Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

SMED Single Minute Exchange of Dies
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Readymades / genbrugskunst
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Grønt flag grøn læreruddannelse
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Miljøråd på Læreruddannelsen Zahle (Kommissorium) Der oprettes et miljøråd på Læreruddannelsen Zahle i forbindelse med deltagelse i projektet Grønt Flag.
Arbejdspladsudvikling
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Roskilde Gymnasium Grøn skole Planer for året. • Genbrugsdage – – glemt tøj?? – lommeregnere/pc’er/mobiler??? • Kortlægning af energi- og vandforbrug.
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
Visionsproces Fra ord til handling.
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Det gode klasserådsarbejde
Hvor der er fokus på klimaet.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Kommunikation / it.
Å.
Åben skole i Århus Muligheder og myter ved skolesamarbejde.
Grønt flag – Grøn skole - Om energi på en skole -.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Naja Marie Aidt Bavian.
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
At udforske sin egen praksis
- Hvad kan I forvente som forældre?
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Grønt Flag Grøn Skole Undervisning om miljø og bæredygtighed Grønt Flag Grøn Skole handler om virkelige miljøspørgsmål og spørgsmål om bæredygtighed innovation.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Den bæredygtige landsby
Det første ark i regnearket:
Er det økologisk madordninger ofte sundere? Presenter: Sofie Husby Ph.D student: Chen He Skolemadskonference – fra holdning til handling Strandgårdsskolen,
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
1 Værdidebat - synlighed og handling Værdidebat Globalisering Medborgerskab Bæredygtighed Pædagogisk udvikling.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Den fælles prøve med *Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed.
Hvad er vigtigt for dig?-dag
Hvad er vigtigt for dig?-dag
Reparation – noget må gøres
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Naturfag.
De pårørende i beslutningsrummet
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL

27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune, Anne Vang, det grønne flag til Læreruddannelsen Zahle. Forinden talte Friluftsrådets direktør Jan Eriksen og uddannelsesleder Lis Madsen. Mens flaget gik til tops bød studerende på økologisk kage. Hvad kan vi gøre sammen med de studerende i projektet Grønt Flag Grøn Læreruddannelse?: Baggrund:

Vi deltog i Pilotprojekt 1: Som handlede om at udvikle et koncept for Grønt Flag Grøn Læreruddannelse Vi fik flaget fordi vi i studieåret 2009/2010 opfyldte nogle krav – fx: • Etablering af et miljøråd på skolen Rådets opgave er at planlægge Grønt Flag arbejdet. Rådet har ansvaret for i samarbejde med resten af skolen at udarbejde en miljøhandlingsplan og miljøordensregler samt meget mere….. • Udarbejdelse af miljøhandlingsplanen • Studerende fra naturfaglige linjefag deltog i projektet – med forskellige temaer • Udarbejdelse af miljøordensregler

Hvad gjorde vi IKKE (helt godt nok) i 2009/2010? Opfyldelse af alle ”Nationale krav” De nationale krav er kravene til, hvordan skolen skal arbejde med de enkelte temaer. Kravene omfatter: Undersøgelse Ud af skolen Gør noget Den praktiske del Formidling

Vi er med i Pilotprojekt 2 i studieåret 2010/2011 Vi skal implementere vores ideer fra pilotprojekt 1 Vi skal udvikle nye ideer til Zahles arbejde med GFGL – generelt og på holdene Vi skal inddrage andre fag end de naturfaglige.

Vi skal huske: Miljøundervisning handler om miljøproblemer – forstået som problemer i forhold til menneskers brug af naturen og ressourcerne, altså som samfundsproblemer Naturfagene er derfor deltagere blandt mange andre fag i arbejdet med miljøproblemer. Moderne miljøundervisning handler om udvikling af handlekompetence – ikke om adfærdsregulering og løftede pegefingre.

Hvad? Det handler om miljøproblemer forstået som samfundsproblemer. Hvorfor? Målet er udvikling af handlekompetence. (Det er f.eks. Ikke et primært mål at nedsætte Zahles vand / strøm / papirforbrug – men at så mange som muligt arbejder med viden, vilje …og samarbejder om at søge løsningsmuligheder i fællesskab). Hvordan? Praktisk, teoretisk, kreativt, undersøgende, handlingsorienteret og synliggjort udfra opstillet problemstilling.

Eksempler fra Handleplan 2010/2011 : Tema Handling, undersøgelse, aktivitet DeltagereBesøg ud af husetMålsætning Dokumentation / synlighed Klima Gennemføre en CO 2 - neutral, økologisk fredagsbar Et hold, der står for fredagsbar. Randi Maya tager det med til DSR. -studerende og ansatte bliver bevidste om hvad der ligger i begrebet CO2 neutralt, og økologisk. Og hvad man kan gøre. Fredagsbar på Zahle/ med info-sedler om begreberne ”CO 2 - neutral” og Økologi” Hjemmeside Økologisk produktion Iværksætte økologisk maddag i kantine. Helstegt pattegrise ved fællesarrabgemnet Linjefagshold biologi 2/3. årgang Besøg økologisk svineproduktion -studerende og ansatte bliver bevidste om begrundelse for og imod produktion af økologiske fødevarer Kantine-tema / info- sedler om produktion af økologiske fødevarer. Hjemmeside Alle temaerKan miljøbudskaber formidles som GO- CARDS? Fremstilling af kort. Linjefagsstuderende i natur/teknik 1. årgang 2010/2011 Lægge GO-CARDS rundt om i byens caféer m.m. -studerende udarbejder "GO- CARD-postkort" som kan "fortælle en historie" om en miljøudfordring som vi i øjeblikket er optaget af. Kort kan ses rundt om i byen. Hjemmeside

MEN Der deltager for få hold / studerende. Det er ikke synligt, hvad der foregår. Miljørådet har brug for jeres hjælp!

Opgave 1: Vi skal lave en event-dag på Zahle - med miljø og bæredygtighed som tema. Vi skal i samarbejde med de studerende arbejde med små, synlige projekter. Opgave 2: Vi skal arbejde med nogle gennemgående miljøaktiviteter på tværs på Zahle – hvor miljø / bæredygtighed og miljøundervisning bliver synligt. • Skriv stikord / ideer m.m. på tavlen, uden uddybende forklaringer. Stikord og ideer uddybes, og der spørges nærmere ind til dem. (ca. 15 min) • Idéerne italesættes, systematiseres, analyseres, prioriteres. I vælger, hvad I ønsker at gå videre med (én ting kan være nok). (ca. 15 min) • Den gennemtænkte og værdifulde løsning omsættes til et helt konkret forslag – skriv det ned! (ca. 20 min)