Ledelse i det offentlige En udfordring på alle niveauer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Lederudvikling.
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
At være magtesløs med den magtesløse
Medborgerskab – på sporet
Vi gennemførte en række interview ifm
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Lærerprofessionen - en definition.
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
1 Kirkelig ledelse – også i provstiet v/ Inge Lise Pedersen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Lidt om at flytte bjerge
Nye fagprofessionelle lederroller
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Statens frivillighedspolitik
Kodeks for offentlig topledelse
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Frivillighed på kommando findes ikke
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Strategisk skoleledelse
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
LANDSKONFERENCE 2006 Sammenlagte institutioner Søren Smidt, cand. psych. Center for institutionsforskning.
Sådan arbejder den gode TR
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Flemming Steen Jensen Rektor, Horsens Statsskole.
MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
Præsentationens transcript:

Ledelse i det offentlige En udfordring på alle niveauer Camilla Sløk Centerleder Institut for ledelse, politik og filosofi Copenhagen Business School

Ledelse på alle niveauer ”En offentlig leder skal magte at:” skabe legitimitet omkring beslutninger selv-skabelse strategizing i stedet for strategi networking og forhandling (netværk som dette samarbejde ml Odder, Fåborg og Nørresundby) Dorthe Pedersen og Jean Hartley 2008

Strategisk ledelse i centrum Pointen med al talen om strategisk ledelse er, at den formelle leder ikke kan udøve ledelse alene. Strategisk ledelse både med og uden centrum. Opbrud i gamle ledelsesforestillinger, og derfor også reinstallation af samme! Camilla Sløk Forsker, Institut for ledelse, politik og filosofi

Fra styring til ledelse? Styring arbejder indenfor et regelparadigme. Ledelse skaber nye måder at løse problemer på. Samtidigt er styring forudsætning for ledelse.

Betingelser for ledelse Betingelse 1: Staten er under forandring. Betingelse 2: Borgerens personlighed bliver genstand for offentlig ledelse. Betingelse 3: Ledelse af selvledelse. Betingelse 4: Ingen leder kan længere siges at repræsentere samfundet/helheden. Betingelse 5: Hierarkiets institutioner selvstændiggøres. Betingelse 6: Institutionerne bliver heterofone.

Betingelser for ledelse Betingelse 1: Staten er under forandring. Betingelse 2: Borgerens personlighed bliver genstand for offentlig ledelse. Betingelse 3: Ledelse af selvledelse. Betingelse 4: Ingen leder kan længere siges at repræsentere samfundet/helheden. Betingelse 5: Hierarkiets institutioner selvstændiggøres. Betingelse 6: Institutionerne bliver heterofone.

Betingelse 2 Ledelse i den klassiske velfærdsstat Ledelse i New Public Management-staten Den hjælpeløse borger. Den autonome borger. Sætte folk til at handle selv. Empowerment. Staten samler borgeren op. Staten og institutionerne ved bedre end borgeren, hvad denne har brug for. Borgeren må selv samle sig selv op/lede sig selv i et samarbejde med staten. Staten og institutionerne støtter op om borgerens selvstændige ansvar for sig selv.

Betingelse 3 Ledelse af selvledelse Definition af selvledelse: Ledelse skal sætte medarbejderne i stand til selv at træffe de rette beslutninger. Selvledelse er ikke pas-dig-selv-ledelse. Det er heller ikke lig med, at lederen ikke længere har noget ansvar. Selvledelse er et samspil.

Betingelse 3 Ledelse af selvledelse 1. Medarbejderen skal kunne iagttage, hvad ledelsen forventer af medarbejderen. 2. Medarbejderen skal kunne iagttage det, som ledelsen ikke ser, nemlig, hvilke udfordringer og opgaver, medarbejderen selv skal kunne tage på sig. 3. Medarbejderen skal kunne acceptere, at ledelsen (principielt) ved mere om de strategiske muligheder end medarbejderen, fordi lederen har en anden viden og rolle. 9

Strategisk selvledelse Hele organisationen skal tænke med på problemløsning og udvikling af organisationen. Selvledelse. MEN: der er stadig forskel i viden. Og de formelle ledere skal være i stand til at formidle deres viden til de andre. Altså, hvad er det de træffer beslutninger/ønsker at gennemføre beslutninger på baggrund af? Camilla Sløk Forsker, Institut for ledelse, politik og filosofi

