisatorisk inddragelse http://www.patientoplevelser.dk/lup/landsdaekkende-undersoegelse-patientoplevelser-lup/lup
Hvordan kan du bruge ViBIS?
www.vibis.dk Vibis tilbyder… Viden om brugerinddragelse Litteratur, Publikationer, Videoer Temaer Projektdatabase Nyheder Rådgivning og uddannelse Arbejdspladskursus Oplæg og workshops Generel rådgivning og konsulentydelser Andet Vidensforum Hjemmeside, Arrangementer LinkedIn (Vidensforum) Rekruttering - Korps af Aktive Patienter og Pårørende www.vibis.dk
Tak for opmærksomheden Kontakt: lip@vibis.dk