Metoder og Status i Danmark

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
National kortlægning og tema om Brugerstyret kontakt
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Dagsorden Velkomst og præsentation af dagens program Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet v. kontorchef Brian Brøndum.
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Dialog og læring i klagesager
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Erfaringer med at være patientrepræsentant
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
SYGEPLEJESYMPOSIUM 2013: Recovery - fra vision til virkelighed, Region Hovedstadens Psykiatri, 17. januar 2013 Annette Rolsting, Bedre Psykiatri ”Sproget.
Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4.
brugerinddragelse i sundhedsvæsenet
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Organisatorisk brugerinddragelse
Patientens krav til sundhedsvæsenet
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
Kompetent til at støtte livet med kræft
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Recovery-mentor projektet
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Brugerinddragelse og palliation
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
brugerinddragelse i Danmark
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Videnscenter for Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet Etableret i 2011 støtte af Trygfonden Indsamle, bearbejde og formidle viden om brugerinddragelse i.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1, marts 2014 Storyboard fra Regionshospitalet Randers.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitet i plejen.
MTV af Demens: Organisation
Vidensbaseret praksis i botilbud
E-læring på patientens præmisser
Hvorfor brugerinddragelse ? Hvad og hvordan ?
De pårørende i beslutningsrummet
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
E-læring på patientens præmisser
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Patientinformation altid ved hånden
Patientens møde med sundhedspersonalet
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Præsentationens transcript:

Metoder og Status i Danmark brugerinddragelse Metoder og Status i Danmark Line Hjøllund Pedersen Projektleder

indhold Hvor udbredt er brugerinddragelse i Danmark? Metoder til inddragelse Patienter Pårørende Organisatorisk Hvordan kan I bruge ViBIS i jeres arbejde med inddragelse?

Niveauer af brugerinddragelse Patienten i eget forløb – individuel Pårørende i patientens forløb og i forhold til egne behov– individuel Patient- og pårørende i kvalitets- og organisationsudvikling – organisatorisk Brugerinddragelse i forskning

Hvor udbredt er brugerinddragelse i Danmark?

National kortlægning

National kortlægning Alle offentlige somatiske og psykiatriske hospitaler har svaret 730 projekter/praksis om brugerinddragelse - 297 udvalgt

National kortlægning Organisatorisk Individuel

Metoder til inddragelse

Målet afgørende for indsats Mål med indsats Eksempler på metoder Bedre beslutninger om behandling Fælles beslutningstagen Behandling på patientens præmisser Brugerstyret behandling Øget egenomsorg Patientuddannelse Læring i afdelingen Dialogmøder og fokusgruppeinterview Bedre organisering i sundhedsvæsenet Anvendelse af rapportering UTH, LUP m.v. Bedre lovgivning Patientrepræsentation Støtte til den pårørende Systematiske samtaler mhp at afdække pårørendes situation og behov Pårørende som støtte for patient Information, uddannelse Individuel Organisatorisk Pårørende

Individuel patientinddragelse

Individuel Patientinddragelse Fælles beslutningstagning Brugerstyret behandling

Fælles beslutningstagning Professionelles viden Patienters viden Diagnose Erfaringer med sygdom Sygdoms årsag Sociale omstændigheder Prognose Holdning til risici Behandlingsmuligheder Værdier Mulige outcomes Præferencer Angela Coulter et al, 2011: Making shared decision-making a reality. Kings Fund

Fælles beslutningstagning Både behandler og patient er aktivt involveret Begge deler information med hinanden Begge udtrykker behandlingspræferencer Der opnås enighed mellem parterne Jacobsen C et al. 2008, Patientinddragelse mellem ideal og virkelighed

Victor Montori, Mayo Clinic, 2013

Fælles beslutningstagning Victor Montori, Mayo Clinic

Brugerstyret behandling - ambuflex Metode Spørgeskema Formål Behovstyret model Fleksible forløb Patienten i fokus Data til kvalitetsudvikling Effekter Medbestemmelse Fleksibilitet Ressourcebesparende – færre konsultationer http://info.ambuflex.dk/dk/ambuflex/ambuflex/epilepsi

Pårørendeinddragelse - I patientens forløb - I forhold til egne behov

Pårørendeinddragelse i patientens forløb

Den involverende stuegang Metode Tværfaglig samtale med sundhedsprofessionelle, patienter og pårørende Formål Patienten bidrager som ekspert i eget liv Pårørende som samarbejdspartnere Fælles beslutningstagning Effekter Forventningsafstemning Inddragelse i beslutningsprocesser og målsætninger Større tilfredshed http://www.kora.dk/media/1261832/pp-231013-ledelse-af-brugerinddragelse.pdf

Pårørendeinddragelse i forhold til egne behov

pårørendecafé Metode Åben café for pårørende til patienter med psykiske lidelser Formål Give pårørende støtte og rådgivning Møde andre pårørende Effekter Får rådgivning i forhold til personlige udfordringer Møder ligesindede Får luft for frustrationer og bekymringer Mulighed for individuel samtale Lettelse hos patienterne Tema: pårørendeinddragelse, www.vibis.dk

Organisatorisk inddragelse

Organisatorisk inddragelse Feedback møder Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP)

Feedback møder Metode Dialogmøde med brugere og sundhedspersoner Formål Brugernes erfaringer og oplevelser afdækkes Erfaringerne bruges til at kvalitetsudvikle Læringsproces Effekter Kvalitetsudvikling (tidsfrist) Mere nuanceret indsigt i patientperspektivet Personalet tager ved lære at patientens oplevelser Pårørende får afløb for både gode og dårlige oplevelser http://www.nordsjaellandshospital.dk/NR/rdonlyres/E31069AA-F3DA-4E0A-86A2-84A444744AC2/306544/POK_Pjece_Feedbackmoder.pdf

lup Metode Spørgeskemaundersøgelse Formål Identificere patienters oplevelser inden for udvalgte temaer Give input til arbejde med kvalitetsforbedringer Kunne følge udviklingen i patienters oplevelser og vurderinger systematisk over tid Effekter Overblik over patienternes oplevelser Identificering af indsatsområder på speciale-/regions-/sygehus- og afdelingsniveau Kvalitetsudvikling Grundlag for lokal organisatorisk inddragelse http://www.patientoplevelser.dk/lup/landsdaekkende-undersoegelse-patientoplevelser-lup/lup

Hvordan kan du bruge ViBIS?

www.vibis.dk Vibis tilbyder… Viden om brugerinddragelse Litteratur, Publikationer, Videoer Temaer Projektdatabase Nyheder Rådgivning og uddannelse Arbejdspladskursus Oplæg og workshops Generel rådgivning og konsulentydelser Andet Vidensforum Hjemmeside, Arrangementer LinkedIn (Vidensforum) Rekruttering - Korps af Aktive Patienter og Pårørende www.vibis.dk

Tak for opmærksomheden Kontakt: lip@vibis.dk