Selvstændiggørelse og at kunne tale i forskellige koder Betingelse 5 og 6 Selvstændiggørelse og at kunne tale i forskellige koder Kode 1 Kode 4 Kode 2 Kode 3 Funktionssystem 1 Omsorg Funktionssystem 4 Massemedier Funktionssystem 2 Økonomi Funktionssystem 3 Politik

Dobbeltlogik i kommunernes ledelse af institutionerne Citat det kommunale og regionale evalueringsinstitut: ”- mange kommuner ønsker gennem interne kontrakter at understøtte decentralisering af økonomisk råderet og øge metodefriheden i opgaveløsningen. Samtidig vil de imidlertid - med det samme styringsredskab - styrke den strategiske styring og planlægning og sikre politisk målopfyldelse. Umiddelbart kan det synes vanskeligt at finde balancen i denne adskillelse mellem decentral løsning af driftsopgaver og central styring heraf. Det handler bl.a. om at have en passende grad af tillid til, tilsyn med og støtte af de decentrale ledere” (KREVI, rapport 2008, s.41).

Center for Skoleledelse Forskning i betingelser og muligheder for ledelse i folkeskole og gymnasieskole. Master i ledelse af uddannelsesinstitutioner. Se på vores hjemmeside http://www.cefs.dk/MLU.html www.cefs.dk Camilla Sløk Forsker, Institut for ledelse, politik og filosofi

Forsker, Institut for ledelse, politik og filosofi Slut Camilla Sløk Forsker, Institut for ledelse, politik og filosofi

Selvledelse Privat eller offentlig? Persona = maske/embede/arbejdsrolle Privat = fri for maske/embede/arbejdsrolle ”Den tilknappede og tildækkede facade var imidlertid for romerne en maske (persona), som fx den ideelle romerske embedsmand anlagde, når han skulle optræde i sin rolle som embedsmand, men lige så bevidst aflagde, når han ikke var i tjeneste” (Allan A. Lund, 2006) I dag tales der om et konstant overlap imellem privat og personligt: Det fleksible menneske

Legitimitet omkring ledelsesbeslutninger Hvordan skaber en rektor legitimitet omkring beslutninger? Hvem er jeres nærmeste leder? Claus Jensen: Det er uklart. UVM siger, at I er nu selv det centrale tilsyn. UVM siger, at Finansministeriet står bag de evalueringer, der skal foretages. Men heller ingen (personer) i FM vil stå ved, hvad man skal med evalueringerne. Heller ikke politikere vil stå ved det. Det efterlader et ledelsesvakuum. Det betyder, at I må gribe magten som organisation. Både rektorer, lærere og organisation. Camilla Sløk Forsker, Institut for ledelse, politik og filosofi

Netværksarbejde: Hvorfor og hvordan? Som forberedelse til og kvalificering af anvendelsen af den kommende kvalitetsreforms ressourceregnskab ønsker Nørresundby Gymnasium og HF, Faaborg Gymnasium og Odder Gymnasium gennem samarbejde om kvalitetsarbejdet på 4 niveauer at udvikle et koncept for erfaringsudveksling i netværk, som kan eksporteres til andre gymnasieskoler, der ønsker sparring med netværksskoler i forhold til kvalitetsarbejdet. Samarbejdet munder desuden ud i eksemplarisk materiale til måling af kvalitet i undervisningen og videntilvækst hos eleverne som udtryk for kvalitet.  Camilla Sløk Forsker, Institut for ledelse, politik og filosofi

Konstruktionen af lederen Professionernes lederkonstruktioner: Biskop: ”Jeg vil kun, hvis et flertal ønsker mig”. Administrerende overlæge: ”Han er enormt dygtig”. Rektor: ”Han kunne ikke blive andet end leder”. Camilla Sløk Forsker, Institut for ledelse, politik og filosofi

Den ledelsesmæssige ambivalens i en undervisningskontekst På den ene side: Lederen skal selv undervise og kender til undervisningen. Det placerer loyaliteten overfor kollegerne (de andre lærere). På den anden side: Lederen skal være i strategisk kontakt med lovgivernes udøvende magt, (Undervisningsministeriet), faglige organisationer, ledernetværk, skoleudvikling, etc. Det placerer loyalitet i omverdnen, primært ministerium. Men med selveje står lederen og organisationen midt imellem: Gribe definitionsmagten. Camilla Sløk Forsker, Institut for ledelse, politik og filosofi